تمرین سناریوی مشابه در یونان

بمباران یمن توسط اسرائیل آزمایشی برای جنگ با ایران بود؟

۰۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۷۲۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
یک مقام امنیتی اسرائیل گفت: «در این حمله توانایی که سال‌ها برای آن تمرین کردیم،  برای حمله به شرقی‌ترین و دورترین نقاط ایران، در یک اقدام آشکار در روز روشن آن را در میدان جنگ عملیاتی کردیم. ما به شرکای آمریکایی خود در منطقه اصرار کردیم که با وجود هماهنگی های اولیه، فقط ارتش اسرائیل این عملیات را انجام دهد.» 
بمباران یمن توسط اسرائیل آزمایشی برای جنگ با ایران بود؟

دیپلماسی ایرانی: یوآو گالانت، وزیردفاع پس از عملیات در یمن تاکید کرد که هدف از این عملیات  اجرای یک واکنش سریع بود که هم به حوثی‌ها آسیب جدی وارد می‌کرد و هم پیام بازدارندگی آشکاری را برای تمام گروه‌های محور ایران ارسال کند. 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز پس از این عملیات گفت: «بندری که ما به آن حمله کردیم، یک بندر غیرنظامی نیست، از این بندر برای مقاصد نظامی استفاده می شد، از آن به عنوان نقطه ورود سلاح های مرگباری استفاده می شد که توسط ایران به حوثی ها می رسید. این عملیات اهدافی را در 1800 کیلومتری مرزهای ما مورد اصابت قرار داد. برای دشمنان ما روشن می کند که جایی نیست که دست بلند اسرائیل به آن نرسد.» 

نخست وزیر اسرائیل در زمینه فعالیت ائتلاف بین المللی علیه حوثی ها خاطرنشان کرد: «اسرائیل از جامعه جهانی انتظار دارد تلاش های خود علیه ایران و شبه نظامیان حامی ایران را افزایش دهد تا تجاوزات ایران  را برای محافظت از آزادی ناوبری بین المللی مهار کند.» 

با این حال حوثی‌ها گزینه مطلوب ایران برای تشدید تنش‌ها با اسرائیل است اما منابع اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل ادعا می کنند که سپاه پاسداران از حوثی ها خواسته است که این سلسله حملات را انجام دهند. اما بعداً حوثی‌ها یک گام فراتر رفتند و بسیار بیشتر از آنچه خواسته شد، انجام دادند. بعدها که ایران با حمله آمریکایی ها در سوریه و عراق مواجه شد، تصمیم گرفت تا ژنرال قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه را به یمن بفرستند و توقف، حملات به آمریکایی‌ها را خواستار شود.

ساعاتی پس از حمله به یمن، شبه نظامیان از طرف ایران یک موشک بالستیک به سمت ایلات پرتاب کردند که توسط سامانه «ختص 3» رهگیری شد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این پرتاب به داخل اسرائیل نرفته و زنگ خطر در منطقه از ترس سقوط قطعات رهگیر فعال شده است، در همین حال، یک منبع یمنی گفت که در حمله اسرائیل به الحدیده 5 نفر کشته و 87 نفر زخمی شدند. 

حوالی ساعت 20:30 شنبه شب آخرین جنگنده‌های شرکت کننده در عملیات «دست بلند» علیه اهداف نیروهای مسلح حوثی در یمن به سلامت در پایگاه نیروی هوایی فرود آمدند و به این ترتیب این جنگنده‌ها با پرواز بیش از 3400 کیلومتر مسافت توانستند این عملیات را با موفقیت به اتمام برسانند. ارتش اسرائیل به اهداف دیگری که در عملیات در منطقه بندری شهر حدیده در غرب کشور مورد اصابت قرار گرفته اند اشاره نمی کند، اما به گفته برخی منابع حدود 10 نقطه مورد هدف قرار گرفت اما با این وجود ارتش اسرائیل اشاره‌ای به نقاط مورد نظر نکرده است. 

طی روزهای گذشته تمامی توجهات به حجم آتش شعله‌ور در تاسیسات پالایش نفت بندر الحدیده بود که ممکن است تا چندین روز ادامه داشته باشد. این پالایشگاه یکی از شریان‌های اصلی تامین مالی حوثی را به خود اختصاص می‌داد. در این عملیات ترکیبی ارتش اسرائیل از ده‌ها نوع مختلف هواپیما بهره برد، از جمله هواپیماهای اف35 ادیر و هواپیماهای بوئینگ 707 رام با بیش از 50 سال قدمت که وظیفه سوخت رسانی هوایی را بر عهده داشتند. نگرانی اصلی اسرائیل مسافت پروازی بود که در ارتفاع پایین انجام شد. هواپیماهای رام اسرائیل حدود یک ماه و نیم پیش در آسمان یونان با همکاری ارتش محلی سناریوی مشابهی را تمرین کردند. این رزمایش با وجود درگیری در غزه و لبنان انجام شد تا قابلیت حملات با فاصله دور در صورتی که ارتش اسرائیل به عملیات در کشورهای موسوم به حلقه سوم مجبور شود، حفظ شود. 

در واقع، برای اولین بار پس از سال ها، نیروی هوایی روز شنبه یک حمله علنی دور از مرزهای اسرائیل را رهبری کرد. توانایی ای که اسرائیل سال‌ها برای مواجهه با تهدید هسته ای ایران تمرین کرد و روز گذشته با موفقیت آن را انجام داد. با پرتاب اولین بمب‌ها روی بندر حدیده، هواپیماهای اسرائیلی نه تنها از راه دور بلکه در ارتفاع کم و به‌طور آشکار از سرزمین یمن عبور کردند. یک مقام امنیتی اسرائیل گفت: «در این حمله توانایی که سال‌ها برای آن تمرین کردیم،  برای حمله به شرقی‌ترین و دورترین نقاط ایران، در یک اقدام آشکار در روز روشن آن را در میدان جنگ عملیاتی کردیم. ما به شرکای آمریکایی خود در منطقه اصرار کردیم که با وجود هماهنگی های اولیه، فقط ارتش اسرائیل این عملیات را انجام دهد.» 

اسرائیل امیدوار است که حوثی‌ها، با وجود اینکه توسط ایرانی‌ها هدایت می‌شوند، بهای اقداماتشان را پرداخته باشند و دست کم پرتاب پهپادی از سوی یمنی‌ها کاهش یابد. با این وجود این احتمال دور نیست که از این پس، حملات بیشتری از این نوع توسط ارتش اسرائیل در پاسخ به حملات اسرائیل انجام شود. 

منبع: وای نت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل بندر الحدیده حمله اسرائیل به یمن حمله اسرائیل به ایران ایران و اسرائیل یمن و اسرائیل حوثی ها حمله اسرائیل به حوثی ها دریای سرخ


( ۴ )

نظر شما :