افتادن طرح امریکا در دریا بدون حلقه نجات

موفقیت توافق ایران و عربستان در گرو توقف دخالت های امریکاست

۲۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
روابط مسالمت آمیز عربستان و ایران مستلزم کنار گذاشتن محور اصلی کشمکشی است که آمریکا آن را ترویج می‌دهد؛ یعنی کشمکش میان اهل سنت و شیعه. همچنین مدخل نظامی طرح آمریکا را نیز از میان می‌برد.
موفقیت توافق ایران و عربستان در گرو توقف دخالت های امریکاست

نویسنده: ابراهیم نوار

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده آمریکا بعد از پیروزی در جنگ سرد عامدانه از طریق ایجاد وضعیت جدیدی در درگیری همه جانبه بر اساس مذهب میان دو محور عربی – سنی و ایرانی – شیعه درصدد سیطره بر خاورمیانه برآمد. ورودی اصلی طرح آمریکا برای خاورمیانه نظامی است که بر دشمن سازی و ارائه آمریکا و اسرائیل به عنوان تنها یاور علیه این دشمن مبتنی است. این طرح آمریکا از ایجاد محوری برای جنگ علیه تروریسم به تدوین طرحی برای برپایی ائتلاف نظامی به منظور مقابله با ایران حرکت کرد.

این حرکت با دو تحول مهم ارتباط پیدا کرد: نخست انتقال اسرائیل به عرصه عملیات ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا و دوم امضای توافق‌های آبراهام با امارات و بحرین.

روابط مسالمت آمیز عربستان و ایران مستلزم کنار گذاشتن محور اصلی کشمکشی است که آمریکا آن را ترویج می‌دهد؛ یعنی کشمکش میان اهل سنت و شیعه. همچنین مدخل نظامی طرح آمریکا را نیز از میان می‌برد.

در صورتی که دو کشور به ایجاد صلح در راستای تدارک برای حل و فصل سیاسی در یمن موفق شوند، این امر در عمل به این معناست که چین طرح آمریکا برای خاورمیانه را بدون هیچ گونه حلقه نجاتی به دریا انداخته است. همچنین اسرائیل را در بدترین وضعیت نظامی خود از زمان جنگ اکتبر 1973 قرار می‌دهد.

توافق از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و ایران در راستای اهداف ابتکارعمل شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین برای امنیت جهانی بوده است و حتی می‌توان این توافق را بخشی از اجرایی سازی منطقه‌ای آن دانست.

در چارچوب ابتکارعمل شی جین پینگ برای امنیت جهانی، در دیپلماسی چین این مسئله مد نظر قرار می‌گیرد که روابط صلح آمیز میان کشورها پدیده‌هایی زنده هستند که نیاز به سرپرستی و پشتیبانی و تلاش همه طرف‌ها برای تضمین تعامل مشترک بر اساس اصل برد – برد دارد به گونه‌ای که عناصر پایداری برای امنیت، صلح و توسعه فراهم می‌کند.

در این راستا هدف سیاست خارجی چین در خاورمیانه تشویق برای برپایی نظامی چند جانبه بر اساس اصل سهیم شدن در دستاورد‌ها است. درخصوص تنظیم اولویت‌های مذاکرات پس از ازسرگیری روابط دیپلماتیک، بدون شک پایان دادن به جنگ یمن بر اساس حل و فصلی قابل قبول و تضمین‌های امنیتی و سیاسی در راس اولویت‌ها قرار دارد.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و عربستان روابط ایران و عربستان ایران و چین ایران و چین و عربستان ایران و امریکا ایران و عربستان و امریکا ایالات متحده امریکا میانجی گری چین میان ایران و عربستان طرح آمریکا امریکا خاورمیانه


( ۱۱ )

نظر شما :

ناشناس ۰۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۰
اینکه ناخدای این دو کشتی ، کشتیشان را سالم به ساحل برسانند هنر است و الا باد و طوفان همیشگیست . چه بخواهیم و چه نخواهیم لولوی غرب همیشه در کوچه پس کوچه های غرب آسیا پرسه می زند گاهی نوعی پرتغالی و انگلیسیش و گاهی آمریکایی .