اروپا - آرشیو

تهران و تله ترامپ
انگلیس نسبت به تنش ایران و امریکا هوشیار باشد

تهران و تله ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بیش از یک سال پیش کمپین اعمال فشار حداکثری خود علیه ایران را صرفا برای از بین بردن میراث باراک اوباما (طبق اسناد و مدارک فاش شده اخیر)، آغاز کرد. ایران با امید به دیگر امضاکنندگان توافق، از خارج شدن از برجام خودداری کرد؛ اما نهایتا به دلیل محروم ماندن از مزایای اقتصادی توافق و قرار گرفتن تحت فشار اقتصادی فزاینده، اخیرا از عقب نشینی از عمل به بخش هایی از توافق هسته ای خبر داده است. در همین میان، تنش ها در منطقه تنگه هرمز هم افزایش یافته که با خطر همراه شدن اروپا با ایالات متحده همراه است.

ادامه مطلب
خطر افراطی شدن ایتالیا
ظهور دوباره فاشیسم در زادگاهش

خطر افراطی شدن ایتالیا

محمد امین منیری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: خطراتی که پشت ظهور یک فاشیست در ایتالیا برای کشور ما، ایران، برشمردنی است کم نیستند. ایتالیا یکی از متحدین ایران در اروپا بوده که همیشه نقش بی طرفی در ادعاهای گزاف دولت امریکا علیه ایران را بازی کرده است. میزان صادرات و واردات دو کشور هم رقمی است که نمی توان نادیده گرفت. ضمنا نقش تعیین کننده ای که این کشور در سیاست های اتحادیه اروپا دارد می تواند به راحتی ایران را نیز متاثر از خود کند.

ادامه مطلب
فعلا خبری از سفر مکرون به ایران نیست
مخالفت تهران با طرح پیشنهادی پاریس

فعلا خبری از سفر مکرون به ایران نیست

گفته می شود که سفر بون دستاورد چندانی نداشته است چرا که طرح رئیس جمهوری فرانسه مورد موافقت تهران قرار نگرفته است. به گفته منابع آگاه بون از طرف رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد داده بوده که پاریس با واشنگتن بر سر معافیت ایران در صادرات مقدار مشخصی نفت در مدتی محدود به توافق برسد در مقابل تهران گام های خود در کاهش تعهدات هسته ای در برجام را متوقف کند. طرف ایرانی با این طرح موافقت نکرده اگرچه گفته است که دریچه دیپلماسی را نمی بندد.

ادامه مطلب
آخرین بخت در میانجیگری اروپا!
فرانسه می‌تواند کاری از پیش ببرد؟

آخرین بخت در میانجیگری اروپا!

جلال خوشچهره در یادداشتی می‌نویسد: گام تازه اروپا برای میانجیگری در بحران روابط ایران و امریکا به تفاوت ابتکاری بستگی خواهد داشت که ماکرون از جانب طرف‌های اروپایی امضاء کننده برجام با خود به تهران می‌آورد. گمانه‌ها در این‌باره توأم با خوش‌بینی و بد‌بینی است.

ادامه مطلب
بعد از آمریکا نوبت درگیری بریتانیا با ایران رسیده است؟
تنش های جدید بر سر تانکرهای نفتی

بعد از آمریکا نوبت درگیری بریتانیا با ایران رسیده است؟

بریتانیا مدعی شده که ایران سعی کرده در تنگه هرمز مانع از عبور تانکر نفتکش بریتانیایی شود و این اقدام ایران را تلافی مواجهه ای خوانده که طی آن کشتی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا یک تانکر نفتکش ایرانی را در ساحل جبل الطارق توقیف کرد. اگرچه ایران چنین اقدامی را به کلی رد کرده، اما ادعاهای مطرح شده از سوی بریتانیا از تشدید تنش ها در ادامه کمپین اعمال فشار حداکثری علیه ایران حکایت دارد.

ادامه مطلب
کتاب: شیوه جدید جنگ غرب
رویکردی به نگاه غرب به نبرد بعد از جنگ سرد

کتاب: شیوه جدید جنگ غرب

مریم السادات امیرشاکرمی، در کتابی که برای دیپلماسی ایرانی ارسال کرده به بررسی رویکرد نوین غرب بعد از جنگ سرد پرداخته است، او می نویسد: پایان جنگ سرد منازعات دوقطبی را تغییر داد. دیگر زمان آن رسیده بود که غرب به جای تحمل هزینه های نظامی فراوان و تلفات انسانی بی شمار شکلی جدید از نبرد را تجربه و به عبارتی بر جامعه جهانی تحمیل کند. این تغییر رویکرد به جنگ در قالب های نوینی پدیدار شد. جنگ روانی، جنگ های نیابتی و استفاده از برخی تسلیحات مدرن به شکل جنگ هایبریدی اصلی ترین نمودهای این تغییر بودند. حتی حمایت از گروه های تروریستی و تامین هزینه های نظامی و انسانی آنها را می توان در این قالب گنجاند. به این ترتیب نه تنها غرب بعد از جنگ سرد به صلح جهانی کمک نکرد بلکه دامنه آن را به صورتی کاملا مدرن توسعه بخشید.

ادامه مطلب
آمریکا و ایران بخواهند، می توانند بار دیگر توافق کنند
تنش های بیهوده بر سر برجام

آمریکا و ایران بخواهند، می توانند بار دیگر توافق کنند

ایران اکنون به طور تدریجی و پیوسته از عمل به محدودیت های اعمالی در توافق هسته ای عقب می کشد و ظاهرا دارد پاسخ سیاست «اعمال فشار حداکثری» دولت ترامپ را با اعمال فشار حداکثری بر دونالد ترامپ می دهد. افزایش تنش ها به اندازه ای بوده که اروپا نگران از بروز درگیری نظامی ناخواسته، درصدد میانجی گری بر آمده است...

ادامه مطلب
پس از آبه مکرون وارد خط میانجیگیری می شود
شرایط ایران برای بازگشت امریکا به مذاکرات در گفت وگوی تلفنی مکرون و روحانی

پس از آبه مکرون وارد خط میانجیگیری می شود

در این رابطه دیپلماسی ایرانی اطلاع یافته که مکرون به روحانی گفته تمام تلاش خود را می کند که ظرف ۹ روز آینده اقدامات موثری در کاهش تحریم های امریکا علیه ایران انجام دهد. روحانی تاکید کرده است که ایران باید بتواند نفت بفروشد و پول حاصل از فروش نفت را به دست آورد. 

ادامه مطلب
اقدام تحریک‌آمیز انگلیس
لندن برای کسب رضایت تیم بی رقابت می کند

اقدام تحریک‌آمیز انگلیس

عباس آخوندی می نویسد: با توجه به وضعیت آشفته سیاست داخلی انگلیس پس از افتضاح برگزیت، توقیف نفتکش ایران از سوی نیروی دریایی انگلیس اقدامی است موذیانه در مسیر مسابقه برای کسب رضایت ترامپ و اجرای سیاست "تیم B".

ادامه مطلب
آینده برجام در سایه خروج احتمالی لندن از آن
چرا در شرایط حساس کنونی انگلستان به تقابل با ایران برخاسته است؟!

آینده برجام در سایه خروج احتمالی لندن از آن

عبدالرضا فرجی راد در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون دلایل مواضع، رفتار و اقدامات اخیر انگلستان در تقابل با ایران بر این باور است: رقابت های درون حزبی برای کسب کرسی نخست وزیری و ریاست حزب محافظه کار و همچنین شرایط نابه سامان انگلستان در سایه اقتضائات برگزیت موجب شده است تا لندن راهی جز همراهی و همسویی با ایالات متحده آمریکا نداشته باشد. همین مسئله سبب شده است تا انگلستان طی روزهای اخیر رفتار، مواضع و اقداماتی خصمانه را علیه ایران اتخاذ کند.

ادامه مطلب