حزب الله توان خود را باز‌می‌یابد

حمله پهپادی و فریب موشکی

۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۸۷۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
صابر گل‌عنبری در یادداشتی می‌نویسد: این حمله پهپادی در پوشش حملات موشکی گسترده انجام شده و همین فریب سامانه پدافندی اسرائیل و عزیمت پهپاد به هدف مورد نظر و اصابت به آن انجام را باعث شده است.
حمله پهپادی و فریب موشکی

نویسنده: صابر گل‌عنبری

دیپلماسی ایرانی: حزب الله لبنان شب گذشته طی حمله‌ای پهپادی پایگاه تیپ نخبه گولانی در جنوب حیفا را هدف قرار داد. هنوز ارتش اسرائیل آمار رسمی تلفات را اعلام نکرده، اما رسانه‌های اسرائیلی حداقل از ۳ کشته و ۶۷ زخمی خبر می‌دهند که حال تعدادی از آنها وخیم گزارش شده است.

این حمله پهپادی در پوشش حملات موشکی گسترده انجام شده و همین فریب سامانه پدافندی اسرائیل و عزیمت پهپاد به هدف مورد نظر و اصابت به آن انجام را باعث شده است.

این حمله را به دلایل زیر می‌توان مهم‌ترین عملیات حزب‌الله در این جنگ نامید و در روند تحولات جنگ به ویژه در صورت تکرار حائز اهمیت و تاثیر است:

نخست از لحاظ تعداد بالای کشته و زخمی در یک عملیات است؛ به نحوی که این اتفاق در یک حمله در طول سه هفته این جنگ تقریبا بی‌سابقه بوده است.

دوم این که به گفته برخی رسانه‌های عبری و الجزیره، برای اولین بار از یک پهپاد پیشرفته استفاده شده است.

برخی منابع عبری‌زبان در خبری غیر رسمی، اعلام کرده‌اند که پهپاد انتحاری ابتدا یک موشک «به هدفی» شلیک و سپس خود به پایگاه گولانی اصابت کرده است. اما «ریشت کان» لحظاتی قبل به نقل از ارتش اسرائیل اعلام کرد که شلیکی در کار نبوده و پهپاد انتحاری بوده است.

سوم این که یک هدف نظامی مهم در عمق اسرائیل در جنوب شهر راهبردی حیفا هدف قرار گرفته و این هم معطوف به رصد و اطلاعات دقیق پیشینی بوده؛ به ویژه که حمله هم در جریان تجمع نظامیان اسرائیلی در سالن غذاخوری پایگاه انجام شده است.

با توجه به خروج حزب‌الله از شوک ترور رهبران خود و حملات غافلگیرانه اسرائیل اشاره شد، حمله امروز تاکیدی بر این مساله است و از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که از این به بعد عملیات‌های دقیق دیگری از این نوع رخ دهد.

پس از حمله سخت امشب، به احتمال زیاد اسرائیل با حملات شدیدی واکنش نشان دهد و باید دید که این حملات در همان جنوب لبنان اتفاق می‌افتد یا در خود ضاحیه بیروت که تنها چند روزی از بازگشت نسبی به معادله «حیفا در برابر ضاحیه بیروت» نمی‌گذرد.

البته امشب شبکه رادیویی و تلویزیونی اسرائیل توقف حملات به ضاحیه بیروت را نتیجه تماس تلفنی اخیر بایدن و نتانیاهو دانست و کانال ۱۳ آن را تکذیب کرد.

اما این مساله در صورت تثبیت، معنایی جز بازگشت به این معادله ندارد؛ به ویژه که توقف بمباران ضاحیه پس از حمله موشکی حزب‌الله به خود شهر حیفا برای نخستین بار در دوشنبه گذشته رخ می‌دهد.

کلید واژه ها: صابر گل عنبری اسرائیل حزب الله حزب الله لبنان اسرائیل و فلسطین اسرائیل و حزب الله جنگ اسرائیل و حزب الله ایران و اسرائیل و حزب الله حمله اسرائیل به غزه حمله اسرائیل به لبنان حمله حزب الله به اسرائیل


( ۱ )

نظر شما :