ماگا، تشکل حامی رئیس جمهوری سابق

ترامپ پیشتاز

۳۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۱۳۲۱ اخبار اصلی آمریکا
ترامپ ثابت کرد از امتیازاتی قطعی در همه گروه های سنی و مناطق و همه جناح های ایدئولوژیک حزب جمهوری خواه برخوردار است و رای دهندگان جمهوری خواه نگران ممانعت قانونی از نامزد شدن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری هستند. 
ترامپ پیشتاز

نویسنده: طارق الشامی

دیپلماسی ایرانی: نظرسنجی «نیویورک تایمز» و دانشکده «سی‌ینا» نشان داد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا به میزان چشمگیری از نزدیکترین رقیبش «ران دسانتیس» فرماندار فلوریدا پیش افتاده است. ترامپ ثابت کرد از امتیازاتی قطعی در همه گروه های سنی و مناطق و همه جناح های ایدئولوژیک حزب جمهوری خواه برخوردار است و رای دهندگان جمهوری خواه نگران ممانعت قانونی از نامزد شدن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری هستند. 

در حالی که زمان زیادی تا متهم شدن ترامپ به علت نقش داشتن در حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره و نپذیرفتن نتیجه انتخابات قبلی باقی نمانده، نظرسنجی ها نشان داد او نامزدی شکست ناپذیر در داخل حزب جمهوری خواه است. طبق این نظرسنجی ها، ترامپ با تکیه بر پایگاه حامیان پروپا قرص خود که تشکل «ماگا» را تشکیل داده اند، عملا حزب جمهوری خواه را رهبری می کند و به احتمال زیاد نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد بود. هرچند حمایت تشکل «ماگا» که بیش از یک سوم رای دهندگان جمهوری خواه را نمایندگی می کند به تنهایی برای پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی کافی نیست ولی همین مقدار حمایت از ترامپ نیز شکست دادن او را بسیار دشوار خواهد کرد. 

علت قطعی بودن حمایت تشکل «ماگا» از ترامپ این است که اعضای این تشکل به شکلی استثنایی از ترامپ حمایت می کنند و عمدتا پوپولیست های محافظه کاری هستند که دیدگاهی بسیار نزدیک به ترامپ دارند و به آنچه او می گوید عمیقا باور دارند از جمله این که  ملت آمریکا در خطر و در آستانه فاجعه است و جناح چپ لیبرال به ریاست جو بایدن، آمریکا را نابود می کند و ترامپ مرتکب هیچ جرمی نشده است. 

اکثریت رای دهندگان جمهوری خواه یا کلا از ترامپ حمایت نمی کنند یا حامی دوآتشه او نیستند و عمدتا دیدگاهی مثبت درباره رئیس جمهوری سابق ندارند. اما مشکلی که هر نامزد رقیب ترامپ با آن مواجه است این است که حزب جمهوری خواه دچار دودستگی شده است و بخشی از اعضای این حزب که حامی دوآتشه ترامپ نیستند، محافظه کارانی هستند که می توان آنها را به آسانی به سمت ترامپ جذب کرد. فقط حدود یک چهارم رای دهندگان جمهوری خواه در انتخابات مقدماتی که عمدتا تحصیل کرده و ثروتمند و میانه رو هستند، به ترامپ مشکوک هستند و قطعا از او حمایت نخواهند کرد و حتی او را مجرم می دانند. این افراد، حتی در انتخابات سراسری ریاست جمهوری از ترامپ در برابر بایدن حمایت نخواهند کرد چرا که بخشی از آنها بایدن را بر ترامپ ترجیح می دهند و برخی نیز ترجیح می دهند اصلا رای ندهند. 

مشکل دسانتیس این است که 61 درصد رای دهندگانی که حامی ایدئولوژی محافظه کارانه او هستند، عملا ترامپ را ترجیح می دهند و فقط 36 درصد آنان دسانتیس را برتر از ترامپ می دانند. به همین علت برای دسانتیس دشوار است که صرفا با تکیه بر استدلال های سیاسی، بتواند بر ترامپ غلبه کند. همچنین 58 درصد رای دهندگان جمهوری خواه معتقدند برای شکست دادن جو بایدن در انتخابات، ترامپ تواناتر از دسانتیس است. 

بسیاری از کارشناسان انتخابات معتقدند ترامپ از زیاد بودن نامزدها در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه که موجب پراکنده شدن آراء می شود بهره برداری خواهد کرد چرا که براساس نظام انتخابات مقدماتی، نامزدی که بیشترین آراء را در اکثر ایالت ها به دست آورد، نامزد نهایی حزب خواهد بود. هم اکنون ترامپ باید با 12 نامزد در انتخابات مقدماتی رقابت کند که هیچ کدام از آنها حتی دسانتیس از نظر پایگاه مردمی در حدی نیستند که بتوانند رقیبی جدی برای ترامپ باشند.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا امریکا انتخابات امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا جو بایدن حزب جمهوری خواه حزب دموکرات


( ۴ )

نظر شما :