تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد

مخالفت گسترده امریکایی ها با رویکرد بایدن در برابر غزه

۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۷۸۵ اخبار اصلی آمریکا
رای دهندگان آمریکایی، مخالفت گسترده ای با شیوه برخورد جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با جنگ خونین اسرائیل و فلسطینی ها دارند و مخالفت جوانان آمریکایی با رفتار اسرائیل در غزه و با واکنش دولت آمریکا، بسیار گسترده تر از نسل های سالخورده تر است.
مخالفت گسترده امریکایی ها با رویکرد بایدن در برابر غزه

گروه گزارشگران نیویورک تایمز Jonathan Weisman, Ruth Igielnik and Alyce McFadden

دیپلماسی ایرانی: یک نظرسنجی مشترک توسط نیویورک تایمز و دانشکده سی ینا Siena College نشان می دهد که رای دهندگان آمریکایی، مخالفت گسترده ای با شیوه برخورد جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با جنگ خونین اسرائیل و فلسطینی ها دارند و مخالفت جوانان آمریکایی با رفتار اسرائیل در غزه و با واکنش دولت آمریکا، بسیار گسترده تر از نسل های سالخورده تر است.

رای دهندگان آمریکایی همچنین علائم درهمی درباره جهت گیری سیاست خارجی آمریکا در آستانه سومین ماه جنگ غزه می دهند. شمار آمریکایی هایی که خواهان ادامه کارزار نظامی اسرائیل در غزه هستند، تقریبا نزدیک به شمار کسانی است که خواهان توقف فوری آن و جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان هستند.

این شکاف در جامعه آمریکا، چندان گزینه خوشایند سیاسی ای را برای رئیس جمهوری کشور باقی نمی گذارد.

یافته های این نظرسنجی، هشدار دهنده است، نه تنها برای بایدن در آستانه ورود به سال انتخابات بلکه همچنین برای روابط درازمدت اسرائیل با قدرتمندترین حامی خود یعنی ایالات متحده نیز.

شکاف در دیدگاه گروه های سنتی رای دهندگان دموکرات در زمینه جنگ غزه، از دشواری های بایدن در حفظ ائتلافی نشان دارد که در سال 2020 ایجاد کرد، چالشی که حتی با وجود علائم مثبت اقتصادی و بروز مشکلات بیشتر حقوقی برای رقیبش دونالد ترامپ، می تواند برقرار بماند.

در مجموع، رای دهندگان ثبت شده، می گویند که در انتخابات سال آینده، به نسبت 46درصد به 44درصد، ترامپ را بر بایدن ترجیح می دهند. همچنین نرخ تایید عملکرد جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری هم از ماه ژوئیه دو درصد کاهش داشته و به 37درصد رسیده است.

نگرانی های اقتصادی، همچنان یک عامل تعیین کننده است و 34درصد رای دهندگان ثبت شده، نگرانی های اقتصادی یا تورمی را به عنوان مسئله اصلی کشور قلمداد می کنند. البته این رقم در اکتبر 2022، حدود 45درصد بود اما هنوز هم رقم بالایی است.

در پاسخ به این سوال که "آیا شما رویکرد رئیس جمهوری در منازعه اسرائیلی – فلسطینی را تایید می کنید؟"، 33درصد پاسخ مثبت داده اند. رای دهندگان 18 تا 29 سال، که به طور سنتی یک پایگاه جمعیتی با گرایش پررنگ به دموکرات ها بوده اند، یک جهش را نشان می دهد: تقریبا سه چهارم آنها شیوه برخورد بایدن با جنگ غزه را رد می کنند. همچنین در میان رای دهندگانِ ثبت شده، این گروه سنی جوان می گویند که ترامپ را با 49درصد بر بایدن با 43درصد ترجیح می دهند. این در حالی است که همین رای دهندگان جوان در ماه اوت، از بایدن با ده درصد اختلاف نسبت به ترامپ حمایت کرده بودند.

در زمینه جنگ غزه، 44 درصد رای دهندگان می گویند که اسرائیل باید کارزار نظامی را متوقف کند تا از تلفات غیرنظامی جلوگیری شود. حدود 39درصد هم عکس این نظر را دارند: اسرائیل باید به کارزار نظامی اش حتی با وجود تلفات غیرنظامی ادامه دهد.

با این حال، بیشتر رای دهندگان جوان آمریکایی، در پاسخ های خود به سوال های این افکارسنجی، نگاه منفی ای به اسرائیل دارند. شمار اندکی از آنان باور دارند که اسرائیلی ها برای صلح با فلسطینی ها جدی باشند. تقریبا نیمی از آنان می گویند که اسرائیل عمدا غیرنظامیان فلسطینی را می کشد. تقریبا سه چهارم آنان می گویند که اسرائیل تدابیر احتیاطی لازم برای پرهیز از کشتار غیرنظامیان را به کار نمی بندد و اکثریتشان هم با کمک های نظامی و اقتصادی بیشتر به اسرائیل مخالفند.

در میان کل جمعیت رای دهنده آمریکایی هم 48درصد بر این باروند که اسرائیل تدابیر احتیاطی لازم برای پرهیز از کشتار غیرنظامیان را به کار نمی بندد.

همچنین یک شکاف حزبی هم در حال سر برآوردن است که می تواند بر گرایش رای دهندگان یهودی به دموکرات ها تاثیر گذارد: 76درصد جمهوریخواهان می گویند که با اسرائیل و نه فلسطینی ها، همدلی می کنند. در میان مسیحیان سفیدپوست انجیلی، که گرایش های مذهبی شان نسبت به اسرائیل، در قلب حمایت بدون چون و چرای جمهوریخواهان قرار دارد، همدلی با اسرائیل حدود 80درصد است. دموکرات ها چنین اجماعی را نشان نمی دهند: 31درصد می گویند که بیشتر با اسرائیل همدلی دارند و 34درصد با فلسطینی ها و 16درصد هم با هر دو ابراز همدلی می کنند.

این شکاف نسلی، نه تنها بازتابی است از تجاربی که مردم گروه های مختلف سنی از 75 سال منازعه میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها دارند بلکه همچنین به دلیل تاثیر رسانه های اجتماعی بویژه تیک تاک است که با تصاویر خشونت باری از کشتار فلسطینی ها، نسل جوان را بمباران می کند.

رای دهندگان سالخورده تر، بیشتر با تلاش های بایدن همراهی نشان می دهند: 52درصد از رای دهندگان ثبت شده 65 سال به بالا، اقدام های بایدن در برابر اسرائیل را تایید می کنند که 12درصد بیش از کسانی است که مخالف رویکرد بایدن هستند.

منبع: نیویورک تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جو بایدن ایالات متحده امریکا جوانان امریکا امریکایی ها اسرائیل مسیحیان انجیلی جمهوریخواهان دموکرات ها حزب جمهوری خواه حزب دموکرات امریکا و اسرائیل امریکا و فلسطین جنگ غزه حمله اسرائیل به غزه اسرائیل و فلسطین امریکا و اسرائیل و فلسطین


نظر شما :

امیر ۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۸
دو نکته مهم درباره این نظرسنجی: ۱) حمله اسرائیل به غزه تنها برای ۱٪ از رای دهندگان آمریکایی مهم هست! ۲) در میان رای دهندگان آمریکایی ۸۱٪ طرفدار اسرائیل میباشند!
ابراهیم قدیمی ۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰
گرایش های حکومتی ومطبوعاتی بیشتر اسرائیلی است تا امریکائی ۔در بین حکومت ها پرزیدنت کلینتون متعادل تر بود پرزیدنت کندی که در این مورد مغضوب وبه تیر غیب گرفتار شد۔ مردم را نمی دانم۔
ابراهیم قدیمی ۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۵
اسزاییل بنظر میرسد ملیجک حکومت های امریکا است۔ازادی هرگونه عملی دارد۔