هراس نتانیاهو از دسترسی مسکو به گنبد آهنین

اسرائیل از رسیدن سلاح های غربی اوکراین به ایران به شدت می ترسد

۱۹ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۵۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
هادهای مرتبط اسرائیلی معتقدند، تهران علاقه مند به مهندسی معکوس «گنبد آهنین» برای یافتن آسیب پذیری در «چتر» دولت یهود است. در ماه مارس سال جاری، شبکه امریکایی سی ان ان به نقل از منابع، این شبهه را مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای باز تولید طرح تسلیحات غربی است.
اسرائیل از رسیدن سلاح های غربی اوکراین به ایران به شدت می ترسد

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دلیل خودداری کشورش از به اشتراک گذاشتن سامانه های دفاع موشکی گنبد آهنین خود با کی یف را بیان کرد. رئیس دولت ابراز نگرانی کرد که تجهیزات در طول جنگ ممکن است، به دست روسیه برسد. رهبری اسرائیل اکنون، گفت و گوی «علنی و صریح» با مسکو را برقرار کرده که در آن، طرفین در مورد وضعیت کنونی اوکراین تبادل نظر می کنند، اما این بازیگر خاورمیانه همچنان نگران پتانسیل همکاری روسیه و ایران است.

نتانیاهو در نشستی با نمایندگان کنست موضع خود را درباره گنبد آهنین توضیح داد. نهادهای مرتبط اسرائیلی معتقدند، تهران علاقه مند به مهندسی معکوس «گنبد آهنین» برای یافتن آسیب پذیری در «چتر» دولت یهود است. در ماه مارس سال جاری، شبکه امریکایی سی ان ان به نقل از منابع، این شبهه را مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای باز تولید طرح تسلیحات غربی است.

نتانیاهو به شرکت کنندگان در نشست گفت که دولت او نگرانی های خود را از طریق یک پلت فرم ویژه گفت وگو به مسکو منتقل می کند. این موضوع همچنین، در مورد نگرانی اسرائیل در مورد سطح همکاری های نظامی – فنی روسیه و ایران صدق می کند، که امریکا و متحدانش در حال ایجاد یک خط اتهام جداگانه هستند. مقامات این کشور به طور جدی، بر این باورند که مشارکت در این مسیر در مرحله ای می تواند، ضربه ای به امنیت دولت یهود وارد کند.

یکی از پدیده های قابل توجه در این زمینه، فرآیند نصب سیستم هشدار مدنی Tseva Adom در اوکراین بود که به گفته تایمز اسرائیل، باید در ماه سپتامبر، به صورت کامل راه اندازی شود. نتانیاهو در گفت وگوی خصوصی با نمایندگان وعده داد که روند بی طرفی آغاز شده توسط دولت قبلی اسرائیل را حفظ می کند.

این احتمال وجود دارد که مشکل «گنبد آهنین» بدون مشارکت اسرائیل حل شود. ژنرال دانیل کاربلر، رئیس فرماندهی دفاع موشکی و فضایی ارتش امریکا، در سخنانی در سنا در ماه مه، گفت که ارتش امریکا دو باتری از این تجهیزات دفاعی را در اختیار دارد. او تاکید کرد که در یکی از آنها، متخصصان روی نصب تجهیزات جدید کار می کنند، اما دیگری کاملا برای استقرار در صورت درخواست اوکراین آماده است. برخی از سناتورها در این نشست خاطرنشان کردند که امریکا سالانه به متحد خاورمیانه خود کمک می کند تا توانایی های گنبد آهنین را توسعه دهد و بنابراین، از حق اخلاقی برای انتقال تجهیزات برخوردار است.

به نظر می رسد که موضوع انتقال سلاح های ضبط شده از اوکراین به دست ایران، اسرائیل را بیش از حد نگران کرده است. در 15 ژوئن، منابع ارشد نیوزویک در ارتش دفاع  ترس خود را مبنی بر اینکه اشباع شدن کی یف از سلاح های غربی دیر یا زود به این واقعیت منجر خواهد شد که بسیاری از اسرار تولید آنها برای تهران مشخص خواهد شد، به اشتراک گذاشتند. ارتش اسرائیل بعید نمی داند که طرف ایرانی قصد کمک به گروه های حماس و حزب الله را با این فناوری ها داشته باشد. اما مقامات امریکایی این ترس ها را رد می کنند.

شیوه ای که اسرائیل در روابط با کرملین به آن پایبند است، همچنان با رویکردهای کشورهای غربی در تضاد است. وزارت امور خارجه اسرائیل تاکید می کند که کارمندان این وزارتخانه هنوز دستورالعملی برای محدود کردن تماس با مقامات روسی در پس زمینه رویدادهای اوکراین ندارند. با این وجود، این بدان معنا نیست که علائم بحران در سایر زمینه های همکاری وجود ندارد. ماه گذشته، شبکه تلویزیونی 12 اسرائیل به نقل از منابع گزارش داد که همکاری با طرف روسی در جست وجوی بقایای سربازان اسرائیلی که زمانی در سوریه ناپدید شده بودند، متوقف شده است. این جنبه از همکاری بشردوستانه به عنوان ابزاری برای ایجاد اعتماد میان دو کشور عمل کرد و نتانیاهو در سفر خود به مسکو در آوریل سال 2019، آن را به عنوان یک ارزش مشترک و مهم توصیف کرد.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل ایران و اسرائیل گنبد آهنین بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو امریکا و اسرائیل روسیه و اسرائیل ایران و روسیه ایران و روسیه و اسرائیل اوکراین روسیه و اوکراین اسرائیل و اوکراین روسیه و اسرائیل و اوکراین ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل


( ۹ )

نظر شما :