بحران اوکراین معادلات بسیاری را تغییر داده است

اسرائیل، روسیه و سوخوهای وعده داده شده به ایران

۱۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۰۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
با ادامه یافتن جنگ و مواجه شدن ارتش اوکراین با کمبود مهمات، آمریکا زرادخانه عظیم خود در اسرائیل را به جبهه اوکراین ارسال کرد و نشانه های پایان بی طرفی اسرائیل در جنگ اوکراین نمایان شد. پس از آن نیز اسرائیل به طور مستقیم در جنگ اوکراین مشارکت کرد و کمک های مادی و تدارکاتی و نظامی در اختیار ارتش این کشور قرار داد. روسیه نیز در برابر این اقدام اسرائیل، از ضرورت تحویل ۲۴ جنگنده سوخو ۳۵ به ایران در آینده نزدیک سخن گفت. 
اسرائیل، روسیه و سوخوهای وعده داده شده به ایران

نویسنده: فاطمه الجبوری 

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده آمریکا هر گاه از شکست احتمالی یا پیدایش احتمالی ائتلافی رقیب در سطح بین المللی احساس خطر کند، از اصطلاح «محور شرارت» استفاده می کند. جرج بوش پسر نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که از این اصطلاح برای توصیف عراق، ایران و کره شمالی استفاده کرد اما در حقیقت هدف او اشغال عراق و تبدیل کردن آن به کشوری ورشکسته بود به همین علت آن را جزء محوری معرفی کرد که به دنبال از بین بردن منافع آمریکاست. آمریکا این بار قصد دارد از اصطلاح «محور شرارت» علیه روسیه و ایران استفاده کند. 

در ابتدای جنگ اوکراین، با آن که ولودیمیر زلینسکی دین خود را یهودی اعلام کرد، اسرائیل برای آن که روسیه به مانعی در برابر حملاتش به عمق خاک سوریه تبدیل نشود، تلاش کرد خود را در این جنگ بی‌طرف نشان دهد. اما با ادامه یافتن جنگ و مواجه شدن ارتش اوکراین با کمبود مهمات، آمریکا زرادخانه عظیم خود در اسرائیل را به جبهه اوکراین ارسال کرد و نشانه های پایان بی طرفی اسرائیل در جنگ اوکراین نمایان شد. پس از آن نیز اسرائیل به طور مستقیم در جنگ اوکراین مشارکت کرد و کمک های مادی و تدارکاتی و نظامی در اختیار ارتش این کشور قرار داد. روسیه نیز در برابر این اقدام اسرائیل، از ضرورت تحویل 24 جنگنده سوخو 35 به ایران در آینده نزدیک سخن گفت. 

توقف ناگهانی حملات موشکی و هوایی اسرائیل به سوریه از 12 آوریل گذشته را می توان ناشی از این ارزیابی اسرائیل دانست که روسیه به دمشق برای به کار گیری سامانه های پدافند هوایی علیه هواپیماهای اسرائیلی چراغ سبز نشان داده است. شاید هم اسرائیل از استقرار سامانه پدافند هوایی 15 خرداد ایران در خاک سوریه هراس دارد. 

به نظر می رسد تحویل جنگنده های سوخو 35 به تهران، معادله برتری نظامی اسرائیل در منطقه را به چالش خواهد کشید چرا که این هواپیماها از نظر توان نظامی هم سطح جنگنده های اف 35 اسرائیل هستند که واشنگتن از تحویل آنها حتی به متحدان خود در منطقه مثل ترکیه و امارات خودداری کرده است تا برتری نظامی اسرائیل حفظ شود. 

به این ترتیب، بحران اوکراین تاثیری راهبردی بر روابط اسرائیل و روسیه گذاشته و این روابط را از سطح شراکت به خصومت احتمالی تنزل داده است. بحران اوکراین همچنین موجب شد روابط مسکو – تهران به سطح شراکت نظامی و اقتصادی ارتقاء یابد. ایران و روسیه با هم برای بی اثر کردن تحریم های اقتصادی آمریکا و وارد کردن شکست نظامی به اردوگاه غرب در اوکراین تلاش می کنند. در همین راستاست که مسکو از پهپادهای ایرانی برای حمله به مواضعی در اوکراین استفاده می کند و کیف نیز قصد دارد از سامانه گنبد آهنین اسرائیل برای مقابله با حملات روسیه بهره برداری کند و تهران نیز به هواپیماهای پیشرفته سوخو 35 دست خواهد یافت که توانایی اجرای حمله مستقیم به فلسطین اشغالی را به این کشور می دهد.

منبع: عربی 21 / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و روسیه ایران و اسرائیل جنگ اوکراین خاورمیانه و جنگ اوکراین روسیه اوکراین اسرائیل سوخو 35 اسرائیل و اوکراین روسیه و اسرائیل و اوکراین روسیه و اسرائیل


( ۵۸ )

نظر شما :

یوسف ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۸
یعنی هنوز واقعا عده ای در ایران به روسیه امید دارند؟
خسرو ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۸
نوشته خیلی سطحی بود روسیه و اسرائیل دشمن نخواهندشد چون دلایل گفته شده اجرایی نشده و درضمن دوطرف دوری و دوستی را می پسندند و هنوز روسیه ی بدقول هیچ سوخوی ۳۵ به ایران تحویل نداده است و بنظر میرسد که چنین قصدی هم ندارند چون نمی خواهند همسایه های عرب ایران را آزرده کند
ناظر سیاسی ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۰
پیوند ارگانیک روسیه فعلی با لایحه های پنهان صهیونست های تند رو بسیار عمیق تر از روابط سطحی و همراه با ظاهر سازی روسیه با ایران است.