نقدی که به شعارهای این روزها انتخابات وارد است

رئیس جمهوری ایران و دو راهی مذاکرات یا مقاومت

۰۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۶۸۴۸ اخبار اصلی اخبار داخلی
احمدرضا تمدن و داود سلگی در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرامی می نویسند: افرادی در ساختار حاکمیت کشور کماکان امیدوار به بقای سیاسی دموکرات ها در آمریکا، به دنبال مذاکرات و حصول نتیجه از آن در چارچوب عرف سازمان ها و نهادهای بین المللی هستند. به راستی چه تضمینی در این مسیر به عنوان راه گشایی نهایی بر پایبندی هر دو طرف مذاکرات به نتایج آن خواهد بود؟ 
رئیس جمهوری ایران و دو راهی مذاکرات یا مقاومت

نویسنده: احمدرضا تمدن، کارشناسی ارشد مطالعات اروپا از دانشگاه خوارزمی و داود سلگی

دیپلماسی ایرانی: در جامعه سیاسی ایالات متحده پشتوانه مردمی طیف جمهوری خواه  همواره در مقایسه با دموکرات ها از سطح سواد به نسبت پایین تری برخوردار بوده است. اکنون جمهوری خواهان به رهبری دونالد ترامپ بیش از پیش معتقد به سیاست های ملی گرایانه و به دور از پایبندی به اصول لیبرالیسم جهانی با استقبال مردمی بیشتری در جامعه آمریکا مواجه هستند و احتمال پیروزی وی در انتخابات آتی بالا و محتمل است. 

با این وجود افرادی در ساختار حاکمیت کشور کماکان امیدوار به بقای سیاسی دموکرات ها در آمریکا، به دنبال مذاکرات و حصول نتیجه از آن در چارچوب عرف سازمان ها و نهادهای بین المللی هستند. 

به راستی چه تضمینی در این مسیر به عنوان راه گشایی نهایی بر پایبندی هر دو طرف مذاکرات به نتایج آن خواهد بود؟ 

زمانی که افرادی مانند ترامپ در ایالات متحده و رئیس جمهور آرژانتین، خاویر میلئی، لجام هیجانات مردم را به دست گرفته و تصمیماتی ناگهانی و به دور از چارچوب های تبیین شده جهانی می گیرند، برخی مسئولین چگونه به مردم قول حل کامل مشکلات از طریق سازمان ها و چارچوب های جهانی را می دهند. در دنیایی که پس از صدها سال جنگ های خونین در اروپا، آسیا و دیگر نقاط جهان، اعضا با اتفاق نظر و اجماع نهادهایی چون سازمان ملل را تشکیل داده اند، نمی توان از پتانسیل چنین نهادهایی چشم‌پوشی کرد اما تجربه چند دهه گذشته ثابت کرده تصمیماتی که در این نهادها اتخاذ می شود ضمانت و پشتوانه اجرایی قایل اتکایی ندارند و عملا هر چه قدرت یک کشور در زمینه های نظامی، سیاسی، اقتصادی و ... بیشتر باشد به همین منوال ضمانت اجرایی دستاوردهای جهانی آن نیز بیشتر می شود.

از این رو امیدوار کردن بیش از حد مردم به حل تمامی مشکلات از طریق مذاکره با قدرت (های) جهانی و گره زدن آینده کشور در اذهان مردم به این دست مذاکرات، یحتمل اشتباهی استراتژیک خواهد بود. 

البته کشورهای مقابل مانند آمریکا نیز با رصد همین دست گفتمان در کشور، به تأثیر مسیر تحریم ایران بیش از پیش معتقد می شوند و اتفاقا همانند ترامپ در چند سال گذشته تشویق به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران خواهند شد. 

آنچه بدون شک دشمن را در طریق اعمال تحریم¬ها مردد خواهد کرد علاوه بر تلاش های دیپلماتیک و استفاده از پتانسیل حداکثری کشور در سطح جهان، نشان دادن اراده قوی برای مقابله و تا حد ممکن بی اثر کردن تحریم ها با راهکارهای جدید از جمله فعال کردن عملی پتانسیل پررنگ کردن روابط منطقه¬ای است. اگر ایران در سطح جهان به دنبال کاهش تنش با برخی کشورها و در نتیجه باز شدن دروازه¬های اقتصادی است، چرا این فرصت طلبی از در خانه آغاز نشود؟ 

فرصت های سیاسی اقتصادی پیش رو در منطقه در کنار پیگیری مجدانه دستگاه دیپلماسی در پیشبرد گفتمان بین¬المللی می تواند راه گشایی مطمئن و راهبردی مناسب در تقلیل تأثیر تحریم ها باشد. 

کلید واژه ها: احمدرضا تمدن انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ایران دیپلماسی دولت چهاردهم دیپلماسی دولت چهاردهم مذاکرات مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات ایران و غرب


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۹ تیر ۱۴۰۳ | ۲۲:۴۰
ریل های سیاست های کلی جموریخواهی ودموکراتی امریکا با رئیس جمهور لکوموتیو ران که فقط سوت میزند وگاز میدهد وترمز میکند تغییر نمی کند۔ سوزن بان ها در محل های دیگری نشسته اند۔انها هم توان محدود دارند۔از خط اصلی می اندازند برای مدتی در خط کمکی فرعی ومجددا باز میگردند به خط اصلی۔فرعی۔ شما برجام را مقایسه کنید با ملی شدن صنعت نفت۔دموکرات مصدقی و جمهوریخواه کنسر سیومی۔این احزاب یکی هستند در دو رفتار۔۔دکتر جکیل ومستر هاید ملایم تر۔
اکبر فیجانی ۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۰۶:۴۸
بنام خدا آیا تعامل با آمریکا ممکن است؟ برای پیشرفت کشورمان ضرورت دارد تا حد امکان با کشورهای دیگر تعامل داشته باشیم، هم غربی، هم شرقی. اما واقعیت این است که آمریکا و تعدادی از دیگر قدرتمندان غربی (مثل انگلیس و فرانسه)، به دلایل مختلف استقلال و پیشرفت کشورهای دیگر، بویژه کشورهای خاورمیانه، را تحمل نمی کنند. و از بیش از نیم قرن گذشته هدف آنها تجزیه و تضعیف این کشورها بوده است. آنها با تفرقه افکنی و جنگ افروزی و ایجاد ناامنی و روش های گوناگون دیگر بدنبال تحقق این هدف و سایر اهداف ضد بشریشان هستند. آنها با هر گروه یا کشوری که مانع تحقق اهداف استعماری و ضد بشریشان شود دشمن هستند. یعنی دشمنی نظام سلطه با ما ذاتی می باشد و اینطور نیست که اگر خواهان استقلال و پیشرفت باشیم و به آنها کاری نداشته باشیم، با ما کاری ندارند. بطور خلاصه، باید باور کنیم که به دلایل فوق و دلایل عدیده دیگر امکان تعاملی که بنفع ایران باشد با آمریکا وجود ندارد. بنابراین باید، ضمن پرهیز از رفتار تحریک آمیز، بسیار هوشمندانه اهداف و برنامه های بدخواهان کشورمان را شناسایی کنیم و مراقبت کنیم تصمیم های مهم و سرنوشت ساز ما و رفتار کلامی و عملیمان تحت تاثیر تبلیغات و ادعاهای دروغین دشمنان ایران و بشریت نباشد و درتله های گوناگون آنها نیافتیم.
اکبر فیجانی ۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۰۶:۴۹
بنام خدا انتخاب رئیس جمهور مطابق با منافع ملی برای انتخاب فرد مناسب برای جایگاه ریاست جمهوری و بهبود وضعیت کنونی کشور، شناخت دقیق کاندیدهای ریاست جمهوری و حامیان و همراهان ارشد آنان ضروری می باشد. یکی از راه های تشخیص کاندید برتر این است که با مطالعه اندیشه های نویسندگان دوستدار بشر و بررسی برونداد اندیشکده های مهم جهان و اظهارات دولتمردان کشورهای قدرتمند در باره ایران و منطقه خاورمیانه، برنامه ها و اهداف آن کشورها، بویژه آمریکا و متحدان نزدیک آن، را شناسایی کنیم و سپس ببینیم گفتار و عملکرد هر کاندید و جناح او در راستای منافع ملی است یا خلاف مصالح ایران و در راستای اهداف و منافع دشمنان ایران می باشد.