اروپا - آرشیو

بازی پوتین با کارت هسته‌ای
آخرین تلاش‌های دولت بایدن برای اعطای یک بسته کمک نظامی دیگر به اوکراین

بازی پوتین با کارت هسته‌ای جدید

مقامات آمریکایی می‌گویند کاخ سفید قصد دارد در جریان سفر ولودیمیر زلنسکی به واشنگتن از بسته کمک نظامی هشت‌میلیارد دلاری خود برای اوکراین رونمایی کند. دولت جو بایدن با کنگره وارد بحث و جدل شده تا قبل از ۳۰ سپتامبر -‌پایان سال مالی فدرال- که اختیارات دولت منقضی می‌شود، مجوز اعطای ۶.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین را صادر کند. مقامات آمریکایی گفتند‌ کاخ سفید قصد دارد به کنگره اطلاع بدهد که قرار است ۶.۵ میلیارد دلار از ذخایر تسلیحاتی آمریکا برداشت کند.

ادامه مطلب
۲ مدیر ارشد جاسوسی چه نوشتند؟
درباره مقاله مشترک روسای ام‌آی ۶ و سیا

۲ مدیر ارشد جاسوسی چه نوشتند؟ جدید

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این اولین مرتبه بود که بعد از هفت دهه کار مشترک اطلاعاتی و عملیاتی رهبران در سازمان جاسوسی هم با مقاله چاپ کرده و هم در یک جمع رسانه‌ای، تحلیلی حاضر می‌شدند. مهم‌تر از این همکاری علنی و رسانه‌ای، مطالبی بود که این دو در مورد شرایط جهان امروز از دیدگاه سازمان‌های خود بیان داشتند. چگونه می‌توان موضوعات و مطالبی که توسط این دو مدیر ارشد جاسوسی به صورت نوشتاری و دیداری و شنیداری بیان کردند را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؟

ادامه مطلب
ایران و چهار قدرتی که امریکا را می ترسانند
نزدیکی قدرت های جدید علی رغم تفاوت ها

ایران و چهار قدرتی که امریکا را می ترسانند جدید

با وجود تمام کاستی‌ها و تفاوت‌هایشان، این چهار قدرت بر اساس یک محاسبه ساده مشترک عمل می‌کنند: هرچه هر عضو قدرتمندتر و مشکل‌آفرین‌تر شود، فرصت بیشتری برای دیگران فراهم می‌شود تا از هرج و مرج سود ببرند. 

ادامه مطلب
این نقض آشکار حقوق بشر است
انتقاد شدید سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو از سرکوب اعتراضات در اروپا و آمریکا

این نقض آشکار حقوق بشر است

نماینده ایران همچنین به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویی در نیوکاسل و آکسفورد توسط نیروهای پلیس بریتانیا اشاره کرد و این اقدامات را نقض آشکار حقوق بشر دانست. وی افزود که در آلمان نیز اعتراضات ضد اسرائیلی با خشونت مواجه شده که منجر به سرکوب و پیگردهای قانونی علیه معترضان شده است. وی اخراج هزاران نفر از آلمان را نقض مواد ۳۱ و ۳۳ کنوانسیون ۱۹۵۱ پناهندگان دانست و تاکید نمود که پیمان جدید مهاجرتی اتحادیه اروپا با این کنوانسیون مغایرت دارد.

ادامه مطلب
زلنسکی با «طرح پیروزی» در نیویورک
رئیس‌جمهوری اوکراین با هدف جلب حمایت متحدان به آمریکا رفت

زلنسکی با «طرح پیروزی» در نیویورک

رئیس‌جمهوری اوکراین، به ایالات متحده سفر کرد تا در این هفته «طرح پیروزی» را به نزدیک‌ترین متحدش ارائه دهد و درعین‌حال از حمایت واشنگتن از کشورش بیشتر اطمینان یابد. ولودیمیر زلنسکی اعلام کرده‌ می‌خواهد «طرح پیروزی» را به جو بایدن، رئیس‌جمهور‌ ایالات متحده و دو جانشین بالقوه‌ او، کامالا هریس و دونالد ترامپ، ارائه دهد

ادامه مطلب
چرا رهبران اروپایی نامحبوبند
از سقوط محبوبیت شولتس تا عدم اعماد به مکرون

چرا رهبران اروپایی نامحبوبند

بسیاری از رهبران مشهور اروپا، طبق داده‌های نظرسنجی‌های سه ماه گذشته در کشورهای خود، با کاهش شدید محبوبیت مواجه شده‌اند و امتیازهای پایینی در نظرسنجی‌ها کسب کرده‌اند. 

ادامه مطلب
تفاوت‌های روسیه و آمریکا
شاقول های فهمیدنِ وضعیت حکمرانی در یک کشور

تفاوت‌های روسیه و آمریکا

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: در آمریکا، ساختار حقوقی اجازۀ سوء استفاده از مقام را به حداقل می‌رساند. در روسیه، مادامی که فرد به مقام بالاتر از خود وفادار باشد، مصونیت سیاسی و حقوقی پیدا می‌کند. اما در این مرحله از بحث، این پرسش مطرح می شود که چگونه نظام حقوقی در یک کشور شکل می گیرد؟ دو عامل در ظهور و ایجاد یک نظام حقوقی برای حکمرانی مطلوب و تولید ثروت دخیل هستند: ۱. اجماع نخبگان فکری و ابزاری یک جامعه یا کشور که به فکر آینده هستند و ۲. عموم مردمی که اهل مطالعه و شناخت و آگاهی باشند.

ادامه مطلب
تهدید پایگاه سوسیال‌دموکرات‌ها و اوج گیری قدرت راست های افراطی در آلمان
نتیجه انتخابات چه می شود؟

تهدید پایگاه سوسیال‌دموکرات‌ها و اوج گیری قدرت راست های افراطی در آلمان

یالت براندنبورگ آلمان ممکن است در آستانه یک تغییر سیاسی بزرگ باشد؛ زیرا رأی‌دهندگان در آخر هفته جاری در رقابتی تنگاتنگ بین حزب آلترناتیو برای آلمان و حزب سوسیال‌دموکرات به پای صندوق‌های رأی می‌روند. آخرین نظرسنجی سیاسی «زد د اف» نشان می‌دهد که حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان با ۲۸ درصد آرا پیشتاز است و حزب راست میانه سوسیال‌دموکرات که مدت‌هاست نتایج این منطقه را کلیدی می‌داند، با ۲۷ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد.

ادامه مطلب
استفاده روسیه از پهپادهای چینی در جنگ اوکراین
گارپیا جای پهپادهای دیگر را می گیرد

استفاده روسیه از پهپادهای چینی در جنگ اوکراین

دانسته‌های دو منبع اطلاعاتی اروپایی، روسیه سال گذشته تولید یک پهپاد تهاجمی دوربرد جدید به نام «گارپیا-اِی۱» (Garpiya-A۱) را با استفاده از موتور و قطعات ساخت چین آغاز و از آن زمان در تهاجم خود به اوکراین استفاده کرده است.

ادامه مطلب