سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

امیرعداللهیان آخر هفته به آذربایجان می‌رود/همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم

سعید خطیب زاده تاکید کرد، با به نیات طرف مقابل خوش بین نیستیم. طرف مقابل امریکایی ها و برخی کشورهای اروپایی ها هستند که اکنون تلاش دارند دوری خود از ترامپ را با نزدیکی به سیاست های ترامپ در دوره بایدن جبران کنند. آنها اظهاراتی را بیان می کنند که بیشتر جای آن که جنبه واقعی داشته باشد تلاش بر این است تا بر روند مذاکرات تاثیر بگذارند. بنابراین اظهارنظرهای خوشبینانه یا بدبینانه آنها برای ما ملاک نیست. از روز اول همه تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای به نتیجه نهایی متمرکز بوده و از طرف مقابل نیز می خواهیم با همین رویکرد به مذاکرات برگردند. قرار است ظرف روزهای آینده تاریخ آغاز مذاکرات اعلام شود، انتظار داریم طرف های اروپایی نیز به جای حاشیه سازی و خبرسازی، با جدیت به مذاکرات برگردند و به فکر به نتیجه رساندن مذاکرات باشند. 
امیرعداللهیان آخر هفته به آذربایجان می‌رود/همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در ابتدا گاه شماری را از تحولات دیپلماسی در دو هفته گذشته ارائه کرد و سپس به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد. 

وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره روند گفت وگوهای ایران و عربستان و این که آیا اظهارات شدیداللحن عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل علیه حکومت بشار اسد و همچنین تنش در روابط عربستان با لبنان در بحبوحه مذاکرات ایران و عربستان و این که آیا این رفتارها تاثیری بر مذاکرات ایران و عربستان می گذارد، گفت: ما همچنان منتظر پاسخ ریاض نسبت به پیشنهادهایمان هستیم. هر میزان از جدیت در گفت وگوها را شاهد باشیم به گفت وگوها درباره مسائل دو جانبه و منطقه ای ادامه خواهیم داد. ما دنبال رسیدن به یک تفاهم با طرف عربستانی برای مسائل دو جانبه و منطقه ای هستیم. قطعا ما ریاض را به راه حل های دیپلماتیک و سیاسی و عدم مداخله در امور سیاسی کشورهای دیگر دعوت می کنیم و از آن می خواهیم فضای منطقه ای را به سمت صلح و تفاهم هدایت کند. 

وی در پاسخ به سوالی درباره پیامی که جیک سولیوان، مشاره امنیت ملی امریکا گفته مبنی بر این که کشورش مستقیما به ایران پیام داده است، گفت: ما طی گفت وگوهایی که در وین داشته ایم هیچ پیامی میان ما و امریکایی ها به طور مستقیم رد و بدل نشده است، در خصوص مذاکرات نیز پیام هایی را طرف های امریکایی از طریق آقای مورا به ما منتقل کردند و ما هم پاسخمان را از طریق ایشان به امریکایی ها منتقل کرده ایم. این پیام ها صرفا درباره گفت وگوهای هسته ای بوده و چیزی غیر از آن نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازگشت سفیر ایران در صنعا به تهران به دلیل کرونا ضمن رد شایعاتی که برخی رسانه ها مطرح کرده اند و آن را ناشی از اختلافات ایران و انصارالله دانسته اند، گفت: روابط ما با دولت نجات ملی یمن بیش از هر زمانی مستحکم و پایدار و دوستانه است. آقای ایرلو احتیاج به رسیدگی فوری پزشکی داشت، چندین کشور در این زمینه میانجی گری کردند تا ایشان به ایران برگردند که به کمک آنها توانستیم ایشان را به ایران منتقل کنیم. من شایعات را رد می کنم و وقتی ایشان حالشان بهبود پیدا کرد درباره وضعیت جسمانی ایشان اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره رفتارهای دوگانه تروئیکای اروپایی در مذاکرات و رفتارهای خصمانه ای که بعضی وقت ها از خود نشان می دهند، گفت: ما در این دوره از مذاکرات بیش از همیشه یک کمپین دیپلماسی عمومی و رسانه ای از سوی برخی از کشورهای مذاکره کننده برجام به ویژه سه کشور اروپایی را شاهد هستیم. آنها به جای این که وقتشان را صرف مذاکرات کنند درگیر مسائل رسانه ای شدند و هم خبرسازی می کنند هم با شایعات همراه می شوند. من در اینجا تازه ترین تحولات مذاکرات را می گویم. ما دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل مذاکرات فشرده اخیر است. متونی که شامل متون قبلی و نظرات ایران است. ما بر اساس آنها می توانیم گفت وگوهایمان را ادامه دهیم. اگر اروپایی ها از همان اول همانند دو سه روز اخیر در مذاکرات وارد می شدند ما شاید زودتر به نتیجه می رسیدیم. امیدواریم در کوتاهترین زمان ممکن به تفاهم برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهاراتی را که طرف های غربی درباره مذاکرات می زنند و این که صحبت از ضرب الاجل در مذاکره می کنند نیز گفت: ما تا کنون هیچ پیشنهاد ملموسی را از طرف امریکایی شاهد نبوده ایم. آنها به جای آن که در مقابل پیشنهادهای ما پیشنهادی خودشان را هم ارائه کنند، اظهارات شاذ در فضای رسانه ای بیان می کنند یا اظهاراتی را پشت درهای بسته اتاق ها بیان می کنند که اینها هیچ کمکی به مذاکرات نمی کند. ما انتظار داریم طرف امریکایی ها پیشنهاد ملموسی را به ما ارائه دهد. ما ضمن این که تمام انرژی خود را معطوف می کنیم تا در کوتاهترین زمان ممکن به یک توافق خوب برای ملت ایران برسیم، به هیچ وجه به ضرب الاجل های طرف های مقابل توجهی نمی کنیم و بر اساس آنچه خود اولویت می دانیم رفتار می کنیم. 

وی تاکید کرد، با به نیات طرف مقابل خوش بین نیستیم. طرف مقابل امریکایی ها و برخی کشورهای اروپایی ها هستند که اکنون تلاش دارند دوری خود از ترامپ را با نزدیکی به سیاست های ترامپ در دوره بایدن جبران کنند. آنها اظهاراتی را بیان می کنند که بیشتر جای آن که جنبه واقعی داشته باشد تلاش بر این است تا بر روند مذاکرات تاثیر بگذارند. بنابراین اظهارنظرهای خوشبینانه یا بدبینانه آنها برای ما ملاک نیست. از روز اول همه تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای به نتیجه نهایی متمرکز بوده و از طرف مقابل نیز می خواهیم با همین رویکرد به مذاکرات برگردند. قرار است ظرف روزهای آینده تاریخ آغاز مذاکرات اعلام شود، انتظار داریم طرف های اروپایی نیز به جای حاشیه سازی و خبرسازی، با جدیت به مذاکرات برگردند و به فکر به نتیجه رساندن مذاکرات باشند. 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره خط و نشان های امریکا نیز گفت: امریکا در مذاکرات محلی از اعراب ندارد تا زمانی که ثابت کند به طور جدی به دنبال بازگشت به برجام است. امریکایی ها نباید فراموش کنند این امریکا بود در دوره ترامپ از برجام خارج شد و حالا نیز باید ثابت کند که دنباله روی همان سیاست نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تهدیدهای اسرائیل نیز گفت: اسرائیل خود می داند که اگر دست از پا خطا کند با چه واکنشی از سوی ایران مواجه خواهد شد. همچنین به اعتقاد ما مخاطب آنچه اسرائیل بیان می کند بیشتر در واشنگتن است نه در تهران. 

خطیب زاده همچنین گفت: طرف ها باید از هشدارها پرهیز کنند. طرف مقابل و تروئیکا بداند برجام زمانی برای ایران توخالی شد که ایالات متحده از برجام خارج شد و تحریم های ظالمانه اعمال شد و طرف اروپایی با بی عملی به آن کمک کرد. من توصیه می کنم همه طرف ها با جدیت در مذاکرات در جهت رفع تحریم های ظالمانه حضور یابند.   

وی درباره دیپلماسی های اقتصادی ایران در دولت سیزدهم گفت: ما دو نوع کارشناس داریم که سفارتخانه هایمان مسائل اقتصادی را پیگیری می کنند، یکی رایزنی های اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه هستند، دیگری رایزن های اقتصادی از وزارت صمت هستند. آنها به شدت پیگیر روابط اقتصادی ما حتی در شرایط سخت هستند. گشایش هایی که اخیرا مشاهده می کنید نیز نتیجه تلاش های همین دوستان ماست. ما صحبت هایی کرده ایم و وزارت صمت را ترغیب کرده ایم که رایزن های اقتصادی را هم معرفی کنند و پیش بنیی می کنیم ظرف روزهای آینده 30 تا 40 نفر رایزن اقتصادی از سوی وزارت صمت معرفی کنند تا با قدرت بیشتری گسترش روابط اقتصادی را دنبال کنند. 

خطیب زاده همچنین خبر داد که آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه سفری را تا پایان هفته به آذربایجان خواهد داشت. از ایشان از قبل برای این سفر دعوت شده بود و در نشست روز گذشته در پاکستان وزیر امور خارجه آذربایجان دعوت خود را از ایشان تجدید کرد، و انتظار می رود ایشان تا آخر این هفته این سفر را انجام دهد. پیش بینی می کنیم در این سفر تفاهم نامه های خوبی در زمینه های اقتصادی و سیاسی میان دو کشور امضا شود.

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و امریکا مذاکرات وین ایران و غرب ایران و اروپا


( ۶ )

نظر شما :

به فدوی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۸
پانفارس گرامی می پره وسط که ایشون بدون اجازه فدوی حق رفتن به آذربایجان را نداره .
آنتی پانتورچ پاسخ به فدوی ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۶
پانتورچها کی میروند صحرای گپی