تلاش برای آزادی ۲ زندانی ایرانی در عربستان ادامه دارد

۲۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۹ کد : ۲۰۲۷۱۹۰ سرخط اخبار

در حالی که همه حجاج به کشور بازگشتند، هنوز ۲ حاجی ایرانی در بازداشت سعودی‌ها هستند.
گروه حج و زیارت خبرگزاری فارس؛ «پیگیر آزادی ۲ حاجی باقیمانده در عربستان سعودی‌ هستیم.» این را علی رضا محمودی مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه می‌گوید. 
در حج امسال چند نفر از زائران ایرانی از سوی عربستان بازداشت و به کشور بازگردانده شدند. با وجود پیگیری مسؤولان هم‌اکنون «محمد خزائی» و یک ایرانی دیگر در بازداشت سعودی‌ها هستند. سفیر ایران در عربستان علیرضا عنایتی می‌گوید که «مدیران ارشد از ابتدا طی مذاکره و ملاقات با سفیر و مقامات عربستانی پیگیر آزادی اتباع کشورمان بوده‌اند.»
سال گذشته یکی از حجاج کشورمان به دلیل انداختن عکس با تمثال شهید قاسم سلیمانی در جوار کعبه بیش از ۳ ماه بازداشت بود.
امسال نیز در روزهای نخست اعزام زائران ایرانی به حج تمتع، ۶ نفر از تیم رسانه‌ای صدا و سیما به اتهام فیلمبرداری و کار رسانه‌ای بدون مجوز، بازداشت و قبل از انجام مناسک حج به کشور بازگردانده شدند. رئیس رسانه ملی پیمان جبلی گفت که «این اتفاق برای ما هم عجیب بود و هنوز هم از علل آن مطلع نیستیم.»
حجت‌الاسلام سیدکاظم روح‌بخش نیز به دلیل انتشار مطالبی علیه رژیم اشغالگر قدس در فضای مجازی، ۲۰ روز در عربستان بازداشت و ۲۵ تیر (۲ روز قبل) از دبی به ایران بازگشت.
با توجه به اینکه همه حجاج به کشور بازگشته و پروازهای حج به پایان رسیده است، مسئولان وزارت امور خارجه و حج و زیارت در تلاش هستند تا از راه‌های مختلف آزادی اتباع کشورمان را محقق کنند؛ به طوری که سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری کشورمان در جده با ارسال چندین یادداشت به وزارت امور خارجه عربستان و ملاقات با طرف عربستانی مکرر خواستار آزادی این افراد شده‌اند. گفته می‌شود که «اتهام خزائی نیز انتقاد از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی است.»


( ۲ )

نظر شما :