موضوعی که می توانست جلوی فروپاشی را بگیرد

نیاز توده‌ای آموزش ژئوپلتیک

۱۶ مهر ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۸۶۴۲ اخبار اصلی اروپا
الکساندر دوگین در یادداشتی می نویسد: من باور دارم که اکنون، آموزش ژئوپلیتیک تاریخی همگانی، ضروری است. همانند ارتش، دولت نیز باید حداقل‌های ژئوپلیتیکی را به اعضا منتقل کند و سپس از بالا به پایین به استانداران و دستگاه‌های آنها و تمام ادارات و وزارتخانه‌های مهم استراتژیک باید منتقل شود.
نیاز توده‌ای آموزش ژئوپلتیک

نویسنده: الکساندر دوگین، فیلسوف و اندیشمند سیاسی روس

دیپلماسی ایرانی: وضعیت در سیاست جهانی به شکلی فزاینده با الگوهای کلاسیک ژئوپلیتیک همگرا می‌شود. اکنون تقابل تمدن دریا و تمدن سرزمین چنان واضح و متضاد است که دست کم گرفتن علم ژئوپلیتیک با فاجعه‌ای مستقیم همراه خواهد بود. فقط ژئوپلیتیک همه چیز را واضح و روشن توضیح می‌دهد. چه کسی با چه کسی و چرا می‌جنگد و مرز میانی که تمدن‌ها و اردوگاه‌ها را از هم جدا می‌کند کجاست؟

این ژئوپلیتیک بود که می‌توانست از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جلوگیری کند، در حالی که رویکرد ایدئولوژیک به فروپاشی یک قدرت بزرگ منجر شد و در یک لحظه حساس کارساز نبود. اقتصاد و اصلاحات در دهه ۹۰ به عنوان پوششی برای عوامل نفوذ غرب استفاده شد که به طور تقریبی کنترل خارجی را بر روسیه برقرار کردند. آنها برای بی اعتبار کردن ژئوپلیتیک تلاش داشتند و این مرگبار بود و ناتو بدون مانع به شرق گسترش یافت. در آمریکا ژئوپلیتیک مطالعه می‌شد و به شدت طبق الگوهای آن عمل می‌کردند، اما برای ما ممنوع بود. به جای تفکر ژئوپلیتیک، القای انحطاط اخلاقی، اغناء غارتگرانه، طنز مسموم و زوال عقل توده‌ای در روسیه برقرار بود.

پوتین اولین کسی بود که به ژئوپلیتیک توجه کرد و پس از آن کشور شروع به دیدن روشنایی کرد بدین معنی که با هوشیاری بیشتر توانستیم بفهمیم که در روابط بین‌الملل چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اما بیرون آمدن از زیر هیپنوتیزم لیبرال‌ها، اقتصاددانان و غربی‌ها آسان نبود، زمان برد. مقامات روسیه تنها با شروع عملیات نظامی در منطقه شمالی به درک واقعی قوانین ژئوپلیتیک دست یافتند و این تمام آن نیست. اما حتی در سیستم آموزشی منطقه مسکو، ژئوپلیتیک جایگاه مناسبی ندارد. بله، اکنون ایده‌ای از آن ارائه شده، اما بسیار تقریبی بیان شده است. نباید اینگونه باشد؛ همه پرسنل نظامی، به ویژه افسران، قطعا باید با مبانی ژئوپلیتیک آشنا و حداقل‌های ژئوپلیتیک را بدانند.

این امر در مورد کل نخبگان مدیریتی کشور نیز صدق می‌کند. بله ژئوپلیتیک در بسیاری از دانشگاه‌ها تدریس می‌شود اما در همه دانشگاه و با تأکید بیشتر لازم است. این به طور فشرده و ساده دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم و معنای جنگی که به راه افتاده است را توضیح می‌دهد.
پوتین یک بار به سوال پروفسور چینی، فن شائولی، در باشگاه والدای پاسخ داد که او بر اساس ژئوپلیتیک تصمیمات اصلی خود را می‌گیرد. چینی‌ها این پاسخ را شنیدند، روس‌ها نه، ارزشش را دارد.

من باور دارم که اکنون، آموزش ژئوپلیتیک تاریخی همگانی، ضروری است. همانند ارتش، دولت نیز باید حداقل‌های ژئوپلیتیکی را به اعضا منتقل کند و سپس از بالا به پایین به استانداران و دستگاه‌های آنها و تمام ادارات و وزارتخانه‌های مهم استراتژیک باید منتقل شود.

خیلی طول نمی‌کشد دو کتاب درسی و یک تست کوتاه ۱۰-۱۲ سوالی. تنها در این صورت است که واقعا روشن خواهد شد مدیریت کشور از آنها چه می‌خواهد و خواستار پیروزی بر دشمن تمدنی (بیرونی و درونی) یا حداقل ایجاد پیش نیازهای آن است. پیروزی تمدن سرزمین، روم بر تمدن دریا (کارتاژ جدید). او خواستار نابودی کارتاژ است و ژئوپلیتیک به وضوح دلیل آن را توضیح می‌دهد.

منبع: ایزبورسک کلاب / فرهنگ ملل

کلید واژه ها: روسیه ژئوپلیتیک الکساندر دوگین فلسفه فلسفه سیاسی آینده سیاسی روسیه و اروپا روسیه و امریکا امریکا و روسیه اروپا و روسیه


( ۱ )

نظر شما :