فردی که بتواند جایگزین مناسب بایدن باشد و از پس ترامپ برآید

دموکرات های امریکا در انتظار شگفتی

۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۳۱۰ آمریکا انتخاب سردبیر
سعید محمدی کاوند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به شواهد و قرائن احتمال اینکه جو بایدن گزینه ی نهایی دموکرات ها برای انتخابات ۲۰۲۴ باشد، بسیار ضعیف است. کاملا هریس نیز با توجه به عمکرد نه چندان مطلوبش در سمت فعلی اش از شانس کمتری برخوردار است. 
دموکرات های امریکا در انتظار شگفتی

نویسنده: سعید محمدی کاوند، کارشناس مسائل آمریکا

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، رئیس جمهوری سالخورده آمریکا امیدوار است مردم این کشور یک بار دیگر به او اعتماد کنند و اجازه دهند برای چهار سال دیگر او در کاخ سفید بماند.

اکثر رؤسای جمهوری به دنبال انتخاب مجدد هستند و اغلب زمانی که برای آن انتخاب می‌شوند پیروز می‌شوند. گفته می‌شود، در نظرسنجی‌هایی که در طول چند سال اول ریاست جمهوری بایدن انجام شد، بسیاری از رای‌دهندگان دموکرات نگرانی‌هایی در مورد سن بالا و حواس پرتی های او دارند. او اکنون 80 سال دارد و تقریباً در روز انتخابات 82 ساله است. 

البته مشکل این است که جایگزین آشکاری برای بایدن وجود ندارد. و از برخی جهات، برای او آسان خواهد بود که ادعا کند رئیس جمهوری موفقی بوده است که شایستگی چهار سال دیگر در مقام ریاست جمهوری را دارد. اما برخی از این نگرانی‌ها در مورد دومین دوره ریاست جمهوری بایدن که احتمالاً نامزدی او را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، وجود دارد. 

زمانی که بایدن انتخاب شد، آمریکایی‌ها نسبتاً از او استقبال کردند، اما آن خیلی دوام نیاورد. بر اساس نظر سنجی گالوپ او با 53 درصد محبوبیت انتخاب شد، آمریکایی ها تا حد زیادی از رئیس جمهوری سابق، دونالد ترامپ، ناراضی بودند. چند ماه پس از تحلیف، بایدن طرح بسیار محبوب نجات آمریکایی را امضا کرد، بسته کمکی گسترده ای که شامل کمک به ایالت ها برای کمک به مبارزه با همه گیری ویروس کرونا و پرداخت مستقیم 1400 دلاری به برخی از آمریکایی ها را ارائه کرد.  او توانست قانون کاهش تورم، لایحه زیرساختی های دو حزبی و لایحه ایمنی اسلحه دو حزبی را تصویب کند. تقریباً نیمی از آمریکایی‌ها به دولت بایدن برای مدیریت اولیه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، نمرات بالایی دادند. رئیس جمهوری همچنین پس از اعلام طرحی محبوب برای بخشش تا 20هزار دلار بدهی وام دانشجویی مورد تحسین قرار گرفت.

از اوت 2021، محبوبیت او به شدت کاهش یافت و رتبه مخالفت او به شدت افزایش پیدا کرد. پیامدهای اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر و واکنش نامطلوب دولت به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از عوامل افول محبوبیت وی بود. بخش‌های عمده برنامه انتخاباتی بایدن مانند تصویب طرح جامع بایدن با شکست مواجه شد. همچنین میزان محبوبیت او نسبتا به روسای جمهوری سابق نیز نسبتا پایین بود. بزرگترین مشکل پیش روی بایدن و حزب دموکرات سن و گاف های کلامی اوست نه عملکردش در مقام ریاست جمهوری.

طبق نظرسنجی یو‌اس‌ای تودی، 42 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند سن بایدن باعث می‌شود کمتر از او حمایت کنند. برخی از دموکرات ها نیز بر این باور هستند که بایدن استقامت و تیزبینی لازم برای ارائه خدمات مؤثر را ندارد. همچنین او از توانایی ذهنی کمتری برخوردار است. با این تفاسیر آنها ترجیح می دهند شخص دیگری کاندید شود. با توجه به شواهد و قرائن احتمال اینکه جو بایدن گزینه ی نهایی دموکرات ها برای انتخابات 2024 باشد، بسیار ضعیف است. کاملا هریس نیز با توجه به عمکرد نه چندان مطلوبش در سمت فعلی اش از شانس کمتری برخوردار است. 

از ظواهر امر این گونه برمی آید که دموکرات ها درصدد معرفی گزینه ای بهتر برای ترسیم آینده ی روشن تر هستند. باید منتظر شگفتانه ی دموکرات ها باشیم. آنها احتمالا به دنبال کاندیدای جوان تری هستند که در صورت انتخاب دونالد ترامپ یا ران دیسانتیز از حزب جمهوری خواه از پس آنها بر آید. شخصی همچون پیت بوتیجیج (وزیر حمل نقل کنونی آمریکا و جوان ترین نامزد ریاست جمهوری 2020 آمریکا) می تواند شانس نسبتا بالایی داشته باشد.

کلید واژه ها: امریکا انتخابات امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا جو بایدن دونالد ترامپ دسانتیس حزب دموکرات حزب جمهوری خواه سعید محمدی کاوند


( ۷ )

نظر شما :