اروپا - آرشیو

اطلاعاتی جالب درباره مسلمانان اروپا
جمعیت رو به رشدی که صاحب جایگاه می شود

اطلاعاتی جالب درباره مسلمانان اروپا

جمعیت مسلمان اروپا نسبتا کوچک است، چیزی حدود ۵ درصد کل جمعیت اروپا. هرچند در برخی کشورها مثل فرانسه و سوئد مسلمانان درصد بیشتری از جمعیت را تشکیل می دهند و پیش بینی می شود در دهه های آینده شاهد رشد این جمعیت باشیم حتی طبق پیش بینی های مرکز پژوهش پیو Pew این افزایش می تواند تا دو برابر باشد. تغییرات جمعیتی منجر به تحولات اجتماعی و سیاسی در بسیاری از کشورهای اروپایی شده است،

ادامه مطلب
عملیات تروریستی نیوزیلند و نقش تاریخی ایران و ترکیه
حادثه ای که خیلی چیزها را ثابت کرد

عملیات تروریستی نیوزیلند و نقش تاریخی ایران و ترکیه

صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به این که عامل ترور، آدرس اصلی را استانبول نشان می دهد، به نظر می رسد عمل تروریستی در نیوزیلند در واقع بخشی از تسویه حساب انتقام سقوط استانبول بوده است. آنچه در این ارتباط قابل تعمق است نقش مهم و حک شده تاریخی کشورها در اذهان عمومی است. در این نقش بر آمده از ذهنیت تاریخی، ترکیه سکولار هدف و ایران اسلامی مصون از تهدید می شود.

ادامه مطلب
غرب و اسرائیل در حال رادیکالیزه کردن جهان هستند
واکاوی دلایل و بسترهای وقوع حادثه تروریستی نیوزیلند

غرب و اسرائیل در حال رادیکالیزه کردن جهان هستند

احمد بخشایش اردستانی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون دلایل و بسترهای وقوع حادثه تروریستی نیوزیلند اذعان دارد: استرالیا و نیوزیلند به شدت تحت تاثیر افکار و تحولات بریتانیا هستند و از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز شباهت های بسیار زیادی با آنان دارند. مضافاً این که نباید این تحلیل اشتباه را داشته باشیم که دو کشور نیوزیلند و استرالیا به دلیل فاصله زیاد از سیر تحولات جهانی تاثیر نخواهند گرفت. همان گونه که با حضور دونالد ترامپ موج راست گرای رادیکال مسیحی در اروپا قدرت و شدت پیدا کرد، یقیناً به تبع آن نیز این موج در نیوزیلند و استرالیا قوت می‌گیرد. چون همان طور که گفتم این دو کشور به شدت تحت تاثیر تفکرات و تحولات اروپا، به خصوص بریتانیا هستند و از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تابعی از اقتضائات اروپا به شمار می روند.

ادامه مطلب
کابوس برگزیتی بریتانیا
جدایی با توافقی نامحبوب یا بدون توافق

کابوس برگزیتی بریتانیا

پارلمان بریتانیا ۱۲ مارس تقریبا به اتفاق آراء توافق برگزیتی پیشنهادی ترزا می نخست وزیر این کشور با اتحادیه اروپا را (برای بار دوم) رد کرد. ۱۳ مارس هم قانون گذاران بریتانیایی جدایی بدون توافق از اتحادیه اروپا را رد کردند. اما آنچه مجلس عوام بریتانیا نادیده می گیرد این است که اگر با توافقی که رد کرده کنار نیاید، جدایی بدون توافق ناگزیر خواهد بود.

ادامه مطلب
پیام های حادثه تروریستی نیوزیلند
فرهنگ نژاد پرستی و اسلام ستیزی در حال نهادینه شدن است

پیام های حادثه تروریستی نیوزیلند

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر از تلاش مذبوحانه برخی رسانه های غربی برای کمرنگ جلوه دادن این حادثه، مطرح کردن مجدد بحث افزایش گرایش های افراط گرایی اسلامی در کشورهای مختلف برای تبرئه تلویحی مهاجمان تروریست و نیز اختصاص زمانی کوتاه از اخبار و تحلیل‌هایشان به این فاجعه تلخ تروریستی بگذریم، به نظر می رسد ابعاد و زوایای این حمله تروریستی بسیار وسیعتر از ابعاد معمولی و رایج حملات تروریستی است و خبر از تحولی عمیق در فرهنگ روابط بین الملل می دهد. 

ادامه مطلب
آیا سرنوشت امپراطوری اتریش – مجارستان در کمین اتحادیه اروپاست؟
خطر واقعی فروپاشی اتحادیه اروپا و رکود اقتصادی در منطقه یورو

آیا سرنوشت امپراطوری اتریش – مجارستان در کمین اتحادیه اروپاست؟

کلمانتس فوئست درخصوص گزارش اخیرش درباره اتحادیه اروپا که در آن این اتحادیه با امپراطوری اتریش – مجارستان که در سال ۱۹۱۸ سقوط کرد مقایسه شده است، می گوید: «از سالها پیش، به نظر می رسد کشورهای عضو اتحادیه اروپا تمایل دارند مسیرهای متفاوتی در پیش بگیرند. انگلیس می خواهد از اتحادیه خارج شود، کشورهای شرق اروپا ارزشهای لیبرال اروپا را ضمن تمرکز بر مساله مهاجرت رد می کنند و دولت ایتالیا نیز از زمان بر سر کار آمدن مقررات بودجه ای منطقه یورو را به زیر سوال برده است. این اتفاقات یادآور پایان سلطنت خاندان هابسبورگ است، زمانی که تلاش های ملی گرایانه و استقلال خواهی ها به فروپاشی مجموعه ای چند قومی و چند ملیتی منتهی شد که تا قبل از آن متحد بودند.»

ادامه مطلب
روسیه برسر مناقشات آبیش با اوکراین زیر فشار است
چشم اندازی از تحولات ۲۰۱۹ (سه ماهه دوم)

روسیه برسر مناقشات آبیش با اوکراین زیر فشار است

استرتفور در گزارش سالانه خود درباره تحولات سال ۲۰۱۹ نیلادی به این مساله اشاره کرده که دریای آزوف به یک جبهه کلیدی در درگیری های ادامه دار بین اوکراین و روسیه تبدیل خواهد شد: هر دو کشور سرمایه های دریایی را در این منطقه تقویت می کنند و ایالات متحده در صدد حمایت مضاعف امنیتی از اوکراین بر خواهد آمد. نشست اخیر مقامات نظامی اوکراین و ناتو و همچنین تصمیماتی مبنی بر اعمال تحریم ها علیه روسیه در ارتباط با دریای آزوف از اهمیت روز افزون این منطقه در مناقشات حکایت دارند.

ادامه مطلب
چرا کاهش رشد اقتصادی جهان مهم است؟
چشم انداز تکرار یک بحران

چرا کاهش رشد اقتصادی جهان مهم است؟

مشکلات اقتصادی چین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده را که ۳ ستون اصلی اقتصاد جهان به شمار می روند، به دردسر انداخته اند. پیش بینی رشد اقتصادی هر سه اینها برای سال ۲۰۱۹ کاهش یاقته است. اگرچه احتمال بروز بحران در هر یک از این سه اندک است، اما نگرانی ها درباره کاهش رشد اقتصادی افزایش یافته و تاثیرات جهانی داشته است.

ادامه مطلب
محافظت از دموکراسی در جهان پس از نظم غربی (بخش چهارم و پایانی)
در بررسی جنبه‌ های مختلف دموکراسی و جوامع دموکراتیک

محافظت از دموکراسی در جهان پس از نظم غربی (بخش چهارم و پایانی)

جوامع غربی و غیر غربی از نظر حمایت از دموکراسی در خارج از مرزهای خود خیلی بیشتر از تصور عمده افراد با یکدیگر شباهت دارند. باتوجه به تغییر و تحولات در نظم جهانی و در شرایطی که دموکراسی در سراسر جهان با چالش ها و مخاطراتی مواجه شده، هماهنگی جهان غرب و غیر غرب حیاتی تر از همیشه به نظر می رسد.

ادامه مطلب
واکنش تهران، تعیین کننده میزان و سطح مناسبات آتی ایران و اروپا خواهد بود
تاثیر اتهامات تروریستی علیه ایران بر مناسبات آتی تهران با قاره سبز

واکنش تهران، تعیین کننده میزان و سطح مناسبات آتی ایران و اروپا خواهد بود

علی بیگدلی در خصوص آینده مناسبات ایران و اروپا در سایه برخی اتهامات تروریستی به تهران بر این نکته اذعان دارد: اگر تهران به جای این که مدیریت تنش را در دستور کار قرار دهد به دنبال تکرار اقداماتی نظیر آن چه که در مناسباتش با هلند پیش آمده است باشد، باید عنوان کرد که متاسفانه این مسئله بستر و بهانه لازم را به تروئیکای ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل با بازیگری برخی از کشورهای اروپایی خواهد داد که از اتهامات تروریستی یکی پس از دیگری به گونه ای بهره برداری کنند که در نهایت سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان را وادار به اتخاذ موضع خود در قبال ایران کند.

ادامه مطلب