مرسی: ما و ایران یک روح در دو بدنیم

۲۲ دی ۱۳۹۱ | ۰۰:۵۳ کد : ۱۹۱۱۳۹۸ سرخط اخبار

 

وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر دوره ای خود به آفریقا، پس از بنین، غنا و برکینافاسو به مصر نیز سفر کرد و روز پنجشنبه در دیدارهایی که با مسوولان و مقامات مصری در قاهره داشت با محمد مرسی رییس جمهور مصر نیز دیدار و گفت وگو کرد.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمد مرسی در دیدار با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از دیدار با هیات ایرانی خاطرنشان کرد: همکاری دوجانبه با ایران و همچنین همکاری چندجانبه در چارچوب جهان اسلام برای ما مهم است، ما و ایران یک روح در دو بدن هستیم.

 

رییس جمهور مصر با تشکر از محمود احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان و ملت ایران به خاطر تبریک تصویب قانون اساسی جدید مصر و با اشاره به بحران سوریه، تصریح کرد: ما به عنوان کشورهای اسلامی باید برای توقف خشونت در سوریه تلاش کنیم.

 

وی افزود: ایران کشور بزرگی در منطقه است و نقش مهمی در ایجاد الفت و دوستی بین ملت ها دارد. ما قویا مخالف دخالت نظامی در سوریه هستیم.

 

مرسی با تشکر از تلاش های ایران برای کاهش آلام مردم سوریه، گفت: ایران برای ما کشوری ارزشمند است و امیدواریم بر شکوفایی و عزت ملت ایران بیش از پیش افزوده شود.

 

در این دیدار رییس جمهور مصر از احمدی نژاد دعوت کرد که در کنفرانس سران کشورهای اسلامی در قاهره شرکت کند.

 

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار با بیان این که «مردم مصر مردم بااصالتی هستند»، گزارشی از دیدارهای امروزش با مقامات مصری را به مرسی ارائه کرد و گفت: در ایران امکانات و زمینه ها و ظرفیت های زیادی در حوزه های مختلف وجود دارد. ما باید متمم همدیگر باشیم.

 

وی افزود: در بیش از 30 سال پس از انقلاب اسلامی ایران، ما تجارب زیادی کسب کرده ایم و آماده ایم همه تجارب خود را در اختیار ملت مصر قرار دهیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان از طرف احمدی نژاد رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران از مرسی برای سفر به ایران دعوت کرد که مرسی نیز از این دعوت تشکر کرد و گفت: در اولین فرصت مناسب به ایران سفر می کنم.

 

وی با اشاره به بحران سوریه و با تاکید بر این که «گروه تماس را مکانیسم خوبی برای حل بحران سوریه می دانیم»، ابراز امیدواری کرد که در این چارچوب کار مثبتی انجام شود.

 

وی تاکید کرد که حل بحران سوریه تنها از طریق گفت وگو امکان پذیر است و در غیر این صورت ادامه این وضعیت تاثیر سویی در منطقه خواهد داشت و آن چه که در سوریه برای ما مهم است، توقف خشونت و برقراری رفاه، آسایش و امنیت برای مردم این کشور است.

 

بحث و بررسی درباره موضوع سوریه نیز از جمله مباحث مطرح شده در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و رییس جمهور مصر بود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب پس از ورود به فرودگاه قاهره در جمع خبرنگاران با بیان این که «هدف جمهوری اسلامی ایران دخالت در امور سوریه نیست» تاکید کرد: به عنوان دوستان ملت و دولت این کشور باید به صورتی عمل کنیم که منطقه از عواقب ناگوار برحذر باشد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آیا طرح بشار اسد رییس جمهور سوریه محور مذاکرات با مقامات مصری خواهد بود؟ اظهار کرد: تاکنون برای حل بحران سوریه طرح های متعددی همچون طرح کوفی عنان، طرح ژنو، طرح اتحادیه عرب، طرح دولت ترکیه و طرح جمهوری اسلامی ایران ارایه شده است و طرح سوریه نیز اخیرا از سوی بشار اسد رییس جمهوری این کشور مطرح شده است. باید دید نقاط مشترک این طرح ها چیست و تا جایی که ممکن است آرا و نظرات کشورهای نقش آفرین را باید به یکدیگر نزدیک کنیم تا بتوانیم تسهیل کننده موضوع سوریه به صورت سوری - سوری باشیم.

 

وی با تاکید بر این که «هدف دخالت در امور سوریه نیست و هیچ کشوری طبق کنوانسیون های بین المللی حق ندارد در امور دیگران دخالت کند، گفت: اما می توانیم به عنوان دوستان ملت و دولت سوریه به صورتی عمل کنیم که منطقه را از عواقب ناگوار برحذر داریم و منطقه نیز هرچه زودتر به آرامش و ثبات برسد.

 

وی با اشاره به این که هدف از سفرش به مصر گفت وگو با مقامات این کشور در مورد مسایل دوجانبه است، افزود: همچنین موضوعات منطقه ای از جمله مساله سوریه که برای منطقه مهم است از دیگر محورهای گفت وگو با مقامات مصری خواه بود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: کشور مصر به عنوان کشور اثرگذار و مهم می تواند نقش عمده ای در حل و فصل مساله سوریه داشته باشد و ما باید بتوانیم به شکلی عمل کنیم که بحران سوریه به صورت مسالمت آمیز و بدون دخالت خارجی ها برطرف شود.

 

وی تاکید کرد: مردم سوریه باید خود سرنوشت شان را تعیین کنند و نه این که نسخه ای از خارج از این کشور نوشته شود.

 

وی گفت: در سفر به مصر با محمد مرسی رییس جمهور و محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر و همچنین برخی مسوولان دیگر ملاقات و درباره موضوعات مختلف گفت وگو می کنم.

 

صالحی سفر به مصر را اولین سفر رسمی دوجانبه به این کشور عنوان کرد و افزود: البته یک بار برای شرکت در نشست وزیران جنبش عدم تعهد و یک بار هم برای حضور در اجلاس گروه تماس که با شرکت ایران، مصر وترکیه برگزار شد، به این کشور سفر کرده بودم.

 

وی اظهار امیدواری کرد که در جریان این سفر مسایل دوجانبه با مقامات مصری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

وی با بیان این که «روابط ما با مصر روز به روز در حال گسترش است» گفت: امیدواریم قدم های موثرتری در این مسیر برداشته شود.

 

به گزارش ایسنا صالحی آزادی 48 زائرگروگان ایرانی در سوریه را نیز به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، رییس جمهور و ملت ایران تبریک گفت و از تلاش های دولت های قطر، ترکیه و سوریه و مجموعه خیرین ترکیه، کارکنان وزارت امور خارجه ایران و سایر دستگاه هایی که با همدلی توانستند این زائران را آزاد کنند تشکر کرد.

 

آخرین تحولات سوریه و طرح های مطرح برای خاتمه بحران در این کشور از جمله پیشنهادها و فعالیت های اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه، طرح بشار اسد رییس جمهور سوریه و طرح 6 ماده ای جمهوری اسلامی ایران در دیدار صالحی و اخضر ابراهیمی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

 

به گزارش ایسنا در این دیدار که روز پنج شنبه در محل اقامت علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در قاهره انجام شد، اخضر ابراهیمی گزارشی از آخرین تحولات جاری در سوریه و فعالیت های خود برای خاتمه بحران ارائه داد.

 

صالحی نیز با اشاره به شرایط سخت و حساس در سوریه و ضرورت به کارگیری اهتمام و تلاش های مستمر و فراوان برای حل این مشکل، از تلاش های اخضر ابراهیمی تقدیر و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و کمک به حل و فصل این مشکل اعلام کرد.

 

وی با اشاره به مواضع روشن کشورمان نسبت به این مساله از ابتدای این بحران، راه حل سوری – سوری بدون دخالت خارجی و توقف خشونت و انجام گفت وگوی ملی را تنها راه برون رفت از این مشکل توصیف کرد.

 

اخضر ابراهیمی نیز با تقدیر از طرح جمهوری اسلامی ایران در این باره، تصریح کرد: کشور شما در منطقه مهم است و از جایگاه و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه می توان در راستای مصلحت منطقه استفاده کرد.

 

وی تاکید کرد که همه تلاش ها و طرح ها باید در جهت مصلحت مردم و کشور سوریه باشد.

 

طرفین در این دیدار بر ضرورت و اهمیت استمرار رایزنی های فیمابین تاکید کردند.

 

علی اکبر صالحی در ادامه برنامه سفرش به قاهره با نبیل العربی دیدار کرد.

 

به گزارش ایسنا دیدار وزیر خارجه کشورمان با دبیرکل اتحادیه عرب در هتل محل اقامت علی اکبر صالحی برگزار شد.

 

آخرین تحولات منطقه به ویژه تحولات سوریه و فلسطین در دیدار روز پنجشنبه صالحی با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

 

در این دیدار که در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان در قاهره انجام شد دو طرف در ارتباط با مسائل خاورمیانه و موضوع فلسطین گفت وگو کردند و بر ضرورت به کارگیری ظرفیت کشورهای منطقه در جهت احقاق حقوق مردم فلسطین و ایستادگی در قبال سیطره طلبی رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

 

صالحی سیاست ایران در حمایت از کلیه تلاش ها در ارتباط با کمک به تحقق آرمان های فلسطین را یادآور شد.

 

نبیل العربی نیز در تشریح فعالیت های اتحادیه عرب در این رابطه اشغال اراضی فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی را بزرگ ترین مشکل خاورمیانه توصیف کرد.

 

وی خواستار مشورت و رایزنی با ایران درباره فلسطین شد.

 

سوریه از دیگر محورهای مذاکرات این دیدار بود و طرفین دیدگاه های خود را در ارتباط با برون رفت از این مشکل بیان داشتند.

 

صالحی در این راستا به سیاست و موضع متوازن ایران از آغاز این بحران مبتنی بر تامین مطالبات مردمی از طریق راه حل سوری – سوری، عدم دخالت خارجی، توقف خشونت و گفت وگوی ملی اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد آماده همکاری با اتحادیه عرب در مساله سوریه و فلسطین است.

 

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر روز پنجشنبه هم چنین با محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر دیدار کرد.

 

به گزارش ایسنا، دیدارعلی اکبر صالحی و محمد کامل عمرو در محل وزارت خارجه مصر انجام شد.

 

در این دیدار راه های گسترش دوجانبه روابط تهران و قاهره و آخرین تحولات منطقه از جمله مساله سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

همچنین همکاری های اقتصادی به ویژه در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و انرژی از جمله مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

 

در این دیدار همچنین با توجه به تاریخ و تمدن دو کشور ایران و مصر، بر ضرورت همکاری های گسترده در مبادلات مردم با مردم و صنعت گردشگری تاکید شد.

 

صالحی و محمد کامل عمرو همچنین بر همکاری های دو کشور در چارچوب سازمان های منطقه ای ایران به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها و مصر به عنوان عضو مهم اتحادیه عرب تاکید کردند.

 

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی که در ادامه سفر خود به چند کشور آفریقایی در قاهره به سر می برد، بعدازظهر امروز با احمد طیب شیخ الازهر مصر دیدار و سلام علمای ایرانی را به وی ابلاغ کرد.

 

وی ابراز امیدواری کرد که شاهد تبادل هیات ها و دیدارهای متقابل علمای مصر با همتایان ایرانی باشیم.

 

وی پیروزی انقلاب مردم مصر را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: ایران آماده است تجارب خود را در اختیار مردم مصر بگذارد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: بحث در خصوص شیه و سنی، توطئه و فتنه دشمنان اسلام است. باید از اختلاف میان مسلمانان پرهیز و بر مشترکات تکیه کرد.

 

وی افزود: در سال های اخیر دشمنان تلاش های زیادی کرده اند که بین مسلمانان هم اختلاف بیندازند و هم به آن اختلاف دامن بزنند.

 

وی از شیخ الازهر برای دیدار از ایران، گفت وگو با علما و مشاهده همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی در ایران از نزدیک، دعوت کرد.

 

احمد طیب نیز در این دیدار به تلاش هایی که برای تقریب مذاهب انجام می دهد اشاره و خاطرنشان کرد: ما به این مساله توجه ویژه ای داریم. مهم ترین هدف الازهر، وحدت اسلامی و ایجاد اتحاد بین مسلمانان است.

 

وی به جایگاه اهل بیت(ع) میان اهل تسنن اشاره و تاکید کرد که اختلاف و تفرقه، توطئه دشمنان اسلام است و نباید اجازه دهیم چنین جریاناتی به اهداف خودشان برسند. موضوع فلسطین نیز از جمله مباحث مطرح شده در دیدار شیخ الازهر با وزیر خارجه کشورمان بود.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، دیدار با اسقف کلیسای عباسیه قاهره برنامه بعدی وزیر خارجه کشورمان در سفر به قاهره است.

 

صالحی امشب قاهره را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

کلید واژه ها: سوریه مصر دیدار قاهره این دیدار بحران صالحی جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی فلسطین گفت وگو وگو اکبر اکبر صالحی ایسنا وزیر امور خارجه اتحادیه عرب مرسی اتحادیه عرب سوری در این دیدار تحولات در قاهره و طرح با مقامات ابراهیمی وزیر امور خارجه کشورمان مقامات مصری دوجانبه در دیدار کرد.   وی گزارش ایسنا خارجه کشورمان در علی اکبر صالحی محمد کامل عمرو دیدار با جمهور مصر علی اکبر توقف خشونت اخضر طرح این مشکل اخضر ابراهیمی با مقامات مصری تشکر محمد کامل کامل عمرو کشورمان در عمرو توقف خشونت الازهر


نظر شما :