درو کردن کاشته های ترامپ توسط اجماع جهانی علیه تهران

پیام خطرناک و معنادار اروپا به ایران!

۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۹۷۳۶۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
صابر گل عنبری در نوشتاری معتقد است که اگر رفتار و گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در کنار رفتار سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا علیه برنامه هسته ای ایران ملاک نظر بگیریم، می‌توان پیش‌بینی کرد که در چند سال آینده شاهد اجماع و رویکرد مشترکی میان سه طرف اروپایی در قبال تهران باشیم که دقیقا همانند رویه‌ای است که در سالیان قبل از انعقاد برجام در پیش گرفتند و هر گونه مذاکره احتمالی در آینده زیر سایه سنگین فشار مستمر اجماعی آمریکایی، اروپایی و سازمان ملل خواهد بود. ترامپ میراثی از خود به جای گذاشته و چیزی را کاشته که این اجماع می‌خواهد آن را درو کند.
پیام خطرناک و معنادار اروپا به ایران!

صابر گل عنبری، کارشناس ارشد مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی - در حالی که با شکست دونالد ترامپ دشمن سرسخت برجام و پیروزی جو بایدن "مدافع" آن انتظاراتی شکل گرفته است مبنی بر این که سال‌های آتی متفاوت از چهار سال گذشته خواهد بود، اما به نظر می‌رسد رفتار اروپایی‌ها به عنوان یکی از شرکای این توافق هیچ نشانی از این تفاوت ندارد و کاشف از چیز دیگری است. 

در واقع بیانیه روز گذشته تروییکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) که لحنی تند و نسبتا بی‌سابقه پس از برجام داشت، سنجه مهمی درباره رویکرد احتمالی آن‌ها در چهار سال آتی دوره ریاست جمهوری جو بایدن در قبال ایران است. اروپایی‌ها در این بیانیه صرفا به ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم‌ها اکتفا کرده؛ اما در مقابل شدیدا به گام‌های هسته‌ای ایران اعتراض کردند و "بی‌عملی" در مواجهه با پیامدهای خروج آمریکا از این توافق را "تلاش مثبت" و کانال مالی "اینستکس" را که معامله‌ای انجام نداده، عَلَم کرده و به رخ ایران کشیدند. 

در حقیقت لحن سه کشور اروپایی هیچ هم‌پوشانی و همخوانی با شرایطی که گفته می‌شود پیروزی بایدن آن را متفاوت می‌گرداند، ندارد؛ به این معنا که گویا اروپایی‌ها به چشم‌اندازی که پس از پیروزی بایدن ترسیم می‌شود، باور نداشته و جور دیگری فکر می‌کنند. 

از این رو، این بیانیه فراتر از یک اعتراض تند به اقدامات هسته‌ای ایران پس از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حامل این پیام "مهم" به تهران است که دوره ریاست جمهوری بایدن فی نفسه متفاوت نیست و متفاوت بودن آن الزامات و مقتضیات خاص خود را دارد و حتی از جهاتی هم می‌تواند بدتر از دوره ترامپ باشد. این که اروپا پس از انتخاب بایدن چنین بیانیه‌ای صادر می‌کند که به یک ابراز تاسف کوچک در قبال رفتارهای سالیان گذشته آمریکا در قبال برجام بسنده می‌کند؛ اما کوچک‌ترین درخواستی از دولت آتی آمریکا برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها مطرح نمی‌کند؛ تاکیدی بر این مدعاست که اروپا دیگر باوری به برجام 2015 ندارد که بخواهد آمریکا را به پیوستن دوباره به آن فراخواند و صرفا خواهان پایبندی یکجانبه ایران به آن تا رسیدن به برجامی فراگیرتر است؛ چیزی که نگارنده در یادداشت‌های قبلی نیز به آن اشاره کرده است. اینجاست که قبل از این که از سنگ‌اندازی‌های اسرائیل و عربستان در دوره بایدن سخن گفت، لازم است گوشه چشمی هم به این اروپا داشت.

به هر حال، وقتی چنین موضع سفت و سختی با آمدن بایدن از جانب اروپا اتخاذ می‌شود، لزوما دولت آینده آمریکا بهتر از آن موضع نخواهد گرفت؛ و اگر رفتار و گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز در نظر بگیریم، می‌توان پیش‌بینی کرد که در چند سال آینده شاهد اجماع و رویکرد مشترکی میان سه طرف در قبال ایران باشیم که دقیقا همانند رویه‌ای است که در سالیان قبل از انعقاد برجام در پیش گرفتند و هر گونه مذاکره احتمالی در آینده زیر سایه سنگین فشار مستمر اجماعی آمریکایی، اروپایی و سازمان ملل خواهد بود. ترامپ میراثی از خود به جای گذاشته و چیزی را کاشته که این اجماع می‌خواهد آن را درو کند.

کلید واژه ها: صابر گل عنبری ایران دونالد ترامپ جو بایدن بیانیه مشترک سه کشور اروپایی آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام


( ۱۹ )

نظر شما :

زیتون ۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۳
من 10 ساله دارم همینو میگم .....خود تحریم ها هدف هست .....موشک و هسته ای و نفوذ منطقه ای بهانه .....باید ونزوئلا و بولیوی را به موشک هسته ای مجهز کنیم تا امریکا در امور داخلیشون دخالت نکنه ....برای شروع هم سانتریفیوژهای نسل یک را مجانی بدیم بهشون....
محمد ۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۱
برخورد غربی ها با ایران تکه های یک پازل هست اروپا و آمریکا کار خودشون رو می کنن حتی ترامپ و بایدن هم نداره این خبرپراکنی درخصوص حمله ترامپ به صنعت هسته ای ایران هم یه عمل دیگه برای سنگین کردن کفه ترازو غرب در برخورد با ایران انجام میشه. غرب در خصوص ایران یه برنامه داره: اطمینان از عدم تبدیل ایران به یک قدرت با وجود هرگونه حکومت موجود در ایران.
پترا ۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۵
کلا اتحادیه اروپا استقلال سیاسی، اقتصادی و نظامی خارج از امریکا ندارد و دنبال بدست اوردن منافع خودشان هستند و دل خوش کردن به انها وقتگذارنی بیش نیست. معمولا انها اگر در ایران منافع بدست نیاورند حتما چوب لای چرخ پیشرفتهای ایران خواهند گذاشت.
محمد ۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۹
جز این انتظار داشتید ، تنها راه خروج از وضع موجود مذاکره مستقیم در شهرهای واشنگتن و تهران است ، این پیام واضح باید به اروپا داده شود که حتی اگر قرار باشد ایران تسلیم شود ، در ازای یک قرارداد خوب تسلیم امریکا می شود نه اروپایی های مکار ، پیشنهاد می کنم ، با مذاکرات مستقیم ایرانی امریکایی، بهبود روابط با ترکیه ، بستن قرارداد تجاری با چین و قرارداد نظامی با روسیه درس درستی به این اروپایی ها بدهیم
Ali ۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۸
ایکاش به همین راحتی بود!!
زیتون ۰۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۵
در جواب محمد در مورد تسلیم شدن، چی شد شما به این نتیجه رسیدی قراره تسلیم بشیم ....حتی اگر قرار باشه مذاکره ای در تهران و واشگ تنگ صورت بگیره تحریم ها 1 و 2 سال ادامه پیدا میکنه و چی بخواهی و چه نخواهی ایران وابستگیش به دلار از بین میره(با وجود له شدن یه عده بی گناه)....نکته خنده دارترش اینکه امریکا تو افغانستان به سفارت ایران موشک میزنه و ادای ایران رو تو عراق درمیاره ....حالا داعش (طالبان مسئولیتش را نپذیرفته)چقدر پایگاه مردمی در افغانستان داره(بدون دلار امریکایی داعشی در افغانستان نخواهد بود)....ترکیه در افغانستان و تاجیکستان جای نداره و نوار ترکیش به چین عقیمه .....چه امریکا و اعراب و ترکیه بخوان یا نخوان منطقه بطور ذاتی برای ایران است(البته خود مردم کنونی ایران عرضه اینکارها را ندارن..... ارثیه است) ........