درباره حمایت از نامزد اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری

چرا جواد ظریف با تمام توان می گوید انتخاب من پزشکیان است؟

۰۵ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۶۷۹۲ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید رحمان موسوی
سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ظریف که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ وزیر امور خارجه بود، یکی از چهره های کلیدی مذاکرات بحث برانگیز توافق هسته ای بود. حمایت او از پزشکیان به ویژه با توجه به انتخابات غیرمنتظره ریاست جمهوری پس از درگذشت ناگهانی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سقوط هلیکوپتر توجه ها را به خود جلب کرده است.
چرا جواد ظریف با تمام توان می گوید انتخاب من پزشکیان است؟

دیپلماسی ایرانی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران، در یک میزگرد سیاسی در تلویزیون ایران، برنامه‌های خود برای حمایت از مسعود پزشکیان، نامزد «اصلاح‌طلب» ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.

ظریف که از سال 2013 تا 2021 وزیر امور خارجه بود، یکی از چهره های کلیدی مذاکرات بحث برانگیز توافق هسته ای بود. حمایت او از پزشکیان به ویژه با توجه به انتخابات غیرمنتظره ریاست جمهوری پس از درگذشت ناگهانی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سقوط هلیکوپتر توجه ها را به خود جلب کرده است.

با این حال، برخی از بدبینان تردید دارند که در صورت انتخاب پزشکیان نیز ، تغییرات قابل توجهی رخ دهد، با این وجود اما حضور ظریف به انتخابات ایران، شتاب تزریق کرده و بحث‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه اسبق، در حمایت از دکتر مسعود پزشکیان، نامزد انتخاباتی اصلاح‌طلبان، قرار گرفت. او با ایجاد یک کارزار انتخاباتی، از همه ایرانیان عزیز فارغ از دین، مذهب، نژاد و زبان، در حمایت از دکتر پزشکیان دعوت به عمل آورد. در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ریاست جمهوری دکتر پزشکیان، تأمین منافع ملی، امنیت ملی، حفظ حیثیت ایران و بهبود کیفیت زندگی مردم را تضمین خواهد کرد.

محمد جواد ظریف، با تجربه‌ای چند دهه‌ای در سیاست خارجی ایران، به عنوان وزیر امور خارجه اسبق، دارای ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در حمایت از کاندیداتوری مانند دکتر مسعود پزشکیان مؤثر باشد.

این ظرفیت‌ها عبارت‌اند از:

تجربه در مذاکرات بین‌المللی: ظریف در دوران وزارت امور خارجه، در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی مانند آمریکا، اروپا و چین نقش داشت. این تجربه می‌تواند در تقویت روابط بین‌المللی و تضمین منافع ملی ایران مؤثر باشد.

شناخت عمیق از سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی: ظریف با تحلیل‌های دقیق درباره منطقه خاورمیانه و جهان، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مهم کاندیداتوری تأثیرگذار باشد.

توانایی در ارتباط‌سازی و دیپلماسی عمومی: ظریف با تجربه‌های خود در ارتباط با رسانه‌ها و جامعه بین‌المللی، می‌تواند در تبیین سیاست‌های دولت و تبلیغ برنامه‌های کاندیداتوری کمک کند.

تعهد به توسعه کشور و حفظ حیثیت ایران: ظریف در بیانیه‌های خود از تأمین منافع ملی و بهبود کیفیت زندگی مردم ایران سخن گفته است. این تعهد می‌تواند در تحقق اهداف کاندیداتوری نقش داشته باشد.

با این وجود، لازم به ذکر است که این نظرات شخصی من هستند و نتیجه‌ی انتخابات به عوامل متعددی بستگی دارد.

اما بیایید تا کمی متفاوت به کارنامه پزشکیان نگاه کنیم

دکتر مسعود پزشکیان، پزشک و سیاستمدار ایرانی است که در حوزه‌های مختلف دارای ظرفیت‌ها و محدودیت‌هایی است.

برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

تجربه سیاسی: دکتر پزشکیان با تجربه‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی و دولت، توانایی در مدیریت امور سیاسی را داراست.

تخصص پزشکی: او دارای مدرک فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

تجربه در جنگ ایران و عراق: در دوران جنگ، دکتر پزشکیان به عنوان پزشک و رزمنده خدمت می‌کرد و مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود.

حمایت از اصول ولایت فقیه: او از مدافعان ولایت فقیه، آیت‌الله خامنه‌ای است.

به عنوان یک نامزد انتخاباتی، دکتر پزشکیان نیز با محدودیت‌هایی مواجه است. این محدودیت‌ها ممکن است شامل تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، محدودیت‌های ارتباطی و… باشد. اما با توجه به ظرفیت‌های خود، او می‌تواند در تحقق اهداف خود در حوزه‌های مختلف مؤثر و موفق باشد.

در پایان اینکه حمایت ظریف از مسعود پزشکیان بحث هایی را در میان ایرانیان برانگیخته است. برخی با توجه به برجستگی ظریف در سیاست ایران و نقش قبلی وی به عنوان وزیر امور خارجه، آن را یک تحول مهم می دانند. با این حال، دیگرانی هم هستند که در این مورد تردید دارند و می‌پرسند که آیا همسویی پزشکیان با بسیاری از مواضع حاکمیت، تغییر معناداری در اداره کشور ایجاد می‌کند یا خیر.

در مجموع اینکه، افکار عمومی همچنان اختلاف نظر دارند و هم حامیان و هم منتقدان، وضعیت را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به دقت زیر نظر دارند اما نگارنده معتقد است که به هر دلیلی عدم مشارکت هم نوعی مشارکت و رای دادن به تفکر اقلیتی خواهد بود که خواهان ادامه وضع کنونی کشور هستند.

سید رحمان موسوی

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ایران دولت چهاردهم سید رحمان موسوی


( ۱۱۱ )

نظر شما :

فرزاد ۰۵ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۵۲
لطفاً به انتخاب مردم (از جمله انتخاب بین مشارکت و عدم مشارکت در انتخابات)احترام بگذارید.عدم مشارکت به معنای رای دادن به تفکر ی که خواهان ادامه وضع موجود هست ؛نمیتونه باشه.
عبدالله بستنی فروش ۰۵ تیر ۱۴۰۳ | ۲۲:۳۱
دکتر رای بیاره معجون وشیرموز را ممنوع میکنه دوباره؟
ناشناس ۰۶ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۷
طرف رفت خواستگاری دختره گفت ماشین می خوام خونه می خوام طلا می خوام لباس فلان می خوام . پسره بلند شد که بره . دختره پرسید کجا ؟ گفت جای من اینجا نیست چون منم دقیقا همین ها رو می خوام ... با کمی تغییر ، این لطیفه را وصل می کنم به مقالۀ بالا . خب پدر آمرزیده اون مواردی که پررنگ کردی شامل حال بقیه هم می شود . کمی خلاقیت به خرج بدهید و شفاف تر بگویید که چرا یک دفعه دکتر پزشکیان عزیز دردانۀ اصلاح طلبها شده . از همه مهمتر شفاف بگویید چرا حالا ظریف اینگونه برای پیروزی پزشکیان یقه می درد ؟ ما که می دانیم در صورت پیروزی جناح اصلاح طلب باز هم کلید واژه های " نگذاشتند - نمی گذارند - نفوذیها " لق لقۀ زبانشان خواهد شد و تنها خروجی دولتشان طپل تر شدن حسابهای بانکی خواهد بود و لاغرتر شدن سفرۀ مردم . صادق باشند و رو راست به مردم بگویند قدرت می خواهیم و اینقدر آسمان ریسمان نبافند و خود را پری و حریف را دیو نمایش ندهند . آدمی که قراره آخرش بگوید نگذاشتند ، نگذاشتند مذاکره کنیم ، نگذاشتند واکسن وارد کنیم ، نگذاشتند فلان کنیم ، نگذاشتند بهمان کنیم ، اگر انصاف داشته باشد پا پیش نمی گذارد و بیخود وقت ملت را تلف نمی کند . اصولگرا و اصلاح طلب اولی با خود حق پنداری افراطی و دومی با خود عاقل پنداری اغراق آمیز ، هر دو به یک اندازه و مشترکا پدر مردم را در آورده اند تا الان و ایضا در آینده . که آینده را خدا نکند که به شکل عجیبی همه چی به مو رسیده .
سارا ۰۶ تیر ۱۴۰۳ | ۲۲:۵۳
من هم با شما موافقم، عدم مشارکت باعث تداوم وضع موجود و نوعی همراهی با طرفداران این جریان است
محمد صادق ۰۷ تیر ۱۴۰۳ | ۰۶:۰۵
با تمام تجربه که شما ذکر کردید، پیش بینی آقای ظریف از دو دوره ای شدن ریاست جمهوری ترامت اشتباه از آب درآمد.
امیر پزشکی ۱۶ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۵
حداقل دوره اونها احساس میکردیم تو جهان بازیمون میدند از سر احترام ن از سر ترور و حشت و ایرانی هراسی تنبیه مون کنند.
اسماعیل احمدی ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۰۱:۵۴
عشق است ظریف ۰۹۳۳۲۸۲۳۶۴۷احمدی
حامد ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۶:۲۵
بد به حال دولت و کشوری که آغاز سیاست خارجی با آقای عجز و ناتوانی باشد و بخواهد باز همان سیاست قبلی که نتیجه ای جز چند عدد عکس نداشت و تکرار کنه یا دولتی که همش بگه نمیشه یا واردات واکسن و جان مردم و گروگان بگیره . دیگه این دفعه هم خزانه پر هم تنش آبی نیست هم کارخانه ها احیا شدن هم روابط با همسایگان و عربستان خوبه هم بریکس و شانگهای هست با زیر ساخت های جدید نفت و گاز و کرونا نیست روزی چند صد نفر از ناتوانی دولت کشته نمیشن و خیلی چیزهای دیگه این بار چه گلی به سر ملت میزنید . حالا 4 سال دیگه همه چی باز نابود میشه تا مردم بفهمند عشیره ای رای دادند به کسی که از شروع معلومه هیچ چیزی و گردن نمیگیره و فقط میگه کارشناس کسی که میگه برنامه هفتم توسعه ولی نمیدونه نخ تسبیح اقتصادی این برنامه رشد هشت درصدی کسی که نمیتونه چند تا وزیر انتخاب کنه چه برسه به کنترل کردن خلاصه کسی که هیچ کس از اطرافیانش از اون حساب نمی‌برن شما فقط آخوندی یادتون بیاد و این که با مسکن چی کار کرد به دولت سوم عجز و ناتوانی و دولت پنجم رانت و تجمل گرایی خوش آمدید