تشدید تدابیر امنیتی با بازگشت به متدهای قدیمی‌تر

ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در جنگ حزب الله و اسرائیل

۲۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۷۱۷۵ اخبار اصلی خاورمیانه
منابعی که با رویترز مصاحبه کردند می‌گویند که حزب الله برای جلوگیری از استراق سمع جنگجویان یا ردیابی موقعیت آن‌ها توسط ارتش اسرائیل استفاده از تلفن همراه را در مناطق خط مقدم در جنوب لبنان ممنوع کرده و در عوض به روش های ارتباطی قدیمی مانند پیجرها یا پیام رسان هایی که پیام ها را به صورت شفاهی ارسال می کنند، بازگشته است. 
ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در جنگ حزب الله و اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: پس از 9 ماه نبرد و حملات بی‌وقفه ارتش در شمال با حزب‌الله لبنان، خبرگزاری رویترز گزارشی از «نبرد اطلاعاتی» در این جنگ منتشر کرد. 

شش منبع آگاه با عملکردهای حزب‌الله گفتند که این سازمان از اشتباهات خود در ماه‌های اخیر درس گرفته و برای جلوگیری از شناسایی عوامل توسط ارتش اسرائیل، به روش‌های ارتباطی قدیمی بازگشته و استفاده از تلفن همراه در خط مقدم نبرد را ممنوع کرده است. 

ارتش اسرائیل به خاطر قابلیت‌های سایبری بالایی که دارد، با هک کردن تلفن‌ها و رایانه‌ها ضربات سختی به دشمنانش وارد می‌کند. بر اساس این گزارش، این قابلیت در بخش مرکزی جمع آوری اطلاعات در مورد عوامل حزب الله به شدت در چند ماهه اخیر فعال بوده است. 

با این حال؛ ارتش اسرائیل در کنار این اطلاعات از دوربین های امنیتی و پهپادها برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کند. 

منابعی که با رویترز مصاحبه کردند می‌گویند که حزب الله برای جلوگیری از استراق سمع جنگجویان یا ردیابی موقعیت آن‌ها توسط ارتش اسرائیل استفاده از تلفن همراه را در مناطق خط مقدم در جنوب لبنان ممنوع کرده و در عوض به روش های ارتباطی قدیمی مانند پیجرها یا پیام رسان هایی که پیام ها را به صورت شفاهی ارسال می کنند، بازگشته است. 

یک منبع دیگر به رویترز اعلام کرد با وجود همه این ملاحظات مکالمات بین اعضای حزب‌الله تماما رمزگذازی شده و این اصطلاحات روزانه در حال تغییر است. 

قاسم قصیر، تحلیلگر لبنانی نزدیک به حزب الله به رویترز گفت: «ما با نبردی روبه رو هستیم که اطلاعات و فناوری در آن یک عنصر ضروری هستند. اما هنگامی که شما با تکنولوژی پیشرفته‌ای روبه رو هستید، باید به روش های قدیمی عمل کنید، هر روشی که به شما امکان می دهد فناوری را دور بزنید.» 

کارشناسان امنیتی به رویترز گفتند که روش‌هایی با تکنولوژی اولیه واقعاً می‌توانند در برابر فناوری‌های جاسوسی پیشرفته مؤثر واقع شود. 

امیلی هاردینگ، تحلیلگر سابق سیا و محقق در حال حاضر در موسسه مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن، توضیح می دهد: «عمل ساده استفاده از VPN، یا بهتر است بگوییم، استفاده نکردن از تلفن همراه، می تواند مکان یابی و تمرکز روی یک هدف را بسیار دشوار کند.» وی همچنین تصریح کرد:« با این حال، این اقدامات می تواند ارتباط بین رهبران حزب الله با نیروهای خود را نیز کم‌تر کند.» 

منابع امنیتی در حزب الله و لبنان بر این باورند که اسرائیل برای یافتن اهداف ترور خود علاوه بر رهگیری تلفن‌همراه از مخبران و جاسوسان نیز استفاده می کند. سه نفر از منابعی که با رویترز گفت وگو کردند، اظهار داشتند که بحران اقتصادی در لبنان و رقابت‌های سیاسی بین جناح‌های مختلف لبنان، فرصتی را برای اسرائیل ایجاد می‌کند تا خبرچین‌های بیشتری جذب کند. با این وجود این منابع تاکید کردند که برخی از جاسوسان جذب شده آگاهانه این کار را انجام نمی‌دهند. 

در این گزارش به عنوان نمونه از حمله روز 22 نوامبر نام بردند. حمله‌ای که در آن پنج عضو حزب الله از جمله عباس رعد، پسر رئیس فراکسیون حزب الله لبنان هدف قرار گرفته شدند. بر اساس این گزارش قبل از حمله یک تماس تلفنی با زنی که در آن خانه زندگی می کرده است انجام شده و مردی که به زبان عربی مسلط بوده خود را یک مقام محلی معرفی کرده و از زن می‌پرسد که آیا خانواده آن جا حضور دارند؟ زن پاسخ می‌دهد: خیر آن‌ها به شرق کشور رفتند. دقایقی پس از آن گفت وگو، یک موشک به سمت آن جا شلیک می‌شود که منجر به کشته شدن پنج نظامی حزب‌الله می‌شود. 

حزب الله همچین فکر می‌کند که اسرائیل نه تنها از طریق تلفن های همراه، بلکه از طریق دوربین های امنیتی نصب شده بر ساختمان ها در روستاها و شهرهای نزدیک مرز، عواملش را ردیابی می کند. به دنبال این نظریه، حزب‌الله در اواخر دسامبر به ساکنان این شهر دستور داد تا اتصال دوربین‌های امنیتی را از اینترنت جدا کنند. یکی از مقامات ارشد این سازمان به رویترز گفت: «امروز هرکس با تلفن در جبهه دیده شود از حزب الله اخراج می شود.» رزمندگان حزب‌الله موظفند قبل از خروج برای انجام عملیات در جبهه نبرد، گوشی‌های خود را کنار بگذارند. یک منبع اطلاعاتی در لبنان افزود که حزب الله گاهی اوقات بازرسی های غافلگیرکننده ای از واحدهای میدانی خود انجام می دهد تا مطمئن شود که جنگجویان واقعاً تلفن همراه ندارند. 

دو منبع دیگر اظهار داشتند که نگرانی از نظارت نه تنها در جنوب لبنان مشهود است بلکه حتی در بیروت نیز سیاستمداران ارشد حزب الله از آوردن تلفن همراه در جلساتی که در پایتخت برگزار می کنند اجتناب می کنند. 

گزارش ها حاکی از آن است که حزب الله در کنار استفاده از پیجرها و پیام رسان ها به عنوان وسایل ارتباطی جایگزین، از یک شبکه تلفن سیمی برای ارسال پیام ها به میدان استفاده می کند. رویترز می گوید که این یک شبکه ارتباطی خصوصی است که حدود 20 سال پیش تاسیس شده و گفته می شود توسط ایران تامین مالی شده است. مقامات دولتی در آن زمان ادعا کردند که این شبکه گسترده فیبرهای نوری است که پایگاه‌های حزب الله در مناطق حومه جنوب لبنان را به شهرهای مختلف آن منطقه و همچنین به مناطقی در شرق کشور متصل می کند. یک مقام امنیتی سابق در لبنان و دو مقام دیگر ادعا کردند که حزب الله به این سیستم نیز مشکوک شده است و اکنون اقداماتی را برای افزایش امنیت آن انجام می دهد. 

با این وجود حزب الله اغلب به توانایی های خود برای جمع آوری اطلاعات در مورد اهداف اسرائیلی می بالد. اخیرا این سازمان ویدئویی دیگر از پهپاد هدهد منتشر کرد. این پهپاد تصاویری از یک سری مکان های استراتژیک و ایستگاه‌های اطلاعاتی ضبط کرده است که به گفته حزب‌الله چشم حکومت اسرائیل محسوب می‌شود.

منبع: رویترز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: حزب الله حزب الله لبنان اسرائیل اسرائیل و حزب الله جنگ اسرائیل و حزب الله حمله اسرائیل به لبنان جنگ امنیتی تلفن همراه جنگ الکترونیک


( ۱ )

نظر شما :