انتظار تسریع در بهبود و گسترش روابط وجود دارد

چشم امید ترکیه و آذربایجان به پزشکیان

۰۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۳۰۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
«اگر چه دوران سخت روابط دو کشور سپری شده است اما در دوران مسعود پزشکیان روابط  ایران و آذربایجان در وضعیت خوبی قرار خواهد گرفت و بیش از پیش بهبود خواهد یافت.
چشم امید ترکیه و آذربایجان به پزشکیان

دیپلماسی ایرانی: ینی مساوات با اشاره به پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران در خبری با تیتر «اصلاح طلب آذربایجانی نهمین رئیس جمهوری ایران شد»، انتخاب او را شروع روند بازگشت اصلاح طلبان به مسئولیت می‌داند و می‌نویسد: «نهمین رئیس جمهوری ایران در مقابل خود با مشکلات بسیار جدی در حوزه های معیشتی و اجتماعی مواجه است و از سویی اگر چه اصلاح طلبان می‌توانند همانند قبل با واشنگتن به توافق برسند اما با پیروزی محتمل دونالد ترامپ در انتخابات آتی آمریکا کار برای آنان دشوار به نظر می‌رسد.»

مساوات در ادامه به نقش قومیت ها در رقم خوردن نتیجه انتخابات پرداخته است و می‌افزاید در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران مشخص شد که جایگاه قومیت ها در پیروزی یک نامزد تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد و با پیروزی مسعود پزشکیان به نظر می‌رسد از این پس توجه به  نقش قومیت ها جایگاه ویژه ای را پیدا خواهد کرد. 

این رسانه باکویی همچنین به تحلیل روابط تهران و باکو بعد از انتخاب یک آذربایجانی به عنوان ریاست جمهوری ایران می‌پردازد و می‌افزاید: «اگر چه دوران سخت روابط دو کشور سپری شده است اما در دوران مسعود پزشکیان روابط ایران و آذربایجان در وضعیت خوبی قرار خواهد گرفت و بیش از پیش بهبود خواهد یافت.»

ینی مساوات در تحلیل دیگری که توسط کارشناسان سیاسی آذربایجان به چاپ رسیده به تاثیرات انتخاب یک آذربایجانی به عنوان ریاست جمهوری ایران بر روابط ایران و کشورهای ترک زبان پرداخته است و می‌افزاید: «پزشکیان در دوران مبارزات انتخاباتی و پیش از آن صحبت هایی در مورد زبان آذربایجانی و مسائل مربوط به آذربایجانی های ایران مطرح کرد و با توجه به شرایط موجود می‌توان گفت که رئیس جمهوری جدید ایران خواهان نزدیکی به ترکیه و آذربایجان است و اکنون در این باره نگرانی هایی در ارمنستان وجود دارد.» این تحلیل در ادامه عامل قومیت را مهمترین دلیل پیروزی پزشکیان در انتخابات می‌داند و می‌افزاید که ایران در دوران جدید حتی می‌تواند به عضویت سازمان کشورهای ترک درآید زیرا با وجود ۴۰ میلیون ترک زبان در این کشور ایران از این شرایط برخوردار است.

از سوی دیگر خبرگزاری آذربایجانی اخو بعد از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران در مطلبی با عنوان «نتایج غیر منتظره انتخابات ایرانٓ، رئیس جمهوری جدید، امیدهای جدید» به تحلیل وضعیت ایران و روابط خارجی بعد از انتخاب مسعود پزشکیان پرداخته و پیروزی پزشکیان اصلاح طلب را غیر منتظره دانسته و ابراز عقیده کرده است که با توجه به سابقه طیف اصلاحات در دوران محمد خاتمی و همچنین حسن روحانی، این طیف به نزدیکی به غرب و مذاکره معتقد است. اخو در این مطلب و با اشاره به انتخابات اخیر، بالا بردن میزان مشارکت را هدف اصلی حاکمیت دانست و با یادآوری اعتراضات اخیر در ایران و فراخوان ها برای تحریم حضور در انتخابات و مشارکت پایین در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، بالا بردن مشارکت در انتخابات جاری را هدف اصلی حاکمیت خواند و ترغیب  شرکت آذری ها در انتخابات را یکی از راهای رسیدن به این نتیجه دانست. در این تحلیل همچنین به بررسی مهمترین عوامل امکان حضور و پیروزی پزشکیان در انتخابات اخیر پرداخته شده و آماده شدن حاکمیت به مذاکره با غرب، عدم وجود نام پزشکیان در هیچ پرنده رسوایی و فساد، نشان دادن پایگاه اجتماعی به عنوان قدرت واقعی و نشان دادن امکان قدرت گرفت یک غیر فارس از طریق انتخابات از مهمترین دلایل ایجاد شرایط برای انتخاب مسعود پزشکیان دانسته شده است. این تحلیل در ادامه و با اشاره به حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه سابق ایران که توانست تحت فشار، مذاکرات با غرب را به نتیجه برساند در کمپین پزشکیان، انتخاب رئیس جمهوری جدید را نشانگر تمایل جامعه به تغییر و تازگی دانسته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان مسعود پزشکیان انتخاب مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم دیپلماسی دولت چهاردهم سیاست خارجی دولت چهاردهم


( ۳۱ )

نظر شما :

م ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۵۳
در نقل قول تفسیرها بجای لفظ آذری ، باید ترکی قید می‌شد. این تفسیرها را با گوگل ترنزلیت هم ترجمه کنید صحت مطلب را ملاحظه می‌کنید. امانت‌دار باشید.
ایرانی ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۴:۳۷
دوران ترک تازی تمام شده است. کاری نکنند که مردم همانطکر که از ورود جلیلی جلوگیری کردند، در سال اول همین دولت را هم جمع کنند. ضمنا رسانه های ترکیه بهتر است به جای آمارهای غلط در مورد ایران و جمعیت واقعا آدربابجانیها که طبق آمار ۱۶ میلیون نفر است، به حقوق ۳۰ میلیون کرد ترکیه رسیدگی کنند. همانطور که در روزهای اخیر برندگان جایزه صلح نوبل خواسته اند.
خسرو ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۳۱
دوران کردتازی و فارس تازی و همه پان ها گذشته است دوران دمکراسی و تعقل است بهتراست پانکردها یکبار برای همیشه بفهمند که ایران و ترکیه و عراق و سوریه اجازه تجزیه نخواهند داد آرزوی استقلال اسرائیل دوم را بگور خواهید برد
مهدی ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۸
استفاده از واژه ترک به جای آذری های ایران و توهم ۴۰ میلیونی به جای ۱۶ میلیون ، درست مانند چرندیات دیکتاتور بدقواره بادکوبه و حمله گله ای کفتارهای پانترک ترکیه به پناهندگان سوری و کردها با شعارهای بزقورتی ، موجب تقویت حس فاشیستی و خود برتر پنداری بیشتر پانهای این قوم مهاجر و ناهمگون با جغرافیای منطقه خواهد شد
علی ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۸
اگر از ترجمه نادرست برخی کلمات صرف نظر کنیم.تفاسیر این رسانه ها از اوضاع سیاسی کشور واقع گرایانه تر از رسانه های داخلی است البته مواضع پرزیدنت پزشکیان هر چقدر هم به اصلاح طلبان نزدیک دیده شود راهی جدید است که امیدواریم از پارس تازی پایان داده و به دوران رعایت دموکراسی واقعی برای همه اتنیک های این سرزمین بیانجامد. تاریخ گواهی می دهد که در دوران فرمانروایی هزار سال گذشته تورکها در این سرزمین ، به نسبت امکانات و شرایط اجتماعی آن دوران ، آزادی نسبی طوری برقرار بوده که بطور مثال نه تنها از گسترش زبان فارسی جلو گیری نشده است بلکه شاعران تورک درکنار زبان مادری خود و زبان عربی موجبات توسعه آن را فراهم آورده اند. به نظر من کشورهای تورکیه وآذربایجان می خواهند روابط بسیار نزدیک تر وصمیمانه تری باایران داشته باشند که به دلایل تورک ستیزی رده هایی از حاکمیت ایران ، این امکان فراهم نشده است به همین دلیل است که تیتر چشم امید تورکیه وآذربایجان به پزشکیان برای روابط بهتر انتخاب شده است.
فرهاد ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۷
اسراییل دوم را علیف خیلی وقت است تشکیل داده است. اسراییل دوم باکو است که نظامیان اسرائیلی علنا در آنجا مانور برگزار می‌کنند. اسراییل دوم آذربایجان است که هر روز مقاماتش در اوج نسل کشی مردم فلسطین با مقامات اسرائیلی عکس یادگاری میگیرند. اسراییل دوم علیف است که حتی در حال حاضر که زنان و کودکان غزه سلاخی میشوند حاضر به توقف خرید اسلحه از صهیونیست و عدم تامین گاز آنها نیست. اسراییل دوم باکو است که زمینه دزدی اسناد هسته ای ایران از خاکش را برای اسراییل فراهم کرد و به پهبادهای جاسوسی شان اجازه پرواز علیه ایران داد. کدام مقام کرد عراقی و سوری و ترکیه حتی یک عکس سیاسی با مقامات اسراییل دارد؟ درحالی که مقامات باکو هر روز با خنده و شادی در زمان سلاخی مردم غزه با مقامات یکی از تندروترین دولت‌های اسراییل عکس یادگاری میگیرند و معاهده های جدید امضا میکنند. شما پانترکها نگران تجزیه هستید!؟ پس چرا خودتان پلاکارد میبرید و شعار تجزیه طلبانه در ورزشگاه می‌دهید؟ چرا پرچم کشور دیگری را در دست دارید آن هم کشوری که نزدیکتر روابط با اسرائیل را دارد. دوران این برچسب ها تمام شده است که تا فارس زبانها علیه باکو و ترکیه صحبت کنند به آنها برچسب سلطنت طلبی بزنید و کردها صحبت کنند به آنها برچسب تجزیه طلبی بزنید و ارمنی‌ها حرف بزنند به آنها بگویید داشناک ... در حالیکه که شما خودتان هم عملا از اسراییل حمایت میکنید و هم از سلطنت علیف در باکو و هم از تجزیه طلبی و هم از کشتار و نسل کشی ارامنه و کردها و علویها و فلسطینی‌ها و ..‌‌.
مجتبی ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۶
دموکراسی و تعقل جایی در منطق پانترکیسم ندارد فقط نگاهی به جنایات ترکیه از گذشته تا به حال بینداز ؟؟؟؟؟؟همه را با قومیتی نژادی و زبانی تقسیم بندی میکند اقوامی که دنبال احقاق حقوق خود هستند با مشت اهنین و گلوله سربی پاسخ میدهند .هدف پانترکیسم تجزیه ایران عراق و سوریه و توهم پایه گذاری حکومت توران بر خون و جان مردم منطقه است و تا نابودی ترکیه و سقوط باکو عقب نخواهند نشست اما در تبلیغات خود کردها را تجزیه طلب معرفی میکند اما نمی گویند وجود سربازان متجاوز ترکی در عراق و سوریه و....چیست ؟؟؟؟هنوز در دوران اوهام و توهم ترک تازی خود سیر میکند ؟؟؟؟؟؟
ناشناس ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۸
تنها قومی که دنبال تجزیه ایران است در ورزشگاهها زوزه گرگ میدهد و افتخار به گرگ زادگی میکند پرچم اجنبی را بالا میبرند و با وقاحت تمام میدانهای سیاست فرهنگ عرصه ترک تازی خود کرده و با پمپاژ و گسترش نفرت به سایر اقوام و توهین به تاریخ و تمدن و فرهنگ ایرانی خود را غیر ایرانی میداند و خود را صاحب و دیگران را مهاجر میداند دنبال ساخت و اسیمولاسیون و یک دست کردن هویت و کفتمان پانترکیسم ولو با کشتار .تبعیض و اخراج سایر اقوام است و اتفاقا ایران با کمک شیعیان و کردها نوچه های تروریست انها در سوریه و عراق جنگید و ارزوی و اوهام انها را برباد داد و کابوس وجودی و ذاتی انها شد موجودات فاقد منطق و دموکراسی و تعقل و تفکر انسانی پانترکیسم مهاجر قبچاقی و قفقازی است
ابراهیم قدیمی ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۳
امروزه انسان ابزار کار ماشین است نه ماشین ابزار کار انسان۔
در پاسخ به مخاطبی با نام ایرانی ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۲
گفتید دوران ترک تازی تمام شده. مگه ترکها قبلا"چیکار میکردند؟ و چه اتفاقی افتاده که فکر می کنید دورانشان تمام شده؟ انسان عاقل قبل از حرف زدن در فضای جمعی به عقل رجوع می مند و همینطوری نسنجیده حرف نمی زند. در ضمن این مطالبکه در متن آمده مال جمهوری آذربایجان است نه ترکیه! در متن هم ذکر شده؛ ولی آنقدر چشم بسته حزف می زنی که متوجه مطلب هم نشدی و یا شاید اصلا" اون رو درست نخواندی! در ضمن من به متن اصلی روزنامه یئنی مساوات رجوع کردم و در هیچکدام از متون عدد 40 میلیون ترک ایرانی ذکر نشده است نمی دانم تنظیم کننده این گزارش این عدد را از کجا آوردهاست.در ضمن در ذکر تعداد ترک های ایران نباید فقط به آذربایجانیها اکتفا کرد. چون تعداد درخورتوجهی ترک بومی در استانهای قزوین، همدان، مرکزی، فارس، کردستان، کرمانشاه، خراسان های رضوی و شمالی، گلستان، مازندران، گیلان ، اصفهان و چهارمحال بختیاری زندگی می کنند.
ایرانی ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۵
شما مثل اینکه فارسی یعنی زبان رسمی ایران را خوب متوجه نمی‌شوید! بله مطلب در مورد آذربابجان است ولی پانترکها که نظرات مشعشع شان را در همین سایت میتوانید ببینید میگویند ما ترک هستیم نه آذری. و اینکه ترک تازی در پاسخ به پانترکهاست که امارهایشان در متن هم آمده است. پانترکها هم اگر ممیدانید چه می‌کنند که صد در صد میدانید باید بگویم علیه ایران و اقوام ایرانی شعار میدهند، تاریخ ایران و هخامنشیان را ساختگی میدانند، اسم خلیج فارس را جعل میکنند، شعارهای تجزیه طلبانه می‌دهند و ... ضمنا آمارهای رسمی و بین المللی در مورد جمعیت اقوام واضح هستند اگر شما و تنظیم کننده متن بخواهید توجه کنید. بله فارس بومی هم تقریبا در تمام استان‌های ایران داریم. کرد بومی هم علاوه بر کردستان و کرمانشاه و ایلام و آذربایجان غربی در خراسان شمالی و رضوی و گلستان همدان و اردبیل و لرستان و خوزستان ... هم داریم. خوب که چه؟ بحث جعل آمار بود نه استان‌ها.
عبدالرضا ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۲۷
البته نظر به روی کار امدن پزشکیان ایران هم می تواند در میان ممالک تورک داخل شده و از مزایای ان بهره مند شود و مثل انها راه ترقی را طی کند و در ضمن تورکها اگر می خواستند حیلی وقت پیش ایران را تجزیه می کردند و احتیاجی به مبارزه مسلحانه طولانی مدت ندارند در شورای دول تورک مغولستان مجارستان نیز داخل هستند و قبرس نیز عضو افتخاری است و در عمل قدرتهای جهانی بایستی در هر مسئله ای با ان کنار بیان
عباسی( پاسخ مجدد به مخاطبی با نام ایرانی) ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۱:۴۱
توضیح نظرت از خود نظرت نادرست تر و غیر منطقی تر بود! چه کنم که شاعر فرموده : نرود میخ آهنی در سنگ! من حرف قابل فهمی برای شما ندارم شما به جفنگیات خود ادامه دهید!
آبتین ۰۴ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۲:۰۸
برای خزعبلات پانترکها علاجی وجود ندارد. چون این‌ها عده ای بیسواد و با عقده های نژادی هستند و مغز آنها در توهمات نژادپرستانه گرفتار شده است. دلیل و منطق در مقابل کسانی که قدرت تفکر ندارد کارا نیست.