نفوذ شدید صهیونیست‌ها در لایه‌های درونی ایالات متحده

انتخابات امریکا: مردم یا لابی صهیونیست‌ها

۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۷۷۶۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
زهرا اله دادیان فلاورجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حمایت بی‌چون‌وچرای امریکا از اسرائیل در دو حزب امریکا جریان دارد و تفاوتی ندارد که دموکرات‌ها در رأس قدرت باشند یا جمهوری‌خواه‌ها. 
انتخابات امریکا: مردم یا لابی صهیونیست‌ها

نویسنده: زهرا اله دادیان فلاورجانی، کارشناس ارشد روابط بین الملل 

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی امریکا می‌گوید: اگر اسرائیل هم وجود نداشت، امریکا ملزم به ساخت یک اسرائیل در آسیا بود. 

بعد از بیانیه بالفور و تشکیل دولت اسرائیل که انگلستان در آن نقش اساسی داشت مهم‌ترین مدافع و حامی اسرائیل امریکا بوده و تقریباً تمامی قطع‌نامه‌هایی که شورای امنیت علیه اسرائیل صادر می‌شود را وتو کرده یا مانع اجرای آن‌ها شده است.

حمایت بی‌چون‌وچرای امریکا از اسرائیل در دو حزب امریکا جریان دارد و تفاوتی ندارد که دموکرات‌ها در رأس قدرت باشند یا جمهوری‌خواه‌ها. 

بعد از طوفان الاقصی و حمله حماس به مواضع صهیونیست‌ها بارها حمایت دولت امریکا از اسرائیل را شاهد بوده‌ایم تا آنجا که تمام قطع‌نامه‌های شورای امنیت علیه اسرائیل در این مدت را وتو کرده و مخالف آتش‌بس است ولی آنچه در بعدازاین عملیات نمود پیدا کرد، حمایت مردم و دانشجویان امریکا از حماس و جبهه مقاومت بود، که حتی به درگیری پلیس با دانشجویان و اخراج آن‌ها و حتی تغییر روسای دانشگاه‌ها به خاطر تظاهرات دانشجویی علیه اسرائیل منجر شد. 

مسئله حمایت امریکا از اسرائیل که ملزم به تجهیز و تقویت آن در مقابل جبهه مقاومت به حدی جدی است، که حمایت امریکا از اوکراین را تحت‌الشعاع قرار داده، تا آنجا که میزان کمک‌ها به اوکراین را کاهش داده و از درجه اهمیت ان کاسته شده است و تلاش‌ها برای برقراری صلح و پیشنهاد پذیرش و شروع مذاکرات به کیف داده شد.

و اینک که امریکا در آستانه انتخابات جدیدی است یکی از چالش‌های مهم دو نماینده انتخابات مسئله فلسطین و جنگ بین اسرائیل و جبهه مقاومت است. حضور ناتانیاهو در کنگره امریکا و ایراد سخن و تشویق‌های پیاپی او در طول سخنرانی حکایت از درجه اهمیت و حمایت امریکا در سطح جهانی از اسرائیل  دارد و اینکه امریکا تمام تلاش خود را برای حفظ موجودیت و حمایت از اسرائیل انجام می‌دهد. ارسال چندین محموله حاوی سلاح و مهمات و کمک‌های نقدی به اسرائیل طی این مدتی که از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد بیانگر تلاش امریکاست. اما درآن روی سکه حمایت و راهپیمایی‌های مردم و دانشجویان از برقراری آتش‌بس در غزه و بهایی که برای ان پرداخت می‌کنند، بیانگر شکاف فکری بین مردم و دولت امریکاست.

در جریان سفر ناتانیاهو به امریکا دیدارهایی با ترامپ و کامیلا هریس که جانشین جو بایدن شده است، اتفاق افتاد. که البته در زمان سخنرانی ناتانیاهو کامیلا هریس در کنگره حاضر نشد. در دیدار ترامپ با ناتانیاهو، ترامپ به حمایت از اسرائیل تأکید، کرد و کمک‌های خود را به اسرائیل در زمان ریاست جمهوری خود یادآور شد و بزرگ‌ترین کمک خود به اسرائیل را خروج از برجام عنوان کرد. ناتانیاهو نیز از اقدامت ترامپ در زمان تصدی پست ریاست جمهوری که حذف سردار ایرانی حاج قاسم سلیمانی، انتقال سفارت به بیت‌المقدس، به رسمیت شناختن حق حاکمیت اسرائیل در بلندی‌های جولان و حمایت بی‌وقفه از یهودیان را شامل می شود اشاره‌ کرد. درحالی‌که کامیلا هریس در دیدار با نتانیاهو به برقراری آتش‌بس در غزه تأکید کرد و مدعی شد که  در مورد اتفاقاتی که در غزه در جریان است ساکت نخواهد ماند. 

نیامدن کامیلا هریس به جلسه سخنرانی ناتانیاهو را می‌توان به‌نوعی مخالفت او با اقدامات اسرائیل در غزه و بهره‌برداری از احساسات جامعه امریکا برای پیروزی در مقابل ترامپ دانست همان‌طور که در انگلستان و فرانسه  دو حزب مکرون و محافظه‌کار با بیان به رسمیت شناختن دولت فلسطین و بهره‌برداری از موج حمایت مردم از فلسطین توانستند بازی باخته در مقابل راست‌گرایان را به برد تبدیل کنند. کامیلا هریس هم سعی دارد با استفاده از همین ترفند افکار مردم امریکا را به حمایت از خود جذب کند و پیروز انتخابات شود درحالی‌که همه دولت‌های امریکا خود را به حمایت از اسرائیل ملزم می‌دانند؛ ولی در اینجا باید به این نکته مهم توجه داشت که در انتخابات امریکا این رأی مردم نیست که تعیین‌کننده است بلکه آرای الکترال است؛ چنانچه در انتخابات سال 2017 ترامپ توانست با کسب بیشترین آرای الکترال بر هیلاری کلینتون که منتخب مردم بود پیروز شود. پس آنچه در انتخابات امریکا اهمیت دارد تلاش دو نامزد برای اقناع افکار لابی‌های صهیونیست در جهت چگونگی دفاع از اسرائیل و کمک به آن است. چنانچه ترامپ در دور قبلی خود بلافاصله اقدامات مؤثری در جهت حمایت از اسرائیل انجام داد که تشکر ناتانیاهو را در آخرین دیدار را به دنبال داشت. البته ترامپ در جریان سخنرانی‌های خود به پایان جنگ‌های اوکراین و محور مقاومت با اسرائیل اشاره می‌کند و اعتقاد دارد درصورتی‌که انتخاب نشود جنگ‌های بزرگی در خاورمیانه و جهان اتفاق می‌افتد و اوضاع جامع سیاست‌های امریکا در سطح جهان را در زمان بایدن رقت‌بار می‌داند.

اصولاً نامزدی در امریکا می‌تواند بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زند که بتواند بیشترین همراهی را در بین یهودیان ثروتمند و لابی‌های آن ها  به دست آورد البته که کاملا هریس توانسته طیف بیشتری از ثروتمندان را نسبت به ترامپ جذب کند. .ولی نکته مهم این است که آیا این سران قدرتمند خواهان توقف جنایات اسرائیل در غزه هستند یا به حمایت خود به نتانیاهو و جنایات او تأکید می‌کنند که البته با طرفداری اعضا کنگره از نتانیاهو و تشویق‌های پیاپی او مورد دوم محتمل‌تر است.

کلید واژه ها: امریکا ایالات متحده امریکا انتخابات امریکا اسرائیل امریکا و اسرائیل لابی لابی یهود لابی صهیونیست دونالد ترامپ بنیامین نتانیاهو کاملا هریس جو بایدن حزب دموکرات حزب جمهوری خواه


نظر شما :