آذربایجان برای اثبات حسن نیت باید اقداماتی کند

پزشکیان، «ایران قوی» و تکاپوی پان‌ترکیسم

۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۶۹۹۰ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
احمد کاظمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات انتخابات چهاردهم نشان داد که «ایران قوی» نیازمند طرحی نو برای مقابله با تکاپوی پان‌ترکیسم و جریان‌های فتنه‌انگیز قومی حامی ایرانستان به‌جای ایران، و صیانت از عزت، اقتدار، منافع ملی کشور در برابر زیاده‌خواهی‌ها و فتنه‌های پیاده‌نظام ناتو در منطقه است؛ و البته این افتخاری برای تاریخ ایران خواهد بود که این طرح نو در دوره ریاست‌جمهوری فرزندی از آذربایجانِ ایران روی خواهد داد؛ کسی که سال‌های طولانی نمایندگی مردم شریف و تاریخ‌ساز تبریز را در مجلس شورای اسلامی ایران به عهده داشته است.
پزشکیان، «ایران قوی» و تکاپوی پان‌ترکیسم

 نویسنده: دکتر احمد کاظمی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه   

دیپلماسی ایرانی: با پیروزی دکتر مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، تکاپوی جریان تصنعی و وابسته پان‌ترکیسم برای مصادره پیروزی وی وارد فاز جدیدی می‌شود. پس از تأیید نامزدی دکتر پزشکیان که پنج دور نمایندگی مردم سرافراز ایران از حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو را در مجلس شورای اسلامی در کارنامه خود دارد، ائتلافی از جریان‌های پان تورانیستی، پان‌ترکیستی و پان آذریستی مستقر در امریکا، انگلستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه از طریق ترول‌های اینترنتی و ارتش سایبری این کشور در فضای مجازی، و با استفاده برخی از شبکه‌های سرسپرده داخلی، تلاش کردند با قومیتی سازی فضای انتخابات، این شخصیت ایرانی را به جریان پان‌ترکیسم پیوند دهند و مصادره کنند. دراین‌خصوص هفت نکته قابل‌طرح و تبیین است:

 اول: مُدارای عامدانه نظام جمهوری اسلامی در مقابل تبلیغات قوم‌گرایانه در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری – فارغ از سره یا ناسره بودن آن – که باهدف ایجاد شور انتخاباتی و افزایش مشارکت انجام شد، این تصور بی‌اساس را در جریان خائن پان‌ترکیسم ایجاد کرد که گویا فضایی برای اقدامات آنها علیه ایران ایجاد شده؛ اما این فرصت، با پایان انتخابات، پایان‌یافته است. بر کسی پوشیده نیست که پان‌ترکیسم ریشه در پان تورانیسم انگلیسی دارد که هدفش تجزیه ایران و از بین بردن تمامی ارزش‌های ایرانی که تبلوری از ارزش‌های همه اقوام ایران‌زمین است؛ بنابراین برخلاف تصور پان‌ترکیسم، یکی از نتایج انتخابات چهاردهم، آشکار شدن ابعاد جدید از توطئه‌های قومی دشمنان ایران اسلامی است که اقدامات جدید و جدی‌تر برای مقابله با آن را موجب خواهد شد.

 دوم: دکتر پزشکیان با انبوهی از سوابق و تجارب دولتی، نمایندگی ادوار مجلس، و حضور در جنگ تحمیلی و صبغه معلمی نهج‌البلاغه، فرزند «ایران قوی» است. تحولات آینده نشان خواهد داد که پان ترکیسم در دوره وی بیش از دوره‌های دیگر ضربه خواهد خورد، چرا که یکی از مصادیق «حمایت از حقوق اقوام و اقلیت‌ها» که توسط دکتر پزشکیان تأکید شده، حمایت از حقوق هویتی و فرهنگی آنهاست. امروزه، تحت‌تأثیر فتنه پان تورانیسم انگلیسی و با پیمانکاری باکو و آنکارا، هویت پرافتخار آذربایجانی ِایرانی، در معرض هجمه بی‌سابقه برای استحاله و تبدیل به هویت «ترکی و تورانی غیرایرانی» قرار دارد. صیانت از این هویت، به برخورد جدی با پان‌ترکیسم و اذنابش  نیازمند است. در این روند، اگرچه در تصمیم‌گیری‌های کلان در ایران اسلامی، منشأ قومی تأثیری نداشته و ندارد؛ اما اگر حتی برای دقایقی از عینک قومی به موضوع نگاه کنیم می‌توان گفت بسیاری از ایده‌ها، طرح‌ها و اقدام‌ها علیه جریان‌های قومی ضدایرانی وابسته از جمله پان‌ترکیسم توسط همین آذری‌های سربلند وطن، اتخاذ و انجام‌یافته است که برخلاف تصور محاسباتی قوم‌گراها، در دوره دکتر پزشکیان، «برای ایران» و «برای اعتلای ایران» قوی‌تر ادامه خواهد یافت. به همین دلیل نیز در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، بسیاری از افرادی که «جریان توران شهری عثمانی مسلک» آنها را «ایرانشهری» می‌نامند، به حمایت از دکتر پزشکیان برخاستند.

 سوم: برخلاف غُوغای شبانه رسانه‌های بی‌اعتبار جمهوری آذربایجان، پیروزی دکتر پزشکیان تغییری در سیاست‌های اصولی ایران اسلامی در خصوص مقابله با دالان تورانی ناتو (کریدور جعلی زنگزور)، مخالفت با تغییرات مرزی و ژئوپلیتیکی، عدم به‌رسمیت‌شناختن سازمان به‌اصطلاح «کشورهای ترک»، و سیاست همسایگی تهران با باکو و ایروان ایجاد نخواهد کرد. باکوی مستأصل از اجرای کریدور جعلی زنگزور، برای مصارف داخلی خود و منطبق بر ماهیت پان‌ترکیستی‌اش، نیازمند قومیتی کردن پیروزی آقای دکتر پزشکیان است؛ اما چنانچه ترکیه که لیدر سازمان به‌اصطلاح «کشورهای تُرک»، است با آگاهی از آینده نظم نوین منطقه‌ای و نقش ایران، روسیه و چین در آن، پشت درهای «سازمان همکاری شانگهای» برای عضویت لحظه‌شماری و درخواست می‌کند، بعید است که خاندان علی‌اف نیز با آگاهی از سوابق دکتر پزشکیان و چرخه تصمیم‌گیری در نظام اسلامی ایران متوجه نباشند که خطوط قرمز ایران در خصوص قفقاز تحت هیچ شرایطی، تغییر نخواهد کرد و همان‌گونه که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با نیکول پاشینیان در دوم خرداد ۱۴۰۳ فرمودند: «رئیس‌جمهور فقید ما نسبت به مسائل مرزی مربوط به ارمنستان و حوادث اطراف این قضیه، بسیار حساس بود و باید این حساسیت‌ها و مراقبت‌ها همچنان لحاظ شوند».

 چهارم: الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان بمانند سران بسیاری از کشورهای منطقه ضمن تبریک پیروزی دکتر پزشکیان، از ایشان برای سفر به باکو دعوت کرده است. پیشنهاد می‌شود خاندان علی‌اف برای نشان‌دادن حسن‌نیت خود برای روابط با ایران در دوره دکتر پزشکیان و حال که امتیاز خرید زمین وسیع و ساختمان مجلل سفارت را از تهران در دوره رئیس‌جمهوری شهید اخذ کرده‌اند، قبل از تحقق این سفر چند اقدام را انجام دهند: ۱. با کنارگذاشتن نفرت از ایرانی‌ها و آذری‌های ایران، مرزهای زمینی را بعد از سه سال انسداد آهنین مبتنی بر بهانه‌های مضحکانه، بازگشایی و روادید را بمانند ایران، لغو کنند تا مراودات مردمی میان همه ایرانی‌ها از جمله آذری‌ها با مردم جمهوری آذربایجان برقرار شود. ۲. با کنار گذاشتن رسمی فتنه کریدور جعلی زنگزور، تعهدات خود را برای اجرای «راهگذر ارس» به‌عنوان بخشی از پروژه حمل‌ونقل بین‌المللی «کریدور میانی» انجام دهند. ۳. بدهی‌ها و تعهدات پیشین خود را از جمله در خصوص احداث سد خداآفرین، خریدهای نظامی و… تأدیه، و به کارشکنی‌ها علیه املاک و نهادهای ایرانی در باکو پایان دهند و روند شیعه ستیزی سیستماتیک و حمایت از فعالیت قوم‌گرایان تجزیه‌طلب ضدایرانی در خاک این کشور و هجمه به میراث ایرانی‌اسلامی از جمله در شهر شوشی را متوقف سازند.

پنجم: از سال ۲۰۲۰ /۱۳۹۹ با وقوع پروژه جنگ دوم قراباغ، فعالیت‌های مخرب جریان وابسته پان‌ترکیسم برای غیریت‌سازی از آذری‌های ایران وارد فاز جدیدی شده است. اساساً پروژه جنگ دوم قراباغ، اولین گام فتنه انگلیسی برای ایجاد به‌اصطلاح جهان ترک از طریق اجرای دالان تورانی ناتو و در قالب ایده پان تورانیسم انگلیسی و باهدف استقرار نظم آنگلوساکسونی در قفقاز و مناطق پیرامونی ایران محسوب می‌شود. بر همین اساس جریان پان‌ترکیسم در ایران مأموریت یافته است تا با استحاله «هویت شریف و اصیل آذربایجانی ایرانی» در «هویت ترکی غیرایرانی»، بستر و مسیر الحاق به به‌اصطلاح «جهان ترک» انگلیسی را که در همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، ایدئولوژیک، امنیتی، انرژی و اقتصادی کارکردی ضدایرانی دارد، فراهم سازد. به همین دلیل شاهد هستیم درحالی‌که نظریه‌پردازان پیشین این جریان دارای آثاری با عنوان زبان آذری هستند؛ اما این جریان اکنون برای تورانیزه کردن هویت آذربایجانی، منکر زبان آذری بوده و مدعی هست که آنها تُرک هستند نه آذری یا آذربایجانی. جریان وابسته پان‌ترکیسم به‌زعم خود دوره آقای دکتر پزشکیان را فرصتی برای اجرای این فتنه انگلیسی می‌داند. این رویکرد گواه بر این است که جریان پان‌ترکیسم نه‌تنها ملغمه‌ای از بی‌شعوری و بی‌سوادی است؛ بلکه به دلیل وابستگی و تلاش برای تغییر ریشه‌های هویتی آذری‌ها، ملغمه‌ای از «وطن‌فروشی و بی‌هویتی» است که همواره مغضوب ملت عزیز ایران خواهند بود.

 ششم: رسانه‌های کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان و ترکیه که تلاش کردند گفتمان قومیتی را وارد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بنمایند برخلاف ایران، در واقعیت و میدان، با گسل‌های قومی عمیقی مواجه هستند که در صورت عدم تغییر رویه، دیر یا زود گریبان آنها را خواهد گرفت. این کشورها به‌جای پیگیری اوهام قومیتی، شایسته است سلامت انتخابات، امانت‌داری آرای مردم، نوع مشارکت و رقابت آزاد و شفاف، عدم مهندسی انتخابات، و تحقق واقعی مردم‌سالاری را از انتخابات ایران الگو بگیرند. برخلاف تبلیغات این‌گونه کشورهای اقلیت ستیز و دارای سابقه پاک‌سازی قومی، ایران اسلامی منبعث از آموزه‌های اسلامی و اصول بنیادین حقوق بشر، یکی از کشورهای پیشرو در رعایت حقوق اقلیت‌ها و اقوام که «ملت تاریخی واحد ایران» را تشکیل داده‌اند، است. در اصل سیزده قانون اساسی ایران بر حقوق اقلیت‌های دینی تأکید شده و در اصل نوزده نیز آمده است: «مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.»، از منظر تطبیقی، مفاد قانون اساسی ایران نه‌تنها نشان‌دهنده توجه جدی به اصل عدم تبعیض که مورد تأکید اسناد بین‌المللی حقوق بشر در تعریف اقلیت است، است؛ بلکه سه اصل حمایت از «موجودیت اقلیت‌ها»، «عدم محرومیت» و «عدم جذب اجباری» در آن مورد تأکید قرار گرفته است. شکست ایده تحریم انتخابات و مشارکت همه اقشار ایرانی در انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری که دستاوردی برای «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» است، تبلور عینی اجرای این اصول نیز است. در واقع اقلیت‌ها و اقوام بمانند فرایند تاریخی و تجارب گذشته، همیشه برای ایران فرصت بودند و شیطنت‌های دشمنان در این حوزه، هزینه‌های جدی علیه خود آنها ایجاد خواهد کرد.

 هفتم: همان‌طوری که مقام معظم رهبری در پیامشان به مناسبت حضور گرم و پرشور ملت ایران در انتخابات فرموده­اند: پس از کار درخشان و فراموش‌نشدنی ملت در رویاروئی با غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بُن‌بست به راه انداخته بودند، اکنون زمان «همکاری و نیک‌اندیشی همگان» برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور و تلاش رئیس‌جمهور منتخب برای رسیدن به افق‌های بلند و روشن با استفاده از ظرفیت‌های فراوان کشور به‌ویژه منابع انسانیِ جوان و انقلابی و مؤمن است. دکتر مسعود پزشکیان، پرهیز از جناح‌گرایی و حزب‌بازی را «برای مردم ایران» وعده داده است که اجرای آن از الزامات «ایرانِ قوی» است. تحولات انتخابات چهاردهم نشان داد که «ایران قوی» نیازمند طرحی نو برای مقابله با تکاپوی پان‌ترکیسم و جریان‌های فتنه‌انگیز قومی حامی ایرانستان به‌جای ایران، و صیانت از عزت، اقتدار، منافع ملی کشور در برابر زیاده‌خواهی‌ها و فتنه‌های پیاده‌نظام ناتو در منطقه است؛ و البته این افتخاری برای تاریخ ایران خواهد بود که این طرح نو در دوره ریاست‌جمهوری فرزندی از آذربایجانِ ایران روی خواهد داد؛ کسی که سال‌های طولانی نمایندگی مردم شریف و تاریخ‌ساز تبریز را در مجلس شورای اسلامی ایران به عهده داشته است.

کلید واژه ها: مسعود پزشکیان ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان احمد کاظمی قفقاز قراباغ جنگ قره باغ پان ترکیسم الهام علیف رجب طیب اردوغان ترکیه ایران و ترکیه ترکیه و آذربایجان زنگه زور توران دالان تورانی


( ۶۵ )

نظر شما :

رضا ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۳
اگر سایت دیپلماسی ایرانی با انتشار این مقاله معتقد به این حجم گسترده از دشمنی ج. آذربایجان و ترکیه با ایران است، بهتر است پیشنهاد دهد که ایران روابطش را با این دو کشور قطع کند و یا حداقل سطح روابط فیمابین را کاهش دهد ....
مهندس مهراب لاهیجانی ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۵
همه اقوام شریف این سر زمین اعم از فارس ، ترک ، لر ، بلوچ ، گیلک و........، فرزندان ایران بزرگ هستند. در طول تاریخ برای عزت ایران جان فشانی ها کرده اند . شهیدان عزیز ، ستار خان ، باقر خان و میرزا کوچک خان و... در جنگ تحمیلی و فتنه داعش شهیدان والاتبار ، باکری ، همت ، صیاد ، بروجردی ، فلاحی ، ستاری ، همدانی ، نامجو ، چمران و سلیمانی همگی برای عزت و حفظ نوامیس ایران به دیار ملکوت شتافته اند. اکنون زمام ریاست ملت ایران به غیور مردی از خطه مشعشع اذربایجان ،به عنوان فرزند رشید ستار خان سپرده شده است . بنده نیز برای ایشان و ملت ایران ارزوی عزت و دوام توفیق مینمایم.
خسرو ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۸
احمدکاظمی در این نوشتار با فراربه جلو سعی کرده است با رادیکال کردن فضا ، مانع برآورده شدن مطالبات قانونی ملت ایران از هر قوم و مذهبی گردد اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و عدالت در سرمایه گذاری دولت در استان‌های مرزی --- نگرانی های وطن دوستان ایرانی در مورد حرکت‌های مرکزگریزی را برطرف خواهد کرد ولی آرزوهای احمدکاظمی برای دشمنی ایران با همسایگان ترک را کسی برآورده نخواهد کرد جمهوری آذربایجان قسمتی از آذربایجان شیعی است که ۷۰درصد این آذربایجان در داخل ایران و ایرانی است الهام علیف امروز هست و فردا نیست ولی آذربایجان همیشگی و ابدی است و قسمتی از جهان شیعی و اسلامی است و کسانی که تلاش میکنند ایران و آذربایجان را دشمن کنند از صفحه تاریخ پاک خواهند شد انگار که اصلا نبودند
اطلس ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۶
واقعیت رای قومیتی و نژادی غیر قابل پنهان است لابی پانترکیسم در ایران و حمایت و تبلیغ رسانه های پانترکیسم در ترکیه و باکو بی تاثیر نبوده است اما واقعیت مهم انست که دیگر مردم ایران اذربایجان و شهرهای ترک زبان را مدافع و ولایت مدار و پرشور حسینی نمی داند و تعصب قومیتی انها همانند دم خروس بیرون زد و در اینده این قوم با رای خود باعث و بانی مشکلات کشور میداند فردا منتظر انزوا ایران در قفقاز باشید ریس جمهور شهید ایران در حوادث اذربایجان از جمله سیل زلزله و....همراه و همدم مردم بود و در برگشت از افتتاح سد که منافعش برای تبریز و اردبیل بود جان خود را از دست داد و شهید شد و ایندگان ایران و تاریخ اذربایجان را قضاوت خواهد کرد
ناشناس ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۳
اتفاقا امروز صبح که به این سایت سر زدم پیش خودم گفتم وقتی ردی از قفقاز نیست چقدر اینجا خلوته و نگران زخم بستر گرفتن علی پانترکه شدم که الان دیدم این مطلب را در اینجا . علی پانترکه الان می آید و مو به مو چرندیات بی ارزش و بی اعتبار نو کیسگان قفقاز را اینجا کپی پیست می کند . منتظر چرندیات علی پانترکه با اسامی گوناگون هستیم . بدو بدو علی پانترکه تا دیر نشده . بدو .
علی ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۷
آذربایجان ایران وتورکهای اذربایجانی ایرانی همواره در این سرزمین اکثریت بوده اند واقلیت نامیدن آنها وبرابر جلوه دادن آنها با اقلیتهای دینی یا قومی دیگز نظیر ارمنی ها وکردها نکته نادرست نوشته می باشد.در این کشور در طول 100 سال گذشته هیچ پانی به غیر از پان فارس نه بوجود آمده و نه رشد کرده است واساسااگر پانی بوجود آمده دست قدرت وحاکمیت فارس است که با تمام امکانات مشغول تحمیل آن به اتنیک های دیگر موجود در این مرزها است .
Hasodologist ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۸
از وبسایت وزین دیپلماسی ایرانی بعید بود همچین فحش‌نامه‌ای را منتشر کند. چنان خشم و نفرتی در این نوشتار نهفته است که خدا می داند از چه کینه درونی عمیقی نشأت می گیرد. انسان باشیم!
زنجان ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۱
ماآذربایجانیها حقوق اولیه فرهنگی وزبانی روازآقای پزشکیان خواستاریم که یکی عمل به ماده 15قانون اساسی یعنی تدریس زبان ترکی در مدارس آذربایجان است
فرزاد ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۲۱:۵۲
چطور پروژه ی تحریم انتخابات شکست خورده در حالی که فقط چهل و نه درصد از واجدین شرایط حاضر به شرکت در انتخابات شدند؟گویا باز هم گوشی برای شنیدن صدای اکثریت وجود نداره.
علی ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۰۰:۵۵
جواب برای نوشته های مغرضانه این نویسنده زیاد هست اما وقتی چاپ نمیشه نیازی هم به نوشتن نیست. چون مطالبی که علیه ترکها باشه در این سایت خریدار داره .
مهدی ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۰۳:۳۰
زننده ترین و منحوسترین واژه ای که میتوان شنید همین پان ت.ر.ک.ی.س.مه
قاضی دادگستری ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۰۳:۵۷
به عنوان یه قاضی دادگستری که خودم به پروفسور پزشکیان رای دادم، هدف ملت تورک در این انتخابات، تحصیل حقوق مشروع و بین المللی خود بوده نه چیزی به اسم تعصب محض یا لجن پراکنی هایی که بنگاه های انگلیسی حیوانشهرکی تبلیغ میکنند. اصل ۱۵ قانون اساسی خلاف شرع و عقل بوده و به قومیت های مختلف ایرانی حق تحصیل به زبان مادری نمیدهد در نتیجه با جریان فاشیسم ، شهروند درجه دو و درجه یک در کشور خواهیم داشت ، اما قضیه فقط این نیست ، قانون اساسی بجای حق مشروع و طبیعی و مسلم تحصیل به زبان مادری، حق نشر مطبوعات محلی را صرفا تجویز نموده که آن هم عملا اجرا نمیشود در نتیجه با فاشیسمی شدیدتر مواجه هستیم که موجب ظهور شهروندان درجه ۳ میشود یعنی نه تنها حق تحصیل به زبان مادری ندارند بلکه اژ داشتن مطبوعات محلی به زبان خود نیز محروم اند. یک شخص کورد و تورک در عراق ، حق تحصیل به زبان مادری دارد و زبانشان رسمی است اما همین اشخاص در ایران از این حق محروم اند در حالی که هر دو کشور مدعی تشیع و اسلام واقعی بوده بلکه ایران خود را ام القری جهان اسلام میداند اما خبری از حقوق اولیه و مسلم قومیت ها در ایران نیست . در ایران چیزی به اسم پان تورکیسم وجود ندارد بلکه این عناوین صرفا برچسب زنی جهت سرکوب اعتراضات و حرکت های مدنی و صلح آمیز ملل تحت ستم و مستصعف است . آنچه در ایران مشهود است جریان ضاله و مضله حیوانشهرکی یا فاشیسم سیستماتیک است.
فرهاد ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۰۶:۵۶
خیلی دل خوشی دارید!!! ستاد آقای پزشکیان در ارومیه دربست در اختیار طرفداران پانترکیسم بود و آنها از هیچ توهین و تهدیدی علیه کرد و فارس و ... دریغ نکردند!
کوروش ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۰۹:۲۱
خیلی جالب است که پانترکها میگویند ما اقلیت نیستیم و ما هم به آقای پزشکیان رای دادیم که رئیس جمهور شد در حالی که در دور اول انتخابات کلا ۳۹ درصد مردم شرکت کردند و از کل واجدین شرایط رای دادن، ۱۷ درصد به آقای پزشکیان رای دادند!!!!! بعد هم می‌گویند ما را با کردها و بقیه اقوام مقایسه نکنید! نه عزیز من. شما خونتان از بقیه رنگین‌تر نیست. همچنان که خون فارس زبانها و کلا هر زبان و قومیتی از بقیه رنگین‌تر نیست. آمارهای رسمی میگویند که کلا ۱۶ درصد ایران به زبان آذری یا ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند که معادل ۱۳ میلیون است. در همان‌ ارومیه و استانش الان تعداد نماینده های کرد بیشتر است!!! توهمات نژادی پانترکی تان چه زمانی تمام میشود؟ بعد جالب است که میگویند ما حقوق زبان مادری مان را می‌خواهیم!! خوب شمایی که صبح تا شب برای ترکیه دست می‌زنید و هلهله می‌کشید و قبله آمال تان ترکیه است، چرا وقتی ۲۵ میلیون کرد ترکیه همین حرف را میگویند جواب می‌دهید که نه!! آنها چه حقی دارند! اسم کشور ترکیه است! فقط در آنجا ملت ترک زندگی می‌کند! خوب اسم اینجا هم ایران است یعنی سرزمین آریایی. یعنی چیزی که اصلا شما قبول ندارید. شما در همان ارومیه با جمعیت بالای کردزبانها مگر حق کردها را می‌دهید که می‌گوید در کشور حق شما را بدهند!؟ شما مگر زمانی که ارمنی‌های قره باغ همین درخواست‌ها را داشتند نمی‌گفتند که اینها خوک می‌خورند و چه حقی دارند!؟ فقط شما در این دنیا حق دارید و بقیه باید با همه نژادپرستی و ماده گرگ پرستی شما کنار بیایند؟
کوروش ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۷
خطاب به آن‌ به‌ اصطلاح قاضی دادگستری: یکی از مشکلات اصلی مملکت که به نظر من جز ۵ مشکل اصلی ایران است، وجود افراد با تفکرات پانترکی در سازمانهای مهم مثل قوه قضائیه است. شما خودتان از اصلی ترین عوامل وضع موجود هستید. یک مثال بزنم: در همین جام ملت‌های اروپا یکی از بازیکنان ترکیه در خاک آلمان که جمعیت بالای مهاجر ترک دارد با دست علامت گرگ خاکستری نشان داد. جنجال زیادی ایجاد شد و یوفا و آلمان به شدت این کار را محکوم کردند و آن بازیکن را هم‌ به دلیل نژادپرستی محروم کردند. کدام یک از شما تا حالا علیه نمادهای پانترکیسم در ایران مثل همین علامت و بدتر از آن‌ شعار دادن و پلاکارد علیه ایران، فارسها، کردها، خلیج فارس و ... اقدامی کردید؟ هیچکدام! خیلی ببخشید ولی شما تا زمانی که کارهای نژادپرستانه و نفرت پراکنانه میکنید حق ندارید از حقوق! صحبت کنید.
ناشناس ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۷
علی پانترکه هر اسمی رو پیش خودش خلق کرده بود الا قاضی دادگستری . باید به این موجود که از قضا ضریب هوشی کمی هم داره گفت که ، یک قاضی دادگستری جمهوری اسلامی چگونه جرات و جسارت پیدا می کند این مطالب را در یک سایت که نمی داند توسط چه کسانی رصد می شود ، منتشر کند ؟ به علی پانترکه می گویم حواست باشه از این بالاتر نروی که می شود نمایندۀ مجلس و وزیر و استاندار و ... در همان علی ، خسرو ، پالان ، مارال و ... بمان . در ثانی اگر قرار به اجرای قانون باشد ، بندهایی از قرار داد ایران - روس مانده که اگر اجرا شود بخش گسترده ای از شمال ارس باید به صاحب اصلیش بازپس داده شود . شماها پانترکهای البته به شدت اقلیت ، سر سفرۀ دعوای ایران - آمریکا نشسته اید که اگر نبود این دعوا و اگر انرژی ایران خرج این دعوا نمی شد ، برخی از هسایه ها و پانهایشان باید لباس عزا آماده می کردند .
عبدالرضا ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۳
این مقاله از اصطلاحات فسیل شده ای همانند شوشی اذری وغیره پر شده که مثلا در تمام منابع فارسی هم شوشا گفته شده و ما قبل طاغوت پهلوی اذری وما قبل استالین زبان اذربایجانی وجود ندارد وحالا استاد این عتیقه جات را از کجا اورده نمی دانم اتفاقا بعد از دوران تاریک طاغوت پهلوی این امام خمینی بود که همیشه تورک می گفت ولی متاسفانه چند صباحی است که دو باره فرهنگ طاغوتی توسط شاه پرستان ارزشی استفاده می شود یعنی اقاکاظمی مثل رضا پهلوی و امثال ایشان اسم صحیح ثلث ملت خود را نمی داند و جالب اینکه در مورد انها مقاله می نویسد
به کورش ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۵
تو چقدر ساده ای . پانترک در قوۀ قضاییه باشد و خودش را شو کند . کمی فکر کن . طرف کت گشاد تر از هیکلش تن کرده و کامنت گذاشته .
کامران ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۳
پیروزی دکتر پزشکیان و ایجاد روحیه و نشاط نسبی در اقشار مختلف جامعه ایرانی گویی تیری بوده در چشم بخیلان .چه ایرانشهری چه سلطنت طلب چه پان کرد و بعضی خوارج تند رو.
حامد ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۶
آذربایجان فقط مختص ایران است. در طول تاریخ به شمال ارس باکو و بادکوبه و نخجوان و ... می‌گفتند و نهادن نام آذربایجان بر شمال ارس کاملا جعلی و اصولا برای مشکل سازی برای ایران در آینده بوده است.
فرزاد ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۴
یکی از کامنت گذارهای بسیار بسیار فرهیخته و ادیب که نظرات علمی و فرهنگی ایشان در ذیل نوشته ی جناب کاظمی جلب توجه می‌کنه وبه بار علمی و غنای فرهنگی این سایت افزوده نظر قاضی دادگستری هست که به پروفسور پزشکیان رای دادند.ضمن اینکه در اصالت ترکی ایشان نباید هیچ شک و شبهه ای به خود راه داد؛ جا داره بیشتر از این ؛چنین نظراتی در این سایت وزین منتشر بشه تا کارشناسان حقوقی و فرهنگی و روانشناسی از اون بهره مند بشن.ضمنا توصیه میشه در مناطق ترک زبان ایران که ام القرای جهان اسلام نیز هست ؛با به کارگیری چنین فرهیختگانی در مراکز فرهنگی ؛از به هدر رفتن چنین استعدادهای جلوگیری بشه.
مجتبی ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۹:۲۷
اینده نشان خواهد داد تبریز و اذریهای ولایت مدار و عاشورایی با انتخاب قومیتی و نژادی ضربه ای به یکپارچگی و وحدت اقوام ایران میزند فعلا نه اروپا و سه کشور اروپایی روی خوش نشان دادند و نه امریکا دل فریفته اصلاح طلبان .اصل 15 قانون اساسی انجام شود باز سهم خواهی دیگر شروع خواهد شد با این تفاوت که این سهم خواهی مختض اذربایجان نیست و سایر اقوام ساکت نخواهند نشست
من از مرکز ایرانم ۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۲۲:۱۵
به هر پسند و ناپسندی اشاره رفت و تر و خشک با هم سوزانده شد و البته جای دریغ است. اما مهمترین نکته در این باب این است که در یک حرکت درست، منطقی، عقلانی و در بستر دموکراسی، شهروندان ایران عزیزمان در یک انتخابات کاملا آزاد، مردی را از خطه آذربایجان انتخاب کردند و امید داریم که بتواند این مسئولیت خطیر و مهم را با موفقیت به پایان رساند. نکته این است که خیلی مانده تا در چنین بستری، مردی کرد از دیار بکر رئیس جمهور ترکیه شود یا تنی تالشی نژاد ریاست جمهوری کشور جمهوری آذربایجان را عهده‌دار شود. مانا این همه فخر و فضیلت برای ایران بزرگمان
خداپرست ۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۶
وقتی اکثریت قاطع مردم آذرابجان ها،اردبیل، زنجان و .... خحودشان را نه آذری بلکه ترک می دانند و آقای پزشکیان به صراحت در مصاحبه می گوید که پدر و مادرش ترک بوده و خودش و فرزاندش هم ترک هستند و در خانه با هم ترکی حرف می زنند و از حق تحصیل به زبان ترکی دفاع می کند و بالاتر از این رهبر انقلاب در دیار با خانواده شهدا به آنها توصیه می کند با فرزندان خود ترکی صحبت کنید، چطور این آقای کارشناس همه اینها را منکر شده و معتقد است ایرانی ها آذری اند نه ترک! لجاجت هم حدی دارد!
علی ۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۶
یک بار دیگر برهمگان آشکار شد که در داخل مرزهای ایران کنونی ، خواست تورکهای آذربایجانی به حقیقت پیوست ونباید این پیروزی رابه اصلاح طلبان مربوط دانست وطلبی از رئیس جمهور در تقسیم قدرت داشته باشندچون رای مراکز اصلاح طلبی همچون اصفهان ویزد به جلیلیون اختصاص داشت واکثریت آرای رئیس جمهور از استانهای تورک مانند تهران وکل آذربایجان اعم از شرقی وغربی واردبیل وقزوین وهمدان والبته اتنیک هایی نظیر عربهاو بلوچهای عزیز بود. به همین جهت است که به این حرکت انگ پان بودن زده واز همین ابتدا می خواهند کار را بر منخب مردم سخت کنند ولی باید بدانند نمی شود در مقابل ملت ایستاد وهر آنچه ملت بخواهد آن می شود. اگر حقوق حداقلی بخصوص اتنیک های موجود دراین سرزمین ضایع شود دیر یا زود گریبان عاملان گرفته خواهد شد.
ناشناس ۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۷
تمام توجیهات قومیتی و نژادی و زبانی کاربران در همین نظرات سایت پررنگ میکند اصولا قدرت .سیاست اقتصاد جز نگرانیها نبوده است و این یعنی فاجعه که متاسفانه دامن همه را خواهد گرفت و متاسفانه عده ای در تسریع ان نقش اساسی دارند و فردا همین افرار خود را طلبکار نظام و مردم میداند
مجتبی ۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۳
علی سهم خواهی ترکها و مصادره این پیروزی به حساب قومیت و ساده نگاری رای دهندگان به امید اینده روشن و رفاه و اقتصاد پویا و اختلاف رای نزدیک 3 میلیونی استانهای اذری نشین رای به گسترش پانترکیسم و منافع قومیتی و نژادی است(هیچ انتخاباتی مانند انتخابات 14 قومیتی نبوده است ) که غالبه ملت و حکومت به بحران نرسیده با استیضاح ریس جمهور غایله ختم به خیر خواهند کردبیش از نیمی از مردم رای ندادند و 13میلیون به جلیلی رای دادند و این یعنی شکنندگی ارا برای پزشکیان از بنی صدر بیشتر رای ندارد خداپرست زبان مادری جای ان در خانه و خانواده و بازار است و اصولا زبان رسمی و ملی ایران در قانون فارسی است و نه تدریس اکادمیک و اتفاقا رهبری هم همین قضیه گوشزد کرد و دفاع پزشکیان هم همین دلیل دارد و نه رسمیت یافتن زبان ترکی در کشور و هیچ ریس جمهور یا مسولی (غیر رهبری با مشورت مجلس تشخیص نظام )نمی تواند تغییری در قانون اساسی ایجاد کند خدایی نمی دانم در افکار پانترکها چه میگذری هد مسول ایرانی و هم سیاستمداران و شبکه های باکو و ترکیه بهره کشی میکند از انها
ایرانی ۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۵:۵۳
رای ترکهای ایران در بیشترین حالت ۱۵ درصد تاثیر دارد. ضمنا ترکها در جاهایی مثل آدربابجان غربی و همدان و تهران اکثریت نیستند‌ و پانترکها خودشان هم این را بهتر از همه می‌دانند.
مصطفی کمال ۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۹
هر وقت مقاله ای راجع به ترکیه و باکو در این سایت گذاشته می شود سینه چاکان مغول شهرکی و 200 دلاری های سایبری سازمان میت ترکیه حمله ور می شوند به کامنتها. کشوری که میلیون ها شهروند کرد دارد ادعای رهبری جهان ترک را دارد و بسیار فاشیستی عمل می کند فکر میکند که حمایت انگلیس را دارد ولی نمی داند که آن طرف فرانسوی ها و همسایگان ترکیه بزودی دست به کار میشوند.
رضابرچلو ۲۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۷
ایران قوی ویکپارچه ارزوی ایران ومردم ایران اسلامی اجرای اصل سیزده قانون اساسی است وکاهش دادن روابط وسیاست خارجی حتما باارائه مدارک واسناد موردمناقشه موردنقاضااست
جلال الدین خوارزمشاه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۹
طبق تعریف بین المللی پان یعنی اشخاصی که زبان خود را به گروه دیگر تحمیل کند که در ایران تنها پان پانفارس است زیرا زبانش را به زور به تورک و کورد و ... تحمیل کرده است ریشه فارسی به بمبئی میرسد بفرمایید کشور خودتان شاهنامه نوشته شما کولی هستید که به ایران وارد شدید و اولین عاریایی ها بودید. این کشور سرزمین هزاران ساله ی تورکان بوده است تمام شاهان ایران و تاریخ ایران تورکان است شما باید برید از سرزمین مادری ما بیرون امروز با دوز و کلک سوار بر این منسب شدید ولی بترسید از اون روزی که مردم آگاه دوباره بیدار شن ایران سرزمین ایرج برادر تورمیش ( تورج ) و کشور توران هر دو برادران تورک بودند از ازل صاحب این مملکت ترکان بوده است شما کی باشی
سعید ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۰
باسلام ازاینکه وقت گذاشتم ومطلبی چنین سطحی،بی ارزش،مغرضانه وآکنده ازتنفررامطالعه کردم متاسفم ملت بزرگ ایران ازهرقوم وزبان وجغرافیا درهمه جاثابت کرده اندپشت هم هستندمگردرزلزله اردبیل واهرازسراسرکشورپشتیبانی نکردند؟مگردرسیل گلستان ازخوزستان واصفهان و... کمک نکردند آقای کاظمی صدای رسانه های بقول خودتان خارجی شماراچنان تحریک کرده وبرافروخته که هموطنان خودراهدف قرارداده اید. هرحق خواهی قومیتی ازهرگوشه کشوررانباید پان نامید سایت محترم این مطلب فقط درسطح یک نظرشخصی است که بانشر آن شاهدمشاجره وپرخاش درجمع دوستان هستیم که درکامنت ها مشخص شده
هادی ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۲:۱۳
ما آذری نیستیم ما ترک هستیم برای اینکه پدرانمان و اجدادمان خود را ترک خطاب می کردند برای اینکه همه مردم آذربایجان خود را ترک می نامند این نام باستانی و تاریخی ماست
ایرانی ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۰:۳۶
ما هم میدانیم شما ترک هستید نه ایرانی. برای همین همیشه در حال ضربه زدن به ایران هستید. برای همین است به شما میگویند پانترک. فقط نمی‌دانم چرا نام‌منطقه تان آدربابجان است نه ترکستان اگر شما به طور تاریخی ترک بوده اید!!!!!!!!