سوریه چاشنی بحث امروز اتحادیه اروپا

۲۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۶ کد : ۱۹۱۳۸۶۷ سرخط اخبار

 در حالی که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز نشستی را با حضور فرستاده سازمان ملل به سوریه در خصوص بحران این کشور برگزار می کنند، وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد حل و فصل بحران سوریه بدون برکناری اسد از قدرت ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه امروز (دوشنبه) در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص سوریه شرکت می کند.

در این نشست که هدف آن رایزنی در خصوص حل و فصل بحران سوریه و سرنوشت این کشور است ابراهیمی وزیران خارجه اتحادیه اروپا را در جریان آخرین تحولات سوریه و سرنوشت طرح معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه قرار خواهد داد.

بر اساس بیانیه رسمی اتحادیه اروپا، وزیران خارجه همچنین با ابراهیمی درباره نحوه حمایت از تلاش ها در راستای حل و فصل سیاسی بحران سوریه گفت وگو خواهند کرد.

قرار است ابراهیمی وزیران خارجه را در جریان نتایج تلاش هایی که تاکنون در این خصوص صورت گرفته است، قرار دهد.

یک مسئول آگاه در اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: مساله آوارگان سوری در کشورهای همجوار سوریه از جمله لبنان، اردن، عراق، مصر و ترکیه و تاثیر نامطلوب افزایش تعداد آوارگان بر اقتصاد و ثبات این کشورها از دیگر موضوعات مورد بررسی در این نشست است.

این در حالی است که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر مدعی شد: حل و فصل بحران سوریه تنها از طریق برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت ممکن است.

وی گفت: فرانسه با ائتلاف ملی مخالفان سوریه، روسیه و آمریکا برای بررسی راهکاری جهت پایان دادن به درگیری های سوریه گفت وگو می کند.

فابیوس عنوان داشت: پایان درگیری ها در سوریه نیازمند حفظ موسسات دولتی از خرابی و ممانعت از بیشتر شدن ناآرامی در این کشور است.

فابیوس پیشتر نیز بر لزوم برکناری بشار اسد از قدرت جهت پایان دادن به خشونت ها در سوریه و آغاز روند انتقالی گسترده در این کشور تاکید کرده بود.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین با اشاره به معاذ الخطیب اعلام کرد: رئیس ائتلاف مخالفان سوریه بر اینکه سوریه جدید باید حقوق همه مردم و گروه های جامعه را به رسمیت بشناسد، پافشاری می کند.

همچنین عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان در واکنش به انتقادها از اظهارات اخیرش در نشست وزیران خارجه عرب در قاهره مبنی بر درخواست لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه گفت: این یک دیدگاه شخصی بوده نه تصمیمی سیاسی.

وی همچنین خاطرنشان کرد: لبنان همواره به سیاست خویشتنداری پایبند است و تصمیم اخیری که اتحادیه عرب در خصوص اعطای کرسی سوریه به مخالفان این کشور اتخاذ کرده است خطرات فراوان احتمالی به دنبال دارد.

پیشتر وزیر امور خارجه لبنان در نشست وزیران خارجه عرب اعلام کرد: اتحادیه عرب در حل و فصل بحران سوریه شکست خورده و هیچ دستاوردی جز به تعلیق در آوردن عضویت سوریه در این اتحادیه نداشته است لذا من خواهان لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب هستم.

از سوی دیگر، کمیسیونر امور پناهندگان سازمان ملل نیز اعلام کرد: تعداد آوارگان سوری که در حال حاضر بالغ بر یک میلیون تن است تا پایان سال 2013 و در صورت ادامه ناآرامی ها به سه برابر افزایش می یابد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حدود 400 هزار آواره سوری از سوریه از آغاز ماه ژانویه گریخته اند که نیمی از آنها کودکان زیر 11 سال هستند.

وی همچنین پیش بینی کرد که تعداد آوارگان سوری در ترکیه تا پایان سال جاری میلادی چند برابر شود.

کمیسیونر سازمان ملل در پایان گفت: ما به ارتباط با مخالفان و نظام سوریه جهت دستیابی به راهکاری واقعی که بتواند به وضعیت موجود پایان دهد، ادامه می دهیم.

از سوی دیگر، ارتش آزاد سوریه اقدام رژیم صهیونیستی را در خصوص حفاری نفت در بلندی های جولان محکوم و اعلام کرد که این اقدام "غیرقانونی و نقض آشکار معاهده ژنو" است.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، مرکز اطلاع رسانی فرماندهی مشترک ارتش آزاد سوریه روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، با ارسال نامه ای به روسای جمهوری کشورهای عضو شورای امنیت و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

فرماندهی مشترک ارتش آزاد سوریه اعلام کرد: از زمانی که اسرائیل با شرکت "جن انرژی" قراردادی مبنی بر حفاری نفت در بلندی های جولان منعقد کرد، ما منتظر بودیم تا شما در قبال این اقدام غیرقانونی که نقض آشکار معاهده ژنو است، موضعی اتخاذ کنید، اما ما امروز مجبور شدیم تا از شما کمک بخواهیم و سازمان ملل را در جریان این اقدام غیرقانونی که با هدف دست درازی به منابع کشور سوریه است، قرار دهیم.

در ادامه این نامه آمده است: خطر حفاری نفت در بلندی های جولان کمتر از شهرک سازی های پی در پی نیست که از زمان اشغال بلندی های جولان در سال 1967 آغاز شد. ما تمام قطعنامه های بین المللی را در خصوص سوریه به ویژه آنچه را که در خصوص تغییر ماهیت ساکنان آن مناطق است، به شما یادآوری می کنیم.

فرماندهی مشترک ارتش آزاد سوریه از سازمان ملل خواست تدابیر لازم را در قبال این اقدامات که فرصت همزیستی و برقراری صلح را در منطقه از بین می برد، اتخاذ کند.

از سوی دیگر، بر اساس یک گزارش جدید که توسط رادیو بی.بی.سی اعلام شد: در طول درگیری های دو سال گذشته در سوریه آثار باستانی این کشور به ارزش حدود دو میلیارد دلار به ویژه از مناطقی که درگیری ها در این مناطق شدیدتر است از جمله استان های حلب و حمص قاچاق شده است.

بر اساس این گزارش، همه بخش هایی که دارای آثار باستانی تاریخی در سوریه هستند بدون استثنا متضرر شده اند که این مساله یک فاجعه به شمار می رود.

پیشتر نیز اخضر ابراهیمی در گزارشش در ماه سپتامبر اعلام کرد: تمامی مساجد و کلیساها و بازارهای قدیمی و مهم استان حمص و سایر شهرهای سوریه به خرابه تبدیل شده اند.

همچنین شبکه خبری اسکای نیوز عربی در خبری اعلام کرد: بیش از 20 جسد جدید در رودخانه قویق در استان حلب کشف شده است که مخالفان سوری مدعی هستند این 20 تن به دست نیروهای دولت سوریه کشته شده اند.

این تعداد پس از کشف 65 جسد در اواخر ماه ژانویه بیشترین جسدی است که در یک روز کشف شده است.

درگیری ها در سوریه از دو سال گذشته تاکنون ادامه داشته و بنا به گزارش برخی از رسانه های عربی و آمارهای سازمان ملل طی دو سال گذشته حدود 70 هزار تن در سوریه کشته و میلیون ها تن دیگر در داخل و خارج از سوریه آواره شده اند.

کلید واژه ها: سوریه اتحادیه وزیران وزیران خارجه بحران عرب اروپا اتحادیه اروپا سوری ابراهیمی حل و فصل حل و و فصل فصل جولان ارتش آزاد سوریه ارتش آزاد آزاد سوریه اتحادیه عرب فصل بحران فصل بحران سوریه وزیر امور خارجه و فصل بحران لبنان آوارگان و فصل بحران سوریه حل و فصل بحران بلندی های جولان فرانسه


نظر شما :