چرا امریکا شریک جرم است؟

از دکترین ضاحیه تا سیاست أشلاء در نوار غزه

۱۱ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۷۹۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ناصر پورحسن در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برخی از اقدامات این رژیم در خلال جنگ غزه، مسبوق بوده و الگوی رفتاری آن طی ۷۶ سال اخیر بوده است؛ با این وصف برخی اقدامات آن بی سابقه بوده است. یکی از این اقدامات، «سیاست أشلاء (ashla')» است؛ که کلمه عربی با ریشه ترکی استانبولی است. اشلاء به معنی تکه تکه کردن گوشت است؛ که در این جنگ، پیکر فلسطینی ها توسط سلاح های آمریکایی نامتناسب، تکه تکه می شود. این سیاست بخشی از «دکترین ضاحیه» است که ژنرال گادی آیزنکوت در خلال جنگ ۳۳ روزه اسرائیل و حزب الله آن را پیشنهاد و سپس اجرایی کرد. دکترین ضاحیه مبتنی بر استفاده نامتناسب از زور برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت ها به عنوان سیاست مجازات دسته جمعی برای جلوگیری از حمایت مردمی نیروهای مقاومت طی دو دهه گذشته از ضاحیه در جنوب بیروت تا غزه و طی روزهای گذشته در کرانه باختری بویژه شهرهای جنین، نابلس، طولکرم و اردوگاه نورالشمس اعمال شده است.
از دکترین ضاحیه تا سیاست أشلاء در نوار غزه

نویسنده: ناصر پورحسن، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه آیت الله بروجردی 

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل از هفتم اکتبر 2023 تاکنون، تمامی اصول حقوق بشر دوستانه را که بر رفتار طرف‌های منازعه در هنگام جنگ حاکم است، نقض کرده است؛ طی 11 ماه جنگ، 40 هزار 265 نفر را در نوار غزه شهید و 93 هزار 143 زخمی زخمی کرده است. به علاوه 15 هزار نفر هم در این جنگ مفقود شده اند که در حقیقت اجساد آنها در زیر حدود 32 میلیون تن آوار این جنگ، ناپدید شده است. در کرانه باختری نیز ضمن بازداشت بیش از 10 هزار فلسطینی، 650 نفر را به شهادت رسانده است. اسرائیل طی 330 روز پس از 7 اکتبر؛ به گونه ای رفتار کرده که از آن با عنوان «دولت یاغی» تعبیر شده است. 

برخی از اقدامات این رژیم در خلال جنگ غزه، مسبوق بوده و الگوی رفتاری آن طی 76 سال اخیر بوده است؛ با این وصف برخی اقدامات آن بی سابقه بوده است. یکی از این اقدامات، «سیاست أشلاء (ashla')» است؛ که کلمه عربی با ریشه ترکی استانبولی است. اشلاء به معنی تکه تکه کردن گوشت است؛ که در این جنگ، پیکر فلسطینی ها توسط سلاح های آمریکایی نامتناسب، تکه تکه می شود. این سیاست بخشی از «دکترین ضاحیه» است که ژنرال گادی آیزنکوت در خلال جنگ 33 روزه اسرائیل و حزب الله آن را پیشنهاد و سپس اجرایی کرد. دکترین ضاحیه مبتنی بر استفاده نامتناسب از زور برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت ها به عنوان سیاست مجازات دسته جمعی برای جلوگیری از حمایت مردمی نیروهای مقاومت طی دو دهه گذشته از ضاحیه در جنوب بیروت تا غزه و طی روزهای گذشته در کرانه باختری بویژه شهرهای جنین، نابلس، طولکرم و اردوگاه نورالشمس اعمال شده است. نیروهای اسرائیلی این دکترین را در جنگ اخیر نوار غزه با استفاده از سلاح های آمریکایی بویژه بمب‌های، MK84، 2000 پوندی (900 کیلویی) و بمب‌های MK82، 500 پوندی روزآمد کرده اند. 

اسرائیل علاوه بر نابودی زیرساخت‌های مسکونی، بهداشتی، آموزشی، زیست محیطی و حتی دینی و باستانی، سیاست کشتار حداکثری را نیز پیگیری کرده است. طی این مدت بیش از40 هزار نفر کشته شده اند که در مقایسه با دیگر جنگ‌ها در تاریخ دنیا، یک رقم بی‌سابقه است. اسرائیل طی 11 ماه، روزانه میانگین 72 فلسطینی را به شهادت رسانده است. 17 هزار نفر از شهدا، کودک بودند که 6/2 درصد کل کودکان غزه را تشکیل می دهند. 4/18 درصد از 40 هزار شهید، زن و 33 درصد آنها کودک بودند. 

علاوه بر تعداد شهدا، نحوه شهادت آنها نیز بسیار مهم است به این دلیل از عنوان أشلاء برای آن استفاده می شود. اجساد بسیاری از فلسطینی ها، بطور کامل ذوب شده اند. برای نمونه در جریان عملیات ترور محمد ضیف فرمانده نظامی حماس، 90 فلسطینی کشته و بیش از300 نفر مجروح شدند. همچنین در عملیات برای آزادی چهار اسیر اسرائیلی در نوار غزه، 274 فلسطینی به عمد تکه تکه شدند. نوع سلاحهای بکار گرفته شده در این دو عملیات، بمب های 2 هزار پوندی بود که تقریبا همه اجساد را تکه تکه کرده بود. 

شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل در واقع به طور سیستماتیک کودکان فلسطینی را قصابی کرده و تعداد فراوانی از کودکان قطع عضو در غزه به جا گذاشته است. 

همان‌طور که دکتر غسان ابوسطح جراح فلسطینی، اخیراً گزارش داد: «این بزرگترین گروه از قطع عضوهای اطفال در تاریخ است». 

در میان زخمی‌های فلسطینی، بیش از 75 هزار نفر وجود دارد که بسیاری از آنها مادام العمر فلج خواهند شد. این اقدامات که توسط نتانیاهو و تیم بسیار تندروی مذهبی حامی وی از جمله ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتزال اسموتریخ، وزیر دارایی با جدیت در دستورکار قرار گرفته، بر مبنای تفاسیر افرادی چون حاخام های تندرویی مانند مانیس فریدمن است که بر اساس تفسیر آنها از دین یهود باید: «مکان های مقدس فلسطینی ها را ویران کنید و مردان، زنان، کودکان و دام های آنها را بکشید.» 

جمله آخر آنکه، آمریکا در کنار ایجاد سپر دیپلماتیک و به تعبیر فهمی هویدی روشنفکر مصری «بازی آتش بس»، کمک های نظامی خود را به جنگ غزه سرعت بخشیده است. این کمک‌ها آن‌قدر گسترده است که فقط فهرست آنها شامل چندین صفحه می شود. 

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز، در حمایت از اسرائیل با یکدیگر رقابت می کنند و نتیجه این سیاست در کنار سکوت جهان عرب و جهان اسلام، این ویرانی تشدید می شود و همچنان به اشلاء فلسطینی های بیشتری منتهی می شود.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین اسرائیل و فلسطین حمله اسرائیل به غزه جنگ غزه نبرد غزه ناصر پورحسن مردم فلسطین امریکا امریکا و اسرائیل امریکا و فلسطین قتل عام


نظر شما :