ایروان هوشیار باشد به بازی های خطرناک وارد نشود

تحرکات تحریک آمیز در قفقاز و تله انفجاری

۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۱۷۲۳ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: علی بمان اقبالی زارچ
علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد کشورهای منطقه قفقاز خواسته یا ناخواسته در آستانه ورود به بازی خطرناکی هستند که به نوعی منافع این کشورها را وجه المصالحه قدرت های خارجی به ویژه ترکیه، فرانسه، آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی قرار داده و حتما تحولات اخیر دستاورد قابل ملاحظه ای برای هیچ کشوری بویژه مردم منطقه نخواهد داشت یا حداقل هیچ کشوری برنده حوادث اخیر نخواهند بود.
تحرکات تحریک آمیز در قفقاز و تله انفجاری

دیپلماسی ایرانی: تاثیرات جنگ در اوکراین موجب تغییرات مهمی در ژئواستراتژی محور اورآسیایی شده و اولویت روسیه به رسیدگی به عملیات ویژه در اوکراین برخی کشورها را تهییج کرده تا طراحی هایی برای دستیابی به رویاهای دیرینه خود داشته باشند. در همین راستا تحرکات باکو که قطعا با حمایت محور ترکی – عبری همراه است شرایط منطقه را به سوی شکنندگی سوق می دهد و به نظر می رسد دولتمردان آذربایجان از فریب خوردن رئیس جمهوری اوکراین و وجه المصالحه قرار دادن کشور و منافع ملی اش درسی نگرفته اند. شکی نیست که چنانچه رهبران کی‌یف از درایت و کاریزمای سیاسی و مدیریتی لازم برخوردار بودند حتما اجازه نمی دادند جغرافیای غنی و رو به رشد کشورشان به عرصه ای برای رقابت روسیه و محور یورآتلانتیک تبدیل شود.

بحران جدید در منطقه قفقاز در سال 1400 با حمله آذربایجان به ارمنستان شروع شد. هدف غایی در این رقابت بین محور ترکی – آذری و ارمنستان داشتن سهم بیشتر در تسلط بر منطقه اورآسیاست که دارای اهمیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک است. در شرایط جدید که شاهد بروز و شکوفایی نشانه‌های جنگ گرم و سرد جدید بین روسیه و غرب هستیم، قفقاز جنوبی به‌عنوان کانون مهمی مورد توجه طرفین است و روس‌ها تلاش می‌کنند که نقش و توانمندی خود را در منطقه در رقابت با آمریکا، ترکیه و حتی چین افزایش دهند و به‌گونه‌ای تمام‌عیار تحرکات کشورهای همسایه که گرایشی به ناتو را داشته کاملا تحت نظر بگیرند. البته هر کدام اهداف خود را تأمین امنیت و مقابله با تروریسم و مهاجرت و.. اعلام می‌کنند. از طرفی روس ها به گونه کلی اعتقاد دارند که منطقه نباید به کانونی اساسی و مرکز تحرکات ناتو تبدیل شود و از طرف دیگر ناتو، امریکا و کشورهای غربی هم معتقدند اگر به منطقه وارد نشوند، روس‌ها با بهره‌گیری از اهرم‌های اساسی خود مانند بحران‌های فریز شده در کشورهای منطقه و ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی و انرژی به این کشورها فشار بیشتری آورده و نفوذ خود را در این کشورها توسعه خواهند داد. 

بر کسی پوشیده نیست  که منطقه قفقاز و با قرار گرفتن در چهارراه اروپا – آسیا و خاورمیانه می خواهد به یکی از مراکز ساختار جهانی مدرن بویژه در دو موضوع حیاتی انتقال انرژی و مبارزه با تروریسیم تبدیل شود. البته منطقه اورآسیا بحران های نهفته زیادی ازجمله ترانس نیستر، اوستیای جنوبی، قره باغ، نزاع مرزی تاجیکستان و قرقیزستان و غیره در درون دارد که پدیده جدایی طلبی را در منطقه تقویت کرده است و رسیدگی به این بحران ها و دستیابی به راه حل درازمدت از اولویت های جمهوری اسلامی ایران و دیگر قدرت های منطقه ای و حتی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست. موضوع مهم این که در بحران جدید قربانی اصلی ملت ها و کشورهای منطقه خواهند بود و واقعیت مهم این است که چنانچه رهبران آذربایجان و ارمنستان و دیگر کشورهای منطقه از درایت و کفایت سیاسی و حکمرانی قوی برخوردار باشند به راحتی می توانند از بروز فاجعه عظیم و ویرانگر پیشگیری کنند.

تحولات منطقه توجه قدرت های مهم از جمله اروپا را به خود جلب کرده است. اتحادیه اروپا خوب می داند که منافعش در دهه های آینده هرچه بیشتر در گرو کشورهای آسیایی و اروپایی خواهد بود. همزمان اروپا به‌ویژه فرانسه نیز شانس خود را برای کاهش تنش به محک گذاشته و در همین راستا در کنار چند دور مذاکره آذری و ارمنی در بروکسل با وساطت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز به تلاش های دیپلماتیک خود برای جلوگیری از تشدید تنش بین باکو و ایروان  ادامه داده و با رهبران دو طرف گفت وگو کرده است؛ به هر حال فرانسه به عنوان اولین قدرت نظامی و دیپلماتیک اتحادیه اروپا، فعالیتش در منطقه قفقاز و بحث در مورد ترتیبات استراتژیک در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا انگیزه های بسیاری دارد، چرا که موقعیت فرانسه به عنوان یک قدرت جهانی اجازه نمی دهد که نسبت به چنین بحرانی بی علاقه باشد، به خصوص که این دو کشور در دروازه های اروپا و در مجاورت روسیه و ایران قرار دارند؛ منطقه ای که یکی از اولویت های سیاست خارجی و امنیت پاریس است و بر کسی پوشیده نیست که قفقاز جنوبی از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است؛ از این رو باید این منطقه را با امضای پیمان ثبات به اتحادیه اروپا پیوند زد، زیرا اروپا نمی تواند برای مدتی نامعلوم شاهد منطقه ای بی ثبات در مرزهای خود باشد. قفقاز جنوبی نقطه تلاقی منافع ژئو پلیتیک سیاسی و انرژی و منطقه تضاد کشورهای امریکا، روسیه، ترکیه و ایران است.

امریکایی ها از دیرباز تلاش داشته اند با ایجاد بحران و جنگ در مناطق مختلف دنیا و تنگ کردن عرصه حتی بر دوستان و شرکای خود، ناگهان به عنوان ناجی هالیودی وارد کارزار شوند و بدین طریق بر حوزه نفوذی خود بیافزایند. در شرایط جدید با توجه به تحولات و بحران بین آذربایجان و ارمنستان، سال گذشته رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ایروان سفر و از مواضع این کشور حمایت کرد. او به نوعی سناریوی تصنعی سفر به تایوان را در این منطقه با نوعی خط و نشان کشیدن برای آنکارا و مسکو تکرار کرد. در گامی جدیدتر آمریکا برگزاری مانور نظامی محدود با ارمنستان را در دستور کار دارد که به نوعی هدف از آن تحقیر روسیه و تهییج آذربایجان است. رهبران ایروان باید هوشیار باشند که با شمایل این گونه مانورهای محدود وارد بازی خطرناکی نشوند.

جمع بندی:

به نظر می رسد کشورهای منطقه قفقاز خواسته یا ناخواسته در آستانه ورود به بازی خطرناکی هستند که به نوعی منافع این کشورها را وجه المصالحه قدرت های خارجی به ویژه ترکیه، فرانسه، آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی قرار داده و حتما تحولات اخیر دستاورد قابل ملاحظه ای برای هیچ کشوری بویژه مردم منطقه نخواهد داشت یا حداقل هیچ کشوری برنده حوادث اخیر نخواهند بود. موضوع مهم تر این که این تحولات به روند فعالیتی اقتصاد کشورها  لطمه جدی زده و در درازمدت بر میزان رشد اقتصادی و تامین نیازهای انرژی اروپا و کالاهای  اساسی تاثیرگذار است، مضافا که  دیگر فعالیت ها از جمله صنعت توریسم را نیز با رکود جدی مواجه می کند. 

موضوع بسیار مهم این که جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم با اولویت قرار دادن تقویت و گسترش روابط با همسایگان که در این مسیر نیز موفقیت چشمگیر در دو سال اخیر داشته است، ضمن رصد دقیق تحولات، اتخاذ مواضع شایسته و به موقع، به رویکرد متوازن بیطرفی فعالانه ادامه داده و کما فی السابق ضمن رایزنی با رهبران کشورهای منطقه تلاش می کند تا حل و فصل اختلافات مرزی و ارضی طرفین با محوریت گفت وگو و مبنا قرار دادن کنوانسیون ها و مقررات بین المللی توامان با مشارکت سازمان های منطقه ای و بین المللی پیگیری و اجرایی شود چرا که هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران حفظ صلح و ثبات منطقه ای برای تداوم توسعه و رفاه ملل منطقه است. البته ایران اسلامی همواره در عالی ترین سطوح هر گونه تغییرات ژئواستراتژیک و تغییر مرزها در منطقه را خط قرمز خود اعلام داشته است.

دیپلمات و کارشناس ارشد یورآسیا

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: قفقاز آذربایجان جمهوری آذربایجان ارمنستان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان جنگ ارمنستان و آذربایجان اتحادیه اروپا اروپا اروپا و ارمنستان اروپا و آذربایجان اروقا و قفقاز امریکا و ارمنستان امریکا و آذربایجان ترکیه ترکیه و ارمنستان ترکیه و آذربایجان علی بمان اقبالی زارچ


( ۱۲۱ )

نظر شما :

حامد ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۰
این حرفهای کلی راه به جایی نمی‌برد.‌ اگر مرزهای بین المللی ما تهدید شوند باید با قاطعیت پاسخ داد. کشورهای متخاصم وقتی چنین واکنشی را ببینند در آینده مشکلات کمتری ایجاد خواهند کرد. برعکس، انفعال مطمئنا تعبیر به ضعف خواهد شد. تا همین جا هم به اندازه کافی در مورد قفقاز محافظه کاری شده است.
ناشناس ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۲
سخنان قشنگی بود اما اگر واقعا باکو با حمایت تمام قد اسراییل و ترکیه ، به ارمنستان حمله کند ، ارمنستانی که عملا بدون حامی است و بتواند در عمل مرز ایران و ارمنستان را از بین ببرد و بلافاصله هم با یک جلسۀ نمایشی بین المللی مهر تایید بر حوادث زده شود ، تکلیف ایران چیست ؟ بله باید زیرک بود و وارد بازی اسراییل و غرب نشد اما ... گاهی اوقات مصداق بارز هوشیاری ، زدن به سیم آخر است . یادمان باشد دالان زنگزور آخر ماجرا نیست بلکه شروع ماجراهای بزرگتر خواهد بود .
خسرو ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۷
فارغ از اشتباه نویسنده در تشخیص شروع بحران در سال ۲۰۲۰ ( بحران در سال ۱۹۹۱ با اشغال ۲۰درصد سرزمین آذربایجان توسط ارمنستان شروع شد) وجه المصالحه قرار گرفتن منافع کشورهای منطقه توسط آمریکا و غربی‌ها صحیح است و لیکن به نظر من دخالت عملی ایران در این بحران و ادامه تنش با آذربایجان ، منافع ملی ایران را به مخاطره می اندازد فرض کنیم با حمله آذربایجان به زنگه زور ، ایران طبق مواضع اعلام شده در سه سال قبل ( خطوط قرمز ) ، وارد خاک ارمنستان شود عکس العمل امریکا وغربی‌ها چه خواهد بود پاشینیان یا رئیس دولت بعدی ارمنستان حضور نظامی ایران در جنوب ارمنستان را تجاوز محسوب نخواهد کرد ؟ در صورت در خواست کمک ارمنستان مبنی بر اشغال کشورش توسط ایران ، موضوع تبدیل به تله کویت نخواهد شد ؟
علی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۴
کسی به مانور ایروان با امریکا اعتراضی نمیکنه اگر اذربایجان اینکار رو کرده بود الان دادوبیداد پانفارسها و مطبوعات ایران بلند شده بود .ایران خواهان این بود که مناطق اشغالی اذررایجان دست ارمنستان باشه ، چون اذربایجان ضعیف بهترین گزینه برای تهران است.
ناشناس ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۳
چند روز قبل که وزیر خارجه ترکیه ایران آمده بود و طبیعتا تعداد قابل توجهی مقاله راجع به ترکیه و قفقاز در این سایت منتشر شد . به شکل مرموزی هیچ اثری از مزخرفات پانترکها نبود بگونه ای که در یکی از کامنتها نوشتم که این پانترکها که نامهای الهام و رجب برایشان حکم اسم رمز را دارد و یورش می آورند ، چند روزه کجا هستند ؟ الان مشخصتر می شود که این بندگان نالایق خدا تحت کنترل اتاق فکری در ترکیه عمل می کنند . احتمالا با حضور وزیر خارجه ی ترکیه در ایران ، صلاح دیده بودند که مدتی نوکرانشان غلاف کنند که کردند . با خروج اون وزیر از ایران دوباره دکمه on زده شد و دوباره آمدند با دروغهای تکراری و تماما در جهت منافع ترکیه .
کوروش ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۴
پانترک جون مانور ارمنستان و آمریکا پدیده جدیدی نیست و سالها برگزار شده است‌‌. ضمنا آمریکایی بر خلاف اسرائیل در باکو، در ارمنستان پایگاه ندارند.
یه بابایی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۷
سالها با این پانترکا اون زمان که حال و حوصله اش رو داشتیم (اون زمان که اینجوری با گوشی، اینترنت فراگیر نبود ها !!)اول گفتمان(فکر کردیم میشه !!) بعد جر و بحث کردیم و دست آخرش اونچرا که دستگیرمون شد این بود : نرود میخ آهنی در سنگ !! و در یک کلام کوتاه فکر تر، بیسوادتر و متعصب خام و بی پایه تر از این گروه تو دنیا نیافتیم شما هم نگردید نیست !! یه توصیه هم به تصمیم سازان وتصمیم گیران تو این مملکت که میدونم به این سایت سر میزنند دارم : برادران من الان که خط فکری و ایدیولوژی پانترکی در عمل دستور کار رژیم ج آذربایجان و اربابش ترکیه در قفقازه و دنبال توران خیالی خودشون هستن دنبال استدلال و قانع کردن اینا نباشید بلکه باید با مشت آهنی با این جماعت برخورد کرد وگرنه یه مشت آهنی به این مملکت خواهند زد که ترکمنچای و گلستان خاطره خواهد شد در تاریخ !!!
فرهاد ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۹
نگارنده از کارشناسانی است که حرفه ای و متمرکز بر موضوعات منطقه تحلیل دارد و بخوبی توازن را با تشریح تخصصی رعایت می نماید به هر وجه موضوع قفقاز در روزهای اخیر حساسیت و اهمیت مضاعف یافته است.6emazuf
رضایی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۵
واقعیت این است که منطقه اورآسیا اهمیت مضاعف یافته و دامنه تاثیرات بحران اوکراین مناطق وسیعی را در خواهد گرفت القصه تحرکات آذری و ارمنی در این نوشتار بخوبی و ملخص تشریح نموده است و حرف چدی ایران بیان شده است.ب
سعید ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۰
بیش از هر موضوعی باید نگران محور صهیونیست‌ها &سلفی و داعشی بود
ناصر ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۲
بنظر من ایران باید از ظرفیت اکثریت ترک خود تستفاده نموده و عضو اتحادیه کشورهی ترک زبان شود تا در آینده بتواند به بازیگر منطقه ای تبدیل شود.
مهدی سهیلی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۵
تصرف زنگزور اولین قدم برای شروع جنگ علیه ایرانه... یاد و خاطر سردار بزرگ (گارگین نژده) که برای حفظ مرز ایران و ارمنستان جانانه مبارزه کرد گرامی باد.
فرهنگ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۶
بازیگردان این فیلم ارمنستان است که اگر به قرارداد فی‌مابین احترام می گذاشت نه پای آمریکا و نه دیگر کشورهای این منطقه کشیده نمی شد .
رضا ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۰
ما از هر قومیتی که باشیم اول منافع وطن خودمان مهم است
کاظم ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۹
عااالی
ایرانی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۷
متاسفانه دیر یا زود این دالان با هماهنگی اعضا دائم شورای امنیت و اتحادیه اروپا ترکیه گرجستان و آذربایجان و ارمنستان و شاید کشورهای آسیای میانه بدون حضور ایران (با مخالفت روسیه) باز خواهد شد ایران باید تلاش کند تا محور شرقی غربی را به چهارراه شمال وجنوب وشرق و غرب تبدیل کند واز درگیری بپرهیزد
رحیم ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۹
یاشاسین آذربایجان
حسن ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۵
من می خواهم از منظر دیگری جنگ ایران در شمال ارس رو بررسی کنم. بیشترین دشمنی با ایران رو کدوم کشور داره قطعا اسراییل اسراییل مانورهای نظامی مختلفی برای حمله به ایران انجام داده ولی با وجود داشتن سلاح های پیشرفته به ایران حمله نمیکنه چون از عواقب ناخواسته این جنگ به شدت می ترسه خوب در این مورد به چی نیاز داره به اینکه توان ایران بسنجه بخصوص در مواجهه با سلاح های اسراییلی خوب این سلاحها رو با قیمت پایین طی چند سال به باکو داده مثل گنبد آهنین یا پهباد و غیره در واقع جنگ ایران و باکو یه آزمایشگاه هست برای حمله به ایران وباید تصمیم گیرندگان این موضوع رو هم مد نظر داشته باشند.
علی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۶
ارمنیها باید از قره باغ و استان زنگزور خارج بشن و آن سرزمینها رو به آذربایجان پس دهند تا صلح و امنیت در منطقه برقرار شود
اقبالی زارچ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۹
سلام و درود از توجه مخاطبین گرامی صمیمانه تقدیر می نمایم، تنوع نظرات و مشارکت بیش از 110 نفری در قضاوت مطلب حکایت از حساسیت شایسته نسبت به این موضوع مهم و کلیدی در کنار توجه به مباحث ملی و میهنی و عدم پذیرش ژئواستراژی منطقه دارد. شاد و سلامت باشید.