در بحبوحه تنش های منطقه ای

دیپلماسی و همکاری با عربستان را جدی بگیرید

۱۵ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۵۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید محمد حسین ملائک
محمد حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پیشنهاد این است که ریاست محترم جمهوری که هنوز کابینه خود را معرفی نکرده است سریعا به عربستان سعودی "سفر کاری" کند و با رهبری آن کشور اوضاع منطقه و آنچه باید بشود را مورد بررسی قرار دهد. با اطمینان می شود گفت که اگر دیپلماسی صحیحی دنبال شود و توافقاتی با عربستان برای صلح و ثبات در منطقه بشود زور و فشار عربستان بر اسرائیل و آمریکا بسیار بیشتر و عملی تر از کشورهای دیگر است.
دیپلماسی و همکاری با عربستان را جدی بگیرید

دیپلماسی ایرانی: جناب آقای دکتر پزشکیان و هیئت همراه روز چهار شنبه ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۳ ساعت  ۳ صبح  با شهادت اسماعیل هنیه توسط اسرائیل، با سرعت چندین ماخ  ناخواسته به نقطه مرکزی سیاست جهانی پرتاب شدند. معمولا دولت ها در ایران کار خود را با سیل و زلزله و اینگونه بلایای طبیعی آغاز می کرند اما این یکی اساسا با بقیه بلایای آسمانی فرق دارد. ناگهان دولت خود را در مقابل گزینه های زیر یافت:
-    انتقام و خونخواهی نظامی در مقابل عدم واکنش. 
-    واکنش موثر در مقابل احتمال درگیری مستقیم با آمریکا و یا توسعه جغرافیای درگیری ها.
-    چگونگی حفظ اقتدار تحقیر شده کشور در منطقه خاورمیانه. 
-    واکنش سمبولیک در مقابل شرایط سیاسی داخلی جریحه دار شده.
-    و نهایتا چگونگی رسیدن به اجماع داخلی؟  

راه حل کلاسیک و معمول این بوده که یا واکنش نشان داده نمی شد و به اصطلاح کظم غیض می شد و یا اقدامی یکجانبه معمولا با کیفیت و دستاورد پایین صورت گرفته و در داخل به قیمت گزافی فروخته می شده است.

این قلم می خواهد به دولت جناب آقای پزشکیان پیشنهاد دهد که رویکرد کلاسیک در سیاست خارجی را کنار بگذارد و یک بار با رویکرد جدیدی به مسائل نظر بیفکند. 

پیشنهاد این است که ریاست محترم جمهوری که هنوز کابینه خود را معرفی نکرده است سریعا به عربستان سعودی "سفر کاری" کند و با رهبری آن کشور اوضاع منطقه و آنچه باید بشود را مورد بررسی قرار دهد. با اطمینان می شود گفت که اگر دیپلماسی صحیحی دنبال شود و توافقاتی با عربستان برای صلح و ثبات در منطقه بشود زور و فشار عربستان بر اسرائیل و آمریکا بسیار بیشتر و عملی تر از کشورهای دیگر است و این مسائل قابل توافق خواهد بود:

-    آتش بس و پایان سریع جنگ در غزه.
-    کاهش درگیری و آتش بس در مرز شمالی اسرائیل و لبنان. 

این نتایج از شلیک صدها موشک بیشتر خواهد بود. این اقدام "فوق رادیکال" از هر تبلیغی برای سیاست دولت 14 تاثیرگذارتر و با بهره تر است و به نفع سیاست های اقتصادی و منطقه ای کشور خواهد بود. 

تا به حال از عربستان خواسته شده که با رادیکال ترین مواضع ما خود را هماهنگ کند که نه تنها نشده بلکه نتیجه عکس داده است. این بار می توان با هماهنگی با عربستان در افق همکاری در کل منطقه به سیاست های رادیکال اسرائیل و آمریکا فشار آورد.  

سید محمد حسین ملائک

نویسنده خبر

سید محمد حسین ملائک، سفیر اسبق ایران در سوئیس و چین بوده است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دیپلماسی سیاست خارجی ایران سیاست خارجی دولت چهاردهم سیاست خارجی دولت پزشکیان جنگ غزه حمله اسرائیل به غزه محمدحسین ملائک ایران و فلسطین ایران و اسرائیل


( ۳ )

نظر شما :