فرصت‌ها و چالش‌های شراکت هند و امارات

سیاست «به غرب فکر کن» مودی

۰۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۶۸۵۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
سیاست «به غرب فکر کن» دولت هند تعامل با غرب آسیا را در اولویت قرار داده و امارات متحده عربی سنگ بنای این گسترش روابط در منطقه شورای همکاری است.
سیاست «به غرب فکر کن» مودی

دیپلماسی ایرانی: در دهه گذشته، روابط هند با امارات متحده عربی به طور قابل‌توجهی تقویت شد. سیاست «به غرب فکر کن» (بازتعریف سیاست هند در خاورمیانه توسط دولت مودی) تعامل با غرب آسیا را در اولویت قرار داده و امارات متحده عربی سنگ بنای این گسترش روابط در منطقه شورای همکاری است.

نخست وزیر نارندرا مودی شخصاً از پیشرفت این روابط دوجانبه دفاع کرده و با سفر سال ۲۰۱۵ خود به امارات – اولین نخست وزیر هند در ۳۴ سال گذشته – تاریخ‌ساز شد و از آن زمان تاکنون روابط هند با امارات به یک مشارکت چند وجهی تبدیل شده است.

با وجود پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا در پارلمان، به نظر می‌رسد نارندرا مودی نخست‌وزیر به تقویت روابط با کشورهای شورای همکاری، به‌ویژه امارات، ادامه خواهد داد.

جامعه مهاجران هندی در امارات عامل مهمی در روابط دوجانبه قوی بین دو کشور است. هندی‌ها بزرگ‌ترین جامعه قومی در امارات هستند و حدود ۳۰ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. افزایش جمعیت مهاجران هندی و حضور قوی شرکت‌های هندی در امارات باعث افزایش تجارت غیرنفتی شده و به سرمایه گذاری کمک کرده است. گزارش مهاجرت جهانی ۲۰۲۴ کریدور هند-امارات متحده عربی را به عنوان سومین مسیر بزرگ مهاجرت بین‌المللی پس از مکزیک-امریکا، و سوریه-ترکیه، همچنین هند را به عنوان بزرگترین دریافت کننده وجوه ارسالی (دستمزدهای ارسالی از سوی کارگران به کشور مادر) در جهان در سال ۲۰۲۲ معرفی می‌کند.

امارات سومین شریک تجاری بزرگ هند پس از امریکا و چین است. تجارت انرژی یکی از پایه‌های اصلی روابط هند و امارات بوده است. امارات همچنان بزرگترین تامین کننده نفت خام و گاز مایع هند است. با این حال، هند و امارات در سال گذشته یک هدف بلندپروازانه برای دو برابر کردن تجارت غیرنفتی به ۱۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ تعیین کردند.

در ژوئیه ۲۰۲۳، دو کشور سیستم تسویه با ارز‌های ملی را راه‌اندازی کردند تا استفاده از روپیه هند و درهم امارات را برای تراکنش‌های فرامرزی ترویج دهند.

سرمایه‌گذاری هند در املاک و مستغلات در دبی افزایش قابل‌توجهی را تجربه می‌کند.

در همین حال، امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۳ به عنوان چهارمین سرمایه‌گذار بزرگ و هفتمین منبع بزرگ سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند ظاهر شد. سرمایه گذاری مستقیم خارجی امارات در هند از کمی بیش از یک میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ به ۳. ۳۵ میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ افزایش یافته است.

تقویت روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین هند و امارات در پروژه‌هایی تحقق‌یافته است که ادغام دو اقتصاد را تسهیل می‌کند و دسترسی آن‌ها را به بازارهای دورتر گسترش می‌دهد. سرمایه‌گذاری‌های اماراتی در هند در درجه اول بر پنج بخش متمرکز است: املاک تجاری و مسکونی، سرامیک و شیشه، حمل‌ونقل و انبارداری، خدمات مالی، و زغال‌سنگ، نفت و گاز.

شرکت اماراتی دی پی ورد (DP World)، یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای بندری جهان، بازیگر اصلی شرکت خاورمیانه در بخش لجستیک دریایی هند است. این شرکت در سال ۲۰۲۱ تفاهم نامه‌ای را با دولت تامیل نادو برای سرمایه‌گذاری در یک پایانه کانتینری جدید امضا کرد و در سال ۲۰۲۳ هم امتیاز توسعه و راه‌اندازی یک ترمینال کانتینری بزرگ در گجرات را به دست آورد. علاوه بر این، شرکت‌های اماراتی و هندی به دنبال همکاری در پروژه‌هایی در کشورهای ثالث هستند و بر همین اساس در زیرساخت‌های لجستیکی تانزانیا همکاری می‌کند.

هند و امارات پس از تشکیل جلسه سه‌جانبه وزارت خارجه فرانسه، هند، و امارات متحده عربی در سپتامبر ۲۰۲۲، اکنون در تعاملات دوجانبه، سه جانبه و چهارجانبه شرکت می‌کنند. این فرمت‌ها منعکس کننده چارچوب در حال تحول یک رابطه استراتژیک بین دهلی و ابوظبی است که همچنان در حال گسترش و تعمیق است.

در سال ۲۰۲۱، هند و امارات به همراه ایالات متحده و اسرائیل “مشارکت برای آینده” را اعلام کردند که به فرمت I2U2 معروف شد. این گروه بین منطقه‌ای شش حوزه اولویت برای همکاری و سرمایه گذاری را شناسایی کرده است: آب، انرژی، حمل و نقل، فضا، سلامت و امنیت غذایی. دو پروژه اول اعلام شده توسط کشورهای عضو I2U2 مربوط به امنیت غذایی و انرژی پاک است. یکی از پروژه‌ها شامل استفاده از فناوری اسرائیل و امریکا برای ایجاد پارک‌های غذایی یکپارچه در گجرات و مادهیا پرادش، با برنامه‌هایی برای گسترش به سایر ایالت‌ها در آینده است. این طرح توسط شرکت هلدینگ توسعه ابوظبی (ADQ) تامین مالی می‌شود. پروژه دیگر با هدف ایجاد یک تأسیسات انرژی تجدیدپذیر ترکیبی (ترکیب بادی و خورشیدی) در گجرات است که با تخصص اسرائیل توسعه یافته و با سرمایه گذاری‌های امارات متحده عربی و ایالات متحده پشتیبانی می‌شود.

پیشنهاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا که در سپتامبر ۲۰۲۳ پس از مذاکرات در دهلی‌نو رونمایی شد، راه بالقوه مهم دیگری برای تعمیق روابط بین هند و امارات است. قسمت شرقی کریدور، تردد کانتینری از هند به امارات متحده را تسهیل می‌کند و از مسیرهای کشتیرانی از سواحل غربی هند برای اتصال به مسیر زمینی کریدور استفاده می‌کند. این ابتکار افزایش یکپارچگی اقتصادی و اتصال بین هند، خاورمیانه و اروپا را نوید می‌دهد و امارات به عنوان یک مرکز محوری در این چارچوب استراتژیک عمل می‌کند.

تحت رهبری نارندرا مودی و شیخ محمد بن زاید، چشم‌انداز امارات متحده عربی به عنوان یک دروازه مهم بین‌قاره‌ای با اقتصادی متنوع تکمیل‌کننده آرزوی هند برای تبدیل‌شدن به یک قطب تولید جهانی است.

منطقه شورای همکاری، نه‌تنها به دلیل نزدیکی جغرافیایی، بلکه به‌عنوان منطقه‌ای که منافع اقتصادی هند در آن در حال گسترش است، موقعیتی محوری برای هند دارد. باتوجه‌به سهم قوی هند در ثبات منطقه، تعجب‌آور نیست که روابط این کشور با شرکای منطقه‌ای از جمله امارات متحده عربی به‌گونه‌ای توسعه یابد که همکاری‌های دفاعی و امنیتی را هم در برمی‌گیرد که اشکال مختلف همکاری دفاعی بین هند و امارات در سال‌های اخیر تحقق‌یافته است.

روابط هند و امارات در حال شکوفایی است بااین‌حال، عوامل متعددی می‌تواند روابط را پیچیده کند که این عوامل شامل؛ روابط امارات با پاکستان، و چین که هند با هر دو روابط تیره‌ای دارد، جنگ در غزه، و حملات به کشتی‌ها از سوی حوثی‌ها که چشم‌انداز تحقق کامل کریدور هند – خاورمیانه را کم‌رنگ کرده است، هستند.

منبع: مدرن دموکراسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: هند نارندرا مودی امارات امارات متحده عربی هند و امارات خلیج فارس کشورهای عربی کشورهای عربی خلیج فارس منطقه خلیج فارس


( ۲ )

نظر شما :