ضرر هنگفت اقتصادی که روی دوش اسرائیلی‌هاست

ضربه توقف صادرات کالای ترکیه‌ای به اسرائیل

۱۴ تیر ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۶۹۳۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی خاورمیانه
اتحادیه اتاق های بازرگانی نظرسنجی را از میان ده ها واردکننده در مورد تأثیر بحران تجاری با ترکیه بر واردات به اسرائیل انجام داد. برجسته ترین صنایع مورد بررسی عبارتند از: برق و الکترونیک، داروسازی و لوازم آرایش، مصالح ساختمانی از جمله سیمان، مواد شیمیایی، قطعات خودرو و مواد غذایی. در میان شرکت‌کنندگان مورد بررسی، ۳۱ درصد کاهش بیش از ۵۰ درصدی حجم واردات را در دوره بین اکتبر ۲۰۲۳ تا مه ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته گزارش کرده‌اند. ۱۷ درصد از آنها کاهش بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و ۲۷ درصد دیگر از پاسخ دهندگان کاهش بین ۱۰ تا ۳۰ درصد را گزارش کرده اند. اکثریت مطلق پاسخ دهندگان انتظار دارند که قیمت محصولات وارداتی افزایش یابد. 
ضربه توقف صادرات کالای ترکیه‌ای به اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: مذاکرات کمیته بین‌وزارتی برای بررسی اقدامات واکنشی به تحریم اسرائیل توسط ترکیه هفته گذشته آغاز شد. دولت در حال برنامه ریزی برای مقابله با این اقدام است. شاخار ترجمن، رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی در پاسخ به این موضوع می گوید تا جایی که بتوانم جلوی تحرکات دولت را خواهیم گرفت و اتحادیه اتاق های بازرگانی به شدت با همه پیشنهادهای دولت مخالفت خواهد کرد. او گفت: «ما اجازه نخواهیم داد که اقتصاد اسرائیل چندین دهه به عقب برگردد. اقدامات مورد بحث بین وزارتخانه های دولتی به شدت به سبد مواد غذایی هر شهروند آسیب می زند و بحران افزایش هزینه‌های زندگی را افزایش می‌دهد. بزرگترین ترس ما این است که به دنبال اقدامات دولت، کمبود برخی محصولات ظاهر شود.» 

اتحادیه اتاق های بازرگانی نظرسنجی را از میان ده ها واردکننده در مورد تأثیر بحران تجاری با ترکیه بر واردات به اسرائیل انجام داد. برجسته ترین صنایع مورد بررسی عبارتند از: برق و الکترونیک، داروسازی و لوازم آرایش، مصالح ساختمانی از جمله سیمان، مواد شیمیایی، قطعات خودرو و مواد غذایی. در میان شرکت‌کنندگان مورد بررسی، 31 درصد کاهش بیش از 50 درصدی حجم واردات را در دوره بین اکتبر 2023 تا مه 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته گزارش کرده‌اند. 17 درصد از آنها کاهش بین 30 تا 50 درصد و 27 درصد دیگر از پاسخ دهندگان کاهش بین 10 تا 30 درصد را گزارش کرده اند. اکثریت مطلق پاسخ دهندگان انتظار دارند که قیمت محصولات وارداتی افزایش یابد. 

آخرین سوال این نظرسنجی به انتظار واردکنندگان از افزایش چند درصدی محصولات اشاره دارد. براساس این نظرسنجی برآورد واردکنندگان حاکی از افزایش حدود 20 درصدی اقلام وارداتی مربوطه است. 

با توجه به این ارقام، ترجمن تصمیم گرفته با توجه به رابطه مستقیم اقدامات دولت با افزایش قیمت مورد انتظار اقلام وارداتی از مقصدهای جایگزین، غرامتی به مبلغ یک میلیارد دلار که 20 درصد کل واردات اسرائیل از ترکیه است، را مطالبه کند. 

او افزود:«اگر دولت بخواهد واردات از ترکیه را به طور کامل متوقف کند، باید سالانه چهار میلیارد شکل به واردکنندگان غرامت بدهد.» 

وی تصریح کرد:«با افزایش قیمت واردات انتظار می رود قیمت محصولات افزایش یابد و ضربه دیگری به جیب اسرائیلی ها وارد شود. دولت باید برای این افزایش هزینه‌های چاره‌ای کند.»

منبع: اسرائیل هیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: ترکیه اسرائیل ترکیه و اسرائیل جنگ غزه حمله اسرائیل به غزه توقف تعاملات اقتصادی ترکیه و اسرائیل وقفه در همکاری ترکیه و اسرائیل


( ۱۰ )

نظر شما :

سلام بر لشگر اسلام ۱۴ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۵
الان موحدیان و دوستانش میان میگن دروغ است
اطلس ۱۵ تیر ۱۴۰۳ | ۲۱:۳۶
ترکیه شاید صادرات مستقیم به اسراییل نکند اما افزایش صادرات به یونان و قبرس موید صادرات غیر مستقیم به اسراییل است نگاهی به افزایش واردات اسراییل از یونان و قبرس حاکی از این قضیه است .بازمانده عثمانی اسلام فلسطین مسجد الاقصی و غزه لقلقه زبانشان است و چشم و دستان انها نگران دلارها تا جان یا خون مردم غزه