باکو گسترش روزافزون مناسبات با تهران را انتظار دارد

آذربایجان منتظر سفر پزشکیان

۰۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۱:۰۰ کد : ۲۰۲۷۲۹۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
وزیر امور خارجه آذربایجان در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخاب رئیس جمهوری جدید ایران تصریح کرد ما انتظار داریم که پس از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در ایران، روابط دو طرف توسعه یابد. وی با اشاره به تبریک الهام علیف به رئیس جمهوری منتخب ایران افزود: ایران همسایه بزرگ ماست. مردم ما با یکدیگر روابط تاریخی دارند و ما برنامه چشم انداز آینده مشترکی داریم و معتقدیم که روابط  توسعه بیشتری خواهد یافت.
آذربایجان منتظر سفر پزشکیان

دیپلماسی ایرانی: نشریه آذربایجانی ینی مساوات با انتشار عکس های جداگانه دیدار پزشکیان با سید محمد خاتمی و همچنین حسن روحانی از گفت وگوی پزشکیان با این دو رئیس جمهوری سابق ایران گزارش داده است.

مساوات همچنین در خبری دیگر به صحبت های جیحون بایراموف در مورد انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران و تاثیر آن بر روابط تهران و باکو اشاره کرده و نوشته است که وزیر امور خارجه آذربایجان در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخاب رئیس جمهوری جدید ایران تصریح کرد ما انتظار داریم که پس از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در ایران، روابط دو طرف توسعه یابد. وی با اشاره به تبریک الهام علیف به رئیس جمهوری منتخب ایران افزود: ایران همسایه بزرگ ماست. مردم ما با یکدیگر روابط تاریخی دارند و ما برنامه چشم انداز آینده مشترکی داریم و معتقدیم که روابط  توسعه بیشتری خواهد یافت.

تماس تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با مسعود پزشکیان از دیگر اخبار ینی مساوات در حوزه ایران بود. مساوات درباره این تماس نوشته است که در تماس تلفنی رئیس‌جمهوری ترکیه با مسعود پزشکیان، روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ینی مساوات همچنین در مطلب تحلیلی به بررسی سیاست خارجی ایران در دوران جدید و بعد از روی کار آمدن مسعود پزشکیان پرداخت و با اشاره به اینکه رئیس جمهوری جدید می‌تواند روح تازه در روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان بدمد به گمانه زنی در مورد اولین سفر خارجی وی بعد از شروع کار خود پرداخته است. این تحلیل با اشاره به چالش های کنونی ایران و برخی از همسایگان خود به خاطر مسائل مختلف تصریح کرده است که انتخاب ترکیه یا آذربایجان برای اولین سفر رئیس جمهوری جدید ایران می‌تواند به توسعه روابط و به از بین رفتن برخی مسائل موجود بینجامد. این مطلب ضمن اشاره به حمایت های الهام علی اف در سخنرانی های خود در دفاع از حقوق 45 میلیون آذربایجانی ساکن ایران، انتخاب پزشکیان را مرهون رای و عشق و علاقه آذربایجانی های ایران می داند و در ادامه با یادآوری دعوت الهام علیف از رئیس جمهوری جدید ایران آن را اتفاق مثبت می‌داند و مدعی می‌شود که اکنون شرایط تغییر کرده و با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی و سیاسی ایران، افزایش همکاری و تعامل با آذربایجان امروز می‌تواند به خروج از وضعیت کنونی منجر شود اگرچه در این مسیر مقاومت های از سوی برخی در ایران وجود خواهد داشت.

در همین رابطه خبرگزاری ریپورت از دعوت مسعود پزشکیان رئیس جمهوری منتخب ایران از الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان برای سفر به ایران خبر داد و نوشت که الهام علیف رئیس جمهوری آذربایجان با کمال میل دعوت مذکور را پذیرفته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: مسعود پزشکیان انتخاب مسعود پزشکیان ایران آذربایجان جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان ترکیه ایران و ترکیه ایران و ترکیه و آذربایجان


( ۲۶ )

نظر شما :