ششمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

نقشه شوم اسرائیل در بهره برداری از جنگ اوکراین علیه فلسطینیان

۰۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۳۷۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
از دوستانم در واشنگتن شنیدم که اسرائیل می خواهد از جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده کند و به طور ویژه در صورت تعرض یهودی های اوکراین که شمارشان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود بهره برداری کند و آنها را به اسرائیل مهاجرت دهد. برای اسرائیل مهم است اگر بتواند آنها را راضی کند یا حداقل بخش بزرگی از جامعه بین المللی را راضی کند تا آنها را به کشور یهودی انتقال دهند یا حداقل بخشی از آنها مهاجرت کنند. در این صورت زخم فلسطینی که اصلا بسته نشده بود، دوباره عمیقا باز خواهد شد، زخمی که از سال ۱۹۴۸ به وجود آمد که باعث شد بخش عمده ای از فلسطینیان به ضرب زور نظامی به مهاجرت مجبور شوند و تنش های داخلی میانشان با "شهروندان" اسرائیلی به وجود آمد. در صورت وقوع چنین اتفاقی بعید نیست مهاجرت شمار جدیدی از فلسطینیان را به کرانه باختری یا اخراج آنها از شهرک ها با هدف جذب یهودیان اوکراین را شاهد باشیم.
نقشه شوم اسرائیل در بهره برداری از جنگ اوکراین علیه فلسطینیان

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش ششم آن را می خوانید: 

از دیپلمات کارکشته و قدیمی سابق که بیشتر عمر دیپلماتیک خود را در خاورمیانه گذرانده و اکنون پژوهشگری برجسته است درباره مصر پرسیدم، جواب داد: مصر هم متحد امریکاست. رئیس جمهور بایدن با رئیس جمهوری آن، عبدالفتاح السیسی و حکومتش بدون نیاز به دیدار در چارچوب نشست ها، همکاری می کند، مگر اینکه وضعیت و تحولات ایجاب کند که چنین دیداری انجام شود. دولت ها در قاهره و واشنگتن با یکدیگر در تماسند و اتحادشان معطل آن نیست بلکه آن را عمیق و منظم می کند.»

بعد حرفمان به ترکیه کشیده شد، گفت: «سیاست بایدن در قبال ترکیه مثل سیاستش در قبال عربستان و مصر و امارات است.»

از او درباره اسرائیل پرسیدم، این دیپلمات کارکشته و متخصص در امور جهان عرب، تاکید کرد، رئیس جمهور جو بایدن سفارت کشورش را که سلفش دونالد ترامپ به "بیت المقدس یکپارچه" منتقل کرد به تل آویو یا به بیت المقدس غربی منتقل نخواهد کرد. اما می خواهد کنسولگری امریکا در بیت المقدس شرقی مجددا دایر شود. این نشان می دهد که به فلسطینی ها توجه دارد و می خواهد آنها را به عملیات صلح مبتنی بر تشکیل دو کشوری مطابق با آنچه در کنفرانس صلح اول در سال 1991 با همکاری واشنگن و مسکو برگزار شد و بر آن توافق شد، راضی کند. او فکر می کند می تواند در راه اجرای توافق اسلو در سال 1993 پیش رود، توافقی که یک سال بعد از آن اردن و اسرائیل صلح کردند. بایدن می خواهد سفارت امریکا را در کرانه باختری فلسطینی یا حداقل هیئت دائمی دیپلماتیک را در آنجا راه اندازی کند.»

نظر دادم: «از دوستانم در واشنگتن شنیدم که اسرائیل می خواهد از جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده کند و به طور ویژه در صورت تعرض یهودی های اوکراین که شمارشان بین 300 تا 400 هزار نفر تخمین زده می شود بهره برداری کند و آنها را به اسرائیل مهاجرت دهد. برای اسرائیل مهم است اگر بتواند آنها را راضی کند یا حداقل بخش بزرگی از جامعه بین المللی را راضی کند تا آنها را به کشور یهودی انتقال دهند یا حداقل بخشی از آنها مهاجرت کنند. در این صورت زخم فلسطینی که اصلا بسته نشده بود، دوباره عمیقا باز خواهد شد، زخمی که از سال 1948 به وجود آمد که باعث شد بخش عمده ای از فلسطینیان به ضرب زور نظامی به مهاجرت مجبور شوند و تنش های داخلی میانشان با "شهروندان" اسرائیلی به وجود آمد. در صورت وقوع چنین اتفاقی بعید نیست مهاجرت شمار جدیدی از فلسطینیان را به کرانه باختری یا اخراج آنها از شهرک ها با هدف جذب یهودیان اوکراین را شاهد باشیم.»

این دیپلمات کارکشته و پژوهشگر دائمی نظر داد: «بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد البته کسی هم نمی تواند جلوی وقوع آن را بگیرد، به ویژه اگر اسرائیلی ها تصمیم بگیرند که بخش تازه ای از فلسطینیان را مجبور کنند به لبنان مهاجرت کنند. یعنی شبیه همان اتفاقی که در سال 1948 اتفاق افتاد و آوارگان فلسطینی به اراضی لبنان سرازیر شدند. همان طور که کسی نتوانست جلوی آوارگی شهروندان سوری را که در پی بهار عربی سال 2011 آواره شدند، بگیرد، موج عظیم مهاجرتی که به همه جا روانه شدند و لبنان هم بخشی از آنها را پذیرفت.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: فلسطینیان فلسطین اسرائیل اسرائیل و فلسطین سرکیس نعوم ایالات متحده امریکا جنگ اوکراین اسرائیل و روسیه اسرائیل و روسیه و اوکراین سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :