اروپا - آرشیو

ابهام در رویای بالکان غربی با جنگ اوکراین
عضویت در اتحادیه اروپا امکان پذیر است یا نه؟

ابهام در رویای بالکان غربی با جنگ اوکراین

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر اساس آخرین نظرسنجی ها اکثریت شهروندان بالکان غربی طرفدار عضویت اتحادیه اروپا هستند. با این حال، در چندین کشور درصد قابل توجهی از شهروندان تردید دارند که اتحادیه اروپا در پیشنهاد عضویت به منطقه جدی است. جدیدترین نظرسنجی انجام شده توسط موسسه بین المللی جمهوری خواه نشان می دهد افکار عمومی صربستان در مقایسه با سایر کشورهای منطقه ضد غربی است.

ادامه مطلب
لیبرالیسم کیش و مات رئالیسم
صلح کانتی و هنجارهای غربی با چالش مواجه شده است

لیبرالیسم کیش و مات رئالیسم

علی ودایع در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شاید از نگاه برخی صاحبنظران عنوان «لیبرالیسم کیش و مات رئالیسم» یک عنوان اغراق آمیز باشد اما اروپایی ها مبتنی بر همین سطح تحلیل تا لحظه آخر امکان حمله روسیه به اوکراین را غیر ممکن می دانستند. نکته استراتژیک اینجاست که غلبه رئالیسم به منزله نفی کامل یا فروپاشی مطلق لیبرالیسم نیست؛ سطوح تحلیل لیبرالی مبتنی بر فشارهای هنجاری علیه روسیه و انسجام واکنشی علیه جبهه شرقی قابل تحلیل و ارزیابی است.

ادامه مطلب
ایران و روسیه فعلا دست برتر را دارند
گرایش فزایندۀ ایالات متحده به دیپلماسی برای مهار چالش‌های بزرگ جهانی

ایران و روسیه فعلا دست برتر را دارند

بهاء الدین بازرگانی گیلانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دولت جو بایدن طرف سه سال گذشته، سیاست ٱشکاری در استفاده از دیپلماسی پنهان و غیرمستقیم در گریز از درگیری و تشدید تنش با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته و مکانیسم مدیریت مشترک بحران‌ها توسط تهران و واشنگتن در موارد متعدد، کارساز افتاده است.

ادامه مطلب
سوگند پوتین در سایه جنگ با غرب
هزینه ای که بر مردم تحمیل شده است

سوگند پوتین در سایه جنگ با غرب

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: پوتین به شکل کاملی بر روند‌های سیاسی در این کشور تسلط دارد و جنگی که بیش از دو سال قبل به راه انداخته ضمن ویرانی کشور همسایه یعنی اوکراین، هزینه‌های اقتصادی سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای را هم به ملت روسیه تحمیل کرده است.

ادامه مطلب
تلاشی برای ایجاد تفرقه در غرب!؟
تور اروپایی شی جین پینگ

تلاشی برای ایجاد تفرقه در غرب!؟

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نقطه عطف سفر شی جین پینگ به اتحادیه اروپا، دیدار با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان است، که در بحبوحه تیرگی بیشتر روابط اتحادیه اروپا و چین از حامیان سرسخت پکن باقی مانده است.

ادامه مطلب
اتحادیه اروپا؛ از استقلال خواهی تا ضعف دفاعی- امنیتی
نفوذ لابی صهیونیست ها در کشورهای اروپایی

اتحادیه اروپا؛ از استقلال خواهی تا ضعف دفاعی- امنیتی

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد اتحادیه اروپا در تأمین اهداف و منافع خود و نمایش قدرت در دریای سرخ چندان موفق نبوده و برعکس، مأموریت دریایی اخیر کشورهای عضو این اتحادیه برخی شکافها و مشکلات کلیدی درون این اتحادیه و نیز بعضی اختلافات فراآتلانتیکی آنها را نیز آشکارتر ساخته است.

ادامه مطلب
جاسوس مکمل سرباز
اقدامات خرابکارانه روسیه در آمریکا و اروپا

جاسوس مکمل سرباز

اروپا نسبت به افزایش اقدامات خرابکارانه منتسب به روسیه در خاک کشورهای عضو ناتو هشدار می‌دهد. اخیرا گزارش‌هایی مستند منتشر شده مبنی بر افزایش اقدامات خرابکارانه و مخفی کارگزاران حکومت ولادیمیر پوتین در اروپا. این اقدامات خرابکارانه شامل حملات سایبری، انفجارهای فیزیکی و اقدامات مختل‌کننده علیه زیرساخت‌های حیاتی مانند شبکه‌های برق و خطوط لوله گاز بوده است. مقامات اروپایی معتقدند که این اقدامات تلاشی از سوی روسیه برای تضعیف ثبات و ایجاد ترس در میان کشورهای عضو ناتو است.

ادامه مطلب
ما از غرب وحشت داریم
خشونت استعمار بدتر از داعش

ما از غرب وحشت داریم

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: خشونت استعمار از خشونت داعش هم بدتر است! در حالی که خشونت داعش تنها در موارد سرپیچی اعمال می شود، خشونت استعمار برای «بودن» اعمال می شود! فرد غیر غربی یا کشته، یا قطع عضو، یا تحت استعمار قرار می گیرد تنها بخاطر اینکه سیاهپوست، زردپوست، آسیایی، یا آفریقایی «است». این خشونت با «وجود» دیگری مشکل دارد. بر خلاف خشونت داعشی که به دنبال جذب حداکثری است، خشونت استعمار به دنبال دفع حداکثری است چرا که وجود دیگری برای وی مشکل ساز است.

ادامه مطلب
چگونه جنگ اوکراین بازارهای انرژی آسیا را شوکه کرد؟
درسی از منابع عظیم گاز امریکا

چگونه جنگ اوکراین بازارهای انرژی آسیا را شوکه کرد؟

علی رضوان پور و سعید سیفی در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: یک درس از تجربه بازار در سال ۲۰۲۲، ارزش عظیم عرضه گاز طبیعی انعطاف پذیر ایالات متحده آمریکا بوده است.

ادامه مطلب