جرقه های آتش افروزی شرق اروپا به خاورمیانه می رسد؟

معنای اتحاد ضدغربی روسیه با ایران برای اروپا

۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۳۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر آتش افروزی در شرق اروپا جرقه هایی را به سمت خاورمیانه بفرستد، سال ۲۰۲۲ مانند سال ۱۹۵۶، سال سوئز و قیام مجارستان علیه قدرت شوروی، مخاطره آمیز خواهد شد.
معنای اتحاد ضدغربی روسیه با ایران برای اروپا

دیپلماسی ایرانی: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه وارد ایران شد تا اتحاد تازه "ضد غرب" بین دو کشور تحریم‌شده را تقویت کند. نشریه دیلی میل آن را یک اتحاد تازه ترسناک خوانده که در آن دو کشور در نفرت خود علیه غرب متحد شده اند.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران به پوتین گفت: اگر مسکو ابتدا اقدام نمی کرد، ائتلاف غربی برای بازگرداندن شبه جزیره کریمه که روسیه در سال 2014 از اوکراین گرفته بود، جنگ راه می انداخت.

در حالی که غرب تحریم‌های فراوانی علیه روسیه اعمال کرده، پوتین به دنبال تقویت روابط با ایران است که آن را شریک نظامی و تجاری بالقوه می‌داند.

طبق گزارش تایمز دو کشور سال ها روابط نزدیکی با یکدیگر داشته اند اما مسکو تا به حال به دلیل نگرانی هایش پیرامون لطمه به ارتباطات اقتصادی سودآورش با غرب به ایجاد یک اتحاد آشکار با تهران مایل نبوده است. با این حال، تحریم هایی که اخیرا از سوی غرب و اتحادیه اروپا در مورد روسیه برقرار شده نگرانی های روسیه را بی ربط کرده است.

آندری کورتونوف، رئیس شورای امور بین‌الملل روسیه در این باره می گوید: «این یک سفر مهم برای شخص پوتین است. کرملین نمی‌خواهد به خود اجازه دهد در سطح بین‌المللی منزوی شود.»

این نشست در حالی برگزار می‌شود که ایالات متحده آمریکا ادعا می‌کند مقامات روسیه حداقل دو بار از یک پایگاه در مرکز ایران بازدید کرده‌اند تا پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح را برای استفاده احتمالی در اوکراین بررسی کنند. کرملین گفته که خرید نظامی در این گفت وگوها مورد بحث نخواهد بود اما ایران به صراحت ادعاهای آمریکا را رد نکرده است.

این سفر همچنین به پوتین فرصتی برای گفت وگوهای پرمخاطره با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه داد. علی رغم عضویت ترکیه در ناتو، این کشور تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال نکرده است. ترکیه نیز به بازار روسیه متکی است. روزنامه تایمز در مورد این دیدارها نوشت: دیدار میان رهبران روسیه، ایران و ترکیه هیچ موفقیتی در پی ندارد و هدف از این گفت وگوها "به هم زدن هر گونه تلاش ایالات متحده برای اعمال نفوذ در خاورمیانه" است. کاهش قدرت ایالات متحده در خاورمیانه بسیار آشکار است و اکنون عرصه برای بازیگران سرکشی مانند مسکو و تهران باز شده است که هر دو از تحریم های ایالات متحده خشمگین هستند. این روزنامه هشدار می دهد که وقتی این دو قدرت در هماهنگی با هم عمل کنند خطر بحران های سریالی در یک کل واحد ادغام می شود. 

اگر آتش افروزی در شرق اروپا جرقه هایی را به سمت خاورمیانه بفرستد، سال 2022 مانند سال 1956، سال سوئز و قیام مجارستان علیه قدرت شوروی، مخاطره آمیز خواهد شد.

منبع: ویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سفر پوتین به تهران ایران و روسیه ولادیمیر پوتین پیمان ضدغربی حمله روسیه به اوکراین ایران و روسیه و امریکا ایران و روسیه و اوکراین ایران و روسیه و غرب ایران و امریکا ایران و غرب غرب و روسیه


( ۶ )

نظر شما :