سه باید در نقشه راه امریکایی

پنج «نه» امریکا برای غزه

۲۲ آبان ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۳۰۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
وزیر خارجه امریکا مخالفت خود با کوچاندن اجباری فلسطینیان از غزه، مخالفت با استفاده از غزه به عنوان سکویی برای تروریسم، مخالفت با اشغال مجدد غزه پس از پایان درگیری، مخالفت با محاصره غزه و مخالفت با کاهش مساحت این باریکه را اعلام کرد.
پنج «نه» امریکا برای غزه

دیپلماسی ایرانی: در حالی که اسرائیل به جنگ در نوار غزه تمرکز دارد، ایالات متحده امریکا برای دستیابی به تعهداتی برای مرحله پس از حماس در غزه در تلاش است.

به گزارش میدل ایست نیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، در توکیو مخالفت خود را با پنج مساله بیان کرد که در گزارش وال استریت ژورنال از آن به عنوان «پنج نه» یاد شده است.

وزیر خارجه امریکا مخالفت خود با کوچاندن اجباری فلسطینیان از غزه، مخالفت با استفاده از غزه به عنوان سکویی برای تروریسم، مخالفت با اشغال مجدد غزه پس از پایان درگیری، مخالفت با محاصره غزه و مخالفت با کاهش مساحت این باریکه را اعلام کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا نیز سه «باید» را بیان کرد که عبارت است از: «راه صلح باید شامل آرای ملت فلسطین باشد، حکومت در نوار غزه به همراه کرانه باختری به رهبری فلسطینیان باید یکپارچه باشد و زندگی اسرائیلی ها و فلسطینیان در کنار یکدیگر در کشور خود با بهره مندی یکسان از امنیت، آزادی، فرصت ها و کرامت باشد.

وال استریت ژورنال نوشت که بلینکن اعتراف کرده که شاید نیاز به مرحله انتقالی پس از پایان درگیری باشد و اسرائیل زمام امور را به دست بگیرد و این مساله اساسا در سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل آمده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه گفت که کشورش به دنبال تسخیر، اشغال یا حکومت بر غزه پس از جنگ علیه حماس نیست، اما برای جلوگیری از تهدیدهای شبه‌نظامیان لازم است که یک «نیروی قابل اطمینان» وارد نوار غزه بشود.

اظهارات این هفته نتانیاهو که گفته بود اسرائیل برای مدت زمانی نامعلوم مسئولیت امنیت غزه را بر عهده خواهد گرفت، با مخالفت ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل، مواجه شد. واشینگتن تاکید داشته است که با اشغال غزه پس از جنگ اسرائیل علیه حماس مخالف است.

نتانیاهو در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: «ما به دنبال تسخیر غزه نیستیم. دنبال اشغال غزه نیستیم، و نمی‌خواهیم بر غزه حکومت کنیم.»

وی اظهار داشت که لازم است یک حکومت غیرنظامی در غزه شکل بگیرد اما اسرائیل باید مطمئن شود که حملاتی نظیر حملات روز هفتم اکتبر دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

نخست وزیر اسرائیل گفت: «بنابراین، ما مجبوریم یک نیروی قابل اطمینان داشته باشیم که در صورت لزوم وارد غزه بشود و قاتلان را بکشد، چون این امر باعث جلوگیری از ظهور دوباره گروه‌هایی مثل حماس می‌شود.»

وی افزود، پس از جنگ آن‌چه می‌خواهیم ببینیم «غزه غیرنظامی‌شده و غیرافراطی و بازسازی‌شده» است.

از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و رهبر جنبش فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین، روز جمعه در مراسم سالروز مرگ یاسر عرفات در رام‌الله در کرانه غربی گفت که این تشکیلات آماده است در صورت تحقق شروطی که مطرح شده، مسئولیت سیاسی نوار غزه را در پایان این جنگ برعهده بگیرد.

محمود عباس نوار غزه را بخش جدایی‌ناپذیر از اراضی فلسطینی برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطین توصیف کرد.

او گفت در صورتی که سرنوشت غزه بخشی از راهکار جامع شامل شرق بیت‌المقدس و کرانه غربی باشد، تشکیلات خودگردان آماده مشارکت در اداره آن است و مسئولیت غزه را در چارچوب یک راهکار سیاسی برعهده خواهد گرفت.

این در حالی است که وال استریت ژورنال نوشته که تشکیلات خودگردان فلسطین شاید قادر به کنترل غزه نباشد.

منبع: اسکای نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نوار غزه امریکا ایالات متحده امریکا فلسطینیان فلسطین اسرائیل اسرائیل و فلسطین امریکا و فلسطین امریکا و اسرائیل آنتونی بلینکن جو بایدن بنیامین نتانیاهو


( ۲ )

نظر شما :