کرونا بلای جان اروپا

اتریش، درگیر یک رسوایی سیاسی-قضایی، سه صدراعظم در دو ماه!

۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۲۲۷ اخبار اصلی اروپا
کمتر از دو سال پس از انتخاب سباستین کورتز بعنوان صدراعظم اتریش، نامبرده در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱  مجبور به استعفا شد و جایش را به الکساندر شالنبرگ داد. آقای شالنبرگ هم روز دوشنبه صندلی خود را به صدراعظم جدید آقای کارل نئامر تحویل داد. در دو ماه گذشته ۳ مرد به ریاست دولت در اتریش رسیده اند و از  سال ۲۰۱۶ تاکنون ۸ نفر، دو نفر بصورت موقت، موفق به کسب این صندلی شده اند. این شرایط سبب ایجاد بی ثباتی سیاسی بسیار بدی شده همزمان با این که مردم این کشور درگیر همه گیری کووید-۱۹ هستند.
اتریش، درگیر یک رسوایی سیاسی-قضایی، سه صدراعظم در دو ماه!

نویسنده: گئل ویلنتک (Gaël Vaillantk)

دیپلماسی ایرانی: دو ماه پس از استعفای سباستین کورتز، دوشنبه گذشته کارل نئامر به عنوان صدراعظم جدید اتریش انتخاب شد و در نتیجه یک بحران مرتبط با قانون اساسی، الکساندر شالنبرگ نتوانست بیش از 55 روز پست صدراعظمی اتریش را حفظ کند.

کمتر از دو سال پس از انتخاب سباستین کورتز بعنوان صدراعظم اتریش، نامبرده در 11 اکتبر 2021  مجبور به استعفا شد و جایش را به الکساندر شالنبرگ داد. آقای شالنبرگ هم روز دوشنبه صندلی خود را به صدراعظم جدید آقای کارل نئامر تحویل داد. در دو ماه گذشته 3 مرد به ریاست دولت در اتریش رسیده اند و از  سال 2016 تاکنون 8 نفر، دو نفر بصورت موقت، موفق به کسب این صندلی شده اند. این شرایط سبب ایجاد بی ثباتی سیاسی بسیار بدی شده همزمان با این که مردم این کشور درگیر همه گیری کووید-19 هستند.

سیستم اتریش مستلزم تشکیل اکثریت های چند حزبی و تغییرات اتحادی است، همانطور که در آلمان وجود دارد. برای مثال در سال های 2016 الی 2017، محافظه کاران حزب OVP، که قبلا توسط سباستین کورتز هدایت می شدند، ائتلاف با سوسیالیست ها را شکستند  تا به راست افراطی بپیوندند. در ابتدای 2020، حزب OVP، پس از یک سال قرار گرفتن در موضع اپوزوسیون، با سبزهای اتریش  برای رسیدن به قدرت متحد شدند و سپس سباستین کورتز مجددا بعنوان صدراعظم انتخاب شد.

بحران فساد و تلاش برای رسیدن به مقام صدراعظمی

اما در ابتدای اکتبر، بحران سیاسی- قضایی آشکار شد زمانی که مراکز متعدد قدرت، از جمله صدراعظم و وزیر امور مالی، در چارچوب تحقیقات پیرامون احتمال اختلاس وجوه و اموال عمومی  در طول سالهای 2016 الی 2018، مورد حمله واقع  شدند.  هدف از این اختلاس، تامین مالی انتشار نظر سنجی های جعلی و پوشش رسانه¬ای ستایش برانگیز سباستین کورتز در نشریات یک گروه ذی نفوذ اتریشی به نام Österreich بود.

برای اطمینان و دفاع از خود، سباستین کورتز روز 6 اکتبر گذشته از مقام خود استعفا و برای جلوگیری از برگزاری انتخابات مجدد، جایگاه خود را به وزیر خارجه اش، الکساندر شالنبرگ سپرد. در عوض، سباستین کورتز در ریاست حزب OVP باقی ماند.

عبور حزب OVP از کورتز 

دو ماه دیگر، شرایط برای اکثریت مردم غیر قابل تحمل خواهد شد چراکه در مدیریت همه گیری کووید 19 با مشکلاتی روبه رو شده اند. گرچه در حال حاضر برنامه قرنطینه در حال اجرا است اما اعتراضات و تظاهراتی نیز علیه این برنامه انجام شده است. برنامه محدود کردن افرد واکسن نزده از ابتدای نوامبر اتخاذ شد تاکنون محبوبیت چندانی در میان مردم کسب نکرده است.

نهایتا، هفته گذشته زمانی که الکساندر شالنبرگ به وی اعلام کرد که آماده ترک پست صدراعظمی است سباستین کورتز نیز اعلام کرد که در حال بررسی خروج خود از حزب است. بدنبال این اتفاقات، روز جمعه اعضای حزب سریعا شورای ملی را برگزار و وزیر امور داخلی یعنی کارل نئامر را به ریاست حزب و صدراعظمی اتریش انتخاب کردند. صدراعظم جدید که 49 ساله می باشد اعلام کرده که با توافق متحدان زیست محیطی خود، تغییر اساسی در کابینه ایجاد کرده است. اولین قول او به مردم البته با مشکل روبه رو شده است: تصمیم برای تمدید یا عدم تمدید شرایط قرنطینه در حالی که این کشور موج پنجم و دشوار کووید-19 روبه رو شده است.

منبع: لو ژورنال دو دیمانش Le Journal du dimanche / مترجم: مسعود نوری، کارشناس ارشد حقوق و سیاست بین الملل

کلید واژه ها: اتریش دولت اتریش سباستین کورتز اروپا ویروس کرونا


( ۱ )

نظر شما :