سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

حملات اخیر به پایگاه های امریکایی در عراق را مشکوک می دانیم/امیدواریم عربستان به طرح ها برای پایان دادن به بحران یمن بپیوندد/توافقات با آژانس خلاف مصوبه مجلس نیست

۰۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۰ کد : ۲۰۰۰۲۰۰ پرونده هسته ای خاورمیانه انتخاب سردبیر
وی سپس با پرسش خبرنگاران پاسخ گفت و در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره حملات اخیر صورت گرفته به کاروان ها و پایگاه های امریکایی مستقر در عراق گفت: ما بارها گفته ایم که نسبت به چنین حملاتی مشکوکیم. چنین روش هایی به نظر ما دام افکنی در روابط ایران و عراق است و  بسیار مشکوک است. چنین اقداماتی ضمن این که صلح و ثبات در عراق را به خطر می اندازد به نظر می رسد که تله آفرینی هایی برای تخریب روابط خوب ایران و عراق است و از دولت عراق هم به صراحت خواسته ایم که به طور طبیعی به کشف حقیقت بپردازد و عاملان آن را دستگیر کند. به اعتقاد ما آنچه مهم است خروج نیروهای خارجی از این کشور است و به اعتقاد ما چنین حملات مشکوکی برای مشروعیت دادن به حضور بیگانگان در عراق است که استقلال و ثبات آن را به خطر انداخته است.
حملات اخیر به پایگاه های امریکایی در عراق را مشکوک می دانیم/امیدواریم عربستان به طرح ها برای پایان دادن به بحران یمن بپیوندد/توافقات با آژانس خلاف مصوبه مجلس نیست

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز خود با خبرنگاران به پرسش های آنها پاسخ گفت.

او در ابتدا گاه شماری از هفته ای که گذشت ارائه کرد و گفت: دوشنبه 27 بهمن سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران را داشتیم که در راس هیئتی از جمله وزیر راه این کشور به تهران آمده بود که مذاکرات خوبی داشتند. در روز سه شنبه 28 بهمن گفت وگوی تلفنی آقای رئیس جمهور با رئیس جمهوری سوئیس و یک روز بعد با صدر اعظم آلمان و دیروز هم با همتای ترکیه ای خودشان داشتند. همچنین دیروز یکشنبه آقای گروسی به ایران آمدند. همچنین در هفته گذشته چند نشست مجازی معاونین وزیر امور خارجه با همتایانشان داشتیم که یکی از آنها درباره افغانستان و دیگری با پرتغال را داشتیم. همچنین در چهارشنبه هفته گذشته آزادی 4 تن از هموطنان ما از زندان بنگلور هند را داشتیم.

وی سپس با پرسش خبرنگاران پاسخ گفت و در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره حملات اخیر صورت گرفته به کاروان ها و پایگاه های امریکایی مستقر در عراق گفت: ما بارها گفته ایم که نسبت به چنین حملاتی مشکوکیم. چنین روش هایی به نظر ما دام افکنی در روابط ایران و عراق است و  بسیار مشکوک است. چنین اقداماتی ضمن این که صلح و ثبات در عراق را به خطر می اندازد به نظر می رسد که تله آفرینی هایی برای تخریب روابط خوب ایران و عراق است و از دولت عراق هم به صراحت خواسته ایم که به طور طبیعی به کشف حقیقت بپردازد و عاملان آن را دستگیر کند. به اعتقاد ما آنچه در حال حاضر در عراق رخ می دهد افزایش نیروهای خارجی در این کشور است که امنیت و ثبات این کشور را تهدید می کند. 

وی در پاسخ سوال دیگر دیپلماسی ایرانی درباره سفر مارتین گرینفیث، مامور ویژه سازمان ملل در امور یمن به ایران و آیا اینکه بعد از گفت وگوهای او در تهران آیا برنامه یا طرح تازه ای برای گشایش در گره بحران یمن ارائه شده است یا خیر نیز گفت: فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ملاقات با وزیر امور خارجه، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مسئولین درگیر در پرونده یمن دیدار کرد، این دیدارها در چارپوب صلحی بود که در دسترس قرار داشت. ما همه تلاش خود را به کار گرفته ایم که بحران و جنگ خانمانسوز یمن خاتمه یابد و امیدواریم عربستان سعودی به طرح هایی که برای پایان دادن به این جنگ ارائه شده است بپیوندد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر رافائل گروسی به ایران گفت: این سفر توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. آنچه در این سفر به صورت مذاکرات کاملا فنی صورت گرفت دستاورد بسیار قابل توجهی دیپلماتیک و همچنین برای آقای صالحی به عنوان ریاست سازمان انرژی اتمی به دنبال داشت. هر آنچه توافق شده نوشته شده و هیچ کدام خارج از مصوبه مجلس نیست. قرار بر این شد که دوربین های مستقر فراپادمانی برای سه ماه روشن بمانند اما فیلمی در اختیار آژانس قرار نگیرد. البته این موضوع ابعاد فنی دارد. سازمان انرژی اتمی طی یکی دو روز آینده مسائل فنی را به طور کامل توضیح خواهد داد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: سفر آقای گروسی به تهران به معنای دادن فرصت به ایالات متحده نیست. اجرای پروتکل الحاقی از فردا کاملا متوقف می شود. ولی برخی نظارت هایی که سازمان انرژی اتمی از ایران تقاضا کرده بر اساس پادمان ایران برای سه ماه ادامه خواهد یافت. 

وی درباره اظهار نظر بایدن مبنی بر ابراز علاقه اش برای گفت و گو با ایران گفت: در این زمینه باید به دو نکته اشاره کرد، او باید تصمیم بگیرد که به میراث شکست خورده فشار حداکثری ادامه دهد یا به آن پایان دهد و از آن فاصله بگیرد. اگر فاصله بگیرد او می تواند به مسیر طبیعی خود بازگردد. ما نظر خود را به صراحت گفته ایم، امریکا در می 2018 نه تنها از برجام خارج شد و اتاق مذاکرات را ترک کرد بلکه از ساختمان برجام هم خارج شد و در مسیر خروجش نیز کلی مین گذاری کرد تا نه کسی در برجام بماند و نه کسی بتواند از آن بهره برداری کند. ایالات متحده ابتدا باید به تعهدات خود در برجام عمل کند، تحریم ها را لغو کند و بعد وارد گفت وگوهای برجام شود. ما تنها ایران به اضافه 4 کشور و اعضای شورای امنیت سازمان ملل را به عنوان اعضای برجام به رسمیت می شناسیم. نکته دوم، به خروج ایالات متحده از منطقه بازمی گردد که امریکا باید با خروج از منطقه امنیت و ثبات را به آن بازگرداند. آنچه درباره مذاکرات موشکی گفته می شود ما تاکید می کنیم که درباره موشک هایمان ما نه با کسی صحبت می کنیم و نه مصالحه ای داریم.

خطیب زاده درباره پیشنهاد داده شده برای حضور امریکا در مذاکرات برجام گفت: درباره آنچه اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی آن پیشنهاد داده ما آن را در چارچوب حفظ تلاش ها برای حفظ برجام می دانیم. ایالات متحده در حال حاضر عضو برجام نیست اما اگر ایالات متحده آن طور که آقای جوزپ بورل پیشنهاد داده است که امریکا به عنوان میهمان در گفت وگوها حضور یابد درباره آن در حال بررسی آن هستیم. در این رابطه با دوستانمان در مسکو و پکن نیز در حال گفت وگو هستیم. 

وی درباره مصوبه مجلس گفت: قانون مجلس بر اساس قانونی که وجود دارد فردا اجرایی می شود و آنچه میان ایران و آژانس توافق شده بر اساس قوانین ایران و در چارچوب روابط دوجانبه ما با آژانس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات جیک سولیوان درباره مبادله زندانیان نیز گفت: همواره تاکید کرده ایم که آنچه ما دنبال آن هستیم در خصوص آزادی اتباع خود در ایالات متحده هستیم. افراد دانشمند و فرهیخته ای که توسط دولت قبل دستگیر شده اند و همچنان در بند هستند. ما هنوز شاهد اقدام عملی از سوی دولت جدید امریکا برای فاصله گرفتن از این میراث را ندیده ایم اما پیام هایی را برای ما فرستاده اند که ما هم پاسخ خود را به این پیام ها داده ایم.

وی سپس گفت: تنها مسیری که بازگشت ایالات متحده به برجام را تسهیل می کند لغو تحریم هاست و هیچ راهی دیگری ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره لغو محدودیت های دیپلماتیک برای دیپلمات های مستقر ایران در سازمان ملل گفت: رفع محدودیت ها مطرح نیست، بلکه متاسفانه کاهش محدودیت ها را مطرح کرده اند. ما در دولت قبل بعد از آنکه بر خلاف تعهدات امریکا چنین نقض قانونی از سوی ایالات متحده صورت گرفت ما تهدید کردیم که به دیوان بین المللی لاهه شکایت خواهیم کرد. در حال حاضر هم صرفا شاهد کاهش محدودیت ها و نه لغو آنها هستیم.

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و امریکا ایران و آژانس عراق عربستان سعودی یمن ایران و عراق ایران و عربستان سعودی ایران و یمن


نظر شما :