وقتی ایران از حاشیه به متن می آید

احیای جایگاه تاریخی ایران در قفقاز جنوبی

۰۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۲۵۸۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
آندرانیک سیمونیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پس از دوره‌های فطرت و بی‌عملی گذشته، خوشبختانه برخورد حساب‌شده، بر اساس تعهد در قبال منافع ملی و به‌ویژه برخوردهای قاطع با عوامل بی‌ثبات‌کننده توازن منطقه‌ای، یکی پس از دیگری فرصت تجلی یافتند و ایران، اگرچه با تاخیر، به سوی تصدی جایگاه شایسته خودش در سرزمین‌های آشنایی که ادامه طبیعی ایران تاریخی و به‌ویژه پاره‌های همگن فرهنگ ایرانی بوده‌اند، خیز برداشته است.
احیای جایگاه تاریخی ایران در قفقاز جنوبی

نویسنده: دکتر آندرانیک سیمونیان، کارشناس مسائل قفقاز

دیپلماسی ایرانی: همزمان با سرعت یافتن سیر وقایع در منطقه قفقاز جنوبی، رفته رفته حضور جمهوری اسلامی ایران نیز از حاشیه امور به متن انتقال می‌یابد.

حذف خودخواسته ایران از معادلات منطقه قفقاز جنوبی که ریشه در نوع تلقی و برداشت مسئولین کشورمان داشت، تا به امروز حتی به از دست دادن برخی فرصت‌های ناب و قابل تامل نیز منجر شده است.

زنگ بیداری را جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ به صدا درآورد و کشورمان با تاخیری بی‌معنا، در روزهای پایانی جنگ و با کشف تدریجی پیچیدگی‌های موجود، ناگهان خود را در برابر واقعیاتی غیرقابل چشم‌پوشی و مسائلی یافت که تشنه ارائه راه‌حل‌های عقلایی هستند.

پس از دوره‌های فطرت و بی‌عملی گذشته، خوشبختانه برخورد حساب‌شده، بر اساس تعهد در قبال منافع ملی و به‌ویژه برخوردهای قاطع با عوامل بی‌ثبات‌کننده توازن منطقه‌ای، یکی پس از دیگری فرصت تجلی یافتند و ایران، اگرچه با تاخیر، به سوی تصدی جایگاه شایسته خودش در سرزمین‌های آشنایی که ادامه طبیعی ایران تاریخی و به‌ویژه پاره‌های همگن فرهنگ ایرانی بوده‌اند، خیز برداشت.

قفقاز جنوبی در این برهه خاص تاریخ معاصر، در کنار همه ویژگی‌های دیگرش به‌عنوان راه و معبری که ایران را با هم‌پیمانان این روزهایش پیوند می‌دهد، معنا و مفهوم می‌یابد. هم قفقاز جنوبی، هم روسیه و اوراسیا در آن سوی کلیه دشواری‌های سیاسی و اقتصادی تحمیل‌شده، برای کشورمان معنای دیگری نیز دارند؛ معنایی که در سخنان مقام معظم رهبری با رهبران جمهوری فدراتیو روسیه و جمهوری ترکیه به‌صورت بسیار روشن و آشکار، تبلور و تجلی یافت و همه طرف‌های درگیر در امور جاری این خطه به‌وضوح و به سرعت متوجه اهمیت راه ارتباطی چند هزار ساله ایران و ارمنستان برای جمهوری اسلامی و عزم خلل‌ناپذیر جهت حراست از آن شدند. این راه چند شاخه و چند رشته‌ای بوده و در داخل خودش ظرافت‌های متعدد و تنش‌های معناداری را پنهان کرده، اما اهمیت این راه در محاسبات راهبردی کشورمان و در چارچوب پدیده در حال شکل‌گیری و بسیار حیاتی کریدور یا شاهراه شمال - جنوب، واضح‌تر و بارزتر از آن است که رقبا بتوانند خود را به ندیدن بزنند.

بدیهی است که این شاهراه هم مفری برای عبور و مرور است و هم دارای استعدادهای مستتر، برای وارد کردن ایران به بازارهای انرژی.

ایران هم اکنون از مسیر جمهوری ارمنستان و با تهاتر گاز با برق، بخشی از برق مصرفی کشور را تامین می‌کند. البته خطوط کنونی انتقال گاز نیز با وسواس‌ها و خساست‌های تحمیلی اولیه دوستان روس، در مقطعی که طراحی و آماده اجرا می‌شدند، حجم بسیار نازلی دارند و تنها برای تامین نیازهای محدود دو کشور کفایت می‌کنند، در حالی که اصولا حضور در دریای سیاه که در تعامل با جمهوری‌های ارمنستان و گرجستان امری کاملا قابل حصول و دست‌یافتنی به نظر می‌رسد، از اهداف دوربرد کشورمان بوده و نیازمند ایجاد زمینه‌ها و شرایط مناسب است. در این راه شرایط ویژه کنونی روسیه، کشوری که به‌عنوان هم‌پیمان استراتژیک قلمداد می‌شود بسیار حائز اهمیت است. این واقعیت که هم‌اکنون روسیه محاصره شده، مقادیر معتنابهی از گاز خود را از طریق جمهوری آذربایجان به اروپا عرضه می‌کند و اروپاییان نیز از این امر بی‌اطلاع نیستند، در شرایط کنونی به خودی خود می‌تواند به عنوان ضریب اطمینان و عاملی تاثیرگذار و تسهیل‌گر به حساب آید.

در روزهای اخیر خبر دیدارهای مسئولین ایران و ارمنستان برای امضای قرارداد فروش گاز به ارمنستان جلب توجه می‌کرد. این خبر در حقیقت بدان معناست که باید خطوط جدیدی برای انتقال گاز طراحی و تعریف شوند و به اجرا درآیند. بسیار به‌جا و به‌موقع خواهد بود که در روند طراحی و اجرای این خطوط جدید، ظرفیت‌های احتمالی انتقال گاز برای عرضه در بازارهای اروپایی نیز در نظر گرفته شوند.

به دنبال فعال شدن هدفمند دیپلماسی ایرانی و حضور معتبر و موثر کشورمان در معادلات منطقه قفقاز جنوبی و سعی وافری که برای تامین منافع ملی به کار می‌برد، این‌طور به نظر می‌رسد که ابتکارات کشورمان برای حضور در سیونیک و افتتاح کنسولگری در این منطقه مورد توجه طرف‌های دیگر نیز قرار گرفته است و هم اکنون جمهوری فدراتیو روسیه و جمهوری فرانسه در تدارک افتتاح سرکنسولگری و کنسولگری در شهر قاپان، مرکز استان سیونیک، هستند.

شواهد بر صحت موضع‌گیری‌های کشورمان دلالت دارند. بدون ذره‌ای تردید، در تداوم این تصمیمات صحیح، امر ایجاد خطوط حمل انرژی را هم باید در برنامه‌های عملی کشور تعریف کرد، به‌خصوص که ایجاد خطوط حمل انرژی به‌طور طبیعی هم گامی در جهت ایجاد بنگاه‌های اقتصادی کارآفرین خواهد بود و هم حضور ایران را در منطقه به‌صورت امری بدیهی و طبیعی، اقتضا خواهد کرد.

کلید واژه ها: ارمنستان آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان و آذربایجان قفقاز قفقاز جنوبی ایران و گرجستان آندرانیک سیمونیان


( ۲۲ )

نظر شما :

خسرو ۰۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۱
منظور آندرانیک از کشورمان ، ایران است یا ارمنستان ؟ با توجه به اینکه در بیشتر هزار سال گذشته ارمنستان قسمتی از مملکت آذربایجان ایران بوده است و در واقع جز ایران بوده است منطقی نیست که منافع ایران رعایت شود؟ انتقال نفت و گاز از ارمنستان به کجا ؟ ابتدا به گرجستان و سپس ترکیه و بعد اورپا ؟ انتقال مستقیم به ترکیه مثل سال‌های پیش و بعد اورپا اقتصادی و‌منطقی نیست ؟ چرا ارمنستان حاضر است به فرانسه پایگاه نظامی بدهد ولی به ایران نه؟ چرا با آمریکا مانور برگزار می‌کند ولی با ایران نه ؟ در حالی که حمایت و پشتیبانی سی سال گذشته ایران از ارمنستان دلیل اصلی ادامه حیات ارمنستان بوده است ، چرا ایران اولویت اول ارمنستان نیست ؟ ارتباط چند هزار ساله ایران و ارمنستان به معنی تعلق کل قفقاز و ارمنستان به ایران است نه چیز دیگر و اینکه اشاره به تاخیر ایران ، نمک نشناسی بزرگی است
خداپرست ۰۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۶
این «راه ارتباطی چند هزار ساله ایران و ارمنستان» که بعضی حرفش را می زنند و نویسنده محترم آن را شاهراه می داند ، دقیقا" کجاست؟ اگر ممکنه یکی این را روی نقشه مشخص کند و پیشینه تاریخی آن را توضیح دهد. اصلا" مگر چند هزار سال پیش ترتیبات منطقه ای به این شکل بوده که ایران و ارمنستانی به این شکل باشد و با هم ارتباط داشته باشند؟ چند هزار سال پیش این منطقه در داخل امپراتوری های منطقه بود که البته مرکزیتش با ایران بود و اثری از موجودیت مستقلی به نام ارمنستان نبود. همین چند عدد انگشت شمار کامیون که برای ارتباط بین ایران و ارمنستان باید از خاک جمهوری آذربایجان عبور کند. آن وقت شما حرف از شاهراه می زنید؟ یعنی تصمیم گیران سیاسی و اقتصادی ما اینقدر ساده اندیش هستند که به جای خط لوله موجود گاز به ترکیه را که قابلیت افزایش ظرفیت و انتقال به اروپا را هم دارد را رها کرده و یک خط لوله جدید از طریق ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه بزنند که آن هم در نهایت باید از طریق ترکیه به اروپا برسد؟ سرمایه این خط لوله را اقتصاد تحریم شده ایران تامین می کند یا اقتصاد فلج ارمنستان؟
زنگیان ۰۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۲
امکان ندارد جناب آندرانیک سیمونیان راههای تنگ و پر پیچ و خم جنوب به شمال ارمنستان را ندیده باشد.آنگاه چرا از چنین راههایی به عنوان راههای ترانزیتی ایران به دریای سیاه و اروپا یاد می کند، نمی دانم.و چرا جاده لاریس ارمنستان به گرجستان( تنها راه خروج ارمنستان به دنیای خارج) که هشت ماه سال یخبندان و برفی است، مفر ایران به اروپا قلمداد می شود؟ و در کنار کمربند نفتی و گازی باکو -تفلیس-جیهان و باکو- تفلیس- ارضروم و خط تاناپ و تاپ و تورک استریم ، ارمنستان با کدام زیرساخت ظرفیت انتقال گاز ایران به اروپا را دارد؟ از کدام مسیر؟ از روسیه ای که خودش تحریم اروپاست؟ از دریای سیاهی که هدف موشکهای جنگ اوکراین است؟
سنجری ۰۱ آبان ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۳
جایگاه تاریخی ایران قبل از جدا شدن خان نشین های قفقاز از حاکمیت ممالک محروسه قاجار ، نوعی حاکمیت همراه با اعطای خودمختاری و استقلال نسبی به این مناطق بود ولی الان این کشورها مستقل شده اند و علیرغم جنگ بین آنها ، الگوی کشورداری شان هم نه ایران بلکه بیشتر کشورهای غربی است. پس با این شرایط جایگاه تاریخی ایران در این منطقه قابل احیاء نیست. آنها دنبال تکنولوژی و پول برای سرمایه گذاری هستند که در هر دو مورد ایران در ردیف های آخر است.
قشقایی ۰۱ آبان ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۸
آنتی ترک های دو آتشه ایرانشهری مثل آقایان ........حداقل از این آقای سیمونیان یاد بگیرند که مطلب خود را در کمال ادب و نزاکت نوشته اند علیرغم اینکه به محتوای نوشته ایراد دارم ولی شخصیت یک نویسنده واقعی را ارائه داده اند و بیخود سنگ ارامنه را به سینه نزده و مظلوم نمایی نکردند.
به دنبال حقیقت (خسرو) ۰۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۹
(خسرو) کجا تاریخ بوده ارمنستان بخشی از مملکت اذربایجان بوده ؟؟؟؟؟قدمت ارمنستان از اذربایجان بسیار بیشتر و شاید تنها سرزمین مستثنا که دارای حکومت خود مختار و خود گردان متحد ایران بوده حتی در زمان قبل از اسلام و اشکانیان بیش از 3000سال و جز 10تمدن با سابقه جهان در تعریف یونسکو .قرارداد انتقال انرژی ایران با ارمنستان و گرجستان (مانند خط لوله باکو تفلیس انکارا)امضا شد (لوله گذاری و حمل با کشتی در دریای سیاه )و حتی رومانی هم پالایشگاه خود را بر اساس انرژی ایران طراحی و ساخت به امید انکه انرژی ایران بتواند از شمال شرقی اروپا بازار یابی کند برای صادرات(پالایشگاه پتروتل ) .اما چرا باکو حاضر به دادن پایگاه به ترکیه و اسراییل است و ایران نه ؟؟؟؟؟حمایت تسلیحاتی و صادرات نفت باکو البته چرا ایران اولویت اول ارمنستان نیست ؟ عدم سیاستگذاری روشن ایران در قفقاز و...و حمایت جانبدارانه از باکو با توهم بر مذهب نژاد و...
آریوبرزن ۰۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۲
دقیقا اینجا مشخص می‌شود که پانترکها دنبال منافع باکو و ترکیه هستند که اینطور از فعال شدن نقش ایران آتش گرفته اند‌.
خسرو ۰۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۴
سرزمین ارمنستان فعلی ، شامل ایروان ( ولایت چغور سعد با ۹۰ درصد جمعیت شیعه آذربایجانی تا ۱۳۰سال پیش ) بورچالی در شمال با جمعیت ۱۰۰درصد شیعه که در سال ۱۹۱۸ در داخل شوروی جمهوری بورچالی تشکیل شده بود و زنگه زور در جنوب ارمنستان با جمعیت اکثریت شیعه آذربایجانی تا سال ۱۹۸۸ --- همیشه تاریخ جزئی از مملکت آذربایجان ایران بود است هیچ قرارداد انتقال نفت و گاز با ارمنستان و گرجستان وجود نداشته و امکان لوله گذاری نفت و گاز از دریای سیاه در محدوده دریایی ترکیه و روسیه وجود ندارد و رومانی به همراه مجارستان و بلغارستان مشتری نفت و گاز آذربایجان است حقیقت این است اگر واقعا دنبالش هستی ، ارمنستان فعلی یک پروژه استعماری(مثل اسرائیل و یونان ,) است که از طرف صلیبی ها تحمیل شده است وبا ارمنستان تاریخی منطبق نیست
ایرانی ۱۵ آبان ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰
آنچیزی که تحمیلی است ترکیه کنونی است. خودشان هم می‌دانند طبق قرارداد لوزان سرزمین اصلی شان کجاست.