ایالات متحده به شرکت های اروپایی درباره نقض تحریم های ایران هشدار داد

جبهه متقابل بروکسل و واشنگتن در قبال تهران

۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۷۸۸۵۷ اخبار اصلی اروپا آمریکا پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه ضمن اعلام تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام، از اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران خبر داد. بخش دوم این تحریم ها که قرار است چهار نوامبر اجرایی شود، علاوه بر تحریم مستقیم بخش های انرژی و مالی ایران، تحریم های ثانویه علیه کشورها و شرکت هایی که به تجارت با ایران ادامه می دهند را نیز شامل می شود. این مساله خشم اروپا را برانگیخته و بروکسل را به اجرای قانون انسداد وا داشته است...
جبهه متقابل بروکسل و واشنگتن در قبال تهران

نویسنده: مایکل پیل

دیپلماسی ایرانی: یک مقام رسمی وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داد که شرکت های اروپایی در صورت عمل به دستورات اتحادیه اروپا به نادیده گرفتن تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، با مخاطره تلافی از سوی ایالات متحده مواجه خواهند شد. این مقام در اقدامی که از تنش های فزاینده در دو سوی آتلانتیک ناشی از تصمیم ترامپ به خروج از معاهده بین المللی هسته ای ایران حکایت دارد، گفت شرکت هایی که با «دشمن» معامله می کنند، از سیستم مالی ایالات متحده حذف خواهند شد.

مقامات آمریکایی پیش از برنامه ریزی برای اعمال مجدد موج دوم تحریم ها علیه ایران در اوایل ماه نوامبر، با همتایان اروپایی خود مذاکراتی داشته اند. اتحادیه اروپا در واکنش به تهدیدهای آمریکا به حذف تجارت کنندگان با ایران از نظام مالی ایالات متحده، با اجرای «قانون انسداد» واکنش نشان داده است که کسب و کارهای اروپایی را در صورت اجرای تحریم های آمریکا به اقدامات قانونی تهدید می کند.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، افزود شرکت های اروپایی باید بدانند که اگر ایران پیشنهاد مذاکره را نپذیرد، ایالات متحده برای «اعمال فشار بی رحمانه» از جمله «شدیدترین تحریم ها در تاریخ» برنامه ریزی کرده است. تحریم های ماه نوامبر صادرات نفت ایران و مبادلات بانک مرکزی این کشور را هدف می گیرد. این مقام در ادامه گفت: «آنچه ما می گوییم این است که اگر تصمیم بگیرید که با دشمن ایالات متحده امریکا تجارت کنید، دیگر با ایالات متحده تجارت نخواهید کرد. به سیستم مالی ایالات متحده دسترسی نخواهید داشت و نمی توانید از دلار آمریکا استفاده کنید.»

این مقام همچنین به این مساله اشاره کرد که تلاش های اروپایی ها برای مقابله با اقدامات ایالات متحده از طریق ابتکاراتی مانند قانون انسداد و ایجاد خطوط مالی یورو محور کمکی به آنها نخواهد کرد و قانون انساد شرکت های اتحادیه اروپا را در معرض مجازات های ایالات متحده قرار می دهد: «این قانون شرکت های اروپایی را از حق انجام یک انتخاب آزادانه باز می دارد: می خواهیم روابط با ایران را حفظ کنیم؟ یا می خواهیم روابط با ایالات متحده را حفظ کنیم؟ و اگر پاسخ این باشد که می خواهند روابطشان با ایالات متحده را حفظ کنند، فکر نمی کنم که دلیلی داشته باشد به دلیل این انتخاب از سوی اتحادیه اروپا مجازات شوند.»

دیپلمات های اتحادیه اروپا می گویند که تحریم های ایالات متحده تلاش های دیگر امضاکنندگان توافق هسته ای سال 2015، یعنی فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه را برای حفظ توافق از بین می برد. ایران موافقت کرده است که در برابر منافع اقتصادی، برنامه هسته ای خود را محدود کند. اما شرکت های مطرح اروپایی از جمله شرکت PSA که شرکت مادر پژو محسوب می شود و گروه نفتی توتال فرانسه گفته اند که عملیات خود را در ایران متوقف خواهند کرد مگر اینکه از تحریم های ایالات متحده مستثنی شوند.

کشورهای اروپایی معتقدند که معاهده هسته ای ایران برای امنیت خاورمیانه و فراتر از آن، امنیت جهان، اهمیت بسیار زیادی دارد. آنها همچنین در مخالفت با ایالات متحده به ارزیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره می کنند که از تعهد ایران به توافقنامه حکایت داشته است.

منبع: فایننشال‌تایمز / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: تحریم های ثانویه خروج ترامپ از برجام تحریم های آمریکا علیه ایران قانون انسداد اتحادیه اروپا خروج شرکت های اروپایی از ایران


نظر شما :