توصیه به لزوم توجه به نکات در دستور کار

ایران هر چه سریع‌تر میزبان گفت‌وگوهای صلح باکو و ایروان شود

۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۲۴۱۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نگرانی الهام علیف، رئیس جمهوری آذربایجان، از سنگین شدن کفه ترازو به نفع ارمنستان به علت فشار فرانسه، آلمان و آمریکا و لابی ارامنه در این کشورها برای اولین بار باعث شده است تا او هم به پذیرش میزبانی ایران بی میل نباشد. 
ایران هر چه سریع‌تر میزبان گفت‌وگوهای صلح باکو و ایروان شود

ایران هر چه سریع تر میزبان گفتگوهای صلح باکو و ایروان شود

دیپلماسی ایرانی: باتوجه به اعلام آمادگی شخص نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، برای برگزاری مذاکرات صلح با باکو در قالب فرمت ۳+۳ در تهران، ایران باید این فرصت را بقاپد تا چالش های ناشی از کم کاری در قفقاز به سرعت جبران شود.

نگرانی الهام علیف، رئیس جمهوری آذربایجان، از سنگین شدن کفه ترازو به نفع ارمنستان به علت فشار فرانسه، آلمان و آمریکا و لابی ارامنه در این کشورها برای اولین بار باعث شده است تا او هم به پذیرش میزبانی ایران بی میل نباشد. 

باید توجه داشت ارمنستان زیر بار حضور در ترکیه نخواهد رفت؛ از سویی روسیه نیز در ماه های اخیر به یک میزبان شکست خورده برای علیف و پاشینیان مبدل شده و کار به جایی رسیده که وزیر امور خارجه ارمنستان طرح دیدار با وزیر امور خارجه آذربایجان در بیشکک به پیشنهاد روسیه را رد می کند و مرتبا از حضور در مانورهای نظامی سازمان امنیت دسته جمعی روسیه نیز شانه خالی می کند.

 اما ایران هم با جدیت در مقابله با ایجاد کریدور جعلی زنگزور و هم از طریق همراهی با باکو برای ایجاد جاده و ریل از داخل ایران برای مرتبط شدن نخجوان و باکو برای اولین بار در کنار هویج، به موقع از چماق های خود استفاده کرده و تعادل را تاحدی به روابط خود با باکو بازگردانده است. 

همچنین قدرت نمایی مقاومت فلسطین در برابر صهیونیست ها هم موجب شده تا کشورهای منطقه قفقاز و نیز ترکیه با درک توانمندی و هوشمندی ایران به توانایی جمهوری اسلامی برای اقدام عملیاتی به منظور حفظ منافع خود بیش از گذشته ایمان آورند و کاملا درک کنند ایران به هیچ وجه قطع مرز ایران و ارمنستان را به هیچ طرفی در منطقه اجازه نخواهد داد و در صورت هر گونه گستاخی در این زمینه به زور متوسل خواهد شد.

در جریان این مذاکرات ایران باید نکات زیر را در دستور کار قرار دهد:

۱. آذربایجان با تصرف قره‌باغ به مرزهای بین المللی خود رسیده است و باید از هرگونه ماجراجویی نظامی تازه دست بردارد.

۲. هر دو طرف باید به رعایت کنوانسیون های بین المللی در مورد نحوه رفتار با اسرای جنگی، پناهندگان و ساکنان ارمنی قره باغ متعهد باشند.

۳. سازوکارهایی برای کمک به کاهش آلام و مشکلات بیش از صدهزار ارمنی جنگ زده و فراری از قره باغ در نظر گرفته شود.

۴.آذربایجان باید به سرعت سرزمین های ارمنستان را که از پایان جنگ ۲۰۲۰ تا به امروز در جریان پیشروی های مختلف تصرف کرده است، تخلیه کند و در مورد عدم وجود طرح یا برنامه ای برای اشغال سیونیک تضمین مکتوب دهد.

۵. باکو باید طرح ادعاهای سرزمینی در مورد روستاهایی در داخل خاک ارمنستان مانند تیگراناش، تاووش و غیره که تصرفشان مسیر ترانزیتی ایران به ارمنستان و گرجستان را نابود می کند، متوقف کند.

۶. هر دو کشور باید متعهد شوند از باز کردن بیش از پیش پای ناتو و به خصوص آمریکا و انگلیس به کشورهای خود که تنها با هدف تضعیف روسیه و ایران انجام می شود، خودداری کنند.

۷. حضور گسترده نیروهای صهیونیستی، تکفیری و وهابی در مرزهای کشورهای منطقه و به خصوص باکو با ایران باید متوقف شود و دولت الهام علیف در این مورد تعهد مکتوب دهد.

امید است با حضور افرادی دلسوز، مطلع، دقیق و علاقمند به حفظ منافع ملی ایران در این مذاکرات کشور بتواند نقش آفرینی موثری در منطقه قفقاز داشته باشد و به خصوص ترکیه، صهیونیست ها و انگلیس را به عقب براند.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آذربایجان جمهوری آذربایجان ارمنستان ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان و ارمنستان نشست 3+3 ایران و 3+3 جنگ آذربایجان و ارمنستان احسان موحدیان


( ۱۱۸ )

نظر شما :

مهدی ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۸
این آقا احسان آرزوهای درونی خودش رو دوباره داره به خورد مردم میده ... تصور نمایید که دولتمردان ما اگر به توصیه های این گونه کارشناسان با سطح فنی پایین عمل می کردند ، چه اتفاقات ناگواری می افتاد ؟! سطح فنی این کارشناس محترم رو با متوسط عمومی جامعه بسنجید . اغلب نظرات مردم پخته تر از اوست ....
خسرو ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۶
روانشناسی خاص مستتر در نوشته های موحدیان با اسانس تفکرات و نوشته های قبلی اش ، و علایق و آرزوهایش در همراهی به هر طریق با ارمنستان ودر هر زمان انسان را متحیر می‌کند عجب عشق و محبتی به ارمنستان دارد!!!!!! در ۷ نکته‌ای که شمرده ، از حقوق انسانی صد هزار ارمنی دفاع کرده‌است‌ ، ارامنه ای که با میل خود قره باغ را ترک کرده اند و در ارمنستان در خانه‌های خودشان ساکن شده اند وهیچ مشکلی ندارند خواسته است که آذربایجان ادعای سرزمینی نداشته باشد(در حالی که ارمنستان ۸ روستای آذربایجان را در اشغال دارد ) و بالاخره ناتو (ناتو و امریکا و فرانسه در ارمنستان حضور دارند) و تکفیریها و صهیونیست‌ها و وهابی ها از مرز ایران دور باشند چرا موحدیان به مشکلات و آوارگی دو ونیم میلیون نفر فلسطینی در غزه احساسی ندارد ؟ چرا از اشغالگری اسرائیل شکایت نمی‌کند؟ در ضمن با توجه به اینکه همه تحلیل ها و پیش بینی های ایشان (جناب احسان موحدیان ) اشتباه از آب در آمده ، بهتر نیست مثلا مقداری هم در مورد فلسطین بنویسد شاید اشتباه درآمد و مشکل فلسطین حل شد
کامران ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۵
ارمنستان تمامیت ارضی اذربایجان را با اعداد و ارقام به رسمیت شناخته ، این یعنی ۸ روستای اشغالی شامل ان میشود و باید تخلیه شود .بند ۹ قرار داد اتش بس که مبتنی بر بازگشایی خطوط مواسلاتی میباشد صرفا معطوف به زنگزور نیست و شامل مسیر ارمنستان به گرجستان و مسیر مغری به ایروان که از میان روستاهای انکلاو اذربایجان میگذرد نیز میباشد و به نوعی نیاز به تنظیم پیمان صلح شامل و جامع دارد .و به نوعی این دو کشور در این زمینه به یکدیگر احتیاج دارند .در صورت عدم امضای پیمان صلح جنگ دیگری محتمل است .حقوق ارمنی های قره باغ نیز در مقابل ۳۰۰ هزار اذربایجانی رانده شده از ارمنستان طی سالهای ۱۹۸۷ الی ۱۹۸۹ قابل تعریف است.
دلسوز ایران ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۸
ایران به افراد دلسوز مانند احسان موحدیان احتیاج دارد ترسی از لابی پانترکها و نعره های از روی ترس و ناامیدی و استیصال آنها نداشته باشید این دست و پا زدن قومگراها نشان از به هدف زدن و نتیجه هشدار علنی ایران به باکو و ترکیه در باره خط قرمز مرزهای بین المللی ایران با ارمنستان و جنوب قفقاز است ،ایران میتواند امتیاز و خواسته های خود را در چارچوب این مذاکرات و توافقات بگیرد و عملا نفوذ عبری ترکی تکفیری در قفقاز را نابود کند ، امید است در این توافقات ایران بدون هرگونه دخالت احساسات ناسیونالیستی قومی ( آذری) و مذهبی (شیعی) بهترین کمک و همراهی را داشته باشد
علیرضا ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۳
برای من سوال بزرگ این است : علت علاقه دیپلماسی ایرانی به نوشته ها و آرزوهای بزرگ موحدیان و چند نفر دیگر چیست؟ آیا این سایت خواسته ها و دلنوشته هایش را توسط این افراد بازگو میکند؟ این افراد به اصطلاح استاد و تحلیلگر و دلسوز ... فقط تخم تفرقه و کینه را در بین کشور عزیزمان ایران که یک کشور کثیرالقوم است را پراکنده میکنند.
ترک ایرانی ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۹
ولی بنظر جلوگیری آذربایجان در بازگشت ارامنه قره باغ ، کارت بازی آذربایجان در ادعای کریدور زنگه زور بجای لاچین را دیگر بی معنی میکند و این به نفع ایران در مدیریت ژئوپولتیک قفقاز خواهد بود و همانند اتفاقات غزه که جلوی نزدیکی سریع اعراب به اسراییل را گرفت نزدیکی محتمل سیاسیون ارامنه غرب گرای داخلی به نفع سیاست ترکیه ، متاثر از افراط گری های ارامنه مهاجر قره باغ خیلی سخت تر خواهد بود .. و در صورت حمایت و پشتیبانی بدون جلب توجه ایران ، همین ارامنه میتوانند بعنوان ساکن در مناطق ملی ارمنستان و خالی از جمعیت زنگه زور دیزاین گردند چراکه انگیزه حفاظت خیلی بیشتری نسبت به اراضی مورد تهدید ارمنستان در مقایسه با رفرمیست های غرب گرای ارمنی خواهند داشت ...
ترک ایرانی ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۹
در درج نظرات به لحاظ روانشناسی نگذار کلمات انتقادی ( توهین آمیز منظورم نیست ) نسبت به تحلیل خصوصیت ذهنی سبب جلوگیری از ثبت نظر بشود اینجا در عین انتقال مطالب و نظرات ، میتونه مثل یک آینه جهت شناخت ضعف های فردی و روانی هم عمل کنه تا بلکه با ارائه صادقانه انتقادها و هرچه صحیح تر در استفاده از کلمات ، سبب اصلاح خود خواسته و قابلیت ادراک همدیگر ( بین نویسنده و خوانندگان و بین خوانندگان نسبت هم ) و ارائه راهکار های سالم در قالب مقالات و نظرات بدون حب و بغض و اگوستیک گردد و افراد خائن و مغرض یا کم ظرفیت آرام آرام به حاشیه بروند .. من هم سعی میکنم ضعف های حسی ممکن انسانی در خودم رو هرچه بیشتر کنترل کننم تا کلمات زاویه دار و محرک حسی که تعطیل کننده عقل حقیقت یاب و واقع نگر است نوشته نشود . میشه دست در دست هم از همین صفحات پتانسیل های ممکن برای منافع ملی رو بجای فحش و شعار های احمقانه به عنوان زاویه دید در جامعه ملی کشور ترویج کرد و از آلودگی بیشتر رسانه های مغرض خارجی جلوگیری کرد پس نظر مکمل رو هم درج کنی نشانه رشد است ... در قرآن چیزی به نام اشرف مخلوقات نیست ( مروج نگاه نارسیستی ) اما بارها جمله" کان الانسان ضعیفا "( در صفات مختلف ) آمده است . قبول امکان هر ضعف انسانی در فرد و جامعه ، سبب حرکت به مسیر درمان یابی صحیح میگردد ...
فرزاد ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۸
به دویست دلاری های کامنت گذار:اتفاقا تمام تحلیلها و پیش بینی‌های جناب موحدیان و همفکران ایشان درست از آب درآمده و ایشان چند قدم از مدعیان جلوتر بودند.در روزهای ابتدایی جنگ دوم قره باغ(آرتساخ)؛که نیات واقعی باکو و آنکارا برای خیلی‌ها نامشخص بود ؛دلسوزانی مانند ایشان فریاد زدند که آزادی قره باغ بهانه هست و هدف اصلی این جنگ ؛تصرف جنوب ارمنستان و تهدیدمرزهای ژئوپلیتیک کشور ماست.اونموقع هیچ صحبتی از ز.ن.گ.ز.و.ر و یا همان سیونیک نبود.تنها عاملی که امثال جناب موحدیان در نظر نگرفتند ؛حماقت و یا خیانت روس‌ها به همپیمانشون یعنی ارمنستان بود و دلیل این خیانت هم به احتمال قریب به یقین لابی قدرتمند پان‌ترکیسم در مسکو هست.
بهراد ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۰
همه و من جمله ارمنستان قبول دارن که ارمنستان ۲۰ درصد خاک آذربایجان رو به مدت ۳۰ سالاشغال کرد حالا اگر علیف غرامت بخواد و ارمنستان که نمیتونه غرامت بده سیونیک رو بجاش بده ما چیکار کنیم؟
ایرانی مسلمان ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۹
جناب موحدیان؛ حالا فهمیدی قره باغ آذربایجان خاک اسلام است؟! چطوری ارمنی پرست؟
مهندس مهراب لاهیجانی ۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۸
الف و ب سیاست با جوهر قدرت نگاشته میشود. قدرت نظامی عظیم و درون زای ایران که ارزوی 200 ساله ایرانیان از عباس میرزا تا کنون بوده است. با همت رهبری عظیم الشان و تلاش دانشمندان عزیز ایران محقق شده و متعاقبا استقلال سیاسی بر امده از ان در حال ترجمه به قدرت اقتصادی است. معظم له با افق دید راهبردی و خشت بر خشت این بنای رفیع را بنا فرمود و در یک کلام ، اقای سید علی خامنه ای معمار بزرگ امنیت ملی ایران است.
علی طرفه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۴
حیف که آقای موحدیان وزیر خارجه ایران نیستند وبا تاسف از پیشنهادات گهر بار ایشان در مسائل جهانی محروم شده ایم.
مجتبی ۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۰
فرصت مهم برای ایران است میتوان از نکات مهم اقای موحدیان را در دستور کار قرار گیرد به شخصه از کارشناسان سیاسی وطن پرست ایرانی احساس مباهات میکنم انکه دلش برای ایران و ایرانی میطلبد میدادند که طی چند سال رفتار متناقض و دشمنانه و منافقانه باکو و ترکیه علیه ایران و منافع ایران بالخص مردم ایران
فارس ۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۴
بدون هیچ توضیحی ،تحلیل درست و روشنی است
ساسان ۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۶
طرف را به ده راه نمیدادند سراغ خونه کدخدا را می گرفت! نه ارمنستان و نه آذربایجان میانجیگری ایران را قبول ندارند ، حالا کارشناس ما شرط و شروط سفت و سختی هم گذاشته که نگو و نپرس! بعضی از ما هنوز در عالم وهم به سر می بریم!
علیرضا ۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۵
با سلام من در تعجبم که برخی هموطنان طرفداری ارمنستان رو می‌کنند البته تقصیری ندارند وقتی از قتل عام مردم مسلمان شیعه در آغدام، خوجالی و...چیزی ندیده و نشنیده اند وقتی آشغال ۳۰ ساله بیش ازبیست درصد خاک آذربایجان سانسور شده وقتی حقوق اولیه مردم رعایت نمیشه اتحاد را تا کجا باید حفظ کرد.
مهدی ۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۲
جنگ با جمهوری جعلی باکو قطعی است ... از کامنت مزدور‌های سایبری باکو در همین صفحه میشه نتیجه گرفت پانترک فقط زبان زور رو میفهمه. تا زمانی که باکو موشک باران نشه جفتک اندازی اینها پایان نخواهد یافت.
مهدی ۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۸
۱۰۰ هزار آواره ارمنی قره‌باغ نیازی به گفتگوی صلح با باکو ندارن. بلکه نیاز به حمله نظامی به جمهوری جعلی باکو دارن
یک ترک و یه تات خراسان ۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۷
این دوستانی همه میگن کارشناس و خیلی از متن ها بنفع ارمنستانه و ما طرف ارامنه رو گرفتیم فکر کنم تو خوابن ما از لحاظ نزدیکی با آذربایجان خوبیم ولی آذربایجان با ترکیه نقشه شومی برا ایران کشیده و اینو همه تا حدودی فهمیدن مام آذری های باکو رو دوس داریم ولی فعلا همه چی به ضرر ماست و برا همون کارهای ارامنه بیشتر بنفع ماست اگه سیونیک دست آذربایجان و ترکیه باشه بما اجازه دیگه نمیدن متصل بشیم به اروپا ولی ارامنه سختگیری های علی اف رو نمیکنه ما آذربایجانی هارو دوس داریم ولی بیشتر مردم خودمون و ایرانو دوست داریم و انشالله هراتفاقی میفته بنفع ما باشه
به بهراد ساسان و علیرضا ۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۸
نه حال و نه اینده علیف در خواست غرامت نخواهند کرد چراکه پرونده نسل کشی و تخریب کلیسا و قبرستان و کوچ ارامنه در سومقایت و باکو و نخجوان توسط ارمنستان باز خواهد شد و مستندات این جنایات در تاریخ و ارشیو روسیه ایران و ...موجود است .البته نفوذ و قدرت اپوزسیون و دیاسپورای ارمنی بر حاکمان حال ارمنستان و حکم خودکشی انها با دادن گذرگاه سینوک به باکو مانع این حرکت میشود و الیته حمایت ایران از مرز با ارمنستان .اما باکو و ارمنستان اتفاقا ایران را برای محل مذاکره و میانجگری قبول کردند (هذیان پانترکها زیاد شده ).اما همین جنایات و حتی بیشتر باکو در حق ارامنه انجام داد و شواهد ان موجود است (قتل عام 1905 1907 1908 و...)
ایرانی ۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۶
به نظرمن اقای احسان فقط یک وطن پرست و یک صلح طلب هست وفقط نظرشان روگفتند. بهتره به کسی توهین نکنیم. دوم اینکه ایران باید زودتراین نشست روانجام بده تانقش پدری خودش روبه نفع مردم منطقه انجام بده تا دنیا بفهمه این منطقه جای جنگ طلبها نیست!!
حامد ۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۸
آخه کجاش جانبدارانه هست، لابد قسمتی که از توان ایران صحبت می‌کنه...
خسرو ۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۸
جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۱۸ اولین دولت جمهوری مستقل در بین کشورهای اسلامی بود یعنی اون موقعی که رضاخان میرپنج بعنوان سپهسالار تلاش می‌کرد خودش را شاه اعلام کند ، تفکر آذربایجانی به جمهوری منطبق شد بجای اینکه بعضی نادان ها بگویند جمهوری جعلی باکو ، بهتر است که تاریخ بخوانند صد هزار ارمنی به خانه هایشان در ارمنستان برگشته اند و آواره نیستند و این واقعیت را همه خصوص ایران و روسیه می‌دانند و ارمنستان هم جسارت جنگ ندارد
حامد ۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۱
خوب پس زمانش رسیده شما هم به خانه هایتان در دشت قبچاق برگردید!
فرزاد ۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۴
به انیرانیهای فارسی دان و فارسی نویس:پس آمار صد و بیست هزار ارمنی آرتساخ که انکار می‌کردید و به سخره میگرفتید حقیقت داشت.البته باید بدونید حقیقت بالاتر اینه که این جمعیت صدهزار نفری و فرزندانشون همیشه در غربت و آوارگی یک گوشه از ذهن و چشمون به آرتساخ و سرزمین آبا و اجدادیشون خواهد بود.از نظر اونها هیچ چیز تمام شده نیست.دقیقا همانطور که ما ایرانیها همیشه یک گوشه چشم به آنطرف ارس و سرزمینهای تاریخی و اشغالیمون داریم.هیچ چیز تمام شده ای وجود نداره.