اخبار داخلی - آرشیو

سیاست خارجی ایران چگونه می تواند پویا باشد
رصد "سیاست" در روابط بین الملل

سیاست خارجی ایران چگونه می تواند پویا باشد

سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چگونه سیاست بین الملل را رصد کنیم؟ خانواده جهانی از حالت "دهکده جهانی" خارج و به "مجتمع ویلایی مشترک" تبدیل شده است. روابط بین کشورها که بیش از ۲۰۰ کشور و سازمان های منطقه ای و بین المللی را شامل می شود، چگونه رصد کنیم تا سیاست خارجی موثر و کم هزینه داشته باشیم؟

ادامه مطلب
کنعانی: اقدام آذربایجان را توام با حسن نیت نمی‌بینیم/مانعی برای دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در دو کشور نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران:

کنعانی: اقدام آذربایجان را توام با حسن نیت نمی‌بینیم/مانعی برای دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در دو کشور نیست

وی درباره احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان گفت: این موضوع مربوط به پرواز یک هواپیما در محدوده مرزی دو کشور است. پروازی که انجام شد یک پرواز عادی و متعارف بود که به صورت دوره‌ای در چارچوب پایش مناطق مرزی ایران و در فضای داخلی ایران انجام شد و در گذشته‌ هم این پروازها انجام می‌شد. پرواز هواپیما به موازات مرز مشترک در فضای داخلی ایران و با فاصله مناسب از مرز آذربایجان انجام شد. اگر اتفاقاتی به سهو و اشتباه رخ دهد معمولا رادارها و شبکه‌های پدافندی در ارتباطات رادیویی هشدارهای لازم را می‌دهند. در ارتباط با این پرواز هیچ هشدار راداری و رادیویی داده نشد. روند معمول در قوانین پروازی بین‌المللی این است که اگر تحول خارج از عرفی رخ داده شود در همان چارچوب‌های فنی پیام و تبادل می‌شود که این اتفاق رخ نداد. ما با آذربایجان در حوزه دفاعی رابطه داریم سفارت ما فعال است و وابسته نظامی ما حضور دارد. اگر بنا به حسن نیت بود موضوع می‌توانست در ارتباط با سفارت ایران و وابسته نظامی ما طرح شود و تبادل نظر و رفع سوءتفاهم شود. نمی‌توانیم این اقدام دولت آذربایجان در احضار سفیر و رسانه‌ای کردن موضوع توأم با حسن نیت و در قالب روابط بین کشورهای همسایه تلقی کنیم.

ادامه مطلب
آینده، جایی میان امید و ناامیدی
مفهومی که باید تعریف صحیح از آن داشت

آینده، جایی میان امید و ناامیدی

مجتبی لشکربلوکی در یادداشتی می نویسد: می توان سه گانه معنوی «انتظار، نجات، موعود» را با امیدواری بدون زمان و اقدام در دایره امکان ترکیب کرد. حال ایران ما خوب نیست. جهان نیز از جنگ، تنش و ظلم و تجاوز رنج می‌برد (=واقعیت های تلخ) اما می توان امیدوارانه در دایره امکان آنچه می توانیم، انجام دهیم و سعی کنیم جهان را اندکی فقط اندکی بهتر از آنچه تحویل گرفته ایم تحویل دهیم. هیچ کدام از کارهای ما گم نمی شوند. جهان بی حافظه نیست. هر کنشی که امروز انجام می دهم با زنجیره بی نهایتی از روابط علت معلولی به پایان جهان متصل است. می توان با همین خرده اقدامات و انتظار فعال در پایان زیبای جهان و آینده مطلوب ایران حضور داشت.

ادامه مطلب
هویت و قدرت نرم
به مناسبت صدمین برنامه تار ایرانی

هویت و قدرت نرم

بهنام اندیک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از پس افول شوروی و پایان جنگ سرد، فقدان یک دشمن تا بٌن دندان مسلح برای آمریکا، تئوریسین‌های این کشور را بر آن داشت تا در پی مفهوم‌سازی جدید از قدرت بروند و از این روست که مفهوم قدرت نرم از دل این تلاش‌ها بیرون آمده است. 

ادامه مطلب
کنعانی: از نقش آفرینی عراق در مناسبات ایران و عربستان استقبال می کنیم/مصر را کشور همسایه منطقه ای خود می دانیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: از نقش آفرینی عراق در مناسبات ایران و عربستان استقبال می کنیم/مصر را کشور همسایه منطقه ای خود می دانیم

درباره موضوعات مناسبات ایران و عربستان از نقش آفرینی عراق ما استقبال کردیم و همچنان استقبال می کنیم و چنانچه طرف عراقی نقش آفرینی جدیدی داشته باشد نیز از چنین رویکردی استقبال خواهیم کرد. ما امیدواریم مذاکرات ایران و عربستان مطابق با منافع و مصالح دو کشور و در جهت پیشبرد روابط دوجانبه در آینده نزدیک انجام شود. وی در پاسخ به پرسش دیگر دیپلماسی ایرانی درباره گسترش روابط با مصر نیز گفت: ما مصر را جزء کشورهای همسایه منطقه ای قلمداد خود می کنیم. دولت سیزدهم همسایه گرایی و توسعه روابط با کشورهای منطقه را در اولویت خود قرار داده و آن را سیاست اصلی خود اعلام کرده است. رفع و رجوع مشکلات با کشورهای منطقه از اولویت های سیاست خارجی دولت سیزدهم است که مصر نیز از این قاعده مستثتی نیست.

ادامه مطلب
سیاست خارجی ایران در ترازوی توازن
نقدی رئالیستی بر سیاست خارجی دولت سیزدهم

سیاست خارجی ایران در ترازوی توازن

سهراب انعانی علمداری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سیاست خارجی دولت سیزدهم که از سوی رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با تعامل هوشمند، سیاست همسایگی و رویکرد متوازن معرفی شد، اساسا طیف وسیعی از راهبردهای پیشینی و پراگماتیستی به جای مانده در سیاست خارجی ایران یعنی رویکرد مستقل ملی، موازنه گرایی راهبردی، نگاه به شرق، تعامل گرایی، تجدیدنظرطلبی فعال، مقاومت گرایی و ائتلاف گرایی را دربرمی گیرد. در چنین رویکرد ترکیبی ما با طیف گسترده ای از موضوعات و اهداف قابل مذاکره روبه رو هستیم که بخش های مختلف سیاست خارجی باید در آن به طور فعالانه شرکت کنند.

ادامه مطلب
لزوم بازتعریف راهبردهای جمهوری اسلامی ایران برای نقش‌آفرینی قدرتمند در نظم نوین جهانی
پی ریزی راهبرد دستیابی به نظم مطلوب

لزوم بازتعریف راهبردهای جمهوری اسلامی ایران برای نقش‌آفرینی قدرتمند در نظم نوین جهانی

پیروز غفرانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: راهبردهای جمهوری اسلامی برای حضور قدرتمند در شکل دهی آینده و ایفای نقش به عنوان پیشران و متغیر مهم و مستقل در شکل دهی نظم جهانی آینده نیز نیازمند قالب دهی و بازتعریف خود در داخل و خارج در قالبی اکوسیستمی و بهره گیری علمی از رویکردها و ابزارهای نوین است. این مقاله در قالب آینده نگاری راهبردی و با نگاهی سیستمی، سعی دارد الزامات بازتعریف این راهبردها را تبیین کند. 

ادامه مطلب
کنعانی: امیدواریم آذربایجان به روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد/مشکلی برای سفر هیأت آژانس به ایران نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: امیدواریم آذربایجان به روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد/مشکلی برای سفر هیأت آژانس به ایران نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای بلومبرگ و سفر گروسی به تهران نیز گفت: چرا اطلاعات آژانس وارد حوزه رسانه می‌شود را باید گروسی و آژانس پاسخگو باشند. طرح موضوعات فنی و تخصصی و موضوعات در حال بررسی در رسانه‌ نشانگر آن است که این مسائل از سوی یک مصدر گویا رسمی به رسانه درز می‌کند. این کمک به حل و فصل مسائل فنی نخواهد کرد و آژانس باید به وظایف فنی خود پایبند باشد. گفت‌وگوها و ارتباطات ما با آژانس در حال انجام است. مشکلی برای سفر هیأت آژانس به ایران از منظر سیاسی وجود ندارد. برنامه ریزی برای سفر هیأت آژانس در حال انجام است و به محض تکمیل مقدمات این سفر می‌تواند انجام شود.

ادامه مطلب