احتمال تشدید تنش وجود دارد

نگرانی دموکرات ها از سخنرانی بایدن در کنگره

۰۷ تیر ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۶۷۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
آکسیوس گزارش داده است که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان در حال بررسی «طیف گسترده‌ای» از گزینه‌ها برای طرحی علیه سخنرانی نتانیاهو هستند. به گفته شش منبع مختلف، این پیشنهادها برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی یا رویدادی با خانواده‌های ربوده‌شدگان را شامل می شود که فکر می‌کنند نتانیاهو به اندازه کافی برای آزادی بستگانشان تلاش نمی‌کند. بر اساس این گزارش، برخی از نمایندگان دموکرات نیز به سایت آمریکایی گفته‌اند که قصد حضور در این سخنرانی را ندارند.
نگرانی دموکرات ها از سخنرانی بایدن در کنگره

دیپلماسی ایرانی: در حالی که حدود یک ماه دیگر قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به دعوت نمایندگان کنگره ایالات متحده امریکا در برابر آنها سخنرانی کند، واشنگتن سفر او به ایالات متحده در این برهه زمانی را مناسب نمی داند و نگران است که این سفر تشدید اختلافات میان واشنگتن و تل آویو را باعث شود.

در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست نسبت به سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره و آسیب‌هایی که ممکن است در بلندمدت داشته باشد هشدار داد. این روزنامه نوشت که هنوز تعدادی از اعضای ارشد حزب دموکرات تصمیم نگرفته اند که در سخنرانی برنامه ریزی شده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در 24 ژوئیه شرکت کنند و حتی در حال بررسی تحریم آن هستند. اگر چنین اتفافی بیفتد ضربه سنگینی به روابط امریکا و اسرائیل وارد خواهد شد. در مقاله این روزنامه به نگرانی موجود بر سر اینکه امکان دارد نتانیاهو از این سخنرانی به مثابه فرصتی برای حمله به مواضع دولت دموکرات امریکا و سیاست هایش استفاده کند و به خصوص از جو بایدن انتقاد کند، آمده است: «اگر نتانیاهو از سخنرانی خود برای تضعیف تلاش‌های دیپلماتیک دولت جو بایدن و حمله به منتقدان خود از حزب دموکرات استفاده کند، این کار می‌تواند باعث سیاسی شدن بیشتر روابط بین آمریکا و اسرائیل شود و در درازمدت به آن آسیب برساند.» در ادامه این مقاله به انتخابات پیش روی ایالات متحده اشاره شده و آمده است که امکان دارد نتانیاهو گمان کند با این سخنرانی بتواند دونالد ترامپ و حزب جمهوریخواه را که او گمان می کند در تعامل با او بهتر از دموکرات ها رفتار کرده اند را تقویت کند. این می تواند به مثابه قماری سیاسی برای نتانیاهو باشد. به ویژه اگر دموکرات ها همچنان در قدرت بمانند قطعا تلافی این رفتار او را در آینده در خواهند آورد.

این در حالی است که آکسیوس گزارش داده است که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان در حال بررسی «طیف گسترده‌ای» از گزینه‌ها برای طرحی علیه سخنرانی نتانیاهو هستند. به گفته شش منبع مختلف، این پیشنهادها برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی یا رویدادی با خانواده‌های ربوده‌شدگان را شامل می شود که فکر می‌کنند نتانیاهو به اندازه کافی برای آزادی بستگانشان تلاش نمی‌کند. بر اساس این گزارش، برخی از نمایندگان دموکرات نیز به سایت آمریکایی گفته‌اند که قصد حضور در این سخنرانی را ندارند. سایر دموکرات‌ها نیز اعلام کردند: مخالف این سخنرانی هستند، اما ممکن است در آن شرکت کنند. یکی از نمایندگان مجلس گفت که برخی از اعضای مجلس قصد دارند در سخنرانی شرکت کنند تا سخنرانی نتانیاهو را مختل کنند.

کلید واژه ها: امریکا اسرائیل امریکا و اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو ایالات متحده امریکا حزب دموکرات حزب جمهوری خواه جو بایدن کنگره امریکا دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :