نماینده ایران در سازمان ملل در گفت وگو با نیوزویک:

ایروانی: با این رویه، نتانیاهو بایدن را هم با خود به زیر خواهد کشید

۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۳۶۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا نتواند جنگ جاری اسرائیل در غزه را به پایان برساند، وجهه و نفوذ جهانی آمریکا و نیز کارزار انتخاباتی خودش را در معرض خطر بیشتری قرار خواهد داد.
ایروانی: با این رویه، نتانیاهو بایدن را هم با خود به زیر خواهد کشید

دیپلماسی ایرانی: امیرسعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه ای اختصاصی با نیوزویک هشدار داد که اگر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا نتواند جنگ جاری اسرائیل در غزه را به پایان برساند، وجهه و نفوذ جهانی آمریکا و نیز کارزار انتخاباتی خودش را در معرض خطر بیشتری قرار خواهد داد.

امیرسعید ایروانی، در این مصاحبه تاریخچه ای از جناح های مقاومت را مرور کرد که در گذر منازعه چندین دهه ای اسرائیلی – فلسطینی سر برآورده اند و نیز به روابط تعیین کننده تهران با این گروه ها و آرمان آنها پرداخت. ایروانی از به کارگیری سلاح توسط فلسطینی ها دفاع کرد اما گفت که هدف این تلاش ها، نابودی اسرائیل نیست و نباید هم که غیرنظامیان را هدف بگیرند بلکه به گفته او، هدف نهایی این بوده که به یک کشور دست یابند و به اشغال اسرائیل پایان دهند، چیزی که به نظر او نمی تواند تنها با ابزارهای نظامی به دست آید.

او در حالی که استدلال می کرد که کارزار نظامی اسرائیل، تنها به تقویت حماس می انجامد، گفت که نخست وزیر اسرائیل، آینده سیاسی خود را بر سر پیروزی در غزه گرو گذاشته است و بایدن باید به این منازعه خاتمه دهد تا وجهه اش برای انتخابات 2024 بهتر شود. 

ایروانی هشدار داد که همچنین اگر جنگ ادامه یابد، تنها به دردسرهای بیشتر در خاورمیانه برای ایالات متحده آمریکا و نیروهای نظامی اش می انجامد که هم اکنون نیز با حملات مستمر در عراق و سوریه روبه رو هستند.

وی همچنین گفت: «در پی عقب نشینی اسرائیل از غزه، حماس به یک کارزار انتخاباتی رو آورد تا دولت را در غزه در اختیار بگیرد. این یک حرکت راهبردی بود که هدف آن تعامل فعال در هر دو سپهر سیاسی و جهادی بود و از پذیرش ضمنی کنفرانس مادرید نشان داشت. جنبش جهاد اسلامی، بر عکس، این رویکرد را رد کرد و به شدت به مسیر جهادی خود پایبند ماند بی آن که به سازش یا مشارکت در روندهای سیاسی تمایلی نشان دهد. بنابراین هیچ ملامتی متوجه حماس نیست، حماس راهکار سیاسی را برگزید اما این اسرائیل و متحدانش بودند که به انتخاب حماس اهمیتی نداند و احترامی برای آن قائل نشدند.»

وی درباره سیاست فعلی تهران در جنگ غزه گفت: «بالاترین اولویت جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از جان شهروندان غیرنظامی است. در حالی که گروه های جهادی مشتاقانه به مسیر مبارزه رو آوردند و عامدانه موجب هزینه هایی برای خودشان و برای خانواده هایشان شدند، یک ضرورت فوری است که افراد معمولی، به ویژه زنان و کودکان را از این که در این جنگ قربانی شوند، در امان بداریم.»

نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین گفت: «هدفِ توان نظامی مقاومت فلسطین این نیست که اسرائیل را ساقط کند یا آن را از میان بردارد بلکه در خدمت این هدف است که از گسترش اشغال جلوگیری کند و این رژیم را وادار سازد که قلمروهای اشغالی را تخلیه کند. اساسا، رژیمی که به سلاح های هسته ای مجهز است و در رده قدرت های نظامی پیشتاز جهان قرار دارد را نمی توان تنها با اقدامات نظامی منحل کرد. بنابراین چشم انداز سقوط اسرائیل از گذر ابزارهای نظامی فرا نمی رسد بلکه از گذر عوامل داخلی ممکن می شود. در چنین سناریویی، کارآیی این قدرت نظامی، ابزاری برای حل و فصل این شرایط نیست. این همچنان باور محکم ماست که برای بحران فلسطین نمی توان با ابزارهای نظامی، راه حلی پیدا کرد بلکه حل و فصل آن با پایان اشغال و برپایی اصول بنیادین حقوق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت ممکن می شود.»

او درباره احتمال ورود ایران به جنگ نیز گفت: «ایران بر موضع خود استوار است که از شروع جنگ با هر کشوری پرهیز کند. اساسا راهبرد جنگ پیشدستانه، هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد. با این حال، کشور بالاترین سطح آمادگی خود را برای پاسخ به هر گونه تهدید متصوری حفظ می کند و از خودش، مردمش و منافعش با قدرت دفاع خواهد کرد.»

ایروانی درباره سیاست های ایالات متحده در قبال بحران غزه نیز گفت: «ما فکر می کنیم که ایالات متحده باید یک بازسنجی جامع از راهبرد امنیت ملی خود در رابطه با خاورمیانه داشته باشد. این یک ضرورت فوری است که دولت آمریکا به یک نتیجه راهبردی برسد که آیا سیاست های نادرست گذشته را که ناکامی شان برای منافع ملی آمریکا اثبات شده، ادامه دهد یا این که مسیر تازه ای مورد نیاز است. سرانجام خودشان باید در این زمینه تصمیم بگیرند.»

منبع: نیوزویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سعید ایروانی فلسطین فلسطینیان اسرائیل ایران و اسرائیل و امریکا اسرائیل و امریکا حمله اسرائیل به غزه امریکا ایالات متحده امریکا جو بایدن بنیامین نتانیاهو


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۷
اینگونه که از اخبار استنباط میگردد در امریکا فاشیست گسترش طلب جهانی صهیونیستی بسیار قدرتمند است نه مردم یهودی مومن و پرهیزکار ۔ زمانی که دانش اموزی را بخاطر حمایت پدرش در X از مردم غزه از دبیرستان اخراج میکنند وروسای دانشگاهها بلند مرتبه بعلت حمایت جزئی از مردم غزه نه حماس مجبور به استعفا میکنند نشان دهنده چیست ؟ اگر پرزیدنت بایدن از انچه در غزه که کشتاری از غیر نظامیان است حمایت نکند سرنوشت غیر قابل پیش بینی تری توسط صهیونیت خواهد داشت۔در امریکا صهیونیسم بسیار توانا است۔ سرباز وخلبان صهیونیست در غزه چشمش را می بندد و جنبده داخل غزه را می کشد۔میخواهد گروگان باشد یا کودک یا زن ومرد غیر مسلح۔ در غزه انسان غیر مسلح کشته میشوند ۔بیشتر از ۱۰۰ خبرنگار و ۱۰۰ کمک رسان سازمان ملل و صدها کادر پزشکی وپرستاری وهزاران دانش اموز با نام ونشان کشته شده است۔ صهیونیست هسته ای اسرائیل جنایت های بزرگتری بوجود خواهد اورد۔دنیای صلح طلب باید این غول رها شده هستهای را درشیشه کند۔اسیائی ها وفلسطینی هزاران سال از یهودی ها حمایت کرده اند مسلمانان انها را به اروپا بردند ۔ دیگران که امروزه صهیونیست ویهودی گری را یکسان میبینند با یهودیان انگونه رفتار کردند