مشکل فقط نتانیاهوست

مرزهای بحران کنونی بین آمریکا و اسرائیل

۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
محور بحران کنونی در روابط آمریکا و اسرائیل، بنیامین نتانیاهو است و نخست وزیر اسرائیل می داند خودداری عمدی دولت آمریکا از دعوت او به کاخ سفید و استقبال گرم از رئیس جمهوری اسرائیل درواشنگتن، در حکم اعمال فشار شدید آمریکا بر او و دولت ائتلافی اوست.
مرزهای بحران کنونی بین آمریکا و اسرائیل

نویسنده: نبیل عمرو

دیپلماسی ایرانی: بحث و جدل زیادی در اسرائیل بر سر «بحران روابط با دولت آمریکا» شنیده می شود ولی این بحث و جدل ها اصلا واقعی نیست بلکه هدف مطرح کنندگان آن، بهره برداری از این مسئله در جدال داخلی بر سر قدرت است. با توجه به حضور قدرتمندانه آمریکا در بین افکار عمومی اسرائیل، طرف های مناقشه سیاسی در اسرائیل تلاش می کنند طرف مقابل را به رفتار نامناسب و رنجاندن بزرگترین هم پیمان و حامی اسرائیل متهم کنند. 

محور بحران کنونی در روابط آمریکا و اسرائیل، بنیامین نتانیاهو است و نخست وزیر اسرائیل می داند خودداری عمدی دولت آمریکا از دعوت او به کاخ سفید و استقبال گرم از رئیس جمهوری اسرائیل درواشنگتن، در حکم اعمال فشار شدید آمریکا بر او و دولت ائتلافی اوست. نتانیاهو همچنین می داند هدف آمریکا مهار کردن او است نه بایکوت او، چرا که دولت جو بایدن شروطی برای دعوت کردن او به کاخ سفید تعیین کرده که عملی کردن آنها برای نتانیاهو امکان پذیر نیست و یکی از این شروط، کنار گذاشتن وزیران تندرو است که نتانیاهو نخست وزیری خود را مدیون آنان است. شرط دیگر دولت آمریکا، کنار گذاشتن طرح اصلاحات قضایی است در حالی که عملی کردن این خواسته به معنای پایان حضور نتانیاهو در سمت نخست وزیری در آینده است. 

مسئله فلسطین در بحران کنونی بین آمریکا و اسرائیل نقشی ثانویه و حاشیه ای دارد. آمریکا به انتقاد از سیاست شهرک سازی و زیاده روی در خشونت علیه فلسطینی ها ادامه می دهد ولی راه حلی جدی برای اصل مشکل ارائه نمی کند بلکه دست اسرائیل را در موضوع فلسطین باز گذاشته است. بنابراین تنها قدرت جهانی که می توان روی آن برای تاثیر گذاشتن بر سیاست های اسرائیل در قبال فلسطینی ها حساب کرد، ترجیح می دهد با واقعیت سازگار شود و این چیزی است که اسرائیلی ها خواستار آن هستند. بنابراین اجازه داده نمی شود بحران بین آمریکا و اسرائیل تا جایی پیش برود که اساس روابط راهبردی بین آنها را خدشه دار کند.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین اسرائیل و امریکا ایالات متحده امریکا امریکا امریکا و اسرائیل جو بایدن دولت بایدن بنیامین نتانیاهو


نظر شما :