همه از عملکرد نتانیاهو شکایت دارند

تعمیق بحران در اسرائیل

۲۱ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۷۰۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
روز سه شنبه وزیر امنیت ملی، بن‌گویر، در مصاحبه با خبرگزاری یدیعوت‌آخارانوت به این بحران حضار در ائتلاف اشاره کرد و مدعی شد: «اختلافات برسر مناصب یا کرسی‌های دولتی نیست بلکه در مورد جنگ است. من می خواهم در روند تصمیم‌گیری جنگ موثر باشم، همان طور که نتانیاهو یک ماه قبل به من قول داده بود. پیش از این دیگر نمی‌توان صبر کرد تا نخست‌وزیر تنهایی تصمیم‌گیری کند.»
تعمیق بحران در اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: رئیس ائتلاف اوفیر کاتص، روز دوشنبه اعلام کرد که به علت رفتار غیرمسئولانه حزب اوتزما یهودیت هیچ کدام از لوایح مورد حمایت ائتلاف در کنست فعلا مطرح نمی‌شود. کاتص تصریح کرد: «من حاضر نیستم به هیچ حزبی غیر از احزاب ائتلافی تکیه کنم. امیدوارم شرایطی محیا شود تا که احزاب حاضر در ائتلاف به سایر احزب اپوزیسیون اجازه ندهند تا به ائتلاف آسیب برسانند.» 

روز سه شنبه وزیر امنیت ملی، بن‌گویر، در مصاحبه با خبرگزاری یدیعوت‌آخارانوت به این بحران حضار در ائتلاف اشاره کرد و مدعی شد: «اختلافات برسر مناصب یا کرسی‌های دولتی نیست بلکه در مورد جنگ است. من می خواهم در روند تصمیم‌گیری جنگ موثر باشم، همان طور که نتانیاهو یک ماه قبل به من قول داده بود. پیش از این دیگر نمی‌توان صبر کرد تا نخست‌وزیر تنهایی تصمیم‌گیری کند.» به گفته بن‌گویر، نتانیاهو به او قول داده است تا وی را وارد کابینه جنگ کند. او گفت: «من نمی‌دانم شما می‌توانید آن را کابینه جنگ یا آشپرخانه یا هر نام دیگر صدا کنید. او به من قول داده تا من نیز در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشم. نمی‌شود تنها کسانی که خواستار توافق در غزه و آتش‌بس با حماس و حزب‌الله هستند در کابینه، نخست‌وزیر را احاطه کنند.» وزیر امنیت ملی اسرائیل سپس با انتقاد به آریه درعی، رئیس حزب شاس گفت: «مواضع او در طول سالیان نشان داده است که در بسیاری از مواقع اشتباه تصمیم می‌گیرد. من نمی‌گویم درعی را از کابینه خارج کنید بلکه می‌خواهم افرادی با تفکرات متفاوت‌تری وارد شوند.» بن‌گویر همچنین شایعات در خصوص درز اطلاعات از داخل کابینه توسط افراد نزدیک به خود را رد کرد. 

تنش‌ها در ائتلاف زمانی به اوج خود رسید که «قانون استخدام خاخام‌ها» که توسط حزب شاس حمایت می‌شد، از دستور کار کنست حذف شد؛ چراکه بن گویر، وزیر امنیت ملی اعلام کرد: «تا زمانی که بنیامین نتانیاهو، من را به کابینه جنگ وارد نکند تا در خصوص تصمیم‌گیری‌های مهم تاثیر نگذارم از هر گونه حمایت از لوایح مختلف سرباز خواهم زد.» 

درست قبل از ساعت پنج بعداز ظهر روز دوشنبه بود که اوتزما یهودیت در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای این حزب قصد دارند تا با قانون شاس مخالفت کنند. بحران سیاسی که ائتلاف در آن دست‌وپا می‌زند پس از لغو لوایح ائتلاف و جدل بین نمایندگان دو حزب گسترده‌تر نیز شد. حزب شاس اعلام کرد: «بلوک جناح راست امروز عصر دوباره با دست‌اندازی به نام بن‌گویر متوقف شد. انتظارات از او بیشتر از این بود اما او همگان را ناامید کرد. بن‌گویر نه تفکرات راستگرایانه دارد و نه عملکرد خوب، او تنها در این مدت عملکردی شرم‌آور در حوزه‌های مسئولیت‌اش داشته که به  منزوی شدن کشور در جهان منجر شده است. او مانند ماشینی پرسروصدا با عملکرد صفر است. حزب شاس که از موسسین بلوک راست به شمار می‌آید، به عنوان باثبات‌ترین عامل در دولت عمل خواهد کرد. بن‌گویر با رفتار کودکانه و جنون آمیز خود دست به هر کاری می زند تا دولت را از درون متلاشی کند، پایه های دولت دست راستی را ویران کند و خدمات صادقانه‌اش به احزاب چپگرا را تکمیل کند.» حزب شاس در ادامه نتانیاهو را مسئول این اقدامات دانست و اعلام کرد: «شاس رفتار نامسئولانه وزیر بن‌گویر را نقض سیستماتیک و آشکار تعهدات ائتلاف می‌داند. شاس عمیقاً از عدم کنترل نخست وزیر نتانیاهو بر اعضای ائتلاف ناامید شده است.» 

حزب اوتزما یهودیت به رهبری بن‌گویر نیز پاسخ بسیار شدیدی علیه شاس و رهبر آن منتشر و اعلام کرد: «معلوم شد که آریه درعی، از اسلو تا به امروز، تفکرات چپگرایانه خود را حفظ کرده است. درعی همیشه تفکرات چپی را از رابین و پرز گرفته تا گانتس مورد تحسین قرار داده است. حزب شاس عامل اصلی فشارها بر نخست وزیر برای اتخاذ سیاست سازشکارانه است. حتی امروز نیز درعی با اضافه شدن وزیر بن‌گویر به کابینه جنگ مخالف می‌کند. ما از این اقدام متعجب نشدیم، زیرا در حالی که بن‌گویر تلاش می‌کند تا برای شکست دشمن در تمامی جبهه‌ها فشار بیاورد، آریه درعی طرفدار تسلیم و سازش است و برای یک معامله بی شرمانه که در تضاد کامل با موضع رای دهندگان شاس است، تلاش می‌کند. اتهامات مطرح شده علیه ما، هرگز منصرفمان نخواهد کرد. ما توسط مردم انتخاب شدیم تا سیاست‌های راست‌گرایانه را در میدان عمل اجرایی کنیم و شعار نخواهیم داد. ما بر تقاضای خود برای ورود به کابینه جنگ و تغییر خطی که در آن مفهوم تسلیم و شکست دیکته شده است، ایستاده‌ایم.»

منبع: وای نت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت اسرائیل بن گویر ایتمار بن گویر افراطی ترین دولت در اسرائیل افراطی ترین دولت اسرائیل حزب شاس حزب لیکود شاس وزیر امنیت ملی وزیر امنیت


( ۴ )

نظر شما :