ایران از شرق، به غرب چشمک می‌زند

حضور شرکت‌های امریکایی در ایران، تضمین پیشنهادی واشنگتن برای حفظ برجام

گفته می شود رابرت مالی مسئول پرونده ایران در دولت آمریکا برای عبور از معضل تضمین های سیاسی و قانونی، اعطای «ضمانت های اقتصادی» را به ایران پیشنهاد کرده است. به این ترتیب که راه برای سرمایه گذاری کلان و گسترده شرکت های آمریکایی در بخش های مختلف اقتصادی ایران باز شود. در این صورت، شرکت ها و بخش خصوصی آمریکا برای حفظ منافع خود، در برابر تلاش هر دولتی در آمریکا برای خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم ها، مقاومت خواهند کرد.
حضور شرکت‌های امریکایی در ایران، تضمین پیشنهادی واشنگتن برای حفظ برجام

نویسنده: حسن فحص

دیپلماسی ایرانی: سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به روسیه در راستای سیاست نگاه به شرق و با توجه به بن بست در تلاش ها برای گشایش به سوی غرب به علت تحریم های آمریکا صورت گرفت. این سفر با سخنان درباره کُند شدن مذاکرات وین همزمان شد هرچند همه طرف ها به نتایج مثبت به دست آمده در وین اذعان دارند. نظام ایران، موانع موجود در مسیر مذاکرات وین را که موجب تاخیر در دستیابی به نتیجه نهایی شده، به ویژه در موضع دریافت ضمانت از واشنگتن برای خارج نشدن مجدد از توافق جدید، زیر نظر دارد و به همین علت با توسعه روابط با روسیه و چین، به دنبال دست یافتن به برگه های فشار یا حتی راه حل جایگزین در صورتی است که آمریکا به موضع سرسختانه خود در خصوص تضمین ها ادامه دهد.

گفته می شود رابرت مالی مسئول پرونده ایران در دولت آمریکا برای عبور از معضل تضمین های سیاسی و قانونی، اعطای «ضمانت های اقتصادی» را به ایران پیشنهاد کرده است. به این ترتیب که راه برای سرمایه گذاری کلان و گسترده شرکت های آمریکایی در بخش های مختلف اقتصادی ایران باز شود. در این صورت، شرکت ها و بخش خصوصی آمریکا برای حفظ منافع خود، در برابر تلاش هر دولتی در آمریکا برای خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم ها، مقاومت خواهند کرد.

نداهایی در ایران در خصوص ضرورت حفظ توازن در روابط اقتصادی و سیاسی با شرق و غرب و پاببندی به شعار «نه شرقی، نه غربی» بنیانگذار جمهوری اسلامی، شنیده می شود. با این حال تصمیم نظام ایران برای اجرا کردن توافقنامه همکاری اقتصادی و راهبردی با چین و تمدید توافقنامه همکاری امنیتی و اقتصادی با روسیه به رغم تعلل روسیه برای ارتقاء روابط با تهران به سطح ائتلاف راهبردی، به معنای نهادینه کردن نگاه به شرق و دور شدن ایران از گشایش به سوی غرب نیست به ویژه که نظام ایران می داند چنین اقدامی قطعا به معنای از سرگرفته شدن تنش با کشورهای غربی به ویژه اعضای برجام و تعویق بازگشت ایران به جامعه بین المللی خواهد بود. پس می توان گفت هدف ایران از تقویت همکاری با چین و روسیه، ارسال پیام به کشورهای غربی است که متهم به مانع تراشی و توجه نکردن به خواسته ها و نگرانی های سیاسی و اقتصادی ایران هستند. ایران به این ترتیب می خواهد به غربی‌ها بفهماند جایگزین های اقتصادی و سیاسی و نظامی برای آنان دارد و می تواند روابط با روسیه و چین را به سطح راهبردی و تشکیل محوری ارتقاء دهد که دارای قدرت نظامی و اقتصادی و نفوذ در مناطق حیاتی جهان است.

ایران با نزدیک شدن به دو قطب شرقی در شرایط کنونی، فرصتی پیدا می کند تا در مرحله نهایی مذاکرات هسته ای، بیشتر بر خواسته هایش پافشاری کند و در عین حال گزینه تهدید به بازگشت یا از سر گیری تحریم های اقتصادی علیه خود را خنثی کند به ویژه که کشورهای غربی به خصوص ترویکای اروپایی، منتظر احیای توافق هسته ای هستند تا پروژه ها و سرمایه گذاری هایی را که قبلا بعد از توافق سال 2015 در ایران آغاز کرده بودند، بار دیگر فعال کنند. قرارداد 5 میلیارد دلاری شرکت توتال برای توسعه صنایع گاز ایران و قرارداد 7 میلیارد یورویی فرانسه برای احداث راه آهن سریع السیر در ایران و قرارداد 200 میلیارد دلاری فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران از آن جمله است.

سیاست راه رفتن روی طناب که نظام ایران در نگاه به شرق و مذاکره با غرب در پیش گرفته است، نیاز به توانایی بالا برای حفظ تعادل دارد تا هدف مورد نظر را تحقق بخشد. رئیسی و وزیر امور خارجه اش، حسین امیرعبداللهیان از مسکو و پکن به دنبال جذب کشورهای غربی هستند تا آنها را به برداشتن گام های سریع و امضای توافقنامه هسته ای تشویق کنند به طوری که دولت جدید ایران در این موضوع ناکام نمانَد و راه به روی بازگشت سریع غربی ها به بازارهای ایران و سرمایه گذاری در این کشور باز شود و میدان برای چین و روسیه خالی نماند.

منبع: ایندیپندنت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و روسیه ایران و اروپا ایران و غرب ایران و چین شرکت های امریکایی اقتصاد ایران تحریم مذاکرات وین سفر رئیسی به روسیه


( ۱۴ )

نظر شما :

اشکان ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۴
این همان چیزی است که عدم اجرایش باعث کنسل شدن برجام از سوی ترامپ شد و بی شک برای اقتصاد و صنعت ایران نیز مفید خواهد بود
ابراهیم قدیمی ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۱
این پیشنهاد هم از ان پیشنهاد ها است۔ ذخایر ارزی بلو۔که شد فعالیت هایمان هم بلوکه شود۔ مگر فعالیت های شرکت های غربی ها در موارد بسیار زیاد قطع نشد۔۔من تصور میکنم بهترین تضمین موافقت وباز گشت امریکا به برجام ورفع ضرر وزیانهای ما پیش خرید مقداری نفت با شرایطی وبا قیمت تخفیفی توسط امریکا استد با پرداخت پیش پرداخت با ایران است۔پیش پرداخت بگونهای باشدکه قابل مسدود شدن نباشد۔شرکت های مریکائی سود ببرند نوش جانشان۔روزی یک میلیون بشکه چنانچه کم است دومیلیون۔جناب پرزیدنت بایدن شما در این زمان وانفسای انرژی وبگونهای که میگویند بنزین بالاتر از شش دلار هر گالن نمی خواهید مردم امریگا بنزین ارزان بخرند۔ نفت با تخفیف بخرید با پیش پرداخت ۔ما از امریکا خریدی نمی کنیم انها از ما خرید می کنند۔برروی این طرح باید کار شود۔
فدوی ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۴
یگانه راه رهایی از بن بست تحریم‌های 43 ساله پیوند عمیق اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی است منظور از اقتصاد جهانی هم بیشتر مد نظرمان آمریکاست با 26 درصد از تجارت جهانی یه نگاه به ارزش بازار بورس ایران با ارزش تقریبا 200 میلیارد دلاری و مقایسه آن با ارزش 3000 میلیارد دلاری مایکروسافت عمق فاجعه را نشان میدهد
ابراهیم قدیمی ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۴
قراردادهای بوئینگ وایرباس و نیروگاه خورشیدی و شرکت هواپیمائی ایتالیائی و۔۔۔۔۔۔۔۔ قرار داد اقتصادی نبود۔
علی ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۷
امتیاز دادن به آمریکا اشتباه است
فدوی ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۱
موضوع آمریکاییها در مورد ایران اصلا اقتصاد نیست . آنها با به ثمر رسیدن نگاه ایران مشکل دارند . آنها هیچ کشوری را مستقل و با مسیر توسعه ی بومی بر نمی تابند . در بلوک آمریکا از فقیرترینشان در افریقا و آمریکای جنوبی تا ثروتمندتریمشان در شرق آسیا ، اساسا استقلال وجود ندارد و به عنوان ایالات نیمه خودمختار آمریکا نقش بازی می کنند .
ناشناس ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۱
۱۲:۰۴ ، عقب افتاده چرا به خودت زحمت تایپ با نام دیگران را می دهی در حالی که افکار فدوی مشخص است . اصولا جماعت دشمن ایران چه غرب زده هایش و چه تجزیه طلبهایش در یک چیز مشترکند . اصولا مشکل دارند حتی با نام خودشان .
محمد ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰
خیلی امریکا را دست بالا می گیرید . کافی است یک پرواز مستقیم از تهران به واشنگتن ، رئیس جمهور ما را به کاخ سفید ببرد و در مذاکرات پشت درهای بسته ، پرونده پروژه های اقتصادی ایران را روی میز رئیس جمهور امریکا بگذارد . (با تضمین امنیتی عدم حمله ایران و اسرائیل به یکدیگر) ، کل مشکلات با این حرکت حل می شود. مشکل اصلی که جواد ظریف هم به آن اشاره کرد ، جلوگیری روسیه از دستیابی ایران به این موفقیت است . روسیه نمی خواهد که ایران دوباره به عنوان ژاندارم خاورمیانه شناخته شود . برای اطمینان بیشتر می توانیم یک پایگان نظامی در انزلی به امریکا پیشنهاد بدهیم تا از هر لحاظ امنیتمان حفظ شود و در این صورت راه کره جنوبی را پیموده و کشور را بالاخره به رفاه و آرامش برسانیم .
فدوی ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۸
ایران نباید به وعده های آبکی غرب اعتماد کند
فدوی ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰
ایها الناس ، به پیر به پیغمبر فدوی قول داده دیگه پا رو دم دراز دو سه تا پانترک آواره نگذاره . چرا اینقدر در کامنتهاشون از نام فدوی استفاده می کنند . مثل اینکه برای دیده شدن است . اگر هست ایرادی ندارد فقط مالیاتشو بدین . در حد مصرف نکردن گاز و برق و آب و نان یارانه ای ایران . آخه نمی شه که شکم را اینجا پر کنید و دم را برای ترکیه تکان دهید .
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۲
دوستان لطفا توجه داشته باشند ، سیاست های تقابل با دنیا و پاره شدن قطع نامه دان ... و تخیلات کارتونی دور زدن تحریم ها از جیب ملت ، سبب تولید بابک زنجانی ها در ساختار نظام سیاست گذاری شده که از ان تحت عنوان کاسبان تحریم نام میبرند. ان سیاست مهلک و این قشر منفعت طلب زالو صفت مانع توافق است زیرا نفع او در تحریم است. لیکن اکنون شاکله نظام حاکم در معرض تهدید است و راهی به جز تعامل متوازن با قدرتها باقی نمانده است.
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۶
مضافا پیشنهاد اقتصادی رابرت مالی ، همانطور که قبلا عرض شد در راستای کمک به امریکا برای کاهش تحدید امنیت وجودی خویش از سوی چین است. ایران تنها مفر امریکا برای مهار چین و کاهش سرعت او ست . امریکا خواهان سقوط چین نیست بلکه خواهان کند شدن سرعت رشد اقتصادی ان و جلو گیری از تبدیل چین به قدرت سیاسی است. با لطف خداوند متعال ایران ما ، این ملک یکتا پرستی فرصت ظهور دوباره یافته و سیاست گذار ایران باید با تعامل با فرهیختگان فراوان و وطن پرست این فرصت بی بدیل را برای ایرانمان نقد کند.
Bs ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۳
من موافقم به شرطی که متقابل باشه و شرکت های ایرانی هم بتوانند در بازار آمریکا حضورداشتند باشن