اروپا - آرشیو

قابل توجه جدی سیاستگذاران تهران!
سیلویو برلوسکونی در رویای ریاست جمهوری ایتالیا

قابل توجه جدی سیاستگذاران تهران!

در ژانویه ۲۰۲۲، مجمعی شامل هزاران رای دهنده در پارلمان و نمایندگان مناطق ایتالیا باید برای ۷ سال رئیس جمهوری جدید ایتالیا و جانشین سرجیو ماتارلا را انتخاب کنند. ماتارلا علی رغم دارا بودن شرایط ریاست جمهوری مجدد، از آن اجتناب کرده است. برلوسکونی ۸۵ ساله بلندپروازی هایش برای حضور در رقابت بدون کاندیدای رسمی را پنهان نکرده است. نتیجه این انتخابات می تواند تاثیر مهم بر صحنه سیاست خارجی ایتالیا داشته باشد.

ادامه مطلب
بالکان، مستعد آشوبی تازه
آتش زیرخاکستری که هر لحظه می‌تواند شعله‌ور شود

بالکان، مستعد آشوبی تازه

وحید پرست‌تاش در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بسیاری از ناظران و کارشناسان حوزۀ بالکان بر این نظر اجماع دارند که شرایط امروز منطقه بالکان، همچون فضای ملتهب اوایل دهۀ ۱۹۹۰، مستعد خیزش و بحران‌های امنیتی و قومی است. اگرچه نظم کنونیِ منطقه با نقش‌آفرینیِ مثبت بازیگران خارجی و نهادهای بین‌المللی می‌تواند تداوم یابد؛ اما همین بازیگران موثر خارجی نیز از این قابلیت برخوردارند تا در صورت بروز مشکل میان خود، توازن قوای فعلی را در منطقه بالکان برهم زده و با دمیدن به آتش زیر خاکسترِ بحران‌های بالقوه، نقش مخرب خود را ایفا کنند.

ادامه مطلب
مرحله جدید روابط روسیه و ناتو
از تهدید متقابل تا ترس در شرق اروپا

مرحله جدید روابط روسیه و ناتو

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سرنوشت ژئوپلتیک دریای سیاه سرنوشتی متناقض است؛ پس از فروپاشی بلوک کمونیست، تحولات بزرگ و تلاش برای بازگرداندن توازن قدرت در منطقه شروع شده است. این دریای سنگری راهبردی برای روسیه و منطقه‌ ای استراتژیک برای ناتو است و جدا از درگیری‌ های اخیر منطقه قره ‌باغ و احتمال تشدید درگیری‌ ها در شرق اوکراین یا اطراف کریمه و دریای آزوف، برای بسیاری از کشورهای ساحلی به ‌ویژه روسیه، ترکیه و رومانی اهمیت فوق‌ العاده‌ای کسب کرده است.

ادامه مطلب
سیاست ضدایرانی دولت جدید برلین، «راهبردی» یا «تاکتیکی»؟!
دولت رئیسی توان مذاکره جداگانه با هر کدام از اعضای تروئیکای اروپایی پیرامون برجام را ندارد

سیاست ضدایرانی دولت جدید برلین، «راهبردی» یا «تاکتیکی»؟!

علی ماجدی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی بر این باور است که اگر مذاکرات جاری به شکست بینجامد دولت آلمان جدید ائتلافی آلمان و اساسا هر حزبی که روی کار باشد نمی‌تواند کار خاصی برای تعمیق روابط با ایران انجام دهد. چون مناسبات و دیدگاه یکسانی در قالب ۱+۴ و آمریکا پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد. لذا موفقیت یا عدم موفقیت در مذاکرات وین برای احیای برجام نقش به سزا، کلیدی و غیر قابل انکاری در آینده روابط تهران و برلین ایفا خواهد کرد، کما اینکه مشابه همین وضعیت برای روابط جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهای اروپایی و حتی چین و روسیه هم وجود دارد.

ادامه مطلب
روسیه از جان اوکراین چه می خواهد؟
از تصرف کریمه تا جلوگیری از الگو شدن

روسیه از جان اوکراین چه می خواهد؟

با وجود تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده، تلاش‌های دیپلماتیک هماهنگ و مقاومت شدید اوکراین، پوتین هیچ نشانه‌ای از تمایل به مذاکره برای پایان دادن به جنگ خود در اوکراین در دونباس نشان نمی‌دهد.

ادامه مطلب
اتریش، درگیر یک رسوایی سیاسی-قضایی، سه صدراعظم در دو ماه!
کرونا بلای جان اروپا

اتریش، درگیر یک رسوایی سیاسی-قضایی، سه صدراعظم در دو ماه!

کمتر از دو سال پس از انتخاب سباستین کورتز بعنوان صدراعظم اتریش، نامبرده در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱  مجبور به استعفا شد و جایش را به الکساندر شالنبرگ داد. آقای شالنبرگ هم روز دوشنبه صندلی خود را به صدراعظم جدید آقای کارل نئامر تحویل داد. در دو ماه گذشته ۳ مرد به ریاست دولت در اتریش رسیده اند و از  سال ۲۰۱۶ تاکنون ۸ نفر، دو نفر بصورت موقت، موفق به کسب این صندلی شده اند. این شرایط سبب ایجاد بی ثباتی سیاسی بسیار بدی شده همزمان با این که مردم این کشور درگیر همه گیری کووید-۱۹ هستند.

ادامه مطلب
یک بام و دو هوای حقوق بشر اروپایی
واکسن کرونا مهمتر است یا مسائل دیگر؟

یک بام و دو هوای حقوق بشر اروپایی

علی علی پور فلاح پسند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سوئد – مانند بسیاری از کشورهای غربی – در طرح ریزی و اجرای برنامه های حمایت از حقوق بشر مانند سیاست های کلان کشور دچار نوعی سردرگمی و حس یک بام و دو هواست. اگر برنامه های حمایت از حقوق انسانی صرفاً نشأت گرفته از سیاست های تبلیغاتی نیست، نمی توان برای موضع گیری ها و اقدامات مرتبط با حمایت از حقوق بشر اهم و مهم تعیین کرد. در شرایطی که بخش قابل توجهی از جمعیت جهان کماکان حتی یک دوز از واکسن کرونا را دریافت نکرده اند، سوئد به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده واکسن جهان باید پیش از برگزاری جشن پیروزی در مقابله کرونا و احساس غرور در دستیابی به رویاهای حقوق بشر غربی، پرچم کشور را در حمایت از حقوق انسان هایی که یک دوز از واکسن کرونا می توانست جان آنها را نجات دهد نیمه برافراشته کرده و در راستای برقراری عدالت جهانی، توزیع واکسن آسترازنکا از طریق کانال کواکس را وسعت بخشیده و تسریع کند.

ادامه مطلب
رویکرد ضدایرانی حاکمان جدید برلین
چرا ائتلاف تازه در آلمان، نشانه خوبی برای ایران نیست؟

رویکرد ضدایرانی حاکمان جدید برلین

هر کس امید به سیاست خلاق تازه ای داشت که همه بازیگران بد در بحران کنونی خاورمیانه را در نظر بگیرد، با این ائتلاف دلسرد شده است.

ادامه مطلب
نقش دیپلمات ها در روابط ایران و اروپا
در مثلث کنشگری؛ کیاست و ایثار ( بخش ۵۱)

نقش دیپلمات ها در روابط ایران و اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دیپلمات حرفه ای بودن خیلی آسان نیست، اما نتایج آن می تواند درخشان باشد، زیرا هدف هر عضو هیئت دیپلماتیک مشارکت در نوشتن تاریخ کشورش است. در واقع اجتماعی بودن، کار تیمی، لباس پوشیدن، روحیه تحلیلی و توانایی ترکیب، انعطاف پذیری، سخت گیری و در نهایت وفاداری از جمله ویژگی هایی است که دیپلمات نباید در این مولفه ها کمبودی داشته و باید به خوبی قواعد بازی بداند. از نظر شکلی نیز دیپلمات شغلی شخصی است که کشور مبدأ خود را در کشور دیگری به عنوان سفیر یا عضو هیئت دیپلماتیک (دبیر، کنسول، وابسته و غیره) نمایندگی می کند. او همچنین می تواند نماینده کشورش در یک سازمان بین المللی باشد. در دیپلماسی هنر این است که همیشه کانال های ارتباطی را باز نگه داشته و از تحقیر حریف خودداری کنید، زیرا حریف تحقیر شده می تواند از برقراری ارتباط با شما امتناع کند و سپس هر راه حلی از بین می رود.

ادامه مطلب
بالکان، حوزه جدید آشوب روسیه و ترکیه
جنگ بوسنی دوباره شعله ور می شود؟

بالکان، حوزه جدید آشوب روسیه و ترکیه

به نظر می‌رسد روسیه به سمت شعله ور کردن دوباره بالکان در راستای اهداف راهبردی خود از جمله سرگرم کردن ترکیه و درگیر کردنش در درگیری جدیدی در بالکان پیش می‌رود.

ادامه مطلب