تداوم اعتراضات جهانی در حمایت از فلسطین

اعتراضات آمریکا پشت درهای خانه بایدن

۲۲ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر چه جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی در نوار غزه با بی‌عملی و انفعال نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همراه شده است، اما افکار عمومی در اقصی نقاط دنیا هر روزه اعتراضات و تظاهرات گسترده را در دستور کار دارتد تا از یک سو خشم خود را نسبت به این میزان از کشتار بی سابقه به دست صهیونیست‌ها با حمایت آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی نشان دهند و از سوی دیگر بتوانند با فشار به دولت‌های خود، آنها را وادار به اقدامی عملی در جهت توقف جنایات صهیونیست‌ها و برقراری آتش بس کنند.
اعتراضات آمریکا پشت درهای خانه بایدن

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: اگر چه جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی در نوار غزه با بی‌عملی و انفعال نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همراه شده است، اما افکار عمومی در اقصی نقاط دنیا هر روزه اعتراضات و تظاهرات گسترده را در دستور کار دارتد تا از یک سو خشم خود را نسبت به این میزان از کشتار بی سابقه به دست صهیونیست‌ها با حمایت آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی نشان دهند و از سوی دیگر بتوانند با فشار به دولت‌های خود، آنها را وادار به اقدامی عملی در جهت توقف جنایات صهیونیست‌ها و برقراری آتش بس کنند.

در این میان تشدید حملات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و کشتار زنان و کودکان حتی در بیمارستان‌ها و مدارس، مردم سراسر جهان در اروپا، آسیا و آمریکا به یک خشم عمومی رسانده است. در این راستا ایسنا گزارش داده که دور جدیدی از اعتراضات گسترده در نقاط مختلف دنیا شکل گرفته است که شامل شهرهای بزرگ جهان از جمله نیویورک، لندن، پاریس، بغداد، کراچی، برلین و ادینبورگ می شوند. ساکنان این شهرها روز شنبه راهپیمایی‌های را بزرگی در حمایت از مردم فلسسطین و محکومیت حملات مرگبار رژیم صهیونیستی علیه بیگناهان غزه انجام دادند.

در این بین به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی که بزرگترین راهپیمایی ها را در حمایت از مردم غزه انجام داده است به انگلستان باز می‌گردد. قبل از این در لندن یک تظاهراتی با جمعیت ۱۰۰ هزار نفره صورت گرفته بود، با اینحال روز شنبه مجدداً صدها هزار نفر از حامیان مردم فلسطین برای پنجمین هفته متوالی در خیابان‌های لندن، پایتخت انگلیس تظاهرات اعتراضی برپا و پس از تجمع مقابل سفارت ایالات متحده آمریکا، جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و با سردادن شعارهایی خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه شدند.

به گزارش ایرنا، در یازدهمین روز از یازدهمین ماه سال میلادی که نقطه عطفی در پایان جنگ جهانی اول و برقراری آتش‌بس میان نیروهای متفقین و آلمان به شمار می‌رود، حامیان فلسطین در لندن، در تداوم اعتراضات ضد اسرائیلی، خواهان پایان کشتار فلسطینیان و برقراری آتش‌بس در نوار غزه هستند. شرکت کنندگان پس از تجمع در بزرگترین پارک لندن (هایدپارک) به سمت سفارت ایالات متحده آمریکا راهپیمایی و با سردادن شعارهایی مواضع جانبدارانه دولت‌های غربی از رژیم صهیونیستی و سکوت دربرابر قتل‌عام فلسطینیان را محکوم کردند. آن‌ها همچنین ضمن اهتزاز پرچم فلسطین شعارنوشته‌هایی را درباره ضرورت برقراری آتش‌بس و جلوگیری از افزایش آمار شهدای فلسطینی حمل می‌کردند. این تظاهرات از سوی ده‌ها گروه‌ طرفدار فلسطین از جمله کارزار همبستگی با فلسطین، ائتلاف توقف جنگ، دوستان الاقصی و انجمن مسلمانان بریتانیا برگزار شد. دولت انگلیس هفته پیش از مدیران این موسسات خواسته بود که به دلیل تقارن این تظاهرات با سالروز بزرگداشت قربانیان جنگ‌جهانی، این حرکت اعتراضی را به تعویق بیندازند.

-    دستگیری صدها معترض

در جریان تظاهرات در لندن برای آتش بس جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس، ۱۲۶ نفر از معترضان حامی فلسطین دستگیر شدند. در جریان این اعتراضات بیش از ۳۰۰ هزار نفر به خیابان آمده و با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار آتش بس فوری و توقف جنایات رژیم صهیونیستی شده بودند. پلیس در توجیه دستگیری گروه های حامی مردم غزه اعلام کرده است که برخی از آنها صورت خود را پوشانده بودند و آتش بازی به راه انداختند.

گفته می شود همزمان با این اعتراضات، برخی اعضای گروه راست افراطی و فاشیست نیز به خیابان های لندن آمده و ضمن سردادن شعارهای نژادپرستانه تلاش می‌کردند خود را به «سنوتاف»، سازه‌ای نمادین مقابل ساختمان دفتر نخست وزیر انگلیس که یادآور قربانیان جنگ‌های جهانی است نزدیک کنند، اما با دخالت نیروهای پلیس کار به درگیری کشیده شد. گزارش‌ها حاکیست که این حرکت اعتراضی از سوی تامی رابینسون بنیانگذار یک تشکیلات راست افراطی موسوم به لیگ دفاعی انگلیس برنامه‌ریزی شده است که در چندین نوبت به دلیل جرائم نژادپرستانه بازداشت شده است. براساس گزارش پلیس، ۸۲ نفر از معترضان راست افراطی در مرکز لندن دستگیر شدند.

آده آدلکان، دستیار رئیس پلیس لندن با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد: «خطر خشونت و بی نظمی از سوی برخی گروه ها در حال افزایش است و این مساله در یک آخر هفته مهم و شلوغ در پایتخت نگران کننده است.» وی افزود: «پیام ما به سازمان‌دهندگان تظاهرات روشن است: از شما می‌خواهیم که به سرعت تجدید نظر کنید. برگزاری هیچ اعتراضی در لندن در آخر هفته مناسب نیست.» بعد از آنکه، نمایندگان تظاهرات تاکید کردند که اعتراضات روز شنبه در حمایت از غزه با مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول ندارد، مارک رولی، رئیس پلیس لندن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ قدرت مطلقی برای ممنوعیت اعتراض وجود ندارد، بنابراین تظاهرات اعتراضی برگزار خواهد شد.»

وی افزود که سازمان دهندگان تظاهرات روز شنبه «تمایل کامل خود را برای دوری از مراسم بزرگداشت نشان داده و هیچ قصدی برای برهم زدن این رویداد ندارند. ما هم اعلام کرده‌ایم که از قدرت‌های خود برای محافظت از مکان‌ها و مراسم مهم ملی به هر قیمتی استفاده خواهیم کرد.» این به اصطلاح عقب‌نشینی با اعتراض برخی از مقام‌های دولت لندن از جمله سوئلا برآورمن، وزیر کشور پرحاشیه انگلیس مواجه شد که ۲ هفته پیش هم در اظهاراتی توهین‌آمیز تظاهرات حامیان فلسطین را راهپیمایی نفرت‌انگیز توصیف کرده بود.

او طی یادداشتی برای روزنامه تایمز چاپ لندن مدعی شد که رئیس پلیس، درحالی با فعالان ضد صهیونیستی مدارا کرده است که در تظاهرات حامیان فلسطین، عناصر اسلام‌گرای افراطی حضور دارند. وی بر همین اساس خواستار لغو راهپیمایی حامیان فلسطین شد. یادداشت ادعایی و تند این سیاستمدار انگلیسی، موجی از عصبانیت احزاب سیاسی و حامیان فلسطین را به همراه داشت و به این ترتیب مقام‌های دولت لندن برای حفظ اعتبار حزب حاکم از موضع‌گیری وی فاصله گرفتند. لازم به ذکر است که اعتراضات مشابهی در حمایت از مردم فلسطین توسط اسکاتلندی‌ها نیز صورت گرفت.

-    عقب نشینی دولت ریشی سوناک

شدت اعتراضات مردم انگلستان به جنایات صهیونیست ها در روزهای اخیر به قدری بالا بود که ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور (انگلیس) که تا مدتی سیبل حملات گروه‌های حقوق بشری بود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی جلسه با رئیس پلیس اطمینان یافته که تظاهرات حامیان فلسطین، از محل برگزاری مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی فاصله خواهد داشت و به همین خاطر مخالفتی با برگزاری آن ندارد. این درحالی است که دولت انگلیس از آغاز جنگ غزه با چشم‌پوشی از کشتار فلسطینیان، حمایت تمام عیار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. این کشور برخلاف فراخوان سازمان ملل متحد مخالف برقراری آتش‌بس دائمی در غزه است و چنین طرحی را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌داند. رژیم صهیونیستی نیز در سایه حمایت لندن و کاخ سفید به حملات خود علیه غزه ادامه داده و تاکید دارد که پایان جنگ در دستور کار این رژیم نیست.

روز جمعه هم سخنگوی نخست وزیر انگلیس در جلسه توجیهی با نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی توضیح داد که دولت لندن با وجود جرائم جنگی در غزه و کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین، پای اسرائیل ایستاده است. پاسخ او به سوالات پر احساس خبرنگاران درباره سکوت در برابر آمار بالای شهدای غزه، بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی و مصادیق بارز نسل‌کشی، یک جمله بود: «اسراییل حق دارد از خود دفاع کند.» این حق ادعایی اما نه حد و مرزی دارد و نه مورد پاسخگویی قرار خواهد گرفت؛ آنچه هست یک حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی به بهای پشت کردن به همه معیارها و موازین بین‌المللی، چشم‌پوشی از جنایات هولناک علیه کودکان و زنان و مردان بی دفاع فلسطین و مخالفت با نهادهای بین‌المللی برای پایان جنگ است.

اما واقعیت این است که شعله اعتراض‌ها در انگلیس روز به روز و در جای جای انگلیس زبانه می‌کشد. پنجشنبه گذشته کارکنان کادر درمان مقابل ساختمان وزارت بهداشت انگلیس تجمع کردند؛ دانشجویان دانشکده اقتصاد انگلیس هم در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی کلاس‌های درس خود را رها و در محوطه دانشگاه تجمع اعتراضی به راه انداختند. مسافران در داخل مترو و ایستگاه‌های قطار نیز شعار آزادی فلسطین سر می‌دهند و به نظر می‌رسد که عنصر زمان در جنگ غزه چندان به نفع دولت‌های حامیان تل‌آویو نیست.

-    اعتراضات میلیونی در اندونزی

اگر چه یکی از بزرگ ترین اعتراضات اروپایی ها در حمایت از مردم غزه توسط انگلیسی ها رقم خورده، اما بی شک اعتراضات میلیونی دیروز یکشنبه مردم اندوانزی یکی از بزرگ ترین اعتراضات مردمی از آغاز جنایات صهیونیست ها علیه ساکنان غزه بوده است. این تظاهرات گسترده از صبح دیروز یکشنبه، ۲۰ آبان در شهر بکاسی در نزدیکی جاکارتا، پایتخت اندونزی و در حمایت از فلسطین و پایان دادن به تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل به نوار غزه برای سی و هفتمین روز متوالی برگزار شد.
 
این تظاهرات به دعوت شورای علمای اندونزی، یکی از بانفوذترین نهادهای اسلامی در این کشور، سازمان اسلامی محمدیه و تعدادی از چهره های سرشناس محلی برگزار شد. شرکت کنندگان در تظاهرات گسترده با برافراشتن پرچم های فلسطین و سردادن شعارهایی خواستار مهار تجاوز اسرائیل به غزه و توقف هدف‌گیری سیستماتیک مدارس و بیمارستان‌ها شدند.

هفته گذشته، میدان پارک یادبود ملی در مرکز جاکارتا شاهد یکی از بزرگترین راهپیمایی‌هایی بود که در سراسر جهان در حمایت از غزه برگزار شد و سازمان‌دهندگان تعداد افرادی که در آن شرکت کردند حدود یک میلیون نفر تخمین زدند. چندین وزیر و سیاستمدار از جمله ریتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی، در این تظاهرات که توسط شورای علمای اندونزی سازماندهی شده بود، شرکت کردند.  اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان، همواره حامی سرسخت فلسطینی‌ها بوده و روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد. البته به جز اندونزی در دیگر کشورهای قاره آسیا مانند پاکستان و عراق نیز تظاهرات مشابهی در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه و سکوت مجامع جهانی علیه کشتار در این باریکه شکل گرفت.

-    اعتراضات آمریکا پشت درهای خانه بایدن

صدها آمریکایی در اعتراض به مواضع جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور درباره جنگ غزه، در نزدیکی خانه شخصی او در شهر «ویلمیتنگتون» در ایالت «دلاور» تظاهرات کردند. آن طور که فارس گزارش داده با شدت گرفتن حمایت افکار عمومی در کشورهای مختلف از فلسطینیان در حملات غیرانسانی رژیم صهیونیستی، صدها معترض در نزدیکی خانه شخصی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ایالت دلاور تجمع کردند.در فیلم‌ها و تصاویری که از تجمع حامیان فلسطین در نزدیکی خانه شخصی بایدن در شهر ویلمینگتون منتشر شده، اعتراض حامیان فلسطین به مواضع او در قبال جنگ غزه به وضوح دیده می‌شود.

معترضان در این تجمع که به صورت پیاده روی از یک منطقه در شهر ویلمینگنون آغاز شد و تا نزدیکی خانه شخصی بایدن ادامه یافت، شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین سر دادند. در جریان این تجمع معترضان ضمن سر دادن شعار، «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد»، مواضع رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی و فلسطین را محکوم کردند

معترضان آمریکایی در این تظاهرات ضمن تاکید بر اینکه «رسانه‌ها همیشه دروغ می‌گویند»، به بایدن درباره انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال آینده (۲۰۲۴) و حمایت بی قید و شرط او از رژیم صهیونیستی اینطور هشدار دادند.در جریان این تظاهرات، معترضان شعار دادند: «در نوامبر، ما به خاطر خواهیم داشت» و «(اگر در غزه) آتش بس نشود، رایی در کار نخواهد بود.» تعدادی از معترضان آمریکایی در حمایت از مردم فلسطین، چفیه بر دوش داشتند و همچنین پلاکاردهایی با موضوع فلسطین حمل می‌کردند. تعدادی از معترضان در اعتراض به کشتار غیرنظامیان غزه، تصاویری از دست‌های آغشته به خون در دست داشتند. بایدن از ابتدای آغاز عملیات طوفان الاقصی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و آغاز حملات غیرانسانی این رژیم علیه فلسطینیان به ویژه در غزه، در حال حمایت از رژیم اشغالگر قدس است و حتی آتش بس در جنگ غزه را هم خواستار نشده است.برخی از حاضران در تجمع اعتراضی در نزدیکی خانه رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به او گفتند: «بایدن بایدن! تو نمی‌توانی پنهان شوی، ما تو را به نسل کشی متهم می‌کنیم.»

هر چند شهر «ویلمیتنگتون» در ایالت «دلاور» صحنه اعتراضات ضدصهیونیستی بود، اما در دیگر شهرهای آمریکا هم اعتراضات مشابهی صورت گرفت. کما اینکه رسانه‌ها غروب شنبه از برگزاری تظاهرات گسترده حمایت از فلسطین در شهر «نیویورک» در آمریکا و دستگیری شماری از مردم توسط پلیس خبر دادند. به گزارش وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان جمعیت بسیاری در تظاهرات حمایت از فلسطین در نیویورک تجمع کردند تجمع انبوه تظاهرکنندگان حامی فلسطین باعث شد ایستگاه متروی مرکزی نیویورک به طور موقت تعطیل شود، پلیس چندین نفر را دستگیر کرد. پلیس به شمار دستگیرشدگان در این تظاهرات اشاره‌ای نکرده است.

-    تظاهرات استرالیا‌یی‌ها علیه ورود کشتی صهیونیستی به سیدنی

صدها استرالیایی هم روز شنبه تظاهراتی را در اعتراض به پهلوگرفتن یک کشتی باری متعلق به رژیم صهیونیستی در شهر «سیدنی» برپا و از پهلوگیری آن در بندر «بوتانی» (در شهر سیدنی) جلوگیری کردند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، معترضان اعلام کردند که این شرکت بین‌المللی اسلحه به (رژیم) اسرائیل حمل می‌کند. بر اساس این گزارش، معترضان طرفدار فلسطین پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند.«جنبش عدالت فلسطین» و «اتحادیه‌های کارگری برای فلسطین» سازمان دهندگان اعتراض،  این تظاهرات را "اولین گام از کارزار علیه خطوط کشتیرانی «زیم» اعلام کردند. روز جمعه نیز در پی  آتش سوزی در یک رستوران حامی فلسطین، در «ملبورن» درگیری بین معترضان طرفدار فلسطین و رژیم اسرائیل رخ داد. در این درگیری و پلیس برای متفرق کردن مردم از اسپری فلفل استفاده کرد. در روزهای گذشته نیز، در ادامه حمایت‌های افکار عمومی جهان از فلسطینیان و محکومیت حملات رژیم صهیونیستی، تظاهرات حمایتی مردم شهر ملبورن ا خبرساز شد. حدود ۲۰ هزار نفر در شهر ملبورن  در حمایت از فلسطین تظاهرات کردند.

مهرین فاروقی، نخستین سناتور زن مسلمان در پارلمان استرالیا  نیزدر جریان سخنرانی‌اش در مجلس سنای این کشور اعضای حزب کارگر را به دلیل عدم واکنش به جنگ غزه «بزدل» خواند و در حمایت از فلسطین، هم‌حزبی‌هایش را پس از این سخنرانی از مجلس سنا خارج کرد. حزب سبزهای استرالیا در اعتراض به عدم واکنش حزب کارگر در قبال درخواست آتش بس در غزه، مجلس سنا را ترک کردند. معاون رهبر حزب سبزهای استرالیا، پس از محکوم کردن مواضع حزب کارگر در جریان مناقشات رژیم صهیونیستی و حماس، رهبری خروج نمایندگان حزب سبز را بر عهده گرفت. وی پس از صدور بیانیه اعتراض آمیزش در مجلس سنا به همراه ده‌ها تن از نمایندگان حزب سبز از این مجلس خارج شد.

-    تظاهرات ده‌ها هزار نفر در آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی و بایدن

رسانه‌ها غروب شنبه از تظاهرات ده‌‌ها هزار نفر در پایتخت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا و حمایت از فلسطین خبر دادند. به گزارش منابع خبری، این یکی از بزرگترین تظاهرات در شهر در چند سال اخیر بود. این تظاهرات توسط چند سازمان و احزاب سیاسی سازماندهی شد. راهپیمایان در خیابان‌های کیپ تاون با پرچم‌ها و پوسترهای فلسطین تظاهرات کردند و در حمایت از فلسطین شعار دادند. در این تظاهرات شعارهایی علیه «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده، از جمله «امروز چند کودک را کشتید؟» سر داده شد. گروهی از معترضان نیز حمایت از حماس شعار دادند. گروهی از فعالان مدنی همچنین پوسترهایی از کودکان فلسطینی که تاکنون در درگیری ها کشته شده بودند نصب کردند.

دولت آفریقای جنوبی هفته گذشته نیز مخالفت با بمباران غزه را تکرار  و اعلام کرد، رژیم صهیونیستی و آمریکا قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت را تضعیف می‌کنند. یک مقام ارشد این دولت گفت:«اسرائیل ثبات سیستم جهانی را با رفتار خود علیه فلسطینیان تهدید می‌کند. حمایت آمریکا از اسرائیل آن را قادر می‌کند سیستم جهانی چندجانبه‌گرایی و حکمرانی خوب را تهدید کند و نظم جهانی صلح‌آمیز را در معرض تهدید قرار دهد.» یک مقام وزارت خارجه آفریقای جنوبی نیز در روزهای گذشته گفت، دولت این کشور سفیر رژیم صهیونیستی را با هدف توبیخ رسمی به سبب طرح اظهارات توهین‌آمیز احضار کرده است.

اخیرا رسانه‌های آفریقای جنوبی گزارش دادند، یکی از وزرای کابینه «سیریل رامافوزا»، رئیس‌جمهور این کشور گفت، وی به وزارت روابط و همکاری‌های بین‌المللی در دولتش دستور داده علیه سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور اقدام کند و درعین حال دیپلمات‌های آفریقای جنوبی از تل‌آویو برای رایزنی فراخوانده شوند.

-    راهپیمایی‌های چندین هزار نفری در فرانسه در حمایت از فلسطین

راهپیمایی‌های گسترده‌ای با درخواست آتش‌بس در غزه در شهرهای مختلف فرانسه برپا شد. به گزارش فیگارو، در حمایت از آتش‌بس در غزه، در چندین شهر بزرگ فرانسه از جمله پاریس، مارسی، تولوز، رن و بوردو تجمع‌های گسترده چندین هزار نفری برگزار شد. تظاهرکنندگان با شعار «قتل‌عام در غزه را متوقف کنید! فرانسه باید خواهان آتش‌بس فوری باشد»، اعتراض خود را بیان کردند. تظاهرکنندگان در پاریس که بر اساس آمار رسمی تعدادشان بیش از ۱۵ هزار نفر بود، از میدان جمهوری به راه افتادند.

مانوئل بومپار، هماهنگ‌کننده حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در تظاهرات مارسی، که در آن حداقل ۱۳۰۰ نفر، به گفته فرماندهی پلیس، راهپیمایی کردند، اعلام کرد: «این گردهمایی در مواجهه با کشتارها ضروری است، زیرا این یک قتل‌عام است که امروز در غزه با بیش از ۱۰۰۰۰ کشته در سکوت بخش بزرگی از جامعه بین‌المللی در جریان است.» مردم فرانسه با فریاد «غزه را آزاد کن»، پرچم‌هایی به رنگ‌های پرچم فلسطینی و برخی از آنها با حمل تابلوهایی با مضامین «نسل‌کشی در غزه را متوقف کنید»، «فلسطین زنده خواهد ماند» و «آتش‌بس کنید» راهپیمایی خود را برگزار کردند.

-    اعتراضات در بروکسل

در بلژیک هم اعتراضاتی برای حمایت از مردم فلسطین برگزارشد و هزاران نفر به خیابان‌های بروکسل آمدند و خواستار برقراری آتش‌بس در نوار غزه شدند.  ایرنا به نقل از رویترز گزارش داد که مقامات پلیس بلژیک در بیانیه‌ای اعلام کردند که حدود ۲۱ هزار نفر عصر شنبه در حمایت از مردم فلسطین در خیابان‌های بروکسل راهپیمایی کردند. 

در بیانیه پلیس بلژیک آمده است: شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی مسالمت‌آمیز با سر دادن شعارهایی مانند «فلسطین را آزاد کنید»، «بمباران را قطع کنید» و «قتل عام را پایان دهید»، خواستار برقراری آتش‌بس در نوار غزه و محاکمه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر (رژیم) اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی شدند.» به گفته پلیس بلژیک، راهپیمایان همچنین پوسترهایی با خود حمل می‌کردند که روی آنها شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت (رژیم) اسرائیل نوشته شده بویکی از راهپیمایان با حمل پوستری که روی آن نوشته شده بود «هم اکنون آتش بس» به خبرنگاران، گفت: آنچه اکنون در غزه اتفاق می‌افتد فراتر از ویرانگری است.

سایر راهپیمایان نیز پوسترهایی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی از جمله «نسل‌کشی را متوقف کنید»، «حقوق بشر برای فلسطینیان» و «نتانیاهو جنایتکار جنگی است»، نوشته شده بود. البته به جز فرانسه، انگلستان، اسکاتلند و بلژیک کشورهای دیگری در قاره سبز مانند آلمان و اسپانیا هم صحنه اعتراضات مردمی در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی بودند.

-    جمع‌آوری یک میلیون امضا توسط عفو بین‌الملل برای توقف جنگ در غزه

در کنار اعتراضات هر روزه و گسترده مردم کشورهای مختلف دنیا یک مسئول عفو بین‌الملل هم گفت که آنها توانسته‌اند یک میلیون امضای افرادی در جهان را در عریضه‌ای که خواهان آتش بس فوری در نوار غزه است، جمع آوری کنند. به گزارش ایسنا، اریکا گوارا روزاس، مدیر تحقیقات، فعالیت‌های کسب تایید، سیاست و کمپین‌ها در عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: جهانیان با ترس شاهد کشتارهای بیشتر غیرنظامیان در بحبوحه عملیات بمباران ادامه‌دار اسرائیل و عملیات زمینی مداوم هستند. وی تاکید کرد که ادامه حملات به معنای ادامه و گسترش فاجعه انسانی بی‌سابقه است.

این مقام عفو بین‌الملل عنوان داشت که محاصره شدید رژیم صهیونیستی بر دو میلیون فرد در غزه بدون امکان دست یابی به آب شرب، غذا، لوازم پزشکی و سوخت منجر به فروپاشی نظام درمانی شده و این در زمانی است که تعداد مجروحان از ۲۵ هزار تن پا فراتر گذاشته است و دست کم ۱.۵ میلیون تن منازلشان را به اجبار به سمت جنوب نوارغزه ترک کرده‌اند. روزاس خاطرنشان کرد که مقامات اشغالگر همچنان در گفتمان خود به سلب ویژگی انسانی از فلسطینی‌ها ادامه می‌دهند در حالی که نیروهای آنها اردوگاه‌های پرجمعیت آوارگان، بیمارستان‌ها، مدارس تحت اداره سازمان ملل، نانوایی‌ها، مساجد، کلیساها، مسیرها و خانه‌های غیرنظامیان را بمباران می‌کنند و خانواده‌هایی را به صورت کامل از بین می‌برند.

وی تاکید کرد که انفعال جامعه بین‌المللی ننگی بر پیشانی بشریت در سایه بیش از یک ماه ریختن خون غیرنظامیان، ویرانی و رنج غیرقابل تصور انسانی در غزه است. او بر لزوم اقدام بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس فوری، جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان و اجازه رسیدن کمک به کسانی تاکید کرد که به شدت به آن نیاز دارند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه انگلیس آلمان اسپانیا اسکاتلند آمریکا جو بایدن ریشی سوناک اندونزی پاکستان عراق بلژیک افریقای جنوبی


نظر شما :