اخبار داخلی - آرشیو

امیرعداللهیان آخر هفته به آذربایجان می‌رود/همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

امیرعداللهیان آخر هفته به آذربایجان می‌رود/همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم

سعید خطیب زاده تاکید کرد، با به نیات طرف مقابل خوش بین نیستیم. طرف مقابل امریکایی ها و برخی کشورهای اروپایی ها هستند که اکنون تلاش دارند دوری خود از ترامپ را با نزدیکی به سیاست های ترامپ در دوره بایدن جبران کنند. آنها اظهاراتی را بیان می کنند که بیشتر جای آن که جنبه واقعی داشته باشد تلاش بر این است تا بر روند مذاکرات تاثیر بگذارند. بنابراین اظهارنظرهای خوشبینانه یا بدبینانه آنها برای ما ملاک نیست. از روز اول همه تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای به نتیجه نهایی متمرکز بوده و از طرف مقابل نیز می خواهیم با همین رویکرد به مذاکرات برگردند. قرار است ظرف روزهای آینده تاریخ آغاز مذاکرات اعلام شود، انتظار داریم طرف های اروپایی نیز به جای حاشیه سازی و خبرسازی، با جدیت به مذاکرات برگردند و به فکر به نتیجه رساندن مذاکرات باشند. 

ادامه مطلب
بابا آب داد، چرا عقل نداد؟
وقتی «هوش فردی» جای «عقلانیت جمعی» را می گیرد

بابا آب داد، چرا عقل نداد؟

محسن رنانی در یادداشتی می نویسد: ما افتادیم در مسیر رقابت صوری با جهان و دانشگاه‌های‌مان را به جای بستری برای شکل‌گیری «علم زنده»، به کارخانه تولید علم مرده (مقاله) تبدیل کردیم؛ چون می‌خواستیم فخر بفروشیم که ما در تولید علم جزء کشورهای رده بالای جهان هستیم. یعنی همان کلکی که در انرژی اتمی به خودمان زدیم و نقشه‌های جعلی و تجهیزات آلوده را از جاسوسان اتمی غربی خریدیم و بعد خودمان را گرفتار پیامدهای آن کردیم و هنوز هم درگیریم، در حوزه علم هم همان کلک‌ها را به خودمان زدیم.

ادامه مطلب
خداحافظی نابغه‌ها با ایران
چگونه بهترین و درخشانترین مغزها کشورشان را ترک می‌کنند

خداحافظی نابغه‌ها با ایران

در حالی که بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناورانه‌ی کشور به دلیل فرار مغزها در تقلا هستند تا جایگاه‌های سطح بالای خود را با نیروی متخصص پر کنند، قاچاقچیان ایرانی دست اندر کار مهاجرت می‌گویند کسب و کارشان همچنان رونق می‌گیرد.

ادامه مطلب
ادبیات فارسی را در سطح جهانی گسترش دهیم
دستگاه دیپلماسی فرهنگی و مسائل پیش رو در ارتباطات ادبی ایران و جهان

ادبیات فارسی را در سطح جهانی گسترش دهیم

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اینکه زبان و ادبیات فارسی، رکن مهمی از هویت ایرانی است و این هویت حضور وسیعی در بخش های مهمی از جهان داشته است جای بحث و بررسی در اینجا ندارد، اما جای این بحث و سوال هست که گستره پیام های جهانی ادبیات فارسی تا چه اندازه از سوی اهل ادب شکافته و استخراج شده تا به نظر جهانیان رسانده شود؟ 

ادامه مطلب
از حملات پرقدرت تا احساس ناامنی فراگیر در انزوای پدافند غیرعامل!
تغییر ماهیت و پیامد سیاستگذاری سایبری

از حملات پرقدرت تا احساس ناامنی فراگیر در انزوای پدافند غیرعامل!

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ده‌ها حمله هوشمند و سایبری به مراکز دولتی و اقتصادی مانند وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی، مراکز نظامی و دفاعی، مراکز علمی و آماری ایران طی یک دهه اخیر نشان می‌دهد که حملات سایبری که جلوه برجسته جنگ سرد ایران و دشمنانش شده، دارای برخی مؤلفه‌های وجود و نفوذ کارگزاران داخلی دشمنان ایران است. چنین مواردی از حملات و خرابکاری‌ها با ماهیت هوشمند و سایبری از وجود شبکه یا گروه‌هایی از اخلال‌گران نفوذی خارجی در ایران نشان دارد که در چارچوب اهداف و نیات دشمنان و رقیبان منطقه‌ای و جهانی ایران به حمله سایبری علیه ایران اقدام می‌کنند و از چشم ساختارها و سیاستگذاران ایرانی نیز مخفی مانده‌اند! 

ادامه مطلب
ایران و نظام ناعادلانه جهانی
مصائب و هزینه هایی که تهران متحمل شده است

ایران و نظام ناعادلانه جهانی

امیرهوشنگ کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی برخواسته از یک انقلاب حق طلب و عدالت محور، همواره معیار حق و عدالت را در مواجهه با نظام بین الملل درنظر داشته است. عدالت خواهی و حق طلبی ایران اسلامی ظرف چهل سال گذشته، آن را رودروی نظام ناعادلانه حاکم بر جهان قرار داده و از این رو هزینه های سنگینی را نیز متحمل شده است.

ادامه مطلب
خطیب زاده: دور بعدی مذاکرات آخر هفته/به مذاکره‌کنندگان اعتماد کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران:

خطیب زاده: دور بعدی مذاکرات آخر هفته/به مذاکره‌کنندگان اعتماد کنیم

وی گفت: مردم از مذاکره کنندگان انتظار دارند منافعشان به صورت قطعی و با دقت لحاظ شود و دولت ایران عزم جدی داشته برای اینکه به توافق خوب برسد. طرف مقابل بهتر است آخر این هفته که به وین می‌آید با پیشنهادهای مشخص درباره متونی که ایران ارائه کرده به خصوص در مورد بخش‌های رفع تحریمی به وین بیاید.

ادامه مطلب
جایگاه ایران در نظم حقوقی بین المللی، به تناسب قدرت نظامی، اقتصادی و نرم و مشارکت در اتحاد و ائتلاف منوط است
روندها و دورنمای نظم حقوقی بین المللی

جایگاه ایران در نظم حقوقی بین المللی، به تناسب قدرت نظامی، اقتصادی و نرم و مشارکت در اتحاد و ائتلاف منوط است

سید حسین سادات میدانی و نعمت اله مظفرپور در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی در خصوص روندهای حقوقی بین المللی جاری می نویسند: نظم حقوقی بین المللی به سمت نهادینه سازی بیشتر عدم برابری دولتها و همچنین پذیرش دیپلماسی غیررسمی با رویکرد قدرت محور در حال حرکت است. این روند، نظم حقوقی بین المللی را بیش از پیش  قدرت محور ساخته و می تواند منافع ایران اسلامی را در میان مدت تحت تاثیر قرار دهد.

ادامه مطلب
نقش دیپلمات ها در روابط ایران و اروپا
در مثلث کنشگری؛ کیاست و ایثار ( بخش ۵۱)

نقش دیپلمات ها در روابط ایران و اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دیپلمات حرفه ای بودن خیلی آسان نیست، اما نتایج آن می تواند درخشان باشد، زیرا هدف هر عضو هیئت دیپلماتیک مشارکت در نوشتن تاریخ کشورش است. در واقع اجتماعی بودن، کار تیمی، لباس پوشیدن، روحیه تحلیلی و توانایی ترکیب، انعطاف پذیری، سخت گیری و در نهایت وفاداری از جمله ویژگی هایی است که دیپلمات نباید در این مولفه ها کمبودی داشته و باید به خوبی قواعد بازی بداند. از نظر شکلی نیز دیپلمات شغلی شخصی است که کشور مبدأ خود را در کشور دیگری به عنوان سفیر یا عضو هیئت دیپلماتیک (دبیر، کنسول، وابسته و غیره) نمایندگی می کند. او همچنین می تواند نماینده کشورش در یک سازمان بین المللی باشد. در دیپلماسی هنر این است که همیشه کانال های ارتباطی را باز نگه داشته و از تحقیر حریف خودداری کنید، زیرا حریف تحقیر شده می تواند از برقراری ارتباط با شما امتناع کند و سپس هر راه حلی از بین می رود.

ادامه مطلب
چرا ایرانی ها نمی توانند با هم یک سیستم بِنا کنند؟
فقدان دو عنصر مهم در ایران

چرا ایرانی ها نمی توانند با هم یک سیستم بِنا کنند؟

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: شاید مشکل تاریخی ایران در این دوگانگی نهفته باشد که نه یک دولت به معنای ایجاد کنندۀ یک سیستم با محوریتِ بخشِ خصوصی و سرمایه داری را داشته و نه جامعه ای شرقی با سرمایۀ اجتماعی سیستم پذیری، سازمان پذیری و تمایل به انسجام و هارمونی.

ادامه مطلب