چهل و چهارمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

چهار نکته ای که در هر گونه مذاکره آتی امریکا با ایران مد نظر است

۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۶۶۱۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
با همه مشکلات و سختی هایی که ایران با آن مواجه است که همه به خصوص ما در امریکا می بینیم، جمهوری اسلامی الآن با ترامپ مذاکره نمی کند. اگر در دوم رئیس جمهور شد، اگر دید مجبور است، با او مذاکره خواهد کرد. یک بار با ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی درباره مذاکرات با کشورم (امریکا) صحبت می کردم، گفت: "ترامپ از مذاکرات با ما فقط می خواهد عکسی بگیرد تا از آن در انتخابات استفاده کند. ما این عکس را به او نمی دهیم."
چهار نکته ای که در هر گونه مذاکره آتی امریکا با ایران مد نظر است

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی چهل و چهارمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:

در ادامه گفت وگوهایم با یکی از مسئولان مهم که سال ها با دولت های مختلف امریکا به طور خیلی جدی برای پایان دادن به درگیری های فلسطینی در راس آنها عربی – اسرائیلی از ابتدای فرایند صلح تا وقتی که به مرگ بالینی رسید، کار کرد و همچنین در پرونده های مختلف خاورمیانه فعال بود، درباره ایران گفت: «به هر حال وضعیت ایران سخت است. هنوز کاملا از قضیه هدف قرار دادن ژنرال سلیمانی خارج نشده است. اما با همه مشکلات و سختی هایی که ایران با آن مواجه است که همه به خصوص ما در امریکا می بینیم، جمهوری اسلامی الآن با ترامپ مذاکره نمی کند. اگر در دوم رئیس جمهور شد، اگر دید مجبور است، با او مذاکره خواهد کرد. یک بار با ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی درباره مذاکرات با کشورم (امریکا) صحبت می کردم، گفت: "ترامپ از مذاکرات با ما فقط می خواهد عکسی بگیرد تا از آن در انتخابات استفاده کند. ما این عکس را به او نمی دهیم." گفتم شاید اگر پوتین وارد عمل شود، پوتینی که تلاش می کند برای همه بحران های منطقه میانجی باشد و شاید هم در بحران های خارج از منطقه ای هم بتواند میانجی گری کند، بتواند مقامات ارشد ایران را راضی کند که به ترامپ عکسی بدهند و در کنار آن عدم غنی سازی اورانیوم را مطابق با توافق هسته ای برای 10 سال دیگر تمدید کنند تا با آنچه در برجام آمده بشود 20 سال و به این ترتیب توافقی حاصل شود. بعد از آن رفتم سراغ ترامپ و این پیشنهاد را به او دادم. او می خواست این پیشنهاد را برای عکس گرفتن قبول کند و به مذاکرات برگردد برای این که اولین هم و غم او انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی در آن برای بار دوم است، اما چیزی بیشتر از عکس گرفتن نمی خواست.» 

نظر دادم: «به هر حال سه مساله هست که ترامپ نمی تواند آنها را نادیده بگیرد یا اگر برای بار دوم رئیس جمهور نشد جانشین او نمی تواند آنها را نادیده بگیرد. یکی موضوع موشک های بالستیک است، دیگری مساله غنی سازی اورانیوم و سوم اوضاع منطقه. اوباما در جریان مذاکرات که به توافق هسته ای انجامید می خواست که درباره امور منطقه مذاکره کند اما تهران قبول نکرد و گفت زمانی وارد این مذاکرات می شود که مذاکرات هسته ای تمام شود. بعد از آن هم ایران وارد مذاکرات نشد.»

نظر داد: «حرفت صحیح است. اجازه بده من یک موضوع چهارم را هم اضافه کنم و آن هم ضرورت فرستادن توافق هسته ای جدید با ایران بعد از حصول توافق، به کنگره (مجلس نمایندگان) و مجلس سناست تا بعد از بررسی آن را تصویب کنند. به این ترتیب قانونی می شود که در آینده هیچ رئیس جمهوری دیگری نمی تواند با تصمیم شخصی خودش آن را لغو یا کشورش را از آن خارج کند. این هم زمان هم به نفع ایران است هم به نفع امریکا. در هر حال اروپایی ها در حال مذاکره با ترامپ بودند تا موافقت او را برای افزودن بند موشک های بالستیک به توافق هسته ای یا رسیدن به توافقی جدید با ایران با توجه به این موضوع و راضی کردن ایران برای آن جلب کنند. به نظر آنها چنین چیزی کمک می کند که ایران به مذاکرات بازگردد. البته چنین چیزی قبل از این که امریکا از توافق هسته ایِ امضا شده خارج شود در جریان بود اما ترامپ پیشنهاد اروپایی ها را رد کرد. تحریم ها واقعا ایران را آزار داده است، و ثابت شد که اقتصاد امریکا همچنان قویترین اقتصاد در دنیاست و دنیا نمی تواند با امریکا تعامل کند اگر بخواهد با ایران تعامل داشته باشد و نسبت به تحریم های اعمال شده علیه آن بی تفاوت باشد. این باعث شده است تا ایران در موقعیت ضعف باشد. به هر حال مساله ای دیگری هم وجود دارد که نمی توان نادیده گرفت. تو گفتی که ایران جنگی علیه اسرائیل نخواهد کرد مگر این که اسرائیل بخواهد به آن حمله کند، و تو خلاف این را در سفر اخیرت به تهران مشاهده نکردی. و من به تو می گویم این صحیح است اما کافی نیست. اگر حزب الله به اسرائیل با موشک های نقطه زن و غیردقیقش هر دو با هم حمله کند، سوریه انبارهای سلاح های غیرمدرن ایران خواهد شد. همچنین از این سلاح ها به واسطه گروه های غیر ایرانی علیه اسرائیل استفاده خواهد شد. چنین چیزی را نه امریکا و نه اسرائیل و نه جامعه جهانی نمی پذیرند. در هر حال اگر حمله ای به اسرائیل از سوی حزب الله شود اسرائیل واکنش نشان خواهد داد و حتی هر جایی از خاورمیانه که سلاح هایی از نوع آن که گفتم باشد حمله خواهد کرد. دلیلش هم این است که عملا سلامت و امنیتش را تهدید می کند.» 

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا محمد جواد ظریف سرکیس نعوم توافق هسته ای توافق جدید برجام دونالد ترامپ جمهوری اسلامی ایران


( ۵ )

نظر شما :

امیر ۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۲
«نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است» روزی که ویزای آمریکا گرفتن برای ایشون مثل ما ایرانیها سخت بشه یا خدای نکرده جونش بخاطر نظراتش به خطر بیافته دیگه از این حرفهای خوشگل نمیزنه!!!‌
امیر ۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۲
ایران در مذاکرات برجام چند اشتباه استراتژیک داشت. اولا اینکه میتوان ادعا کرد اوباما را بازی داد و زرنگی کرد و باعث شد تا رییس جمهورهای بعدی آمریکا حتی از حزب دموکرات نتوانند به راحتی به ایران اعتماد بکنند. ایران طبق تمامی اسناد و مدارک موجود و خبرهای رسانه ها و صحبت های مسئولین تراز اول کشورمان به آمریکا قول داده بود تا بعد از انجام برجام راجع به دیگر مسایل مهم مذاکره بکند اما نه تنها به این قول عمل نکرد بلکه بخش زیادی از پولهای برجامی را خرج همان مسایل مورد مناقشه کرد! اشتباه استراتژیک دوم قرار دادن دموکرات ها در مقابل جمهوری خواهان بود. بجای اینکه با کل آمریکا به توافق برسیم باز هم به خیال زرنگ بازی و بدون آینده نگری جمهوری خواهان رو در وضعیتی قرار دادیم که ایران و برجام را مخالف خود بپندارند. یک کشور عاقل باید در دعواهای داخلی آمریکا بی طرف باشد! اشتباه استراتژیک سوم این تصور بود که میتوان اسرائیل و عربستان را دور زد و مخالف منافع آنها مستقیم با آمریکا وارد مذاکره شد. در حالیکه این دو کشور بزرگترین و قویترین لابی ها را در داخل آمریکا و در میان سیاستمداران و شرکت های بزرگ و حتی جامعه مدنی آمریکا دارند. دموکرات های زیادی هستند که وابستگی شخصی به اسرائیل و لابی های آن دارند و حتی اگر در کلام بخاطر اوباما و حمایت از حزب خود جور دیگری وانمود بکنند در عمل و در باطن بدنبال ضربه زدن به ایران خواهند بود. بنابراین ایران میبایست در آینده بدنبال تنش زدایی در منطقه باشد تا راه های پیش روی خودش را نبندد. در عمل ما در سیاست خارجی و روند این چند دهه به بن بست رسیده ایم و باید در سیاست های خارجی یک چرخش بزرگ انجام بدهیم واگرنه در آینده اگر هم شانس بیاوریم شاهد پیروزیهای کوچک و مقطعی خواهیم بود ولی بقولی «در» همچنان بر همین پاشنه خواهد چرخید!