با وجود انکار ایران در ارسال پهپاد به روسیه

اوکراین، صحنه نبرد جدید ایران و اسرائیل می شود؟

۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۵۳۴۰ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
با اینکه ایران قویا منکر تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در اوکراین است، بسیاری در اسرائیل بر ضرورت ارائه سلاح به اوکراین تأکید می‌کنند.
اوکراین، صحنه نبرد جدید ایران و اسرائیل می شود؟

دیپلماسی ایرانی: انتشار تصاویر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به مناطق گوناگون اوکراین ازجمله کی‌یف، این پرسش را به میان کشیده که تا چه حد احتمال دارد که اوکراین به میدان تازه تسویه‌حساب اسرائیل و ایران تبدیل شود.

به گزارش میدل ایست نیوز، با اینکه ایران قویا منکر تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در اوکراین است، بسیاری در اسرائیل بر ضرورت ارائه سلاح به اوکراین تأکید می‌کنند.

کارشناسان روسیه‌ای اتفاق نظر دارند که اسرائیل به اوکراین سلاح صادر نخواهد کرد، دست‌کم خبری از سلاح‌های هجومی نخواهد بود، چون نمی‌خواهد روابطش با روسیه را تیره کند به خصوص که این روابط در دوره نخست وزیر کنونی در مقایسه با دوره «بنیامین نتانیاهو» که روابط بسیار نزدیکی با «ولادیمیر پوتین» داشت به سردی گراییده است.

آنچه این اتفاق نظر روس‌ها را تأیید می‌کند اظهارات رسمی «یائیر لاپید» نخست وزیر و «بنی گانتس» وزیر دفاع اسرائیل است که در پاسخ به وزیر یهودیان خارج از کشور تأکید کردند که قرار نیست سلاحی به اوکراین صادر کنند.

نشریه «هاآرتص» نیز روز پنج‌شنبه خبر داد که وزارت دفاع اوکراین به اسرائیل ابلاغ کرده که زمان گفت‌وگوی تلفنی وزرای دفاع اسرائیل و اوکراین به موعد دیگری موکول شده است.

این نشریه به نقل از یک مقام اوکراینی بلندپایه تأکید کرده که این تصمیم پس از اظهارات بنی گانتس درباره خودداری اسرائیل از تأمین سلاح و سامانه‌های ضد پهپادی برای اوکراین گرفته شده است.

با این همه، «دمیترو کولیبا»، وزیر امور خارجه اوکراین، روز پنج‌شنبه تأکید کرد که در گفت‌وگو با یائیر لاپید درخواست‌های کی‌یف برای دستیابی به سامانه پدافند هوایی و موشکی و فناوری‌های مرتبط را به صورت تفصیلی بررسی کرده و افزود که «کشتار و ویرانی ناشی از موشک‌های روسیه و پهپادهای ایران» را با وی در میان گذاشته است.

دفتر لاپید نیز اعلام کرد که نخست‌وزیر در این تماس تلفنی از «روابط نظامی روسیه و ایران ابراز نگرانی عمیق کرده است».

«ماریانا بلینکایا»، روزنامه‌نگار روسیه‌ای، در این باره ابراز اطمینان می‌کند که اسرائیل هرگز وارد جبهه نزاع با روسیه نخواهد شد هرچند بعید نیست که در نهایت و تحت فشار امریکا سامانه‌های پدافند هوایی خود را در اختیار اوکراین بگذارد.

وی می‌افزاید که با وجود این، هم‌اکنون بسیاری در اسرائیل این موضوع را مطرح می‌کنند که اسرائیل هم می‌تواند مانند ترکیه به اوکراین سلاح بدهد و در عین حال روابط خود را با روسیه حفظ کند به خصوص که آنچه در اختیار اوکراین نهاده خواهد شد سلاح دفاعی است نه هجومی.

بلینکایا احتمال تبدیل اوکراین به میدان نزاع ایران و اسرائیل را هم بعید می‌داند، «چون اگر اخبار مربوط به مشارکت پهپادهای ایران در حمله به اوکراین درست باشد، اسرائیل خود را هدف بعدی این پهپادها می‌شمرد، اما اصولا فقط در مناطقی وارد عمل می‌شود که بداند ایران در آن مناطق در حال محکم کردن جای پای خود برای ضربه زدن به اسرائیل است، یعنی مانند سوریه».

«یوری لیامین»، کارشناس نظامی روسیه‌ای نیز تأکید می‌کند که اسرائیل از تیره شدن روابطش با روسیه بسیار حذر می‌کند و به خصوص این ملاحظه را دارد که سلاح‌هایش از طریق روسیه در اختیار ایران قرار گیرد، با وجود این احتمال تغییر اوضاع هم وجود دارد و هیچ چیزی قطعی نیست.

از سوی دیگر، «مراد صادق‌زاده»، استاد مهمان در دانشکده اقتصاد و سیاست جهانی مسکو، احتمال درگیری نیابتی ایران  و اسرائیل در خاک اوکراین را بعید می‌داند چون «این درگیری در سوریه جریان دارد و دلیلی ندارد که به جای دیگری کشیده شود».

او می‌گوید که اسرائیل در پی تیره شدن بیشتر روابطش با روسیه نیست به خصوص که «جانبداری‌اش از غرب به روابطش با روسیه ضربه زده است، «ضمن اینکه بر کسی پوشیده نیست که نیروهای مسلح اوکراین در حال تجارت سلاح هستند و دادن سلاح به آنها برای اسرائیل به معنای آن است که این سلاح در اختیار طرف سومی قرار می‌گیرد».

صادق زاده می‌افزاید که ایران و اسرائیل در عمل زمین لازم برای جنگ نیابتی را دارند و اسرائیل در سوریه بدون هماهنگی خاصی با طرف سومی و بدون آنکه لازم باشد به کسی پاسخگو باشد، هر زمان که بخواهد مواضع ایران را بمباران می‌کند.

با همه اینها، صرف مطرح شدن امکان صادرات سلاح از اسرائیل به اوکراین خشم روسیه را برانگیخت و «دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، گفت که اسرائیل اگر سلاح به اوکراین بدهد اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

او در پیغامی در تلگرام خود نوشت: «به نظر می‌آید اسرائیل در پی ارسال سلاح به کی‌یف است، این اقدامی متهورانه است که روابط ما با تل‌آویو را کاملا تخریب خواهد کرد».

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ روسیه و اوکراین ایران و اسرائیل فروش پهپادهای ایرانی به روسیه فروش پهپاد ایرانی به روسیه فروش پهپاد از ایران به روسیه ایران و روسیه ایران و روسیه و اسرائیل روسیه و اسرائیل


( ۱۳ )

نظر شما :

ناشناس ۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۹
ارسال سلاح به اوکراین یعنی : زجر بیشتر مردم اوکراین و ثروت اندوزی بیشتر کارخانجات اسلحه سازی . در حالی که مردم روسیه و مردم کشورهای ارسال کننده سلاح در حال زندگی نرمال خودشان هستند . زلنسکی اگر عاقل بود با روسیه از در سازش وارد می شد و در کنار آن در جوی آرام مطالبه گری می کرد تا بلکه خاک از دست رفته اش را بازپس گیرد . البته برای زلنسکی عقل برای تصمیم گیری به تنهایی کافی نیست و اختیار هم لازم دارد که ظاهرا اولی را کم دارد و دومی را اصلا ندارد . هر از چندگاهی با یک بسته لُپ لُپ سرکارش می گذارند یک روز با پهپادهای بق بق دار و روز دیگر با گنبد کاغذی اسراییل که جلوی فلسطینی ها هم کم آورده چه رسد ...
ایرانی ۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۱
ایران مثل هر کشور دیگری حق تجارت اسلحه و هماری دفاعی با هر کشوری را دارد. چطور وقتی رژیم های تروریستی در اروپای غربی و آمریکا و کانادا به عربستان و اسرائیل و امارات بطور هر روزه سلاح می فروشند که علیه کشورهای دیگر بخصوص اشغال یمن و فلسطین استفاده می شود، اشکالی ندارد. اما ایران مسئول نحوه ی استفاده ی روسیه از سلاح های فروخته شده ی ایرانی ست؟
سجاد ۰۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۸
آقا تصفیه حساب نه تسویه حساب
پاسخ مدیر سایت ۰۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۸

آقای سجاد گرامی حساب را تسویه می کنند نه تصفیه به معنای پاکسازی.