سیلی که همه چیز را برد

گرفتاری های ویرانگر بوسنی و هرزگوین

۲۰ مهر ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۸۷۰۳ اخبار اصلی اروپا
نویسنده خبر: سعید هاشمی
سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این حادثه، بعد از سیل ویرانگر سال ۲۰۱۴ میلادی که موجب کشته شدن ۲۰ نفر و ایجاد تلفات بسیار در این کشور و اعلام عزای عمومی شد، بدترین حادثه ی طبیعی سیل و رانش زمین گزارش شده است. 
گرفتاری های ویرانگر بوسنی و هرزگوین

دیپلماسی ایرانی: در پی بارش های شدید باران در مناطق مختلف بوسنی و هرزگوین از جمله شهرهای یابلانیتسا، کیسلیاک، کونیچ و بسیاری از روستاهای جنوب غربی منطقه هرزگوین-نرتوا، علاوه بر ایجاد خسارات سنگین و خلق صحنه های فاجعه بار از خانه های مدفون در گل و لای تا پشت بام ها، متأسفانه تلفات انسانی 18 نفری برجای گذاشته است. 

راه ارتباطی در بسیاری از روستاها قطع شده و ابعاد ویرانی ها در حدی است که فقط پشت بام ها مشخص هستند و حتی ساختمان یک مسجد نیز دفن شده و فقط مناره آن نمایان است. تردد در جنوب بوسنی و هرزگوین بسیار دشوار شده و مسیرهای متعدد جاده ای که عمدتا مناطق مسلمان نشین هستند، کاملاً مسدود شده و تنها راه رسیدن از سارایوو به شهر موستار از طریق بوسنی مرکزی است. 

حجم خرابی ها و ویرانی منازل مسکونی به حدی است که تعداد زیادی از افراد ساکن در این مناطق مفقود شده و احتمالا زیر انبوهی از گل و لای مدفون شده اند. از این رو، دولت با اعلام وضعیت فوق العاده و با مشارکت ارتش و نیروهای نظامی در محل های آسیب دیده، به خدمت رسانی مشغول هستند.

این حادثه، بعد از سیل ویرانگر سال 2014 میلادی که موجب کشته شدن 20 نفر و ایجاد تلفات بسیار در این کشور و اعلام عزای عمومی شد، بدترین حادثه ی طبیعی سیل و رانش زمین گزارش شده است. 

در پی این حادثه ی اندوه بار که به جان باختن، مجروحیت و فقدان عده ای از افراد جامعه و خصوصا شهروندان مسلمان این مناطق شده است، مقامات رسمی کشورهایی همچون ایران، ترکیه و کرواسی با صدور پیام های تسلیت، همدردی و همراهی با مردم این کشور اعلام همبستگی کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان و شخصیت های دینی و حوزوی با بیان ابراز تاسف و اظهار همدردی و همچنین وجود اراده بر کمک به مردم بوسنی و هرزگوین، اعلام آمادگی کرده اند.

دولت جمهوری کرواسی، با در نظر گرفتن مقیاس فاجعه طبیعی در بوسنی و هرزگوین، تصمیم به تخصیص بودجه 10 میلیون یورویی برای ارائه کمک های فوری در بازسازی پیامدهای سیل و بازسازی گرفته تا زیرساخت ها و تامین مایحتاج اولیه آسیب دیدگان و آوارگان را فراهم کند و طی بیانیه ای اعلام کرده:"ما همبستگی و همدردی عمیق خود را با همه کسانی که تحت تأثیر این تراژدی جدی قرار گرفته اند، ابراز می کنیم".

سازمان آفاد ترکیه نیز اعلام کرده است که ضمن بازدید مسئولان مدیریت بحران و بلایای طبیعی از مناطقی که بیشترین آسیب را دیده اند، تصمیم بر آن شده است تا 60 کانتینر و 100 ژنراتور جهت تامین سرپناه میان برادران سیل زده بوسنیایی توزیع کنند.

سعید هاشمی

نویسنده خبر

کارشناس حوزه شرق اروپا و دکتری تخصصی جامعه شناسی سیاسی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: بوسنی و هرزگوین سیل سیل در بوسنی و هرزگوین سربرنیتسا سعید هاشمی بالکان


نظر شما :